marți, 20 mai 2025
luni, 19 mai 2025
GENII ȘI CELEBRITĂȚI, REVENIȚI LA REALITATE!
File de Jurnal, 29.XI.2021
Genii și celebrități, reveniți la
realitate! Din păcate, lumea nu vă (prea)
cunoaște. Iată ce relata Mircea Dumitrescu despre un caz cutremurător:
„...am chemat eu un prieten cu o maşină
şi l-am dus la Spitalul Fundeni. Am spus acolo că e vorba de Nichita Stănescu,
dar nu ştia nimeni cine e Nichita. Şi atunci m-am trezit la realitate. Nu
cultura e cea pe care o ştie lumea…”
Era în 1983. Când se credea că românii,
constrânși, limitați, umiliți socialmente, ideologicește, citesc în draci.
Unii, mai susțin asta și astăzi. Pe dracu! Nu citeau atunci, nu citesc nici
astăzi. Românului îi este suficient că s-a născut poet. Nu și cititor.
duminică, 18 mai 2025
UNDE E COVORUL? / File de Jurnal
31.I.2014
Ieri, la Colegiul de Arte „Alexandru Plămădeală”. Rugat să țin o prelegere
elevilor, adunați la finalul de concurs dedicat Zilei lui Eminescu. Se
înmânează diplome câștigătorilor ce par, totuși, cam timizi, încă, în
dezvăluirea aptitudinilor artistice pe care le au. Juriul – sculptorul Iurie
Platon ( de altfel, de vreo 20 de ani, rezident în Germania), Ioan Grecu, Emil
Cojocaru, încă cineva. După prelegerea mea compactă (afară, ninsoare abundentă,
iarnă frumoasă, însă circulație grea), ne reținem la taclale și ceva șnaps în
sala de desen, care e în grija lui Emil Cojocaru. Platon povestește despre
viața și creația sa în Germania.
Manifestarea a avut loc în sala de expoziție – impunătoare, vastă, cu
înălțime de două nivele, în mare parte ocupată de lucrările absolvenții din
anii trecuți, unii dintre care, azi, sunt adevărați profesioniști ai penelului,
dălții, peniței etc. Câțiva ani la rând, elevii au fost frustrați de acest
spațiu funcțional întru devenirea lor artistică: pe un imens perete, se lucra
la un covor uriaș, „comanda lui Voronin, pe când era președinte. Lucra până și
directorul colegiului… Mai mulți elevi”. Totul se ținea în mare secret, însă,
după revoltele din 9 aprilie 2011, când comuniștii au fost debarcați, acel
obiect decorativ (probabil, menit Președinției care, însă deja fusese
devastată) a dispărut, neștiindu-se deja nimic de el. Și tot din această sală,
ani în urmă, au fost furate circa 80 de lucrări de artă. La începutul lunii,
aici au fost aduse și unele lucrări de patrimoniu de la Muzeul Literaturii
Române din Chișinău și responsabilii erau îngrijorați de securitatea lor;
expoziția a durat puți, doar trei zile, pare-se.
sâmbătă, 17 mai 2025
vineri, 16 mai 2025
miercuri, 14 mai 2025
EUROVISION? – ACUM TREI ANI, ÎN 2022, CA ȘI AZI, ÎN 2025
FILE
DE JURNAL / 15.V.2022
Cât despre concursul Eurovision, îl
las pe Dinu Adam să... aibă dreptate:
„puteți să mă înjurați, dar mă uit la
Eurovision – din vicioasă curiozitate. satisfăcută în bună măsură, adică mi se
confirmă că n-am nici un motiv să înțeleg de ce țin nefericiții ăștia să
reprezinte niște țări, cînd - de fapt - nu reprezintă nimic altceva decît niște
curente suspect muzicale (asta pentru că-s unii care n-au aflat că trebuie să
cînte, așa că se resemnează să danseze).
cel mai tare mă nedumerește de ce nu
cîntă în limba lor - pînă și germanul a cîntat în engleză!
(frate, cîntă acum englezul; de ce
n-o cînta în germană nu înțeleg.)
din ce-am ascultat pînă acum (că nu
le-am apucat pe toate), fără a stabili vreo ierarhie, singurele piese ce
meritau acceptate în concurs sînt din Islanda, Lituania și Moldova.
mai sînt cîteva, dar, deocamdată,
norvegianca ce-a reprezentat Grecia, cîntînd în engleză, mi s-a părut o sinceră
aberație.
Le: adaug și Serbia”.
În ce privește cele două state
românești, de data aceasta frățietatea nu a mai funcționat. Juriul de la
București, profesionist și bine intenționat, a fost pe potriva celui din
Chișinău (sau invers...), operând cu... Zero pentru melodia din stânga
Prutului. Adică, și cea din dreapta tot de zero puncte „s-a învrednicit”. O
reciprocitate profesionistă, interN-Națională! Iar ucrainenii pur și simplu au
ignorat vecinii care le-au acordat punctaj maxim. Tot cu Zero operând. Adică,
monșer, nu aștepta milă de la cel miluit.
O melodie include și savoarea limbii
în care e cântată. Iar savoarea ține și ea de valoare. Pe când maimuțăreala
englezească de la Eurovision, cam generalizată, sărăcește, urâțește,
depersonalizează multe țări. În loc să păstreze diversitatea frumuseții, a
coloristicii, astfel de concursuri opacizează, sărăcesc lumea. Ele nu țin de
artă, ci de... cataractă.
File de Jurnal / 14.VI.2016
Din amintirile lui Ion Caramitru (Carametru antic,
precum i-am zis eu). Cică, odată, în tinerețe firește, Caramitru vine la
Nichita, iar acesta e aiurit nu alta. Motivul? Se îndrăgostise peste poate de o
oarecare Maria din Balta Albă, unde îl și roagă pe Caramitru să meargă
împreună, să-l ducă cu mașina, să-l ajute, să-l susțină, pentru că el, poetul,
nicicând altă dată nu a cunoscut o pasiune mai înflăcărată etc. În fine,
prietenul Caramitru urcă la volan, aiurit de îndrăgostitul Nichita alături,
merg în Bala Albă, s-o caute pe Maria, însă se dovedește că amorezatul nostru
nu cunoaște adresa. Nici măcar cea de bloc, nu că apartamentul! Ce să facă?
Caramitru : „Erau acolo, în Balata Albă, vreo trei blocuri de locuit și
Nichita prinde a umbla pe lângă ele și a urla «Maria, Maria!», încât, de la un
moment încolo, deranjați de suferința zgomotoasă a bardului nostru, unii
locatari ies la balcon, înjură, somează îndrăgostitul, alții aruncă cu apă
peste el, poate își revine, însă Nichita, ca în uitare, își continuă periplul
vociferant”.
În fine, la un moment dat, Caramitru încearcă să-l
recupereze pe Stănescu, urcă în mașină, părăsind Balta Albă care, pentru
îndrăgostitul nostru, fusese o blestemată Baltă Neagră. Tac ambii mai multă
vreme. Aducându-l acasă, la despărțire, în fine Caramitru zice : „Acum,
Nichita, în sfârșit am înțeles perfect poemul «Pe lângă plopii fără soț»”.