sâmbătă, 1 mai 2021
sâmbătă, 24 aprilie 2021
DIN DICȚIONARUL „PERSONAL” AL SATULUI MEU DE BAȘTINĂ, NEGURENI (pe Răut)
(Fragment din
narațiunea „Copil la ruși”)
...Serile,
mama ieșea din ocolul pentru vite cu donița ce aburea, în care cădea luna,
făcând fața laptelui asemeni florii de răsărită. Dimineața, la geam – pomul cu
goldanele coapte, mari, precum o posibilă rouă căzută din lună. Se luminează
de-a binelea și de-acum peste sat fac tumbe hulubii furtunatici. Mirozna
afionilor răzbate din adâncul grădinii... (Apropo de afion: unul din vecinii noștri,
badea Alexei Crețu, tatăl prietenului meu Vaniușa, avea o dojană oarecum
ciudată, neînțeleasă nouă în toate ale ei: „Afionul cui te are!”, zicea. Ce o
fi însemnând... afion? Abia peste ani, DEX-ul m-a dumerit: afion = mac. Zău suna frumos – „intelectualicește!” – acea dojană
cu: Macul mamei tale de zbânțuit ce ești tu!) Așadar, mirozna afionilor răzbate
din grădina în care ieri, căutând salvare de la căldura asemănătoare nemiloasei
arșițe tropicale, îmi spuneam, de asemenea naiv, firește, că anul acesta vara
ar putea fi neobișnuit de lungă, astfel că gutuii și merii tomnatici ar avea
timp priitor, încât, în loc de fructele lor tradiționale (obligatorii!), să rodească...
frumos-anapoda alămâie și portocale.
Un
alt cuvânt care nu știam ce înseamnă, ca și afionul, era – colun, precum
se numea o moșie aflată spre Ovaliu (numele unui boier) și Chersac. Păi bine,
domnule, din nou DEX-ul (de unde pe atunci, DEX?) spune clar: colun = măgar
sălbatic. În vremuri de demult, pe acolo o fi fost o prerie de urechiați (dar
nu iepuri) volnici, precum, în America, cele cu herghelii de mustangi
nestăpânite de nimeni. Însă noțiunea rămăsese devalizată de sens – Colun și
gata, fără ca negureneanul să știe ce înseamnă asta... Apoi să vezi...
semantică! La noi în sat, la căruța, căreia i se pune pe de lături loitre
înalte, se numește catarcă. Iar în
DEX catarca e definită drept: 1 Femela catârului (1). 2 (Înv) Prostituată
de mahala.
Unde mai pui că satul crease și unele elemente
și apropouri argotice „personale”. Să zicem, viscerele omului sau animalului –
„borheie”; „a înțăncușa” – a înțepa, a sparge, a găuri puțin; altele pe care,
din păcate, memoria mea nu le mai reține. Da, iată, instantaneu, îmi mai
amintesc de alte două „negurenisme” (sau „argoticonegurenisme”): bulbii de
mătrăgună (presupun) plini cu un praf negru, pe care ni-l presăram pe răni,
întru vindecarea acestora, se numea/se numește „prahaghiță”. Coloanei
vertebrale negurenenii îi spuneau și-i spun; screauă; screaua spinării. Osoleț
– acesta era numele peștelui mărunt și sărat, asemănător sardeluțelor. Mătincă era folosit pentru probabil. Șfârleață – funingine. Zoiniță
– femeie/gospodină cam neglijentă, delăsătoare în ale curățeniei. I se spune dezblehuiet omului, dar mai des
copilului care stă cu haina descheiată, arătând neglijent. Despre femeile grase
se exclama: „Ce mai hoitină!” Și nu numai: despre femeia bine clădită,
în special în părțile dorsale, se spune că „e încălată”. Iar nutriilor
de prin vizuinile săpate în malurile Răutului li se zice „niornițe”, rostit cu
ambele consoane „n” palatalizate mult, când limba se retrage spre omușor și se
lipește, gârbovit, de cerul gurii. Inventam păsări fantastice, cel puțin –
inexistente în fauna cunoscută nouă: spre exemplu... cocomârla, substantiv utilizat în cazul când nimeni nu știa ce
înseamnă ceva sau ironiza pe seama neștiinței cuiva, spunând că „astea sunt ouă
de cocomârlă”. Oul de cocomârlă mă
duce cu gândul la niște păcăleli…
joi, 22 aprilie 2021
CE A VRUT AUTORUL SĂ NE SPUNĂ?...
Editura „Epigraf” (Chișinău) mi-a publicat volumul de eseuri „Vederea dinspre alții, vedere spre alții”, care a fost observat de criticii de la „Viața Românească”, „Luceafărul de dimineață”, „Cafeneaua literară”, alții, care chiar au și spus deja ce a dorit... să spună autorul.
La „Junimea” din Iași mi-a apărut volumul-manual pentru copii „Cu încetul alfabetul își dezvăluie secretul”. E drept, cartea a fost scrisă pe la începutul anilor ʼ90 ai secolului trecut, inițial cunoscând o variantă de revistă, dar situația edițiilor pentru copii nu e de invidiat: amânările sunt dictate de prețurile tipografice mari, când e vorba de a asigura cartea cu ilustrații color atractive, costisitoare și ele.
În 2020 am publicat două volume ale „Panoramei miniaturii poetice ruse”, ce inserează mostre din creația a peste 850 de poeți (2300 de pagini). Numele, renumele și textele le-am selectat pe durata a trei decenii din istoria poeziei din secolele XVIII-XXI. Colegii ruși, poeți și critici, s-au interesat neamânat de ediția de la „Tipo Moldova”, Iași, însă unora le-am expediat doar varianta electronică a „Panoramei...”, deoarece the paper version, varianta „fizică”, ar fi necesitat cheltuieli poștale neordinare.
E de menționat că prezenta criză sanitară mi-a cam aglomerat proiectele, pe unele din ele întârziindu-le, se știe din ce motive: izolarea! Astfel că în 2020 a făcut „saltul” din alte vremi antologia „Internaționalizarea stepelor” (parteneriat al editurilor „Saga” din Israel și „Tipo Moldova” din România). Tomul a fost elaborat/creat în baza operei autorilor de origine semită din poezia avangardei ruse.
Constituite pe parcursul a 2-3 decenii de cercetare și traducere, antologiile sunt însoțite și cu studii introductive, CV-uri relativ detaliate și note. Lor li se alătură antologia de autor (poeme, eseuri și manifeste) a lui Aleksei Krucionîh (cel mai radical futurist rus) „Escavatorul gloatelor” (Buc., „Tracus Arte”).
Probabil tot la capitolul Critica va hotărî cât de important (extras din provocarea anchetei) ar fi cazul să menționez că în 2020 mi s-a acordat premiul revistei „Deti Ra”, Moscova, pentru poezie și premiul special al Juriului USM pentru volumul de poeme „Excesul de poezie nu dăunează sănătății dumneavoastră” (Ed. „Charmides”, 2019). De la Târgu Mureș mi-a venit confirmare că sunt laureatul Premiului de Excelență pentru Poezie la Colocviul Revistelor Literare și Umaniste panromânești, ediția a VII.
Am continuat colaborarea cu eminentele publicații „Contrafort”, „Bucovina literară”, „Revista literară”, „Sud Est cultural”, „Argeș” – în ele întreținând de ani de zile rubrici. Am publicat poeme, proze, eseuri în revistele de prestigiu care apar pe ambele maluri ale Prutului. Și nu sunt puține. Într-un fel, claustrarea pandemică ne-a pu(l)s la treabă, să zic, cu suficientă amărăciune, deoarece eu unul mă sunt cu adevărat în apele și cernelurile mele în libertate.
Sper ca anul în curs, 2021, să deschidă orizonturile, să putem recupera în libertate, mișcare, editare. Să ne vedem Țara, să vedem lumea, să ne revedem prietenii, colegii. Să fim însoțiți și încurajați de apariția și circulația cărților noastre, pe unele din care eu unul le aștept de la Iași, Cluj, Chișinău. Am și câteva proiecte internaționale, transfrontaliere, – dar să nu le divulg, pentru că, oarecât, sunt și eu superstițios, bat în lemnul mesei la care scriu. Vorbim la momentul și fapta potrivite, sperând că anul 2021 va fi unul, care să ne permită revanșele literare, culturale.
Jos coronavirusul! Să auzim de bine!
Discobolul,
Nr. 277-278-279
luni, 19 aprilie 2021
DIN POEZIA RUSĂ CONTEMPORANĂ
Andrei KOROVIN / Federația rusă
În memoria lui Mandelștam
Peste troieniri mandelștamiene
mergem să pictăm nemurirea
și pare colosală
uriașă arată nemurirea
dincolo de interminabila baracă
dincolo de viața naivă și hazlie
dincolo de negrul stol de corbi
și de sângele ce acoperă zăpada
dincolo de lătratul răgușit
de aprigi dulăi și santinele
dincolo de interminabila baracă
colosală pare nemurirea
și ninsoarea ninge cum i-i dat
și moartea merge unde i-i dat să meargă
și trena linge picioare urme
și nimic nu e în clipa de adio
nici fărâmituri de litere și nici
barem umbre de cuvinte
vă imaginați absolut nimic
* * *
mi se pare
copii
ar fi un popor aparte
un fel de extratereștri
pur și simplu ei găsiră modalitatea
să apară în lume printre oameni
utilizând trupurile noastre
cunoștințele și sentimentele noastre
ei ne impun ne obligă
să le dedicăm întreaga viață
cât mai suntem tineri și plini de puteri
după care – pleacă
la străbunii lor adevărați
copii-patriarhi
ce locuiesc în Tibet
în Shambala și Atlantida
povestind că omenirea
este tot mai puțin prielnică
întru continuarea neamului copiilor
povestind de războaiele contraconceptivelor
despre childfree ca mod de viață
despre riscuri nenumărate
și că deja e timpul de a se căuta
un gen mai optim de homeoterme
nu atât de lenevoase
nu atât de proaste
nu atât de necruțătoare
iar patriarhii clatină din cap
își netezesc bărbile brumate
căzând pe gânduri
* * *
în copilărie mi se spunea
că prietenii mă vor trăda
și eu n-am crezut
în adolescență mi se spunea
că viața e prea scurtă
și eu n-am crezut
dar dacă-ar fi fost să cred
ce s-ar fi schimbat
* * *
uite trăiești tu cât trăiești
la un moment dat chiar afli sensul vieții
dar gata
chiar atunci
viața s-a și terminat
* * *
mult stimate
domnule Dragon
vă rog
să mă angajați pe post
de cavaler
promit să vă slujesc
cu dreptate și credință
până va fi să vă ucid
sincer al dumneavoastră
Lancelot
* * *
în vremurile noastre deja
nu mai e la modă să folosim
lucruri autentice
cărți
instrumente muzicale
toate astea și celelalte
au analoage digitale
cărți electronice
muzică electronică
noi trăim în epoca analoagelor care
cât de curând vor substitui însuși omul
prin bărbați electronici
femei electronice
sentimente electronice
copii electronici
firește
așijderea și nepoți
* * *
în fine
în țara lui și-a dus soție rusoaică
ba chiar și el însuși învăță la Moscova
compunea oarece poezele
și le tot scrie scrie în continuare
ba chiar se pare că a trecut și la altă credință
acum numindu-se poet
ei nu frecventează geamia
ba chiar nici nu mai au geamii
doar se adună-n cercul lor strâmt
citindu-și unii celorlalți
din astea cum le zice poezele
ca pe un fel de rugăciuni și le citesc
apoi bat din palme
după care beau
licoare satanică
încât parcă devin alții
hohotesc ca șeitanii
îmbrățișând muieri străine
ba chiar flutură din brațe
uneori trăsnindu-se unii pe alții
după care cad prin tufișuri
adormind
iar soața lui e rusoaică
îl înjură crunt
cu astfel de cuvinte
cu care doar că bătrânii mai înjură
probabil ea e de altă credință
nu de a lor poeticească
astfel că iată
ce dezmățată e
Brad de Crăciun
în curtea noastră
au instalat bradul
au atârnat de el globulețe frumoase
ghirlande electrice
în vârf au fixat o stea
mămicile și copilașii lor
admirau ca în uitare
minunata înfățișare
a doua zi
globulețele au fost împușcate
în fine dispărând definitiv
ghirlandele au fost rupte
beculețele nu mai luminau
iar în ajun de Crăciun
au dus nu se știu unde și bradul
pe pământ nu a rămas decât biata stea
ce stătuse în vârf
* * *
copacii
își lasă boturile în apă
și beau
precum dulăii
unii din ei semănă leilor
mai ales toamna
când de fapt
cam toți copacii seamănă
a lei
leoparzi vulpi
urși bruni
toamna ce pare a fi
marea adăpare
după care animalele pleacă
lăsându-și scheletele pe mal
și frunzișul veșmintelor lor
în apă
sâmbătă, 10 aprilie 2021
BAUDELAIRE - 200. ECOURI, OMAGIU...
Lasse, la font s'étendre à travers la campagne,Dormir nonchalamment à l'ombre de ses seins,Comme un hameau paisible au pied d'une montagne.Charles Budelaire
Leo BUTNARU
Văzând-o pe mitologica Athena
echipată corespunzător
menirii ei belicoase
Uriașa lui Baudelaire
arătând spre scutul mărunțelei zeițe
zise: – Și eu mi-aș dori o astfel de broșă...
28.XII.2006
Uriaşa lui Baudelaire
...monstrueusement belles, superbement parées...Jacques Cazotte
nu pentru că ai fi fost uriaşă era uriaşul tău merit
ci pentru că mereu aţâţa să fie cucerită incomparabila ta frumuseţe
tocmai din acest motiv erotic fiind trecută ca o fortăreaţă până
şi pe hărţile militare… pardon! – hărţile literare
care de fapt
nu se deosebesc prea mult de cele militare
pe una din ele găsindu-te şi eu
femeie cetate de nuri
28.VIII.2012
La „Uriașa” lui Baudelaire
Cele două coline îngemănate au asemănare
cu genunchii uriașei lui Baudelaire (Parcourir à loisir ses magnifiques formes;
Ramper sur le versant de ses genoux énormes
Ramper sur le versant de ses genoux énormes
Ramper sur le versant de ses genoux énormes
Ramper sur le versant de ses genoux énormes
Ramper sur le versant de ses genoux énormes) care
se pare
cu trupul ei ar fi putut cuprinde
sau ocupa, se prea poate
întreaga țară a piticilor cu tot cu Gulliver
ba chiar ceva din formele-i revărsătoare
ar mai fi dat și peste hotarele
țărilor învecinate.
Aici, în preajma satului meu de baștină ce doarme
nonchalamment à l'ombre de ses seins
supradimensionații genunchi ai fabuloasei franțuzoaice
sau, să zicem, femei universale
sunt hașurați în terase de potecile croite
din rațiuni geometrice neclare
de bucolicele turme de mioare
din urmă lor cu ciobani sadovenieni (de altfel
de ce uriașa nu ar fi chiar Vitoria Lipan?) care
parcă i-ar trece uriașei printre picioare
rustic, a nepăsare
altfel spus – olimpian.
Și doar dulăii, din vreme în vreme, se opresc, adulmecând voluptos
a ceva suspect
a vânătoare
pe colinele, printre colinele fabuloșilor genunchi de arătare
seducătoare.
P.S. …Că ea
încă de pruncuță fusese uriașă
nesățioasă
de-ai fi zis că e
sora geamănă a lui Gargantua!
Încât
când era alăptată
se părea
că ea
micuța uriașă
nu sânul
ci inima mamei sale o sugea!
24.VIII.2016
CHARLES BAUDELAIRE - 200
marți, 6 aprilie 2021
NIKA TURBINA - O POETĂ LA 8 ANI
S-a născut în orașul Ialta, mama ei fiind pictor, tatăl – actor. Curând familia li s-a destrămat și Nika a crescut în familia bunicilor, tatăl-mare fiind scriitor. De la patru ani fetița suferea de astm și insomnie. Uneori, în faptul nopții, o ruga pe mama să transcrie versurile care îi apăreau în imaginație. La vârsta de 8 ani era considerată adevărat fenomen, copil-minune, simpatizată și promovată de scriitori valoroși ai timpului, înainte de toate de Iulian Semionov, cu recomandarea căruia versurile i-au fost publicate în unul din ziarele importante din Moscova (1981). Evgheni Evtușenko a însoțit-o la Bienala „Poeții și Pământul” de la Veneția, unde micuței poetese i-a fost acordat trofeul „Leul de Aur”. În 1983, la vârsta de 8 ani, Nika e autoare primei cărți de versuri, „Maculator”. În 1985 mama poetei se stabilește la Moscova, căsătorindu-se a doua oară. Nika nici pe departe nu strălucea la învățătură.
În anul 1990 Turbina face cunoștință cu psihiatrul italian Giovanni Mastropaolo, care utiliza o metodă netradițională de tratament prin intermediul artei, recurgând inclusiv la versurile Nikăi. El avea 76 de ani, juna poetă – 16, dar trăiau în concubinaj, situație ca și nefirească ce nu avea să dureze.
Poveste veche: nimeni nu știe cum să educe copii de geniu. Poate că mai „metodic” a încercat să o facă tatăl lui Mozart. Iar Turbina, cea de 8-10 ani, a fost obișnuită cu exaltările celor din jur, le aștepta ca un animăluș drăguț la circ: după ce a executat trucul, dă-i caramela!
Gura mi-e amară,
Amare cuvintele,
Sunt iarba-pelin.
Anihilat de vânt.
Fragilă e stebla –
Pelin cu firul frânt.
Lacrima amară
V-a pieri-n pământ...
Eu sunt iarba-pelin.
Un copil orb se juca de unul singur
Cu cioburi de sticlă.
În ochi lui nevăzători
Se oglindea soarele
Pe care nu-l vedea.
Pe așchiile de sticlă
Jucau scânteieri,
Iar degetele copilului, tremurătoare,
Treceau printre cârpe,
Crezând că acestea
Ar fi petale de flori
Ce cresc sub cerul
Raiului.
Copilul orb
Se bucura de dimineață,
Fără a ști că noaptea
Stă mereu
Dincolo de
Fragilii săi omoplați.
În limbi diferite,
Literele sunt aceleași,
Dar cuvintele-s străine.
Trăim cu tine
Pe insule diferite,
Chiar dacă în aceeași locuință.
Cioburile sticlei
Au rămas în văzduh
Ca frunzele
Neluate de vânt.
Dintr-o dată – scurt zângănit...
Exact astfel
Se curmă și viața omului.