sâmbătă, 30 iunie 2018

Înșfăcându-se de barele vagonului / poeme din Rusia



*     *     *

Văcuța-Domnului
urcă pe sticla geamului.
Sticla e caldă și curată
pentru că e-n miez de toamnă.
Văcuța Domnului a confundat anotimpurile.
Ce grăbită e.
Ce curajoasă și dementă e.
Nici chiar nu știu
ce-o fi mai mult în firea ei:
curaj sau demență.


*     *     *

Singur în odaie:
pun muzică
și dansez
de minune
gândindu-mă la rudele decedate.
Nu pot înțelege
de ce sunt considerat
un dansator prost.


*     *     *

Educatoarea albă stă pe banca din parc
punând piciorul pe bancă.
În jur – doar copii negri
se îmbulzesc, se răspândesc.
Unul din ei cântă la unul din degetele piciorului ei
un motiv chinezesc.
După gardul ruginiu
stă un bărbat ce are-n colțul ochilor
punctișoare albe de iaurt.
Dar ce au aici a face versurile?
Ce fac eu aici?
Cum de-am nimerit aici?



*     *     *

Iată ce spuse G. Flaubert
despre romanul „Madame Bovary”:
– Ce să vă spun despre această carte?
Înainte de toate în ea am vrut să exprim
acea nuanță specială gălbuie a ulicioarelor 
unde uneori se cuibărește jindul.


*     *     *

Mirosul de pește a intrat în degete
și e de-nestârpit.
Unicul lucru
la ce mai poate folosi el –
de a lua un stilou
și să scrii versuri
îmbibându-le cu osoasa tristețe
chefal.


*     *     *

Mișa Epstein
mă sfătui:
– Da pune și tu vreo pereche de rime
și toți vor fi fericiți. –
Mișa are dreptate.
Însă de ce dânșii
ar trebui să fie fericiți?


*     *     *

Ce bine arată uneori
figura de stil
trupeșă
bronzată.
Și mai înainte vreme
îi bănuiam eu pe filologi
însă acum chiar m-am convins
cuprinzând cu brațul
crupa poeziei
cu micul ei sân al imaginației.


*     *     *

Înșfăcându-se de barele vagonului
cu mâna-i cărnoasă
ea urcă pe platformă.
Îi este în cot că gara întreagă
îi vede chiloții.
Se așază, scoate din pungă
ouă fierte, le ciocnește de măsuță.
Și cum o cheamă pe mătușă?
– Europa Răsăriteană.                                                                                                                                                                    

*     *     *

Revin la serviciu
însă la masa mea deja stă cineva
bate bilele abacului meu
și-a tras până la coate mânecarele mele.
Iar mie parcă mi-i a bucurie
dar oarecum și a teamă.


*     *     *

Ia și-l ascunde
în vie.
Curând voi uita
unde l-ai pus.
Iar când va veni timpul să tescuim strugurii
voi reveni, și pe dibuite
printre frunze
dintr-o dată – sânul.


*     *     *

Cu una bronzată
e mai simplu să cazi de acord.
La ce i-ar mai trebui bronzul?
Și mai lesne e să te desparți:
când i se trece bronzul
ea însăși dispare rușinată.


*     *     *

Pe șoseaua ce duce spre Ierapetra
pe fundalul Mării bibliene
văzui sărutul anului
în goana cursei
un biciclist sărută umărul
unei bicicliste.


*     *     *

Deja va trebui
să faci tu însuți piața
să-ți ștergi lentilele ochelarilor
să deschizi televizorul
să-ți scarpini călcâiul.
Totuși, ce porcărie e:
să abolești robia!


*     *     *

Vierule din Toscana
Vierule din Riohi
Vierule din Provence!
Tu te trezești cu noaptea în cap
Și muncești în sudoarea frunții
Pentru a crește strugurii
Care mă vor termina.

 
Curbura umărului

1

Pe fundalul fumuriului umăr de femeie negrea
umerașul sticlei
sau invers:
în dependență de faptul
dacă noi ședeam
sau eram culcați.

2

Acum eu deja știu ce e aia maturitatea.
Astfel că le invit pe cele mai simpatice prietene
să bem și noi o sticlă, însă scopul meu e umerașul
sticlei, pe când fumuriul, femininul – nu ar fi decât un pufuleț,
un fel de lumină.
Cum de rabdă ele?
Că doar asta e curat parșivenie, perversiune de bătrân:
să strângi sticla răcoroasă
privind spre prietena-ți ce stă ceva mai la o parte...


*     *     *

Uite ăsta era eveniment:
în mai
după rugăminți și implorări
pentru prima oară ies afară
dezbrăcat.
Însă în țara asta
lunile s-au lipit
precum colțunașii.
Așa și voi muri
în trenci.


*     *     *

Nu te trezi dintr-o dată
Nu te trezi brusc
Mai stai în pat, bucuria mea,
Mai stai în pat, dimineața mea.
Pe Pământ e încă devreme
Pe Pământ e încă posomorât
Trista mea bucurie
Buna mea dimineață.


*     *     *

Totuși
unele nopți
sunt cu mult mai tandre
decât altele.
Mai ales, iată, ceea
mai curând jumătatea ei
ascuțită și scurtă
pe marginea
Münchenului.


*     *     *

...după ce dânsul o abandonă
ea era de-a dreptul disperată
încât serile
eu îi telefonam
și tăceam în receptor.
Când ne întâlneam
ea îmi șoptea:
– El a telefonat din nou
însă a tăcut.
Iar eu o ascultam
și de asemenea tăceam...

*     *     *

Botul câinelui
la un centimetru de buzele mele.
De-aș spune ceva
mi-ar mușca gura.
Câinele tremură
de nerăbdare.
Să tac chitic în continuare
sau totuși să risc?


*     *     *

Durerea din inimă o numesc:
trezirea ariciului.
Cel din cărțile pentru copii, simpatic
de loc ghimpos
botișorul îi miroase a lapte
palma așa și se trage spre el.
Da, atât de rotunjor, drăgălaș
în afara suspiciunilor –
cine ar fi putut crede că
tocmai el?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu