HARUL DE A TE CONTEMPORANEIZA,
DE A REZONA CU MODIFICĂRILE DE SENSIBILITATE CARE SE ÎNTÂMPLĂ MEREU ÎN LUME
– Dragă Leo Butnaru, chiar în ziua aceasta
de septembrie, când aştern întrebările pentru un dialog amânat de mine o vreme,
participi la Festivalul
de Literatură „Bucureşti-Chişinau-Orheiul Vechi”. Ai fost printre poeţii
selectaţi şi aplaudaţi la „Gala Poeziei Române Contemporane” la Alba Iulia , în urmă cu
puţin timp, după ce ai fost la
Bucureşi în calitate de nominalizat la Premiile Uniunii
Scriitorilor pe 2014, pentru masiva traducere din Osip Mandelştam. Eşti „aici”
si „acolo”, cu o energie pe care şi-o doresc mulţi, mereu generos, zâmbitor, fratern.
Nu duc mai departe portretul, fiindcă au făcut-o înainte-mi domnii Grigurcu şi
Ştefănescu, în rânduri memorabile. Coincid impresiile lor cu întâlnirea noastră
„pe sticla” TVR, în urmă cu vreo 20 de ani. Între timp, au apărut în cascadă cărţi
de poezie, eseuri, traduceri, interviuri, ai la ora aceasta o bibliografie care
ar pune pe gânduri un confrate atent la tot ce se întâmpla în jur. De unde vine
această putere de muncă în care împarţi cu sârg propriile tale roluri? Au fost
la început, poetul, poezia...?
– În iunie 1928, Nikos Kzantzakis îi scria fratelui
său: „... cu tensiunea care mă caracterizează mă grăbesc să epuizez micul
fulger al vieţii”. Să admitem că acesta e şi motoul la răspunsul care urmează.
În perioada debutului oarecât avansat, adică după
ce publicasem deja unele texte, încurajatoare prin însăşi faptul că îmi
fuseseră publicate, mintea înfierbântată îmi era plină cu titluri de cărţi şi
de ardoarea dorinţei de a le scrie cândva. Probabil, acea ardoare era un fel de
motricitate care mobilizează. Nu doar mă punea la muncă, ci mă şi învăţa cum să
o fac. O stare care devenea un modus
vivendi de „pe mine mie redă-mă” în libertatea dumnezeiască a scriitorului,
ca un continuum; un mod de alegere, de opţiune voluntară. Iar în volumul meu de
debut înclin să cred că se aflau in nuce
cărţile-mi ce aveau să urmeze, în care pasiunea pentru avangardă, pentru
viziunile ei nu ţine de subsidiar, de subtext doar, ci de arsenalul activ al
scrisului.
Nu o dată
unii colegi amintesc că, în stânga Prutului, eu aş fi cel mai fecund, cel mai
modern sau cel mai clasic (ca spirit) etc. Dacă o fi aşa, probabil e din
motivul că am priceput limpede ce trebuie să facă un scriitor, cum să facă şi
să înţeleagă ce-i stă în puteri, ce are în dotare şi să nu trândăvească.
Nu este exclus să fiu asemeni celui care a înţeles
şi faptul că el trebuie să devină propriul său... vechil! Care are grijă – mare
şi principială – să nu cedeze „perfidelor, iresponsabilelor” stăruinţe ale
cotidianului de a-l scoate de la locul de muncă, din lectură, studiu. Pentru că
nu sunt a bune cedările scriitorului în faţa ispitelor cotidianului, în faţa
stăruinţelor lui... (Uite un caz evident de delimitare între stăruinţă şi
străduinţă: stăruinţele cuiva întru a te pierde şi străduinţele tale de a te
forma, întrupa, consolida.) De cum ieşi
mai des din casă decât strictul necesar, este imposibil să nu dai şi „să-ţi
dăruieşti” timpul zădărniciilor.
Dar la început, precum zici, dragă Lucia Negoiţă,
a fost poezia. Nu ştiu dacă e adevărat că poezia e superioară logicii, iar
unirea lor e filosofie, după cum afirma cam pe la începutul sec. XIX John
Stuart Mill, însă ea îţi oferă, prin sugestie, alte linii ideatice de urmat, de
dezvoltat, mai ales dacă, într-o anume măsură, te simţi şi tu legat atât de
poezie, cât şi de filosofie. Acelaşi John Stuart Mill îi recomanda lui Tennyson
să devină... filosof, deoarece în creaţia sa lirică poetul nu poate evita
completamente prezenţa meditaţiei teoretico-filosofice şi, aşadar, trebuie să
aibă grijă ca „teoria lui despre viaţă şi despre lume să nu fie o himeră a
creierului său, ci rezultatul temeinic al unei gândiri solide şi mature; el
trebuie să cultive, cu toată devoţiunea, atât filosofia, cât şi poezia”. În
virtutea unor simbioze personale, ce mi se întâmplă în travaliul poetic şi cel
eseistic, precum în seria de texte intitulată „Cosmograme”, spre exemplu,
bineînţeles că împărtăşesc o astfel de opinie, poate că nu în mod atât de
tranşant, dar, în principiu, – da, este necesară nuntirea lui Orpheus cu Sophia
(alias – Înţelepciunea).
– Despre locul naşterii aş vrea să
vorbeşti în continuare: Negureni, Teleneşti, Orhei. Aceasta e zona geografică,
pe care o identific pe hartă, dar ce îmi spui tu care a-i trecut prin
„mica istorie” şi prin „marea istorie”? Şi ce duci mai
departe din istoria părinţilor tăi? Pentru mine, Basarabia se
încarcă de o emoţie copleşitoare.