Zilele acestea, am prezentat unei reviste amplul eseu despre
două vizite în Rusia ale lui Filippo Tomasso Marinetti, întemeietorul
futurismului italian, dar şi european. Prezint aici câteva secvenţe din
respectivul eseu, iar la apariţia lui în presă voi reveni cu textul integral.
ACUM 100 DE ANI, MARINETTI VIZITA RUSIA
În toamna anului 1942,
Filippo Tomasso Marinetti, întemeietorul futurismului italian, dar şi european,
soseşte pe Frontul de la
Stalingrad pentru a inspecta Armata a 4-a a ţării sale, prinsă
în conflagraţia mondială. Avea 62 de ani şi era secretarul Academiei Italiene,
el, cel care, în manifestele de juneţe, înfiera această instituţie drept ceva
depăşit, elitist-împăunată, neactuală: „Noi vrem să distrugem muzeele,
bibliotecile, academiile de orice soi…” (punctul 8 din „Manifestul
futurismului”, 1909). După ce declară clericalismului catolic că însuşi Isus
Hristos a fost un futurist, în 1929 Marinetti acceptă propunerea (duce)lui
Musolini să devină membru al Academiei, chiar dacă detesta academicienii. Prin
urmare, la acest punct-convingere cedase, îmbrăcând roba nemuritorilor, pe
care, provizoriu, o schimbase pe uniforma militară. S-au păstrat mai multe
imagini ale lui Marinetti din Rusia – citindu-şi versurile într-un vagon de
tren, în izbe ţărăneşti, printre ruşii cu care discuta. Da, pe Frontul de la Stalingrad venise
apologetul războiului. Să ne amintim şi alte postulate din „Manifestul
futurismului”, publicat în 1909 în cotidianul francez „Le Figaro”:
„1. Noi vrem să cântăm
dragostea pentru primejdie, obişnuinţa energiei şi a curajului. 2. Curajul, îndrăzneala,
rebeliunea vor fi elementele esenţiale ale poeziei noastre. (…)
7. Nu există frumuseţe decât
în luptă. Nicio operă fără caracter agresiv nu poate fi o capodoperă. Poezia
trebuie concepută ca un asalt violent împotriva forţelor necunoscute. (…)
9. Noi vrem să glorificăm războiul – unica igienă
a lumii, militarismul, patriotismul, gestul distrugător al anarhiştilor, ideile
frumoase pentru care se moare…”
Marinetti, în drum spre Rusia, citeşte versuri în tren |
………………………………..
Aşadar, în ianuarie 1914,
Filippto Tomasso Marinetti soseşte în Rusia, de aici încolo evenimentul
amplificându-se şi având o rezonanţă socio-culturală incredibilă. De cum
italianul coboară pe peronul gării
Aleksandrovskaia din Moscova, o parte a presei exultă: „Chiar de la prima
privire el predispune la simpatie. O faţă energică, vie, extrem de frumoasă.
Ochii săi negri şi adânci privesc ironic şi vioi interlocutorul. Marinetti este
plin de foc, arde tot; e vâlvătaie. Mişcări impulsive, iuţi. În timp ce
Tasteven îl salută, el se întoarce mereu dintr-o parte în alta, priveşte
publicul, soarbe feţele celor
din preajmă (…)
din preajmă (…)
– Sunt bucuros să vin în
Rusia… Despre Rusia aveam o părere deformată cu desăvârşire. Credeam
că o să ajung într-o ţară a zăpezilor, însă acum văd că aceasta e un vulcan acoperit de un strat
subţire de cenuşă, gata-gata să erupă…”
că o să ajung într-o ţară a zăpezilor, însă acum văd că aceasta e un vulcan acoperit de un strat
subţire de cenuşă, gata-gata să erupă…”
Membru al Academiei Italiene |
Marinetti sosea în vizită la
invitaţia lui Nikolai Kulbin, considerat ideologul principal al futurismului
rus, iar presa încerca să pregătească terenul pentru acest eveniment, să
iniţieze cititorul în specificul său. Astfel, ziarul moscovit „Nov’”
(„Noutatea”) publica articolul lui P. Kojevnikov „Futurismul italian (Cu ocazia
vizitei lui Marinetti)”, din care reţinem: „Conform definiţiei lui Marinetti,
futurismul tinde spre crearea unei arte care ar răspunde noii sensibilităţi în
schimbare a omului contemporan, generate de descoperirile ştiinţifice şi de
ampla comunicare mondială (telefonul, telegraful, marele ziar – „sinteza unei
zile universale” ş. a.)… O privirea optimistă a lucrurilor, care înainte erau
luate drept pesimiste, – acesta ar fi elementul pozitiv, pe care l-a adus
înainte de toate în literatură futurismul”.
Însă mai mulţi futurişti
ruşi nici pe departe nu împărtăşeau entuziasmul colegului lor Kulbin, generat
de apropiatul turneu al protagonistului apenin, declanşând în presă o polemică
acerbă. În cartea sa de memorii „Arcaşul cu un ochi şi jumătate”, petersburghezul
Benedikt Livşiţ scrie cu evidentă intenţie de a aplatiza importanţa vizitei lui
Marinetti că, la acea vreme, în Moscova, care încă nu devenise capitala Rusiei,
nu se afla nimeni dintre futuriştii ruşi, cei mai celebri dintre aceştia, David
Burlik (supranumit tatăl futurismul rus),
Vasili Kamenski şi Vladimir Maiakovski, aflându-se într-un turneu literar (lecturi,
prelegeri) prin sudul imperiului.
Implicit, parcă ar fi fost şi o sfidare amicală (cu voit efect invers) a lui
Vadim Şerşenevici care, în foiletonul „Utopia”, îşi imaginează o situaţie în
care, căzând de comun acord, toate publicaţiile din Rusia ar fi decis să nu
scrie absolut nimic despre futurism, pe care însuşi Şerşenevici îl botezase
drept „futuropitaiuşciesea” – futurovor, prin analogie cu: carnivor. Iar altcineva opină că
futurismul nu ar fi decât „o fiară de speriat lumea”. Iată un extras din acel
foileton: „Futuriştii vor vedea că despre ei nu scrie nimeni şi vor înceta să
se mai maimuţărească şi să o dea în bufonerie! Pe prima pagină al fiecărui
număr de ziar să se dea cu litere mari, cursiv: Noi nu scriem din principiu despre
futurişti. Noi suntem Plenipotenţiarii Membri ai Cooperaţiei de Muncă din Rusia
a Trecerii sub Tăcere a Futurismului în Presa Periodică”. Iar unul dintre
pictorii ce avea să ajungă celebri, Mihail Larionov, spunea într-un interviu din
„Vecernie izvestia” („Noutăţile serii”): „Noi le vom organiza o întâmpinare
solemnă. La prelegeri va veni fiecare dintre cei cărora le este scump
futurismul ca principiul al eternei muşcări înainte, şi vom arunca în acest
renegat cu ouă clocite, îl vom scălda în lapte acru! Să afle dânsul că Rusia nu
înseamnă Italia, că ea ştie să se răzbune pe trădători”. Cu alte cuvine,
Larionov, ca fondator al curentului lucist
în pictură, nu era contra futurismului, ci contra celor care nu ar sta, credea
el, fermi pe poziţiile avangardismului înnoitor. Pe Larionov îl susţinea soţia
şi colega sa întru lucism, pictoriţa Natalia Gonciarova, care, la întrebarea
reporterului aceluiaşi ziar, dacă va merge să-l întâmpine pe Marinetti, spuse:
„Acest subiect nu mă interesează”.
Este curios că în apărarea
teribilistului oaspete italian vine un alt viitor mare pictor, Kazimir
Malevici, el fiind unul din cei doi reprezentanţi ai futurismului rus (celălalt
era poetul Vadim Şerşenevici) care l-au întâmpinat pe Marinetti la gară.
Ba unora li se crease
impresia că futurismul autentic este doar cel lansat şi propagat de Marinetti,
pe când cei care în Rusia se declarau fie, europeneşte, futurişti, fie,
autohton, budetleni, nu ar fi decât nişte simulacre, nişte nedumeriri, precum
reieşea şi dintr-un articol al lui Kornei Ciukovski (revista „Şipovnik” – „Măceşul”): „Este clar că, în esenţă,
futurismul nostru nu e decât un anti-futurism (…) Să fărâme, să nimicească, să
demoleze, pentru ca el însuşi să moară sub dărâmături – probabil asta crede că
i-ar fi misiunea”; „Cu câtă uimire ar privi la ei (futuriştii ruşi – n.m.) Marinetti, distrugătorul
Paraliziei şi Podagrei, poetul-foc de artificii, poetul-mitralieră!” Concluzia…
nepatriotică a lui Ciukovski e că cei din Rusia „doar în derâdere pot fi numiţi
futurişti”.
………………………………….
În capitala Rusiei, nu se afla nimeni dintre futuriştii ruşi, cei mai
celebri dintre aceştia, David Burlik(supranumit tatăl futurismul rus), Vasili
Kamenski şi Vladimir Maiakovski, aflându-se într-un turneu literar (lecturi,
prelegeri) prin sudul imperiului. Implicit, parcă ar fi fost şi o sfidare amicală (cu voit efect invers) a
lui Vadim Şerşenevici care, în foiletonul „Utopia”, îşi imaginează o situaţie
în care, căzând de comun acord, toate publicaţiile din Rusia ar fi decis să nu
scrie absolut nimic despre futurism, pe care însuşi Şerşenevici îl botezase
drept „futuropitaiuşciesea” – futurovor,
prin analogie cu: carnivor.
Iar altcineva opină că futurismul nu ar fi decât „o fiară de speriat lumea”. Iată
un extras din acel foileton: „Futuriştii vor vedea că despre ei nu scrie nimeni
şi vor înceta să se mai maimuţărească şi să o dea în bufonerie! Pe prima pagină
al fiecărui număr de ziar să se dea cu litere mari, cursiv: Noi nu scriem din
principiu despre futurişti. Noi suntem Plenipotenţiarii Membri ai Cooperaţiei
de Muncă din Rusia a Trecerii sub Tăcere a Futurismului în Presa Periodică”. Iar
unul dintre pictorii ce avea să ajungă celebri, Mihail Larionov, spunea într-un
interviu din „Vecernie izvestia” („Noutăţile serii”): „Noi le vom organiza o
întâmpinare solemnă. La prelegeri va veni fiecare dintre cei cărora le este
scump futurismul ca principiul al eternei muşcări înainte, şi vom arunca în
acest renegat cu ouă clocite, îl vom scălda în lapte acru! Să afle dânsul că
Rusia nu înseamnă Italia, că ea ştie să se răzbune pe trădători”. Cu alte
cuvine, Larionov, ca fondator al curentului lucist în pictură, nu era contra
futurismului, ci contra celor care nu ar sta, credea el, fermi pe poziţiile
avangardismului înnoitor. Pe Larionov îl susţinea soţia şi colega sa întru
lucism, pictoriţa Natalia Gonciarova, care, la întrebarea reporterului
aceluiaşi ziar, dacă va merge să-l întâmpine pe Marinetti, spuse: „Acest
subiect nu mă interesează”.
Este curios că în apărarea teribilistului oaspete
italian vine un alt viitor mare pictor, Kazimir Malevici, el fiind unul din cei
doi reprezentanţi ai futurismului rus (celălalt era poetul Vadim Şerşenevici)
care l-au întâmpinat pe Marinetti la gară.
lansat şi propagat de Marinetti, pe când cei care în Rusia se declarau fie,
europeneşte, futurişti, fie, autohton, budetleni, nu ar fi decât nişte simulacre,
nişte nedumeriri, precum reieşea şi dintr-un articol al lui Kornei Ciukovski
(revista „Şipovnik” – „Măceşul”): „Este clar că, în esenţă, futurismul nostru
nu e decât un anti-futurism (…) Să fărâme, să nimicească, să demoleze,
pentru ca el însuşi să moară sub dărâmături – probabil asta crede că i-ar fi misiunea”;
„Cu câtă uimire ar privi la ei (futuriştii ruşi – n.m.) Marinetti, distrugătorul Paraliziei şi
Podagrei, poetul-foc de artificii, poetul-mitralieră!” Concluzia… nepatriotică a lui
Ciukovski e că cei din Rusia „doar în derâdere pot fi numiţi futurişti”
………………………………….
Marinetti discutând cu ruşii de rând |
O altă versiune susţine că
în toamna anului 1942 fondatorul/ declanşatorul futurismului italian soseşte pe
Frontul de la Stalingrad
pentru a inspecta Armata a 4-a a ţării sale, dar şi într-un turneu cu genericul „Poesia armata”,
celebrând forţele beligerante ale Axei.
Cu şase ani în urmă, fusese
voluntar în războiul din Etiopia (1936), experienţele sale de pe front fiind
povestite în „Il poema della Divisione «28 otobre»” (1937).
Experienţa acestei a doua vizite în Rusia aveau să aibă consecinţe fatale. După ce, la sfârşitul anului
1942, se întoarce, obosit şi
bolnav, în Italia, Marinneti mai scrie unele opere cu caracter memorialistic,
printre care „La grande Milano tradizionale e futurista”.
bolnav, în Italia, Marinneti mai scrie unele opere cu caracter memorialistic,
printre care „La grande Milano tradizionale e futurista”.
În pridvorul unei izbe ruseşti |
În septembrie 1944, la Veneţia , pe când se
afla în convalescenţă după o operaţie impusă de
oboseala cauzată de condiţiile de pe front, el
i-a dat pictorului şi scriitorului futurist Giovanni
Acquaviva (1900–1972) ultimul său manifest,
intitulat „La Patriarte ” [probabil, cu
aluzia la
„La Pariarca ”
(Patriarhul)], în care pleda pentru
înnoirea artei prin sinteze expresive. În octombrie
1944, se stabileştela
Bellagio di Como, unde este numit responsabil de păstrarea
arhivei Academiei Italiene, care
fusese dizolvată. La 2 decembrie 1944, în Hotelul
Excelsior, suferă un atac de cord, cu câteva clipe
înainte scriindu-şi ultima pagină din viaţă „Quarto
d'ora di poesia della X Mas” („Un sfert de oră din
poezia lui X Mas”). Peste trei zile,la Milano ,
i-au fost organizate funeralii de stat, decretate de
Mussolini, slujba de pomenire având locla Biserica
Sfântul
Mormânt cu participare multor cetăţeni, în
pofida fricii faţă de frecventele bombardamente
anglo-americane.
afla în convalescenţă după o operaţie impusă de
oboseala cauzată de condiţiile de pe front, el
i-a dat pictorului şi scriitorului futurist Giovanni
Acquaviva (1900–1972) ultimul său manifest,
intitulat „
„
înnoirea artei prin sinteze expresive. În octombrie
1944, se stabileşte
fusese dizolvată. La 2 decembrie 1944, în Hotelul
Excelsior, suferă un atac de cord, cu câteva clipe
înainte scriindu-şi ultima pagină din viaţă „Quarto
d'ora di poesia della X Mas” („Un sfert de oră din
poezia lui X Mas”). Peste trei zile,
i-au fost organizate funeralii de stat, decretate de
Mussolini, slujba de pomenire având loc
pofida fricii faţă de frecventele bombardamente
anglo-americane.
În fine, experienţa de pe
frontul rusesc este oglindită în naraţiunea-romanţă postumă
„Originalità
russa di masse distanze radiocuori” (titlu futurist dificil de tradus; poate – „Originalitatea rusă a
masei radiocardiace”?), considerată „una pagina importante alla conoscenza
di una delle figure più significative dell’avanguardia letteraria europea”. Despre această
operă marinettiană nu s-a ştiut până în anul 1996, când a fost descoperită în arhivele
Universităţii americane din Yale care procurase
manuscrisul la sfârşitul anilor ’70 după moartea văduvei scriitorului, Benedetta Cappa.
În variantă tipărită, romanul are 150 de pagini.
„Originalità
russa di masse distanze radiocuori” (titlu futurist dificil de tradus; poate – „Originalitatea rusă a
masei radiocardiace”?), considerată „una pagina importante alla conoscenza
di una delle figure più significative dell’avanguardia letteraria europea”. Despre această
operă marinettiană nu s-a ştiut până în anul 1996, când a fost descoperită în arhivele
Universităţii americane din Yale care procurase
manuscrisul la sfârşitul anilor ’70 după moartea văduvei scriitorului, Benedetta Cappa.
În variantă tipărită, romanul are 150 de pagini.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu