PĂSTRĂNDU-ŢI LIBERTATEA DE-A ACŢIONA
Publicat
15.X.2015
16.XII.1995. Miercuri (azi e sâmbătă) făcurăm o escapadă la casa de vacanţă a lui Vas.
Spinei ce se află pe malul Nistrului, lângă Oniţcani. Să sărbătorim Sfântul
Andrei, stil vechi, cel care ar fi, într-un fel, patronul Ţării noastre.
Echipa: Boris Mihalache (tatăl său e Andrei), Vasile Spinei, Gheorghe Revenco
(directorul Tipografiei Centrale; a trăi bine cu tipografii – imperioasă
necesitate a celui ce tipăreşte ziare), Lanciu, fost director la toate ale
celor din jurul Casei presei, şi fotograful Potârniche, căruia, la vernisarea
unei expoziţii, un bucureştean, din confuzie, îi spusese… dl Privighetoare.
Zice Revenco, susţinut de Mihalache: „Dle Leo, dacă acum doi ani mi-ar fi spus
cineva că vom ajunge să aducem majoritatea materialelor tipografice din
România, îl consideram nebun, zău aşa. Dar iată, aducem de dincolo de Prut
cerneluri şi carton, şi altele, mai ieftine. Nu mai trecem prin dezmăţul vamal
al ruşilor, haholilor”.
Mihalache: „N-o să mă
crezi, dar mai săptămâna trecută, ai mei, la fabrica de cerneluri, au fost
încărcaţi în jumătate de oră, li s-au făcut formalităţile vamale şi – ia-o spre
Chişinău”.
Eu, de, ascult şi mă bucur.
Am citit în „Contrafort”
(două numere) o prelungită confesiune a lui Al. Paleologu. Mi l-am amintit din
iunie, la Neptun ,
la conferinţa noastră, a românilor de pretutindeni. Mai acum câteva zile l-am
văzut într-o emisiune TV. Concluzia: un celebru bătrân aflat în tranziţie spre
posteritate.
Dintr-o antologie de îndoieli
pe care le trezeşte scrierea jurnalelor. Julien Green, 18.09.1936: „Azi
dimineaţă, am recitit câteva pagini din jurnal (anul 1931). Întâi m-au
interesat, apoi m-au întristat. Sunt multe lucruri pe care le uitasem şi
jurnalul mi le-a păstrat. Poate că era mai bine să le uit. Poate că acest
registru al tuturor acţiunilor mele este potrivnic intenţiilor naturii care
şterge din memoria noastră atâtea amintiri inutile sau primejdioase. O
remuşcare, un obstacol”.
Deci, să avem curaj în faţa
propriilor amintiri şi, implicit, a propriului nostru jurnal intim.
Mai scrie Green acolo:
„Mi-am făcut deunăzi o arsură într-un loc foarte sensibil. Gândul că această
arsură poate răspunde nu ştiu cărui legământ obscur pe care nici n-am îndrăznit
să-l formulez m-a tulburat, mă tulbură încă”. Şi de aici încolo arsura
prozatorului îmi aminteşte de tragi-comica întâmplare prin care avusese să
treacă regretatul pictor A. D. (A. Burac repovesteşte deseori cazul). În
atelierul său, A. fierbea ciorbă pe un reşou pus pe pervazul lat al ferestrei.
Între timp, cu o duduie pasională, fierbinte, făceau dragoste pe canapeaua
plasată exact (!) sub acelaşi geam. În febra amorului, D. anină cu piciorul
firul ce ducea de la reşou la priza electrică, şi – Doamne fereşte! – cratiţa
în clocot se răstoarnă tocmai peste cele mai sensibile locuri ale pictorului,
în special peste fudulii! (Cine şi-ar putea imagina o durerea ca aia?!) Nu se
ştie prin ce miracol, duduia fusese ocrotită (vede-se, de corpul amantului ce
astupa ambrazura) şi fuge disperată la doctorul Andrei, povestindu-i cazul şi
că D. a leşinat acolo, pe laviţă.
Dar, trecând prin multe,
pielea băşicată pe fudulii şi crăcana picioarelor, se cicatrizase…
Iarăşi din jurnalul lui
Green: „Un om care nu a refuzat niciodată este un om foarte sărac. Dar să faci
în aşa fel ca să nu poţi accepta ceea ce
îţi oferă viaţa este cea mai mare greşeală. Este groaznic să te legi la ochi:
să pui carnea de sacrificiu pe altar şi să o regreţi când focul o mistuie, nu.
Trebuie să ne păstrăm până la sfârşit libertatea de-a acţiona bine sau rău”.
Dintre preocupările cele
mai importante ale artiştilor pruto-nistreni. Două seri de autor în palatul
naţional. Din întâmplare, mi-e dat să aflu unele din marile griji ale
protagoniştilor, La-la-la-ul Loz. şi cu adevărat talentatul Gh. Mustea. Conform
scenariului serii, primul trebuia să primească, în văzul a mii de spectatori,
un portret pe care i l-a făcut Gh. Oprea. La început îi place pânza, însă o mai
vede cineva şi-i spune, lui La-la-la, că e cu ochii cam înguşti. (E drept,
confirm şi eu acest detaliu de vedere îngustă…) La-la-la revine la pictor,
insistând ca acesta… să-i deschidă ochii portretului, „Că ce-o să zică lume?”.
Dar dacă deschizi ochii, deformezi chipul, îi dai altă expresie, care poate
nici să nu fie a lui La-la.
Secundo. În laboratorul
fotografului îl întâlnesc pe Mustea. El îmi arată poza sa foarte mărită – pe
care fotograful i-a făcut-o dirijorului pentru afişul serii sale de autor.
Bu-un! Mâini expresive, clişeistic luate în prim-plan. Da, am zis, expresive. Apoi
protagonistul Mustea (e-he, eu am fost cel care a scris primul despre el, prin
anul 1967 sau 1968) prinde a lăuda abilitatea fotografului Potârniche care a
reuşit să-i elimine… bărbia dublă! Da, fotograful a lucrat ca un chirurg iscusit.
Dar Mustea mai are o mică doleanţă: părul pe frunte i-i aşezat nu chiar cum ar
fi dorit el. Dar, băiatule, aici nu e nimic de făcut, decât mersul la frizer şi
un alt film pentru care, însă, nu mai e timp.
Aşadar, precum vedem, la 50
sau la 40 de ani, artiştii noştri sunt cam… mamzelaţi.
Scena perverteşte, te kitschizează în propriei tăi ochi, dar tu crezi că eşti
frumos nevoie mare!
ALB DE CRĂCIUN ZEBRAT DE NEGRUL DOLIULUI…
Publicat
22.X.2015
16.XII.1995. O nebunie culinară, interesantă, cred, printr-un romantism deplasat şi
imprevizibil ca rezultat. Înainte de a porni spre vila de lângă Oniţcani,
trecem pe la piaţa centrală a Chişinăului: cumpărăm pătrunjel, mărar, morcov şi
alte condimente, un harbuz murat, o găină, un peşte de vreo 2,5 kilograme . O
bucată de oaie (de la
Mândreşti , Teleneşti, de unde e, apropo, şi Mustea-dirijorul)
era deja depozitată în portbagajul maşinii. Zece colaci.
Ce facem la faţa locului? O
instalaţie din cărămizi, afară (zi excelentă), un fel de cuptor în aer liber.
Într-o găleată fierbem kilogramele de carne de oaie, pe care, mai apoi, o dăm
la fript, în locul ei scufundând găina care, după ce i s-a înmuiat figura, o
scoatem, punând în bulionul dens condimentele, pentru ca, după un sfert de oră,
să lăsăm în adâncul găleţii peştele. Ordinea servirii la masă: tripla ciorbă,
apoi carnea de găină, urmată de peşte şi, în fine, friptura de oaie. Vin negru,
cabernet-merlot de Sălcuţa, din sudul torid.
Ah, ce gustos a fost! N-a
fost mult ca să ajungem la ghiftuire. Joc de cărţi şi felurime de discuţii
superficiale, pe alocuri deocheate. As you like it? (cum întreba Shakespeare
într-o piesă). Nu găsiţi că escapada a reuşit?
19.XII.1995. Vede-se că pisica Meunica mi-a zăhăit (ce regionalism!) pe undeva pixul
negru şi, pentru prima oară, în acest jurnal (caietul nr….) scriu cu pastă
sinilie.
Ieri, la motelul
„Struguraş”, ne-am căznit să dăm material pentru o emisiune TV de revelion, ce
s-ar dori una a glumelor. Să vedem ce minuni se pot întâmpla la un montaj abil…
Participă: Maria Mocanu, Ion Paulencu, Aurel Scobioală, Iurie Sadovnic, câţiva
actori de la „Eminescu”, Zinovia, Ego, alţii.
Ne apropiem cosmic de
cumpăna anilor şi nu mi-ar displace să cred în fantezista idee ce-mi trăsneşte
prin creştet că noţiunea revelion ar
fi să vină din prea franceza sintagmă: „Le reve d'un lion” – Visul unui leu, care speră să facă o
revistă bună, „Moldova”.
25.XII.1995. Duminică de Crăciun. Pe nou. „Ai noştri” nu sărbătoresc, cu alai. În loc de
colinde, aud focuri de revolver: la baza sportivă „Dinamo” poliţiştii execută
exerciţii de tragere. Ar fi să iasă un trist simbol acustic al confluenţei
anilor… Mii de morţi. În Gudermes, Cecenia; 68 de ucişi la frontierele
Tadjikistanului. Foarte multe prăbuşiri de avioane, în Rusia, Columbia, unul
românesc – în Italia… Albul Crăciunului zebrat tragic de negrul doliului…
Speranţele în păienjenişul acestor alternanţe de simboluri dihotomice…
I.I.1996. La mulţi ani!... Cu nostalgii după viitorul care, de la un punct încolo, nu
ne va mai fi dat…
Ninge a promisiune de roadă
şi a fenomen neobişnuit pentru ultimele cumpene dintre ani când – obligatoriu!
– la revelion urătorii frământau noroaie.
Anul şobolanului sau al
şarpelui… Şoricelul l-am văzut vineri, 29 decembrie 1995, în biroul
redactorului-şef al revistei „Moldova”, spaţiu în care, de mâine, mă instalez,
cu speranţa să scot, împreună cu alţii, această publicaţie din pana ei de
destin: nu apare de multă vreme, iar în 1996 se împlinesc 30 de ani de la
tipărirea primului ei număr. În sediul redacţional – o delăsare de… lasă-mă să
te las… Ce spune totuşi ceva de cei care stau pe aici…
La agapa de final de an au
fost ex-redactorul-şef M. Gh. Cibotaru, Al. Gromov, Mit. Vătavu, Cost. Bârcă,
pictorul V. Afanasiu, Rusu, Potârniche, computeristul, S. Ţâgârlaş,
secretara – colegi „de redacţie”, însă
care nu s-au văzut de multă vreme împreună, odată ce nu aveau ce face la
revistă.
Urători – Vasile Bodrug cu
trei pici, apoi Costică Vulpe cu Ileana, soţia Zinovia, Vasile Spinei, Saharneanu,
dl Guţu, administratorul Casei presei.
Prima muncă prestată în
această primă zi de an nou – ascut creioane şi s-ar tăinui, parcă, aici un
simbol, dacă le-aş pregăti, creioanele, pentru scris şi nu pentru rezolvarea
integramelor… (De altfel, nu am această pasiune.)
24.I.1995. Îndată după anul nou, mă gândeam că printre cunoscuţii sau prietenii care
ar putea să mă ajute de a pune revista pe roate ar fi şi Ion Esinencu, persoană
importantă în serviciile administrative municipale. Mă tot gândeam să-i
telefonez, să ne întâlnim, să chibzuim. Dar mai întâi, în aceeaşi problemă,
m-am întâlnit cu Sandu Esinencu, mizând pe relaţiile lui de fost şef la
sindicate. Însă ieri, pe la 9,30, la
Casa presei, mă întâlnesc cu Nicolae Esinencu. Am înţeles că
venea de la Hari. Să
ne salutăm, să ne strângem mâna… „Mă ierţi, a murit fratele Ion”, zice Nicolae…
Dumnezeu să-l ierte…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu