Leo BUTNARU
DE MÂNĂ CU CEL APROPIAT *
DE MÂNĂ CU CEL APROPIAT *
...am nevoie de mâini întinse către mine.
Fr. Nietzsche, „Aşa grăit-a Zarathustra”
Nr. 12, 2011 |
Aşa
o fi. Şi aşa, adică, ar putea să fie. Dar, în genere, fără niciun dar, în sens
de ofrandă, – pur şi simplu, trebuie să urăşti tot ceea ce vezi, de
jur-împrejur, din interiorul tău, din al altora, al tuturora – vezi modul la
hurtă de a se manifesta al societăţii – acesta şi este „interiorul” lumii pe
care trebuie să-l urăşti. Şi să urăşti, până într-un micron, astă lume
copleşită de trivialitate. Cotidiană. Nictemer. 24 din 24. De ore. Şi – de
ori. Într-o oră. 24 de ori. Lucruri şi noţiuni ce se exclud mutual,
crunt, reciproc şi reci-porc.
–
Uite, dumneata...
Dar nu, să nu exagerăm în politeţuri, pentru că tot la pertu şi sfântulPetru
ajungem.. După formula aia stupidă, banală: vă propun să ne tutuim... (Dar: să
ne... dumneavoastrăim?...) Deci,
tutuiţi-vă... Ca trenul: tu-tu-tu!... Iată, tu, care pari a fi un om ager sau
dornic de-a arăta astfel... Sau poate nu, nu arăţi, ci chiar eşti... Sincer
vorbind... Ia spune, ce crezi despre tâmpenia sau bijuteria asta de stupiditate
cu – a trăi fiece zi ca pe ultima din viaţă?...
–
Vorbeşti
prostii... nu înţeleg nicio brânză...
–
Depinde la ce te
gândeşti... dacă te... la brânză... asta e, nu înţelegi.
–
Mă cam iei la
mişto, nu?
–
Bine, fără glume.
A-ţi trăi fiece zi ca pe ultima din viaţă, înseamnă să-ţi dai seama că trebuie
să te iei la adevărata ta valoare ca om. Pentru că fiece om înseamnă ceva, nu e
aşa – loc gol. A te preţui pe tine şi a-ţi preţui timpul care îţi este dat...
Timpul vieţii. Inclusiv, şi cel pe care, iată, îl petreci aşa, parcă a dolce far niente, la o bere amară, ca
noi.
–
Poate că e aşa,
dar poate că nu... Însă eu aş crede că, mai curând, înseamnă să-ţi trăieşti
orice zi ca pe prima. Însă în starea în care deja ştii multe, aproape totul...
Din viaţa asta... Sau îţi închipui că ştii... În genere, e mai bine să trăieşti
fiece zi ca pe prima, când cunoşti multe de toate... Dar, deja, copt la minte,
ziceam.
– Probabil, asta ar însemna că, anume astăzi, aici şi
astfel, renunţând la fleacuri, să încerci o cât mai mare parte din gama
sentimentelor, cu care ne-a hărăzit Creatorul – bucurie, extaz, dragoste şi,
este important, să le spui oamenilor adevărul; să le spui anume ceea ce crezi
tu despre ei... În acest caz, chiar ţi-ar veni să şi scuipi la gândul că,
într-adevăr, aceasta ar putea fi ultima zi din viaţa ta...
–
Aşa că e mai bine să trăieşti cu ziua de azi…
–
Cel care nu se gândeşte la ziua de mâine e un mare egoist. E un
căpcăun.
–
Vezi ce tâmpenii putem debita noi în generala asta banalitate garnisită cu
trivialitate?... Nu sunt decât ignoranţe, ignoranţe, ignoranţe care se
completează reciproc, pentru a ajunge să se răspândească precum o ignoranţă
otova, generalizată, pentru ca în loc de o plajă, de câteva plaje – să se
întindă un pustiu nesfârşit! Iar tristul adevăr e că oamenii însinguraţi sunt
şi cei mai comunicativi. Mai guralivi. Mai debitori de inepţii. De aia zicea un
franţuz că Le vent est loquace, comme tous les solitaires…
– Hugo.
– Chiar?... Dar ce
contează?... Grav e că lumea şi-a ieşit din minţi.
Sau, poate, nici nu intrase încă într-acolo, în minţi. Ce e cu pluralul ăsta,
minţi? De-ar avea ea, biata, barem o singură minte şi tot ar fi cum ar fi. Dar
aşa, cât mai poate continua această pripită vânzoleală de tâmpită negare a
evidentei ieşiri din minţi? Cine mai poate contesta că societatea noastră
degradează?... Mama se culcă cu fiu-su..
– Asta nu mai e degradare, ci caz clinic…
– Sigur, de aia şi vorbesc eu de generala demenţă... O,
Doamne, numai să nu spui că aceasta nu Te-ar privi şi pe Tine... Numai nu spune
că acesta ar fi un aparteu... al meu... pentru sine... De fapt, ce este
pentru-mine-sine e în mai mare măsură pentru Tine-Sine... Aparteul...
Apart-Eul... Observi nuanţa? În orice aparteu există un eu... Care îţi aparţine
(Ţie... – iartă tautologia!). Dar fie, pentru sine... Aparteu... Numai că asta
nu schimbă nimic în datele esenţiale ale ecuaţiei – grozăvenia rămâne!...
Într-adevăr, lumea noastră, dar mai ales – a Ta, drept Creator al strâmbătăţii
ei, lumea degenerează... Îngrozitor...
Deja omenirea nu reprezintă decât o masă întunecată... Pe zi ce trece se afundă
tot mai adânc în groapa nesăţioasă a definitivei pieiri... Pe zi ce trece, lumea
alunecă spre trecerea definitivă. După care ar putea să nu mai vină o altă zi
în loc...
...Dar chiar ar trebui să visez eu să dau vreo nouă
concepţie filosofică sau doar computeristică?...
Părpălind
la slăbuţa flăcăruie a raţiunii umane concepţii noi, avansând pompos teorii...
practice zise now hau, împingând
frenetic şi nesocotit prezentul în trecut, în ghetoul amintirilor, noi tot
încercăm să înaintăm, să înaintăm. Un pas, doi... Jumătate de pas, un pas...
Deja viitorul e prezent. Încă un pas, altul. Prezentul e deja trecut.
Continuăm! Izvodim, împeliţăm teorii, concepţii, axiome, palavre... Încercăm să
nu fim ca toţi ceilalţi. Adică, chiar ca noi înşine. Fiecare – ca el însuşi şi
nicidecum ca altul. Însă tot mai insistăm că am căuta prieteni, ba chiar...
îngeri, suflete apropiate, dar fără a mai cunoaşte sensul cuvântului
„încredere”. Căutăm de dragul căutării. Anume aceasta e arta deşertăciunii
deşertăciunilor. Deşertăciunii deşteptăciunilor şi deşteptăciunii
deşertăciunilor. Pentru că, în fine, tot tăciunii tăciunilor se aleg(e)...
A-lege... Contra legii, adică...
Din
toate, căutăm ieşire, pentru a intra altundeva. Bâjbâim prin întuneric,
ţinându-ne de braţul vecinului, sperând, naiv, că vecinul chiar ar cunoaşte
ieşirea...
Pe
dracu’... Nu, nu – e prea dur spus, să recurgem la sinonimie (sinoni... ţie;
mie-ţie): Pe naiba! – nu ştie nimeni nimic. Sau din motivul că chiar nu ştie
nimeni sau pentru că, de fapt, nu există nicio ieşire. Dar aceasta nu înseamnă
că trebuie să renunţăm să ne ţinem de mână.
Când
te ţii de mână cu cel apropiat ai, totuşi, senzaţia că nu eşti, că nu sunteţi
iremediabil pierduţi. Parcă mai e ceva... întru ce nu mai e. Întru lipsa
ieşirii care pare că ar exista, totuşi, tu duca, tu segnore e tu maestro*...
______________________________
*Tu
duca, tu segnore e tu maestro (ital.) – Celebra exclamaţie dantescă adresată
lui Virgiliu (Inf., II, 140).
***
*Nuvelă din "Bucovina literară", Nr. 12, 2011
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu