luni, 13 iulie 2020
sâmbătă, 11 iulie 2020
CREDEȚI SAU NU ÎN INSPIRAȚIE?
Inspirația
nu mai pare a fi (de când?...) una din temele privilegiate ale cultului și
culturii teoretic(e), însă oricare abordare a ei, totuși, în cel mai serios mod
sau în unul (voit) frivol – dacă s-o recunoaștem cu onestitate că există și el
– totdeauna, deci, orice mod de abordare (susținere sau negare) a inspirației
nu se poate (și gata!) întâmpla fără adierea unui suflu de magie (de uz
personal și, de cele mai multe ori, nemărturisit). De parcă am simți
necesitatea de a potoli sau chiar de a înăbuși o manifestare cât de cât
spectaculoasă a acestei noțiuni/ idei in
actus sau doar a ciudatei – posibil, spuneam – declanșări de analogii și
chiar de... himere halucinante.
Inspirația
nu mai e una din temele de prim-plan ale teoriei literare și din motivul că, în
timp, peste timpuri, nu s-a schimbat aproape nimic „în domeniu”. Literatura
rămâne pusă-n raport cu inspirația care, zic unii, există, alții spunând că ea
nu e decât o părere, iar ce vibrează la temeliile și în viscerele scrisului
artistic e cu totul altceva și că ar fi bine să se uite de noțiunea
„inspirație”, renunțând la obsesia himerică de a mai crede în ce nu există.
Oricum,
nu s-a schimbat aproape nimic. Înfiorarea vibrează precum vibra la întemeierea
poeziei sub temeliile epopeilor homerice, înainte de și după Hristos. Iar eu
unul consider că o stare mai specială, ce poate fi numită inspirație, există
totuși. Ba țin să remarc și un paradox legat de astfel de întâmplări. Pentru că
pot exista și excepții... metodologice: ca inspirația să nu preceadă actul de
creație, ci să apară abia în timpul când corectezi/ redactezi poemul sau proza.
Fără apariția, fie și... post-factum, parcă s-ar spune, a inspirației, forma
finală a unei sau altei lucrări ar fi fost alta.
Așadar,
eu sunt dintre cei care admit apariția inspirației. Ca imbold declanșator de
creație și chiar ceva din creația propriu-zisă. Cred posibilă inspirația și
chiar pot mărturisi că nu o singură dată am simțit-o/ trăit-o drept stare de fulger ce reușește, în scurtisimă (...scurtcircuitică!) durată, să-ți
transmită un mesaj urgent, dar nu „actual”, ci descoperit în marea durată a
existenței umane; în fond, un mesaj „negrăbit”, însă urgența inspirației este
necesară pentru a fi remarcat și înregistrat respectivul mesaj, în caz contrar
el riscând să mai rămână încă în tainițele neantului până la o nouă
străfulgerare, nu numaidecât a ta, ci, posibil, a altuia.
Pentru
mine, oricât ar părea de straniu, anticele, răs-invocatele noțiuni inspirație și turn de fildeș nu par a fi definitiv compromise și ieșite din uz,
ele atrăgând atenția (și condeiul... ba nu, claviatura!) unui număr suficient
de mare de utilizatori (ca să folosesc un termen internet). Însă, în această
problemă, „îl rog” să spună mai multe pe Lev Șestov: „Scriitorul se înșurubează
în sine pentru a ajunge la starea de extaz: altfel el nu pune mâna pe condei.
Nu oricine este însă în stare să deosebească extazul de alte feluri de elan
sufletesc, mai puțin sublime. Și cum scriitorul simte permanent nevoia să
compună, el nu are, de obicei, răbdare să aștepte, și încă de la primele semne
de inspirație începe să se desfășoare. Tocmai din această cauză ni se oferă
destul de des sub denumirea de extaz niște stări sufletești ieftine și prin
nimic remarcabile. Deosebit de ușor se confundă cu extazul acel soi de foarte
răspândită bucurie primăvăratică, pentru care limba noastră a inventat
bine-cunoscutul epitet, atât de nimerit. Și, la urma urmelor, acel «entuziasm
bovin» se bucură în rândul publicului de o primire mult mai caldă decât
autentica inspirație sau extazul profund. E mai pe înțeles – deci mai
apropiat!”. Toate astea, în linia inevitabilei accepții că au existat și vor
exista, peste secole, nenumărate modalități și formule de a „surprinde, capta”
și de a defini sau de a crede că se definesc poezia, inspirația, extazul
creator... Este vorba de o stare tainică de intensă abnegație a sinelui, a
conștiinței, în cazul unor profesioniști ai creației, care sunt conștienți că
în forțele, dar și în formulele ingeniozității lor stau „depozitate” mult mai
multe fapte/ acțiuni posibile pe care, uneori, chiar și le-ar putea imagina...
aievea, trecându-le în realitatea operei. Bineînțeles, în cea mai mare parte
acest proces, această întâmplare de taină rămân neelucidate, actantul
alegându-se cu vreo consolatoare deducție subiectivă, neverificabilă, că
inspirația ar fi imprevizibilul nobleței estetice care jinduiește să încalce frontierele mai tainicului,
mai necunoscutului, mai sugestivului și relevantului.
E
de crezut că astăzi sunt tot mai puțini cei care, când încearcă să cumpănească
asupra fenomenului (cel mai vag din câte ar putea exista... presupuse!) numit
inspirație, sau chiar asupra intuiție, subliminalului, ar cădea, ca în
antichitatea delfică, într-un fel de misticism estetic. Paul Valéry se detașa
de astfel de întâmplare generoasă, mărturisind: „Nu mi-a dat niciodată
satisfacție ideea creației spontane, fiindcă nu mi-a prilejuit bucuria de a
simți zbaterea spiritului chemat să rezolve o problemă. Nu trebuie să uităm că
ușurătatea de a crea în artă trebuie câștigată, nu acceptată”.
Ar
fi de presupus că inspirația nu se găsește și nu apare în stare pură. Declanșarea ei e cauzată de intuiție, în interiorul
căreia Husserl considera că se efectuează experiența originară a lumii. De
parcă ar fi vorba de o acțiune de consecutivă trecere a intuiției în inspirație. Sau poate că inspirația este o
formă de manifestare a intuiției în dubla ei menire – de 1) categorie a
psihologiei creației și 2) modalitate gnoseologică, de cunoaștere (artistică).
De parcă intuiția ar fi acțiunea psiho-artistică propriu-zisă, făptuitoare, iar
inspirația – formula ei constatativă... psiho-teoretică. Sau poate că ar trebui
să existe un al treilea termen, o a treia noțiune (sau: formulă), care să
îmbine, într-o fericită contaminație, motrica intuiție cu „statica” inspirație (pentru că, de pildă,
intu+inspirație nu ar suna prea fericit...). Deci, eu înțeleg și iau într-o
legătură (stare) indisolubilă intuiția cu inspirația.
Mai
e o fațetă a acestei fenomenologii indefinite, nesprijinite pe argumente și
exemplificări „concrete”, cât de cât plauzibile, care „să împace” pe toată
lumea – acestei întâmplări cvasi-miraculoase numite inspirație, extaz, elan
sufletesc, moment orgiastic-paroxistic etc., etc.: multe din textele, despre ea/
ele, pe care le-au provocat, nefiind atât teorie, cât fragmente de literatură
pură; literatură în toată legea, frumusețea și plasticitatea ei. Să zicem,
următorul fragment: „Când, în fine, într-un moment orgiastic, deci paroxistic,
al inspirației noastre, vedem ceea ce nimeni nu a văzut vreodată, știm ceea ce
nimeni nu a știut vreodată, ceva mai presus de divinitate, văpaia văpăilor. În
această aventură metafora e girantul magiilor esențiale”. (Din păcate, nu am
notat numele autorului, o scăpare care, de regulă, nu mi se întâmplă, dar...
iată...)
Iar
mai spre începutul acestor reflecții, când notam că, uneori, starea mai
specială a spiritului, ce poate fi numită și stare de inspirație, ar apărea
chiar și... post-factum, în timpul corectării/ redactării/ prelucrării textului
(poeziei, prozei...) mă gândeam, în subsidiar, că, chiar dacă inspirația ține de intuitiv sau subliminal,
magie sau orgiastic etc., de dar „de-a gata”; chiar dacă vine de sus, de jos,
din toate părțile etc., ea sigur că își caută legăturile, colaborarea cu
rațiunile ce țin de tehnica literară; de tehnica travaliului artistic. Aceste
rațiuni sunt inevitabile, pentru că artistul nu se poate rezuma doar la sugestiile muzelor. Sugerarea stării de
poezie, componentele acesteia, cum ar fi metafora, pot veni pe cale intuitiv-subliminal-abisală,
adică cea a inspirației, pe când compoziția sonetului, redactarea, prelucrarea
variantelor acestuia țin de tehnică, de rațiune, de meșteșug.
În
fine, ca și ab initio, inspirația
rămâne a fi o fenomenologie indefinită totuși... Iar în ludica tentație de
apreciere (foarte) obiectivă a calității de cumpănire omenească Premiul Nobel
ar putea reveni, odată ca niciodată, celui care ar da o definiție universal
valabilă, unanim acceptată a inspirației.
Iar
până atunci eu rămân a fi unul dintre cei care admit apariția inspirației în
procesul de creație. O cred posibilă, însă fără a o lega de sau a o pune în
seama unui suflu misterios, unei tainice puteri ce-și are originea în
propria-mi ființă „abisală” sau în neantul universului. Probabil, este ceva
intrinsec vibrației firii umane, plăsmuirilor ei subliminale. Iar uneori mi se
pare că pot recepta relativ... explicit impulsurile inspiratoare, că le pot
oarecum... capta, ele devenind artisticește conștientizate.
DEZVĂȚ DE MULȚIME
Din
păcate, într-o oricât de îndepărtată și răbdătoare perspectivă, nu există șanse
să se micșoreze distanța dintre cultura autentică și mulțime, dintre literatura
autentică și posibila creștere a numărului de cititori.
De
fapt, masele nicicând nu s-au aflat într-o stare a culturii – să zicem –
înaltă, pentru ca astăzi să regretăm unde s-au pomenit ele: în subcultură. În scandatoarele și, uneori, scandaloasele mari
adunări de populație, unde se mai și spun versuri, se mai și cântă („Orice
lucru care e prea stupid pentru a fi spus e cântat”, Voltaire); acolo, unde
pare a fi totuși mai multă biologie, decât spiritualitate. Mitingurile au un
aspect fizic pronunțat, exultant și mai puțin unul elevat, spiritual. Emoțiile
declanșate vibrează mai mult a carne, decât a suflet, a idee. Cam așa se
întâmpla și la „Cântarea României”. Așa se întâmpla și cu „poezia
stadioanelor”, în Rusia sovietică. Așa s-a întâmplat și prin unele locuri din
Chișinău. Mai ales în comunism, apoi în efuziunile de civism revărsat în stradă,
în piață, unde parcă nu ar fi fost de dorit ca arta să fie transferată pe un
teren al esteticului predominant, ușor parcă al non-istoricului. Sau mai bine
zis: al acum-istoricului.
În toate timpurile
(...progresiv-regresiv), mulțimea a fost
infantilizată prin abundența rudimentarului dat drept artă, a kitschului;
mulțimea atrofiată culturalicește care, de cum aude oarece versificații,
izbucnește în ovații. Cotidianul, mai ales politic și în mijlocul...
gloatei, aplatizează mult sensibilitatea și curiozitatea omului.
Însă poezia nu ține
de legea, „obiectivă”, a conformității cu realitatea, cu cotidianul acut
sociologizat. Nu ține, obedient, la logica evidentului și, poate, cumpătatului
bun simț comun. Ea izvodește și propune o autonomie estetică, un altceva ca
sens și extra-sens...
Subcultura
de acum trei-patru decenii, de la vânzoleala cu postmodernismul etc., avea un
altfel de conținut (sau, mai curând, lipsă de conținut) decât subcultura din
zilele noastre. Însă starea, efectul, tipologia generală sunt aceleași:
subcultura e subcultură și punctum, cea prezentă manifestându-se
democratic-popular-agresiv prin instaurarea egalitarismului între plasamentul
non-valorilor pe aceleași planuri cu valorile, kitschul putând să „înlocuiască”
opera autentică, ba chiar capodopera. Relativismul eliberează masele de
responsabilitate (și... politețe) axiologică, lăsându-le să se bălăcească,
democratic-libertin, în subcultură, care infantilizează inșii prin tot mai ampla prezență a
elementarității și schematismului date drept artă. Persoana, mulțimea ajung
atrofiate culturalicește, ceea ce îl făcu pe Mario Vargas Llosa să scrie cu tristețe
despre acele produse pseudo-culturale care „sunt consumate cu aviditate și
oferă unei mase enorme de oameni un simulacru de viață intelectuală, tocindu-le
sensibilitatea, deformându-le simțul valorii artistice și anulându-le pentru
adevărata cultură”.
Colectivitatea
poate însemna mai multă putere fizică. Brută, bineînțeles. Dar nu și mai multă
forță spirituală, ca să nu zicem – înțelepciune. Forța spirituală și
înțelepciunea sunt categorii ce țin de individualitate, ca și arta. Pentru că
demult lumea e deja într-o zonă (...iremediabil!) post-folclorică,
post-colectivistă.
În
alte timpuri, poezia căuta înălțimile, culmile, zborul și, concomitent,
profunzimile ideatice. Astăzi, în postmodernismul, ce înclină tot mai mult spre
minimalism și mizerabilism, ca o tranziție infinită la nu se știe ce anume,
versificația caută diversitatea, pluralitatea alt-felului, până la divertisment.
În
diferite perioade cu toate ale lor, distanța dintre poezie și înjurătură ba
crește, ba se micșorează. Distanța dintre idee și prostie, dintre frumusețe și
urat variază și ea. Azi aceasta distanță s-a micșorat amenințător și lumea nu
mai crede, metaforic și naiv, că ar putea fi salvată de frumusețe. Sau că ea,
lumea, ar putea salva frumusețea.
Și totuși, poeziei
adevărate îi este contraindicat servilismul adaptării la necesitățile – de
percepere și „delectare” – a maselor. Și nu din timpuri relativ recente, pentru
că nu e de crezut ca „Odele pythianice” ale lui Pindar, de o densă și subtilă
încorporare în ele a elementelor mitologice, să fi fost pe înțelesul agorei
grecești de acum peste 2 500 de ani.
Scriitorul, creatorul
în general este cel ce trebuie să caute mereu ieșire din impasuri, să evite
înfundăturile plafonării, să descopere și să evite (cine poate – să
dezamorseze) capcanele suficienței de sine, auto-adulării, cerșitul admirației
din partea publicului. Să-și respecte superioritatea față de mulțimea ce
reacționează mai curând instinctual, decât exegetic, valorizant. Pentru că
adorația și adulația exagerate, pe stadioane și în piețe, desfigurează,
falsifică, banalizează.
Pentru
o personalitate, amestecarea în convulsiile gloatei înseamnă existență de cvasi
cimitir. Iar Odysseas Elytis pleda pentru ca poezia să ne dezvețe de lume, de mulțimea afonă. Și nu numai în sens
metafizic – „sub forma care ne e dată; lume a pieirii”, ci dezvățul acesta e,
deja, și inapetență pentru atenția la insignifiantul existențial care, vrem nu
vrem, umple cea mai mare parte a cotidianului uman; e dezvățul de molcuma, dar
derutanta obsesie pentru automatism și resemnare în fața fulgurației de fundal
al comunului, obișnuitului, fără-de-efortului.
Să
nu se uite și să se țină cont de faptul că, în
cazul mai multor cititori, care nu trebuie „amestecați” cu ascultătorii de
versificații futile, asociațiile psiho-artistice, psiho-estetice nu sunt totuși
„colective”, ci strict individuale, cu o mare marjă de a se deosebi, uneori
radical, de la un individ la altul. Pentru că obiectul-fenomenul (sau: obiectul
și fenomenul) poeziei nu poate/ nu pot fi supus(e) experiențelor „fizice”,
convenite canonic, „instituționalizat”. Poezia, ca analiză, cercetare,
contemplare întâmplându-se pe calea raționamentului abstract, în consecință ea
neputând fi „naturalizată”, adică adusă la o formulă cât de cât... comună, ce
i-ar găsi (sau: potrivi) asemănări oarecât plauzibile cu vreun analog fizic,
natural, cultural.
Să nu se uite și să se țină cont că există, mai există oameni care
consideră că și legătura lor cu poezia e o mărturie că ei
mai trăiesc. Altfel decât cei mulți, insensibili la poezie. Trăiesc oarecum
altfel decât se înțelege existențialul în mod nominativ, obișnuit. E o
interacțiune dintre om și viață, în general, poate mai curând interacțiune cu
propria lui viață. Este rezultatul acestei interacțiuni – ea, poezia, prezentă
în intimitatea omului, în sensibilitatea/ emoția și cugetarea sa.
Si legō poetica, ergo
sum.
Poezie și filosofie
Nu
știu de ar fi adevărat că „Poezia e superioară logicii, iar unirea lor e
filosofie”, după cum afirma, în 1833, John Stuart Mill, însă ea atrage atenția
și-ți oferă, prin sugestie, alte linii ideatice de urmat, de dezvoltat, mai
ales dacă, într-o anume măsură, te simți și tu legat atât de poezie, cât și de
filosofie. R. Wellek amintește că, pe la 1835, într-o recenzie la poemele lui
Tennyson, Mill îi recomandă acestuia să devină... filosof, deoarece, în creația
sa, hai să zicem lirică, poetul nu poate evita completamente prezența
meditației teoretic-filosofice, prin urmare trebuie să aibă grijă ca „teoria
lui despre viață și lume să nu fie o himeră a creierului, ci rezultatul
temeinic al unei gândiri solide și mature; el trebuie să cultive, cu toată
devoțiunea, atât filosofia, cât și poezia”.
În
virtutea unor simbioze personale, ce mi se întâmplă în travaliul poetic și cel
eseistic/ teoretic, precum în Cosmograme, spre exemplu, bineînțeles că
împărtășesc o astfel de opinie, poate că nu în mod atât de tranșant, dar, în
principiu, – da, este necesară nuntirea lui Orpheus cu Sophia (alias –
Înțelepciunea).
Astfel, mai mult sau mai puțin constatabil, filosofia e prezentă în întreaga noastră existență,
activitate, însă, poate, cel mai la îndemână de identificat e în artă, în
literatură. Când scrii despre literatură, cum am făcut-o în volumul de cosmograme „A opta zi”, este imposibil
să nu filosofezi și tu. Cred că este prezentă filosofia, în forme „strânse”,
esențializate, duse spre adagiu, în cărțile de leologisme. Dar, bineînțeles, poezia e și ea o formă... pluriformă,
infinito...-formă de a asimila și emana filosofie. De asemenea în forme de
focalizare conceptuală, ideatică, semantică ea există, probabil, în zecile de
poeme laconice, cărora le-am zis strictul
necesar, adică cele care renunță la multe cuvinte, noțiuni, modulații
lirice, metaforice, pentru a scoate în evidența ideea, fondul acesteia.
Uneori, principiile filosofice generale „migrează”
dintr-un poem sau altul, ajungând pe coperte de carte, ca titlu: „Contrastele
ca necesitate” sau, oarecum pe... invers, „Absența negativului”, acest „invers”
confirmând chiar necesitatea contrastelor, contradicțiilor, poate că în linia
intrinsecii prezențe, în toate ale existenței, a preceptului hegelian despre unitatea și lupta contrariilor. Sigur,
când scrii poemul sau pui nume unei cărți, nu te gândești neapărat la Hegel, la
dialectica lui. Astea sunt, ziceam, organic și neorganic, material și
spiritual, realist și irealist incluse în mersul lumii și mișcării planetelor.
În fine, ar fi de spus că literatura, și parcă mai
nuanțat poezia, se interferează cu filosofia, dar nu se suprapun(e) acesteia.
vineri, 10 iulie 2020
miercuri, 8 iulie 2020
POEME ROMÂNEȘTI PUBLICATE ÎN GERMANIA
Leo BUTNARU
Din grupajul
POEME DE
LA MAREA CASPICĂ (2018, 2019)
Prolog
Iubite coleg
și cititor
acu
îți propun din
și despre Baku
unele texte în varianta „definitivă”... – ei,
știi tu,
cu
sau fără ghilimele,
absolutul nu se găsește în stare pură,
nici în firea noastră,
nici în natură.
Pe vechi
pe nou
pe totdeauna
viața omului
dar și a atomului e
ca o inducție incompletă
sau altceva fizic
astronomic
necunoscut.
Versuri de pe chei
Îmi plimb pe cheiul caspic
cum ar veni pe coapsa metropolei
îmi plimb
sau poate el mă plimbă pe mine
trupul acesta în
carne și oase
și în gânduri
uneori și în fericire
(pare-se
chiar și acum)
dar de cele mai multe
ori în stare normală de viață
cu toate ale ei
cu plecări la munte,
la mare
de obicei mai rare
dar și cu intrări pe
la clinică
mereu...
discret-cinică (unde
non-stop sunt în
plină desfășurare
recensămintele
paralele ale vieții
și neființei), iar la
plecare de acolo
simt că parcă mi-ar
fi scăzut sensibil nemulțumirea de viață
provocată de impresia
că în lumea aceasta
poți găsi de toate
în afară de ce ai
nevoie.
Este important că în această
viață mai găsești viața!
trupului acesta în
carne și oase
și în gânduri
uneori și în fericire
– cheia acestui adevăr
argintiu-lucitoare
în această dimineață
găsind-o pe chei,
când
în fața mării
dar și în sinea mea, în exteriorul meu, în lume
trăiesc senzația că parcă aș fi pretutindeni.
Pescăruși, sturioni
Uneori
pentru ca să zbori
e necesar să fii crucificat
să zicem
ca pescărușul răstignit un timp pe
crucea propriului trup
după care
săgetând
se înfige în creasta valului
vânând
sturionul caspic.
1.III.2018
Minimalism cu sfeclă
roșie
rapsodule, pe obraji ai sfeclă
roșie
Həmid Herisçi
Restaurant de hotel.
Chelnerul
exemplar la datorie
ne explică ce benefic
e
pentru potolirea
tensiunii
pentru reglare de
glicemie
borșul din sfeclă
roșie
de culoare
intens-rubinie.
Noi suntem din tagma
celor care
văd până și în bucate
oarece problemă de
estetică
să zicem – zvâcnetul
lucios de poezie
al borșului din
sfeclă roșie
de intensă culoare
rubinie.
Nici eu nu sunt din
cei care
ar respinge borșul de
sfeclă
binefăcătoare
închis-sângerie
însă la Baku prefer
obișnuita pe aici
rodie.
3.III.2018
Ceai
negru
Lui
Salim Babullaoglu
Hotelul
„Hilton”. Nume sonor.
Însă,
în jurul lui, Baku-centru
relativ
vuitor. Taclale poetico-amicale cu Salim
la un
ceai negru. Negru
de
mai nu se vede conturul oblic al
linguriței
din pahar. Această miniaturală natură
static-acvatică,
să zic, îmi readuce-n memorie
tinerețile
înaintând spre mijloc de maturitate. Pe atunci eram
într-un
imperiu aducând deja a dispariție
prin
care se întâmpla să hălăduim prin trenuri de zi
trenuri
de noapte; spații marcate
de
bătăile roților
și bătăliile
distanțelor
dar
și – sonor-strident-delicat punctate – de
clinchetul
paharului cu ceai clătinat (să zicem,
să ne
amintim) în trenul Chișinău Kiev Moscova Leningrad
etcetera;
paharul cu ceai negru (pe atunci
probabil
cel verde încă nu fusese aprobat de CC...)
lovindu-se
de suportul din argentan
în
acel tren de mers spre un alt univers
spre
o altă hartă cu – iată –
Azerbaidjanul
independent, spre
hotelul
„Hilton”
spre
formidabilul ceai negru
ce ne
trezește amintiri libere aici
unde
grăit-a profetic Zoroastru.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)