Leo
Butnaru: Manifestele avangardei ruse
„NOI vă invităm:
AFARĂ –
Din languroasele îmbrăţişări ale romanţei, din otrava romanului psihologic,
din labele teatrului-amant, cu fundul spre muzică, -
AFARĂ –
În câmpul curat, în spaţiul cu patru dimensiuni (3+timpul), în căutarea
propriului material, propriei măsuri şi propriului ritm... Spre conştientizarea
ritmicii maşinilor, încântaţi de munca mecanică, receptând frumuseţea
proceselor chimice, cântăm cutremurele de pământ, compunem poemele flăcării şi
centralelor electrice, suntem fascinaţi de mişcarea cometelor, meteoriţilor şi
de gesturile proiectoarelor care orbesc stelele”.
Acesta nu este un poem, este un
fragment dintr-o variantă de manifest, „NOI”, aparţinând avangardei ruse. O
avangardă care se află în ultimul deceniu din nou în atenţie internaţională şi
care a devenit obiect de interes şi de studiu şi pentru cercetătorii români ai
domeniului. Volumul „Manifestele avangardei ruse” este unul dintre cele patru
titluri care inaugurează, la Editura Tracus Arte, colecţia „Biblioteca
avangardei”, coordonată de Prof. Univ. dr. Ion Pop, unul dintre cei mai
reputaţi specialişti români ai fenomenului. Poetul şi publicistul Leo Butnaru,
care de câţiva ani publică în revistele de cultură din România, în izbutite
traduceri, literatura avangardei ruse şi care, împreună cu regretatul regizor
Alexandru Tocilescu, a realizat un spectacol de gen la Teatrul Odeon, a
alcătuit antologia cu titlul mai sus amintit, căreia i-a scris şi o aplicată
prefaţă şi a însoţit-o cu foarte utile note. Chiar şi numai la o repede ochire,
manifestele ruseşti ale avangardei primelor două decenii ale secolului al
XX-lea îşi dezvăluie spectaculozitatea, incisivitatea şi limbajul plastic, în
comparaţie cu manifestele-surori ale avangardelor europene, mai ales aceea
italiană, dar şi cea franceză. Stări emotive care dau în clocot, jocuri de
cuvinte sclipitoare, paradoxuri arborescente dau măsura spiritului inventiv şi
novator al avangardiştilor ruşi, care s-au iluzionat că „vântul de libertate”
clamat de soviete va permite o revigorare pe măsură a literaturii, teatrului şi
artelor vizuale (inclusiv filmul) şi care au căzut victime tocmai ale regimului
care nu s-a oprit să-i folosească şi apoi să-i aşeze după gratii, să-i deporteze
sau chiar să-i ucidă sau să-i facă să-şi ia ei singuri viaţa. Sunt deja bine
cunoscute cazurile poetului akmeist Nikolai Gumiliov, soţul Annei Ahmatova, al
lui Vladimir Maiakovski sau al, atât de cititului şi interpretatului în ultimii
ani şi la noi, Daniil Harms.
Antologia cuprinde manifeste ale
akmeismului, ale futurismului rus (care puse faţă în faţă cu manifestele
futurismului italian le fac pe cele din urmă să pară devitalizate), ale
suprematismului, cu eclatantul program-declaraţie al lui Cazimir Malevici, ale
grupărilor numite luciştii şi viitoriştii, ale nimicniciştilor (nicevoki), ale
biocosmismului, lumenismului, form-librismului,
constructivismului (care reuneşte un grup de poeţi avangardişti ale căror
creaţii sunt abia acum recuperate), ale emoţionalismului, ale fuismului (cu
nume plastic Ptiu-ismul), ale grupărilor care proclamau supremaţia artei reale
şi spectaculoase manifeste de autor, cum ar fi acela al scriitorului Anton
Sorokin.
Această carte este
tentantă şi pentru cititorul obişnuit, nu numai pentru cei avizaţi sau pentru
specialişti, prin umorul uneori chiar negru, dar „à la russe” prin verva
imagistică.
Victoria Anghelescu