VĂ AMINTIȚI DE MARIA CIONCAN?
Jurnal
29.VIII.2004
Un final de cursă foarte înduioșător: de cum câștigă bronzul la
capătul celor 1 500 de metri, Maria Cioncan izbucnește în plâns. Plânge și când
urcă pe treapta a treia a podiumului. De bucurie nestăvilită în amestec cu o
suferință de mai demult. E o durere, o suferință subînțeleasă, dar, parțial,
dezvăluită mai apoi de însăși simpla, în expresie și comportament, atletă, care
a păstrat felul cuviincios, nesofisticat, dar și directitudinea de a fi al
țărăncii. După ce concură la 800 de metri, după ce făcea cursele de calificare
și la această probă, apoi la 1,5 mii de metri, se tot confesa, direct și
oarecum tânguios: „Atât de mult am obosit... Sunt foarte obosită... Sper ca
Dumnezeu să mă întărească, sper să mă refac”. A izbutit și a izbucnit în
lacrimi. Când este intervievată, se destăinuie: „Aoleu, sunt extrem de
obosită... Nu știu ce e cu mine... Sunt obosită... Dar știu că de azi încolo
viața mea se va schimba radical... Am purtat opinci... Nu aveam rechizite
școlare... Deja n-o să mai pot niciodată opinci... Am ajuns de la opinci la pantofi...
Iată, în loc de teniși port adidași foarte scumpi...Dumnezeu m-a ajutat...”
Când e întrebată cui dedică medalia, spune: Lui tati... și soției sale, care ai
făcut atât de mult pentru mine”. Și nu încetează din lacrimi. Tati e numit
antrenorul ei și aici presupun că drăguța de ea o fi coborât dintr-un mediu
foarte nevoiaș, poate că a fost chiar orfană sau despărțită de părinții
naturali și, într-un ferice concurs de împrejurări, a fost remarcată, susținută
și îndrumată pe care îi consideră de părinți: tati antrenorul... Și acel
sincer, simplu, dulce-dureros: „De-acu n-o să mai port niciodată opinci...” Nu
știu dacă corespondentul-comentator care o intervieva și care cu câteva minute
în urmă striga extrem de exaltat: „Maria Cioncan mai aduce o medalie țării
noastre!... Bravo Maria!” a înțeles un lucru foarte simplu: în competiții,
aflându-se la limita efortului, bietului sportiv nu-i arde atât de gloria
țării, de arborarea drapelului națiunii sale – el se gândește la cu totul alte
lucruri decât cele pe care comentatorii le urlă în microfoane, toate astea
amestecate cu doge fabuloase de patriotism, iar uneori – de-a dreptul de
naționalism. Dacă s-ar edita o antologie a reportajelor pe care le-au făcut
corespondenții și comentatorii celor peste 2000 de țări care au participat la
olimpiada de la Atena ,
acest lucru – al exagerărilor patriotarde, naționaliste – ar ieși izbitor în
relief. Poți judeca și după reacțiile pe care le aveau zecile de mii de
spectatori greci, când vreun sportiv de-al lor se apropia de locul trei sau
ieșea pe doi, ca să nu mai vorbim de vârful podiumului! (Păi, să te gândești la
ce se gândesc, „filozofic”, antrenorii, asistenții care-i strigă boxerului din
ring: „Arde-l la ficat!” (cum a pățit-o Moșul-Doroftei: a-lel-lei!) sau „Dă-i,
să-i dea borșul!”, „În arcadă, în arcada deschisă dă-i!” etc.)
În fine, exemplul Mariei Cioncan ne demonstrează că
trudnicul sportiv se gândește la cu totul altceva când aleargă, aruncă, sare,
înoată, vâslește, pedalează; se gândește la lucruri mult mai personale, „insignifiante”
pentru patrie, națiune, dar cardinale pentru el. În efortul extrem prevalează
egoul și nu național-eroismul. Precum reiese și din cele mărturisite de
Elizabeta Lipă, cvadruplu campioană la olimpiade: când e întrebată cui dedică
medalia de aur, răspunde franc: „Mie. Pe celelalte le-am dedicat ba congresului
XIII, ba congresului XIV... Pe aceasta mi-o dedic mie... Dar când îmi amintesc
cum, două săptămâni întregi, tot băteam pasul, pregătindu-ne de defilări oficiale!...
Să râzi, nu alta: ne îmbarca cu tot cu barcă într-un camion și noi, prin fața
tribunei mahărilor, trăgeam la vâsle”! Uite, abordat și sub astfel de unghiuri,
sportul se poate spune că este într-adevăr o filozofie. A existenței umane. A
menirii omului. A caracterului acestuia, cu toate cele bune și rele. Da, și
rele, pentru că peste 20 de sportivi au fost depistați ca dopați. Descalificați, unii, pe viață.
Alții, după ce au luat în gât medalia de aur, au refuzat să dea probe la
controlul antidoping și au scos medalia din buzunar, returnând-o (ungurul la
aruncarea ciocanului, spre exemplu). Doi greci-„ași”, un el și o ea, campioni
la olimpiada precedentă, improvizează un accident de motocicletă, numai pentru
a nu trece testele antidoping. Sunt goniți. În genere, grecii și-au cam dat în
petec cu ingurgitarea substanțelor interzise. Au pățit-o și rușii. Și ungurii,
spuneam. Complicată această filozofie existențialistă a olimpiadelor.
Existențialistă sau... supraviețuistă! Nu o dată, competiția e și un fel
de ură camuflată – nu totdeauna, însă – față de adversar. Să vezi cum, la
încheierea finale la handbal, un neamț îl izbește pe un croat ce era preocupat
cu triumful! Dar cum izbeau columbienii în fotbaliștii argentinieni! Primii
s-au ales cu doi eliminați de pe teren, ceilalți, campionii, cu câțiva traumatizați.
Iar filozofia aceasta a sportului ar fi mult mai puțin sofisticată, camuflată,
alambicată, escamotată etc. dacă cei în onoarea cărora se cântă imnul și se
înalță drapelul țării ar spune, franc, precum Cioncan, ce au simțit ei atunci,
când, la câțiva pași de linia de sosire, le sărea inima din piept. (Un
comentator rus spune despre Cioncan: „Umelaia begunea”, adică – „O alergătoare
îndemânatică (iscusită, pricepută)”. Aici pare a fi de acord cu Cosmin Cernat
care spunea: „Maria a făcut cursele de calificare cu inteligență”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu