28.I.1993
Zadarnic ne măgulim că am putea avea vreun raport
(de dăinuire) cu eternitatea. Pentru om, ca eu
singular, veşnicia este în genere exclusă. Eu-l e de cea mai infimă durată. Noi-ul, ca neam, ca popor, e mai aproape de o atemporalitate, adică
de un provizorat de foarte, foarte (fie) lungă durată. Însă această
atemporalitate nicidecum nu e o „suprapunere” cu Eternitatea; (totuşi)
provizoratul ei, oricât de extins, nu înseamnă prezenţă infinită. Infinitul
temporal nu există nici chiar pentru un
neam, un popor; nici chiar pentru umanitate. Şi noi-ul ca popor, şi noi-ul
şi toţi, toţi ceilalţi, ca umanitate, ca civilizaţie terestră nu este de-a
pururi. Poate fi de o prezenţă atemporală, dar nu de o durată absolută. Iar de eu-l meu, al tău, al lui, luat aparte,
ce să mai vorbim?!… Eu-l este
efemerida duratei cosmice. Şi nici nu poate fi altceva, când – numaidecât –
dispar neamuri, popoare, civilizaţii, planete pe care a fost prohibită viaţa…
Aseară, târziu, pe la fără un sfert miezul nopţii,
TVR, în cadrul emisiunii „Simpozion”, a dat aspecte de la Gala Premiilor
„Luceafărul”. Sanda Vişan a ales secvenţe din dialogurile pe care le-a avut cu
Ulici, Baltag, Butnaru şi Stanca. Eu am citit şi versuri. Oricât de târziu o fi
fost, mă telefonează Vasile Gârneţ – „ca să fiu primul care te felicită”, zice,
spunându-mi că am vorbit bine. Pare-se că într-adevăr m-am descurcat,
răspunsurile fiindu-mi cursive, clare şi un pic ingenioase. Dar… sigur, altceva,
altceva este important; mai important,. Iar noi, scriitorii sau doar
aşa-numiţii scriitori, rămânem extrem de neimportanţi şi mărunţi într-ale
noastre, precum Co. D. care, trecând din apartamentul vechi în cel nou, scoate
caloriferele de fontă, scoate şi altceva, încât familia care intră în locul lui
se pomeneşte ca într-o peşteră preistorică. Apoi îmi povestea Cimpoi, când
intrase şi el în casa în care locuise Vit. Filip, văzu că „precursorul” său
scosese din perete câţiva metri de fir electric, scobind tencuiala… Iar pe
atunci metrul de atare fir nu costa decât câteva copeici chioare…
Am trecut pe la fosta librărie „Drujba”, de unde
m-am ales cu: povestiri de Federigo Tozzi, „Retrospective”, volum de Anton
Dumitriu, şi „Basarabia, ţară de pământ” a lui Geo Bogza. Revista „Arc” nr. 3
din anul trecut n-am mai găsit-o. O văzusem la
E. Cioclea la „TM”, dar nu avui şansă.
31.I.1993
Prin E. Tarlapan, Ion Cristofor îmi trimite de la Cluj „Tribuna” din iulie (nr.
20) din anul trecut, în care a publicat o recenzie la volumul meu de versuri
„Şoimul de aur”. De fapt, mi-a expediat doar şpaltul paginii, deocamdată
negăsind un exemplar de revistă. Iată un extras: „La polul opus al poeziei
citite în pieţele publice doreşte a se situa şi lirica lui Leo Butnaru (…) poetul intenţionând să sublinieze (…)
dorinţa de a nu repeta locurile comune ale unei lirici tradiţionaliste şi
«ocazionale»”.
În scrisoare, Ion Cristofor (Filipaş – acesta îi
este numele civil) îmi recomandă să lansez în colecţia „Poeţi de duminică!” şi
o carte de Aron Cotruş. Trebie să-l informez că o astfel de carte se află deja
la tipografia din Tiraspol.
Vineri şi sâmbătă, împreună cu Cimpoi şi Vodă, am
mers la Huşi şi
Vaslui, unde au avut loc, în trei instituţii, lansări de carte ale lui Theodor
Codreanu „Modelul ontologic eminescian”. Prima – la liceul „Cuza Vodă” din
Huşi. Elevi, profesori, expoziţie din cărţile noastre.
După masă, plecăm la Vaslui , festivitatea având
loc la Biblioteca
judeţeană „Nicolae Milescu-Spătaru”. Aici vin şi gălăţenii de la editura
„Porto-Franco” care a editat cartea – Radu Mihăiescu, Ion Chiric şi Ion Trif
Pleşa. Directoarea bibliotecii – dna Moldovanu, consilier la inspectoratul
culturii; dl Ion Mancaş.
Mânem la hotelul „Dimitrie Cantemir” din Huşi. Din
ce raţiune i s-a pus acest nume de domnitor şi savant? Poate din considerentul
că Dm. Cantemir a călătorit foarte mult, a mas prin corturi şi hanuri de acum
trei secole? Mă rog… La urma urmelor, ce importă?
Sâmbătă, lansarea are loc la biblioteca municipală
din Huşi. Ca şi în celelalte cazuri, e un public select. Se mai lansează şi o
carte a medicului Străchinaru despre copiii cu dizabilităţi. A edita-o, în
Suedia, o organizaţie filantropică. Doctorul e originar din Noua Suliţă, Hotin.
S-au dovedit a fi foarte activi şi doi epigramişti
din localitate, dl Donose, adjunct de director la bibliotecă, şi profesorul V.
Macarie. Mai toţi cei din faţa asistenţei s-au ales cu referinţe epigramatice.
A mea, pornind de la mărturisirea-mi că Gh. Vodă mi-a fost într-un fel naş la
debutul editorial, sună astfel (dl Macarie):
Domnului Leo poetul
I s-a publicat sonetul
Şi mai târziu o odă –
Dacă are naş un Vodă.
E drept că în cartea de debut nu am avut nici
sonet, nici odă, ci doar versuri libere şi albe, mai greu de admis pe atunci, de aceea naşul
avu şi rolul său.
Apoi am mers la IAS-eul dlui Neamţu, la o degustare de vinuri.
Excelente – „Busuioaca de Bohotin”, „Tămâioasa”. Dar şi „Feteasca”, şi
„Zghiharţa”. Vinuri naturale, netratate cu oxidanţi, precum multe de-ale noastre. Sala de degustare –
superbă, placată cu panouri din stejar pe care au fost încrustate diverse
motive inspirate de Bahus şi podgoreni. Masa propriu-zisă a fost la bibliotecă.
Anturaj de oameni blajini, cuviincioşi şi dornici de a ieşi din rigidităţile
localiste. În acest sens, demne de reţinut mărturisirile poetului şi
prozatorului Ion Gheorghe Pricop, care locuieşte în comuna Duda, unde e
profesor: lipsa unui cerc literar sau a unor oameni cu care să-ţi împărtăşeşti
ceea ce e legat de scris, de carte, de literatură în general. Mi-a oferit volumul
său de nuvele „Călăreţul de os”, apărută în 1991 la „Cartea românească”.
Şi cu această ocazie am avut a mă convinge că
emisiunea „Simpozion” de la TVR
e vizionată de multă lume, chiar dacă e dată pe post după 23, 30.
La b-ca din Huşi, răsfoind nr. 3 al „României
literare”, găsim şi recenzia pe care a scris-o Mihai Cimpoi la „Şoimul de aur”.
Lapidar, concentrat şi, pare-se, bine diagnosticat.
Dezamăgit de modestia bibliografică a librăriei
„Luceafărul” din Huşi, pe care, acum vreo 2-3 ani, o găsisem într-o abundenţă
de carte. Nu pot zice că nu am găsit şi acum câteva titluri de reţinut, printre
care „Cartea de vise” a lui Leonid Dimov (m-a rugat Arcadie Suceveanu să i-o
găsesc; am procurat 5 exemplare, pentru că la Chişinău sunt şi alţi
simpatizanţi ai creaţiei acestui autor); apoi „Trepte de jad. Antologie de
poezie chineză clasică shi”, Volker Braun – „Proces Galilei”, versuri în
colecţia „Orfeu”; A. R. Ammons – „Poeme”, colecţia „Poesis”. Plus alte cărţi…
4.II.1993
Acum trei zile, mi-a telefonat dl Baghiu,
directorul editurii „Princeps” din Iaşi, solicitându-mi o carte de versuri, pe
care ar dori să o publice în primul trimestru al anului curent. (E posibil?...)
I-am promis că o „regizez” în două săptămâni. Acum redactez, selectez,
dactilografiez, … imaginez. Volumul – până la o sută de pagini manuscris. Cred
că i-am găsit şi un titlu: „Ora naţională de lichidare a naivităţii”. (Dar va
putea fi concurat, eventual, de altele.) Doamne, ajută!
6.II.1993
În pofida
unei troahne incisive, aprig frământătoare de mădulare, pe care, totuşi, prin
forţare la înghiţituri de hapuri, am reuşit s-o cam pun la punct (mă mai
chinuie doar nişte erupţii de tuse), izbutesc să-mi păstrez o bună eupnee a
muncii asupra manuscrisului menit editurii „Princeps”, asupra unor poeme
revenind cu redactări aproape categorice, dactilografiind cele o sută de pagini
şi găsindu-le, consider, regia optimă ca arhitectură de volum.
Poate că pe unii autori de la noi Supremul i-a
înzestrat cu mai mult har decât pe alţii, de aiurea, însă la ai noştri nu le-a
insuflat şi o încrede în studiu de înaltă probă, în cercetare estetică, în
temeinică şcolire artistică. De aici şi aproape de ne-frecata (ca arama samovarului, să zicem) patină a
provincialismului de culoare kaki-mucedă
sau, mai loial zis: oxidat.
Am pregătit pentru „LA” un mai amplu grupaj de
versuri, pe care mă hotărăsc să-l prezint aici, de când mă ştiu colaborator cu
respectiva publicaţie. Asta e: alintaţi cu spaţiul ce li s-a acordat la „LA” au
fost doar 3-4 inşi, care nu totdeauna au dat cele mai bune versuri. Au dat, pur
şi simplu, pagini-pagini, toleraţi, suportaţi, mai mult din teamă, decât din
respect, de succesivii diriguitori ai săptămânalului. Eu însă nu prezint tocmai
o pagină. Circa 300 de versuri. Titluri – 18. Consemnez faptul, pentru a putea
constata „viteza” de înaintare spre „în lumină”. Cine ştie ce are „LA” în
sertare. Contez însă pe decizia lui Sică Romnaciuc.
Facem cu E. Tarlapan un „eu-ţie, tu-mie” cu
cărţile noastre poştale din setul „Scriitorii Moldovei”. El scrie: „Fratelui
Leo Butnaru/ inspiraţie cu caru’!”.
Pregătesc alte 8 poeme pentru revista „Columna”,
concomitent reuşind să retranscriu fundamental 3-4 texte din volumul „Duminici
lucrătoare”. Astfel le scot dintr-o rectitudine a… incertitudinii, dându-le
accent liric, relief lingvistic, reaşezare ritmică şi chiar reorientare
semantică. Elimin „neutralitatea” sau „cuminţenia” existenţială, reduc din
generalitatea lor evazivă, caut corespondenţe mai umbroase, mai dramatice ale
pulsaţiilor lirice originare. E un fel de a scrie a doua oară, cu totul
(aproape) altfel un poem pe o temă apărută (cândva). Poţi ajunge la o altă
variantă sau la un cu totul alte poem.
Şi iarăşi triplu-paralel: citesc în ritm forţat,
dar nu galopant, volumul lui Ioanid Romanescu „Dilatarea timpului”, mai
recitesc o altă carte a sa, „Şcoala de poezie”, după care mă aşteaptă un cu
totul alt Romanescu, cel de cândva, din cartea „Morena”. Din primele două
spicuiesc câteva versuri (sunt mult mai multe, memorabile, între cele patru
coperte) deosebit de frumoase, miezoase prin multă-spunere şi rarisimă intuiţie
care le-a surprins, zămislit şi le-a adus pe lume. Pornind de la ideea că de la
palatul lui Dionysos pe Platon l-a răscumpărat din sclavie „nu vreun rege sau
văcar,/ ci filozoful Amikeris”, protagonistul ar avea şi el nevoie de mult aur,
ca să răscumpere multe fiinţe înrobite, însă, neavându-l, merge pe cale ascunsă
a viclenei diplomaţii… nobile, „manevrând legi, salvând vieţi,/ ocultând până
şi voinţa zeilor”, şi iată mărturisirea sacramentală: „Sunt obosit – mai greu
decât carnea atârnă măştile pe mine –/ dar nu renunţ,/ chiar dacă într-atât
multiplicat/ nu mai pot să inspir nimănui încredere”. Astea sunt din „Dilatarea
timpului”. Iată altele, din „Şcoala de poezie”, volum ce are şi o prefaţă
interesantă, scrisă de însuşi Romanescu care, lucru ştiut, e un poeta doctus, cel care declară pe bună
dreptate că are propria sa maşină
estetică: „îi spulbera în eroare/ pe toţi cei care se apropiau – / cum ai
vedea în ochii unui cal/ plânsul întregii Asii” („Palimpsest”).
Versurile 3-4, extraordinare prin ele înseşi,
obţin forţă când sunt puse în relaţii cu verbul „a spulbera”, cu numeralul
„toţi” şi alt verb, „a se apropia”, din primul şi a doilea vers.
Iar în poemul „Şcoala de poezie” (aglomerare) citim parcă un alt poem, de
sine stătător: „eu atât am făcut am spart fereastra/ să intre muza mea cu
pântecul la gură/ să-mi nască poemul/ de ce s-o las pe drumuri nu-i Fecioara
Maria/ dar nici Mari regimentului”.
Plus, integral, poezia „Fanatism” (Aztecii).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu