Pe Leo l-am îndrăgit
de la prima cunoaștere. Era mai colțuros decât alții,
mai ne-cioplit de dalta ideologică a vremii. Ca o stâncă sau
mai bine zis ca o stană de piatră, în care se ascunde misterul sculpturii,
niciodată dezgolită până la desuetudine, atunci când se întâmplă dezbrăcarea. Am
și pus umărul la săltarea unor greutăți, la ziare-reviste, duse
cu apa Sâmbetei sau pe pustii. Parcă din nimic (nimicul fiind financiar), am
dat la iveală o samă de cărți,
între care celebra odinioară colecție Poezii
de duminică.
Când a venit la Chi șinău,
Leo Butnaru era un băiat de țărani, talentat. Unii, ca și
el, s-au mulțumit cu talentul – de obicei, pirpiriu. Mulțumim
Domnului, vor fi zis ei, uitând că Dumnezeul nostru dă, dar nu pune în traistă,
ceea ce vrea să spună că talentul revendică fortificare prin cultură.
Leo Butnaru este
un om învățat și
cu remarcabilă ținută estetică. Ni se vădește
prin eleganța scrisului, cunoașterea dedesubturilor și
plusul de valoare conferit subiectelor abordate. În plină epocă de lipsă de idei, de contemplare
fără descoperire a obiectului contemplat, Leo Butnaru practică poezia de idei și, zic, nimic mai frumos decât ideea devenită
poezie. Este un poet al răscrucilor cu sine însuși, cu timpul și cu entitățile care populează timpul și lucrul acesta, iarăși, mi se pare nespus de frumos.
Îndrăznesc să spun că, martor fiind, pe
aice, el a spart tiparele, când nici nu prea aveam (vorba vine!) acces la
tipar. A adoptat expresia postmodernistă înaintea altora, dintr-o necesitate
intimă, ca ulterior să trebuiască să reabiliteze postmodernismul basarabean (și nu numai) cu vocație haimanalâcă și vocabular
suburban și cu foarte puțină
noimă.
Și mai spun cu încredere
că – nu autodeclarații sau declarații conjunctural – Leo Butnaru este cap de generație, dacă totuna se pretinde, cumva și întrucâtva, că în Moldova pruto-nistreană
există și niște generații poeticești.
Poezia lui Leo Butnaru este de tensiune
înaltă, în sensul liniilor de înaltă tensiune cu sârmele (firele, firile!?)
zbârnâinde de încordare. Chiar așa: nu vibrânde,
ci zbârnâinde.
Încă nu s-a întâmplat ca poezia să
omoare, dar nici să fi înviat pe cineva nu s-a auzit. Și atunci? Leo îi găsește următoarea posibilă explicație și logică de a
fi: Poezie/ dulce-amară/ pe nimeni nu
l-ai făcut/ cu adevărat fericit/ ci doar/ (mulțam
și pentru atât)/
mai puțin nefericit/
l-ai făcut.
Ioan
Mânăscurtă
octombrie
2016
Leo şi Ioan în 1976 |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu