Fiecare poet îşi
valorifică emoţiile într-un cod aparte. În remarcarea imaginilor memorabile
din volumele de versuri ale lui Leo Butnaru, una din cea mai pregnantă în acest
sens, după părerea mea, este, integral, poezia Dragoste. Pare atât de uzitat
titlul acestui poem, dar pe tabloidul liricii apar aşchii din scoica picturii
lui Botticelli, şi pustiul singurătăţii încadrat în panoul de publicitate al
ceasurilor elveţiene, şi cultivarea dragostei prin alegerea de a fi responsabil
în faţa emoţiei, conform unui concept al lui Saint-Exupéry.
Sunt multe poezii care imprimă-n
memorie sentimentele (Sâmbătă spre duminică este o distorsiune a timpului
circular, unde stă ascunsă „a opta zi din săptămână; Sfetnic şi părtaş, De patimă, Rechini îndrăgostiţi, Îndrăgostiţii de singurătate, Ca ceasurile) şi emblema
dragostei capătă savoare, delicateţe, încât brâul tinereţii eterne al Afroditei
deja nu mai este indicatorul iubirii. Poetul Leo Butnaru intensifică senzaţiile
în poezia Dragoste printr-„un fir de nisip”. Inimile
înamorate au proprietatea alegerii: de a fi cochilii ale unei singure scoici
(„Din el / perlă ar putea să apară”) sau, contrar, de a provoca multiplicarea
nisipului şi crearea „pustiului”, unui pustiu interior care poate distruge sau
transforma sentimentul. Firul de nisip este similar cu firul de mac. Totuşi, în
aceste paralelisme macul ar putea domina monada cu următoarele bifurcări:
pasiune şi nebunie sau voluptate şi reverie.
Nisipul, de obicei, constituie
conotaţia timpului. Imaginea lui Cronos este mereu prezentă în poezie.
Timpul la scriitorul Leo Butnaru este în conexiune cu motivul călătoriei
determinat de Ulise şi de fresca amintirilor – Itaca. La
această reactualizare a mitului ne vom referi în alte pagini.
Timpul, emis în acest context,
face referinţă la germenele mitic. Frumoasa Afrodita, apărută din spuma
mării şi sângele lui Cronos (vezi: Platon Banchetul),
modifică esenţa timpului. Dintr-un timp al distrugerii apare conotaţia timpului
creativ. Dragostea oferă această înflorire de a fixa timpul în contemplare,
aşteptarea opreşte timpul într-un sens invers de autodistrugere. Dragostea
comprimă noţiunea de timp, timpul îşi pierde din dimensiune, fiind ghemuit de
fericirea emoţiei reciproce. Sentimentul capătă valoarea sublimului prin perlă,
piatra vie, care ascunde misterioase adâncimi acvatice. Astfel firul de nisip
conţine solemnitate şi strălucire, viul transcende graţie apropierii,
acceptării şi dăruirii.
Antipodul sună ca un
blestem, similar conceptului elin. Refuzul dragostei este pedepsit de zei. Un
argument în acest sens este tragedia Medeea de Euripide, eroina, la final,
după toate urgiile pe care le realizează în numele iubirii pentru Iason, este
luată de carul înaripat. Ascensiunea finală, determinată de pustiul respingerii
în dragoste, ne oferă posibilitatea de a sesiza că grecii antici nu acceptau
sacrificiul dragostei în numele a ceva, dar se iartă oricare sacrificiu în
numele dragostei.
Pustiul
delimitează singurătăţi, intimităţi refuzate, tristeţe, durere.
Destăinuirea autorului este reflexiv emotiv, dar şi raţional concomitent.
Raţionalul apare în responsabilitatea deciziei, în cultivarea sentimentului
pentru a fi menţinut în timp, similar – cultivarea perlei în poezia lui
Leo Butnaru.
Cultivarea dragostei a fost
unul din motivele pentru August l-a exilat pe Ovidiu. A valorificat acest
sentiment, nu doar din punct de vedere artistic (cum ar fi în Metamorfoze),
dar şi dintr-o optică metodologică, poetul roman o realizează în Cosmetice, Ars amandi.
Antinomia perla şi pustiul reprezintă faţetele posibile dintre
individualitate şi multiplicare, dintre unic şi comun. Perla constituie un
simbol al diseminării din naturalul viu, efemer – eternitatea. Pustiul la
fel este mistuirea a tot prin timp. În conceptul alchimiştilor perla era
considerată şi o piatră filosofală, deoarece ea rezistă în timp,
având la origine organisme vii. Este o conjuraţie împotriva efemerului. Este
rezultatul unei rebeliuni întru a supravieţui prin frumos, armonie. Deşi poetul
o vede ca piatră a dragostei, în straturile interpretative este important
să identificăm funcţiile mirifice ale acestei pietre, de a ocroti de
nebunie. Sesizăm că de fapt eul liric îi atribuie iubirii o ordine
armonică şi nu pledează pentru una stihinică. Aspiraţia de a atinge
absolutul în dragoste prin păstrarea contemplării, cultivării sentimentului de
durată şi păstrarea tainică este proiectată în
această poezie din volumul Şoimul
de aur (Chişinău: Uniunea
scriitorilor, 1991).
Probabil imaginea, ideea nu-i
permite autorului să se detaşeze de ea. Or, în poezia Dragoste, nisip, acid, din
cartea Ordine de zi, Ordine de
noapte (Valman, 2009), autorul îşi citează la final propriul poem. De unde
această necesitate? Or, poemul Dragoste conţine prin concentraţia sa de
imagini acel punct de referinţă al sentimentului. Probabil autorul simte o
revenire în oglinda propriilor sale versuri. Dacă Arcadie Suceveanu îşi pune
problema de a intra de două ori în aceeaşi apă, de a fi rebel în faţa
conceptului lui Heraclit, Leo Butnaru îşi doreşte o revenire la acelaşi
sentiment: „fiind un perfect acord cu paradoxul din / textu-mi de acum treizeci
şi cinci de ani”. Asistăm la un dialog al vârstelor. Eul liric simte
necesitatea de a comunica cu sinele său de altă dată. Camuflarea graduală a
titlului conţine o altă parabolă de la un prezent acid – „Oricum/ uşor
ironică-acidic-cinică/ ea operează ca un bisulfit”. În această (al)chimie de
„curăţare a ruginii”, cultivarea perlei este înlocuită cu „un acid sadea” (…)
„devorând-nevrând – şi vreun strat «sănătos», intact/ ajungând la inima
metalului în care/ să sape mici caverne/ dar lăsând goluri uriaşe”. Sarea
vârstei, empirismul existenţial are raţiunea de a păstra amintirea propriilor
sentimente. Conştientizarea distrugerii aspiraţiilor nu are forţă de a nimici
visul.
Astfel în poezie perla este
similară cu inima metalului, a persoanei ferme, care este ocrotită de
demenţă de perla ideatică. Gândul care ar provoca alienarea este acest
bisulfit, care insistă „mai mult în conştiinţă decât în suflet”.
Totuşi, ordinea, după titlul cărţii, este o prerogativă a eului
liric. Abundenţa procedeelor chimice apare determinată de lupta
vârstelor, de contradicţia conceptelor şi de posibilitatea de a păstra raţional
prin memoria eului său sufletul în afara vârstei.
Într-un stigmat mitic
scriitorul valorifică dragostea reciprocă în poezia Elină, unde i se acordă şi
nisipului un rol de acostare (ancorare): „– Pe ţărm ce-ncheie mit şi cale / ard
două flori cu trei petale: / o Orhidee / şi-un Orhideu, / ea – Penelopa, / el –
Odiseu”. Jocul de cuvinte este acompaniat de aroma mării şi a florilor. Eul
liric recreează revenirea nespusă de aed în faţa vocii naive: „– Nu le-a văzut…
(Îţi aminteşti: de geniu şi clarviziune / rapsodul-zeu ajuns-a orb)”. Revenirea
acasă este finalul epopeii lui Homer, dar imaginaţia scriitorului îşi doreşte o
conexiune dintre perfecţiune – mit – dragoste. Leo Butnaru extrage din ideea
mitului florii de narcis o altă posibilitate de a crea antemetamorfoza. Transformarea
reflectă forţa iubirii de a sensibiliza, de a aprecia, de a valorifica
universul „cu mii de ochi spre lume aţintiţi”. Aceasta dezvoltă o receptivitate
deosebită a sensului uman.
Investigând proiecţiile
antice, poezia scrisă la intersecţia mileniilor întrevede umanul. Are loc
o refractare şi o modulare de întoarcere spre tărâmul esenţial etern de a se
impune timpului nu prin solitudine, ci prin creaţia determinată de
armonie.
SISIFUL LUI LESO BUTNARU – UN
AVANGRADIST ÎN RUTINA EXISTENŢIALĂ
(Fragment)
În spectrul mitic, în ipostaza
de poet, Leo Butnaru oferă o şansă unui nenorocit, unui pedepsit, unui
răzvrătit. Sisif este cunoscut ca cel care realizează un lucru continuu, fără
vreun sens. Or sintagma „munca lui Sisif” sau epitetul „sisific” denotă un
efort implicat la nesfârşit pentru un proces interminabil. În acest stereotip,
creat de omul modern, propun să elucidăm mitul, care nu a fost unul neluat în
seamă, căci numai din lucrările, care s-au păstrat până în prezent,
cercetătorii am marcat referinţe la numele Sisif la Homer , Apollodor, Pausanias,
Diodor, Strabon, Sofocle, Euripide, Ovidiu.
Câte interpretări a avut mitul
lui Sisif? Vivacitatea acestui mit pare că s-a multiplicat după Epoca
Antică. Elinii nu aveau perceperea unei singurătăţi determinată de
sentimentul tristeţii. Refuzul este sesizat doar în lumea umbrelor.
Această alungare din lumea viului recalifică existenţa de dincolo în
mrejele uitării, a pedepsei veşnice, similară cu cea din „Divina
comedie” a lui Dante Alighieri, jalea, plânsul continuu, durerea, chinul,
condiţionat de dorul de lumina zilei.
Adâncul şi întunericul
lumii morţilor, stăpânirea lui Hades, după greci, era localizată în
adâncurile pământului, geografia acestui tărâm este valorificat de Homer şi
Vergiliu, Cicero, care în
imaginea cuvântului artistic realizează o
hartă unde identifică râuri, lacuri, colinele Elisee, dar şi o
zonă tenebră – Tartarul, ferecată cu o poartă masivă,
este locul de pedeapsă a fiinţelor nemuritoare şi a umbrelor, care au
supărat lumea olimpică.
Sisif, fiu lui Eol
(Aiolos), zeul vânturilor, este un personaj mitic care şi-a trăit intens viaţa
realizându-şi toate visele, cu ajutorul interpretărilor a reuşit să-şi amâne
propria moarte de mai multe ori, asemenea personajului lui Ion Creangă – Ivan
Turbincă, intervenind în orânduirea ciclică a timpului. Sisif a izbutit să-l
înlănţuie pe Thanatos, astfel pentru o perioadă de timp omenirea a fost scutită
de moarte (Vezi: Мифы: 1992, p.439). Sisif este emblematic în iscusinţa de a
convinge, de a gândi în favoarea propriei vieţi, propriului său popor. Chiar în
numele Sisif cercetătorul Victor Kernbach valorifică o ipoteză etimologică: de
la „σοφος – înţelept, iscusit, priceput; sau σισυς – burduf de capră”
(Kernbach: 1995, p.580). Este şiret, iubitor de viaţă, neînfricat, bogat. Sisif
este regele Corintului, care a contribuit la civilizare prin apeductul pe care
l-a obţinut destăinuind tatălui fetei unde a ascuns-o Zeus pe Aigina. Din cauză
demascării infidelităţii lui Zeus imaginea lui Sisif era întâlnită în templul
Herei.
Sisif este eroul care s-a opus
ordinii instalată de forţa supremă. Anume din acest considerent rebelul
trebuia pedepsit. Într-o variantă nu Laerte, dar Sisif este tatăl lui
Ulise (după dialogul din piesa Iphigeneia
din Aulis scrisă de Euripide:
„Achilleus: Mulţi, cu Odysseus în frunte. Klytaimnestra: A lui Sisyphos
odraslă” (Euripide: 2005, p. 328). Iscusinţa minţii lui Sisif este proprie
conceptului de supravieţuire într-un regat în largul mării.
Deşi mitul are tangenţe cu
dorinţa omului de fi bogat, de a avea forţe de a opri timpul, de a înşela
propria moarte, de a-şi depăşi destinul, totuşi în memorie s-a reţinut
doar pedeapsa veşnică. Varianta lui Camus a determinat era perceperii acestui
mit. Din acest racursiu Sisif nu se înscrie în dragostea de viaţa proprie
elinilor, celor care au animat întreaga civilizaţie europeană prin
naturaleţea sa.
Sisif trăieşte într-un spasm
uniformizat, este în opoziţie cu panteismul elen, are conexiuni cu veşnic
suferinzii titani şi zei din primele generaţii care s-au împotrivit forţei lui
Zeus.
Dar de la optica
politologică a mitului, pe care am putea-o dezvolta, să investigăm
conceptul lui Leo Butnaru: „Nerăbdare şi fugă de grabă, / dovadă şi
taină amară” (Iluzia necesară) – acţiunea lui Sisif este
actualizată în secolul nostru agitat, în care nu este acceptată elogierea
răbdării în favoarea acţiunii, în care este promovată graba în obţinerea
rezultatului. Promptitudinea este o calitate, dar circumscrisă în ordinea generală:
„cătuşe-m sclipire de salbă – / iluzia mea necesară”.
În acest dialog conceptual se
întrevede replica: „Omul absurd, când îşi contemplă chinul, face să amuţească
toţi idolii” (Camus: 1969, p. 130). Camus este atras de Mitul lui Sisif pentru a putea percepe absurdul: „S-a
înţeles fără îndoială că Sisif este eroul absurd, atât prin pasiunile cât şi
prin chinul său” (Camus: 1969, p. 128). Pornind de la un idiom existenţialistul
caută să extragă anume elementele pe care doreşte să le îmbine: „Fericirea şi absurdul
sunt doi copii ai aceluiaşi pământ. Ei sunt nedespărţiţi” (Camus: 1969, p.
130). Pentru scriitorul francez anume în acest mit se grefează formula
îmbinării fericirii cu absurdul. În acest dialog al vremurilor, unde
„Înţelepciunea antică se întâlneşte cu eroismul modern”, desprindem optica de
viaţă a omului contemporan: „Nu ni se spune nimic despre Sisif în infern”
(Camus: 1969, p. 128). Lipsa unui fir narativ imprimă scriitorului curiozitatea
dezvăluirii. În acest eseu se deschid pagini cu referinţe contemporane lui
Camus. Textul demitizat este oglinda sensurilor dorite de existenţialistul
francez. Or, viaţa este catalogată în spaţiul lumii lui Hades, lumii morţilor.
Deşi fatalişti, elinii valorificau viaţa, punând accent pe glorie, datorie,
demnitate. Lumea de dincolo are rolul de a prezice, de a cunoaşte un adevăr
ascuns, de a percepe viitorul prin intermediul trecutului. Infernul nu este
plasat niciodată cu o alură de fericire.
Camus răstoarnă preceptele,
omul modern este plasat de viu într-o moarte conştientă: „Acest mit este
tragic pentru că eroul său e conştient”. Corelaţia dintre munca lui Sisif şi activitatea omului este
percepută la nivelul de automatism. Prozatorul solidarizează noţiuni
incompatibile: tragism, fericire, absurd, durere, bucurie, chin, victorie.
Sigur că am putea să le identificăm în două câmpuri
lexicale. Meritul lui Camus este de a sesiza pactizarea omului cu aceste
noţiuni într-o singură existenţă. Cuvintele abstracte devin tangibile
în Mitul lui Sisif. Estica prefigurează noţiunile. Chinul şi
bucuria devin sinonime ale existenţei umane: „Când imaginile pământului se
îngrămădesc prea năvalnic în amintire, când chemarea fericirii e prea
îmbietoare, se întâmplă ca tristeţea să se trezească în inima omului: e
victoria stâncii, e stânca însăşi” (Camus: 1969, p. 129-130).
Deşi în viziunea lui
Camus prin acest mit a dezvăluit o fragmentare a versiunii dominate de un
social nociv, care nu acceptă individualizarea, scriitorul nostru se
apropie dintr-o optică demnă de viaţa acestui erou nesupus, dar care
nu s-a simţit în viaţă un ratat. Înţelepciunea sa a provocat situaţii echivoce
unei ordine nedrepte. Este dorinţa omului antic de a depăşi conceptul de
predestinare, confuzia creată intenţionat oferea o interpretare în
favoarea propriei existenţe.
Dar tocmai finalul mitului a
atras secolele predecesorilor. Creştinismul din perioada Evului Mediu a relevat
în prim-plan pedeapsa pentru nesupunere în faţa doctrinei (vezi: Dante Alighieri
„Divina Comedie”), iar conceptul existenţialist al lui Camus vede în acest
fragment omul pus în situaţie de excepţie: „Muncitorul de azi îndeplineşte în
fiecare zi din viaţa lui aceeaşi muncă şi destinul său nu-i mai puţin
absurd. Dar el nu-i tragic decât în acele rare momente când devine conştient”
(Camus: 1969, p. 129). Rutina, care se repetă zi de zi, este anume această
circumstanţă.
Leo Butnaru, în stereotipul
secolului, detronează atitudinea faţă de obişnuinţă. Or, în graba
timpului, omul accelerează toate acţiunile pentru a scăpa de acest
cotidian banal, dar în această percepere a realităţii persoana îşi pierde
din savoarea vieţii. Şi atunci Odată
şi odată autorul reuşeşte să
se complacă în travaliul fiecărei zile. Raţionalitatea de savant îi permite să
uziteze legile fizice şi să corijeze situaţia: „Logic chibzuind / pietroiul
tăbârcit de Sisif / din zi în zi se face tot mai mic”. Nu este o denaturare a
lucrurilor. Racursiul de percepere a muncii, începe să nu mai provină din
slavonescul muka = chin,
dar de la latinescul realizare: „el se macină, se şlefuieşte de alte
pietre”.
Dacă existenţialistul
francez are drept obiectiv de a-l percepe pe Sisif în raport cu piatra („Sisif
mă interesează în timpul acestei întoarceri, acestei pauze. O faţă
care trudeşte atât de aproape de piatră s-a schimbat ea însăşi în piatră!”
– Camus: 1969, p. 129), atunci Leo Butnaru vede personajul nu într-o
pietrificare sigilat de automatisme, dar într-o evoluţie, unde piatra este un
atribut al autodesăvârşirii.
Verticalitatea acţiunii
atribuie prozaicului note de lirism optimist. Orice faptă minuţios
lucrată, în acord cu voinţa trebuie să se soldeze şi cu o schimbare.
Modularea vine exact de la voinţa acţiunii, care nu îndobitoceşte omul prin
munca uniformă, dar îl cizelează şi pe cel care o înfăptuieşte.
Să investigăm degradarea volumului în raport cu măiestria de a percepe
libertatea. Dacă la începutul poeziei distingem imaginea de pietroi, spre
final autorul o diminuează: „până va ajunge o pietricică de râu / cât o
pietricică lustruită de valurile mării / cât o pietricică sărată pe care
asemenea oratorului Demostene / Sisif o va pune sub limba-i peltică / de atâta
tăcere”. Verbele, fie ele şi la infinitivul lung, determină munca creaţiei: chibzuind, aburcarea, se macină, se
şlefuieşte, tăcere, a striga. Sunt etape fixate din laboratorul de creaţie
– eroul liric traversează calea de la planul interiorizat al trăirilor
artistului spre comunicarea ascunsă de claritatea imaginii, adresată
publicului-cititor. Această opacitate a tăcerii („se lustruieşte cu ochiul lui
Homer”) este edificată prin Lecţia
de cub, oferită cititorilor de Nichita Stănescu. Unde interpretarea
artistică este distinsă din întrebarea în faţa imperfecţiunii: „Ce cub perfect
ar fi fost acesta / De n-ar fi avut un colţ sfărâmat!”. La Leo Butnaru creaţia
este exclamaţia „– Lume, lume! Am isprăvit!” Este începutul unui dialog în care
arta este dăruită cititorului, în care aparenţa ascunde acea tăcere de
şlefuire. Aceeaşi idee o semnalăm şi în poezia Regula (acest titlu apare în
volumul Iluzia necesară – Iaşi: Princeps, 1993, iar în volumul Şoimul de aur – Chişinău: Uniunea scriitorilor,
1991 – acelaşi text are titlul de Regula
generală), unde Poezia are menirea de a face omul „mai puţin nefericit”.
Eul liric trasează o linie de coerenţă între creaţie şi noţiunile fericit / nefericit.
Rolul poeziei e de a diminua durerea sfâşierii interioare. Atitudinea sisifică
este radical schimbată în redescoperirea textului artistic. În această
percepere se relevă evoluţia pe care autorul o parcurge împreună cu lucrarea sa
artistică. Demostene este o personalitate istorică, care a demonstrat lumii că
omul poate fi mai puternic decât propria natură, condiţiile pot fi depăşite,
limita este trasată de fiecare în parte. Dacă e să izolăm mesajul poetic în
cauză şi să accedem la realitatea antichităţii, Sisif ar fi fost mândru de
această soluţie, pentru că este determinată şi de o iscusinţă de a depăşi
condiţia impusă.
În acest context tăcerea este
spaţiul singular al artei despre care menţionează eseistul George Meniuc în Marea neagră. Singurătatea este
o condiţie a creaţiei, dar în această izolare creatorul lustruieşte. Marea poartă şi ea
secretul muncii lui Sisif, după unele concepte mitul analizat reprezintând
fenomenul naturii de maree.
Este mitul lui Sisif în
corelaţie cu ocupaţia de crescător de perle: piatra „o va pune sub limba-i
peltică”. Infectul va determina claritatea de a învinge starea de lucruri
impusă de împrejurări. Conexiunea eului de a crea artă din
pedeapsă / rutină / obişnuit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu