duminică, 11 februarie 2018

📚 UN POET, O CARTE, UN POEM 📚 / 7



Ascultând ecoul

Sunt puşi în genunchi să sărute pirostriile şi mâna
naşilor: ea e îmbrăcată în
nour, în superba rochie de mireasă a mamei mamei mirelui,
nour de materie aflată în stare primordială, el

e îmbrăcat în semeţia
bisericii înlăuntrul căreia, dacă doreşti, poţi să te urci
până în deal să admiri satul, ascultând
ecoul că „se cunună robul
lui Dumnezeu” şi să târăşti, mai departe, după tine, pe

bolta cerească, din aramă, rămăşiţele
unei corăbii
misterioase, filosofând despre miez –

în moduri diferite…


sâmbătă, 10 februarie 2018

📚 UN POET, O CARTE, UN POEM / 6 📚


(Februar)

Februar. Fă rost de cerneală şi plângi!
De februar scriind în bocet hohotitor,
Cât huruitoarea moină de care-ncerci să fugi
Arde-a primăvară neagră, învăluitor.

Fă rost de trăsură, pe grivne, vreo şase,
Prin zvon de clopot şi roţi bătând din talere
Să te transferi în loc, unde ploi tumultoase
Ca cerneluri şi lacrimi sunt mai sunătoare.

Unde, precum pere, fructe carbonizate,
Din copaci puzderia de grauri, risipitor,
Va cădea-n băltoace, spre ne prăbuşi uscate
Tristeţi neogoite-n adâncul ochilor.

Sub ea, prin nea, peticele de pământ negresc,
De ţipete vântu-i răscolit ca de brăzdar,
Şi, cu cât mai sporadic, cu atât mai firesc
În hohotul de plâns se leagă versuri, răsar.

1912
Traducere: Leo Butnaru



vineri, 9 februarie 2018

DEBUT LITERAR LA CHIȘINĂU, ACUM 50 DE ANI


Fiind oarecât precaut în acest misterios domeniu al apariției și evoluției unui tânăr scriitor, aș zice că în formarea, dar mai ales în orientarea mea estetică nesovietică, un rol de neglijat l-au avut două cărți deosebite în contextul post-dezghețului hrușciovist: „Oameni, ani, viață” a lui Ilya Ehrenburg și „Iarba uitării” a lui Valentin Kataev (pe 27 aprilie 1970 notam în Jurnal: „Am început să-l citesc pe Ehrenburg,  «Oameni,  ani, viață». Prologul sesiunii de examene e destul de amenințător”.) Întâmplarea făcuse ca, pe când consultam colecția revistei „Novîi mir” la Biblioteca Republicană pentru o teză de curs, am dat și de numerele în care fusese publicată respectiva carte a lui Ehrenburg. Nu știu dacă aș fi citit-o, dacă nu mi-ar fi atras atenția o notă circumspectă, în care redacția lua distanță față de teme, idei, nume apărute în virtutea subiectivismului autorului. Însă pe atunci Ehrenburg era considerat un clasic în viață al literaturii sovietice, uns cu toate alifiile aprecierilor oficiale, predat în școală etc.
De ce o fi fost oare circumspect însuși redactorul-șef de la „Novîi mir” Aleksandr Tvardovski, care ceva mai târziu avea să-l publice pe însuși Aleksandr Soljenițîn? Curiozitatea m-a pus pe lectură atentă a acestei opere a lui Ehrenburg, în care mă captivau cu adevărat memoriile sale pariziene, viziunea sa destul de neortodoxă asupra artei occidentale, în care protagoniști apăreau Picasso, Renoir, Sézanne, Mane etc., scriitori francezi, actori. Ehrenburg invoca și numele unor scriitori ruși/„sovietici” despre care nu se prea știa – Mandelștam, Țvetaeva, Babel... Plus că, în întregul ei, ca stil, atmosferă, substanță memorialistă, dar și poetică, această carte emana un estetism aparte, o pledoarie pentru altfel de artă/literatură decât cea a realismului socialist.
Era manifestată prudență și față de „Iarba uitării” a lui Kataev, și acesta un stâlp de nădejde al regimului, se părea, dar care, iată, punea probleme (se subînțelegea din nota redacției „Novîi mir”) ideologiei, realismului socialist. Narațiunea lui Kataev avea fler, antren, ținea mereu aprinsă curiozitatea, îi solicita cititorului chiar abilitatea de a descifra unele momente, detalii, de a ghici cine ar fi cutare personaj (Komandorul, Prințișorul, Ochi albaștri, eteronime sub care un cititor cât de cât avizat îi „depista”, respectiv, pe Maiakovski, Hlebnikov, Burliuk, Mandelștam, Esenin, Bulgakov, Bagrițki...). 
Din aceste cărți ale lui Ehrenburg și Kataev un student, precum mă aflam, descoperea o lume a literaturii și scriitorilor necunoscută până la acea lectură ce părea realizarea unei șanse cu adevărat norocoase, ce-l făcea să înțeleagă că, de fapt, nu este chiar totul cum se spune în manualele de istorie sau în istoria literară din prima jumătate a secolului XX bolșevic. Era o lectură care te făcea să înregistrezi anumite disonanțe... instructive, fără de care destinul, la cei 18-19 ani ai tăi, ar fi putut s-o ia în cu totul altă parte. Din acele cărți pricepeai că există și altceva, totuși, în raport cu cursul ideologic și cu dezghețul hrușciovist care, din păcate, deja era stopat. (De altfel, termenul dezgheț/ оттепель îi aparținuse de asemenea lui Ehrenburg și tot în revista „Novîi mir” fusese lansat, în 1956.)
În fine (de etapă), debutantului în literatură, dar și în... lectură serioasă i se oferea sugestii pentru conturul unui nou sistem de coordonate estetice, artistice, filosofice orientative întru urmarea și consolidarea destinului său încă fragil de poet ispitit de modernitate.

UN POET, O CARTE, UN POEM / 5

 

omul albastru

își bea porția de vodcă
la ismail
cui să se plângă el
de singurătate

uite cum trece iar
omul albastru,
ăsta cine-o
mai fi?chelnerița dădea
muștele
afară
cu un prosop
„ce să vă mai aduc?”

auzi și tu clapele pianului...

ce dacă ceașca-i
murdară de ruj?

lasă, nu mai plânge.






joi, 8 februarie 2018

UN POET, O CARTE, UN POEM / 4

TRANSCRIERI DE IARNĂ

(6)

Piezișe ploi
în sferele lui vineri
îmbătrânim de parcă
am fi tineri

Intrăm în lucruri
ca mai înainte –
aceste convenabile
morminte

când lunecăm așa
în lung convoi
trăgând o paranteză
după noi

miercuri, 7 februarie 2018

UN POET, O CARTE, UN POEM / 3

Din nou?

Vreau să-ți spun că într-o zi vei merge din nou după frezii
și că vei regăsi laptele tău sfânt
și că vei cumpăra din nou verighete de la bijutier.
Te vei zbengui pe miriștea soarelui
învățând încet adierile Domnului
ca înainte de a muri.
Vreau să-ți spun că într-o zi vei reaprinde focurile
să fim văzuți de idei aici pe pământul făgăduit
și că vei îngenunchea în oul dintâi
și că vei bate cu speranța în porțile sfinte
ca să eliberăm din captivitatea lor îngerii
lapidați de păcatele și lăcomia barbarilor.
Și mai vreau să adaug
că toate acestea sunt amăgirile poetului trecut de optzeci de ani
care vrea să-și păstreze calmul.


luni, 5 februarie 2018

CĂDEREA PE GÂNDURI



O invitație

Pe când, student, eram bătător de cartier – cu pasul, dar și cu pumnul (uneori)... Pe atunci, în Chișinăul plurinațional, a fi bătător de cartier intra ca și cum în regula jocului și mai că, maică! în subtextele sau printre rândurile constituției Uniunii Sovietice și, implicit, celei obediente a RSS Moldovenești, ceea ce era tot un drac, precum se spune în Moldova Estică (pentru că mai este!); ce intra adică în constituții, dar și în lipsa de constituție a internaționalismului proletar; pe când eram student, cartiere colindam, cu veghea neadormită recitând răspicat, autoritar, din Eminescu. „Fiind băiet păduri cutreieram”, pentru ca să audă și să țină cont de prezența mea „reprezentanții” pluri-minorităților (inter)național(ist)e ale Chișinăului – atenție! Trece indigenul ușor naționalist, adică ușor nemulțumit de starea de fapt, adică – la drept vorbind – de puterea sovietică cu KGB-ul ei cu tot; pe când, student, simțeam cum emigrează țărănașul din mine, în locul lui reinstalându-mă tot eu (…imigrantul în propria românime!), incertul, dar cel necesar de a fi altul, pentru ca Chișinăul și el să devină altul, Chișinăul în care declamam răspicat: „Fiind băiet, păduri cutreieram”, în timp ce mă depărtam de păduri, de sat – încă nesimțind durerea…                        
Azi, la peste câteva decenii de când eram bătător și colindător de cartier, vă invit pur și simplu la Chișinău, în una din capitalele celor două state (încă dezunite…) ale României.
[Uf…  (mai) trăiască uniunea europeană…]

Căderea pe gânduri

Încă din pampers și din alte benefice modernizări ale pelincii în totala indiferență a Cosmosului, filosoful clamoros, ritos retoric,  își înspăimântă atât de tare interlocutorul (adică pe mine), încât nu-mi ia vorba din gură, ci încă din creier mi-o ia, de cum aceasta abia prinde a se zămisli!
Apoi interlocutorul meu cade din nou pe gânduri și eu din nou îi strig disperat: „Ridică-te, domnule filosof! Dumneata ai căzut pe gânduri, cum ar veni, însă, – pe gândurile mele…” –  și toate astea, recunosc, nu mi se par decât niște demente idei avangardist-postmoderne aventuroase, în timp ce acrobatul, emițătorul lor nu e protejat decât de plasa de cuvinte care exprimă (adevărul) chiar aceste idei (și totuși, gândindu-mă ce onorabil era să fi fost negru în... filosofie, un fel de picolo al lui Pico della Mirandola, care nu ar fi exclus să cadă și el pe gânduri – adică pe gândurile mele…).

Doar cu nimic

Cel ce nu numără nimic, dar absolut nimic, însă fiind El Acel ce va face totalul absolut.
Dacă ar număra și El, parcă s-ar face mai frig – de frică – în inimile celor numărați, în atmosfera pământului, sub scoarța pădurilor.
Cel ce știe perfect a număra nu numără defel, chiar dacă odată și odată chiar El va trage linia totalului absolut ca scop în numele căruia sunt jertfiți (alții) toți și unicul scop care nu scuză nici mijloacele și nici mijlocitorii, inclusiv autorii, inclusiv cititorii care jinduiesc de-a valma viitorul, viitorul, viitorul, sacrificându-se în numele propriei, imanentei sacrificări ultime sau, poate, sacrificați în numele sacrificării în presupusa eternitate – cea contemporană atât cu începutul începuturilor, cât și cu sfârșitul sfârșiturilor, după care rămâne contemporană doar cu sine, doar cu nimic…