Cor. – Sunteți
un redutabil „întrebător” (cam cinci-șase volume parcă), precum și un foarte
solicitat „răspunzător” (cum ziceați? „Răspund, deci exist!”).
Leo Butnaru: – O situație
ce m-ar tenta să parafrazez nițel celebrul imn „Gaudeamus”, punând la un moment
dat refrenul: Vivat
qui quaerit,/ Vivat qui respondet! Adică, Trăiască cel care întreabă,/ Trăiască cel
care răspunde. Prin urmare, aștept întrebările.
* *
*
Cor. – De câte ori pe durata
dialogului nostru ați fost tentat, domnule Leo Butnaru, să vă dedublați
individualitatea, plasându-vă un alter ego și în postura celui care intervievează? Sau
vă satisface și rolul de intervievat, tocmai pe dumneata, autorul a mai multor
cărți de dialoguri?
Leo Butnaru: – Adevărat e și faptul că de mai
multe ori m-am întreținut în convorbiri pentru diverse reviste, în care eu eram
cel dus în ispită. În postura care-mi revenise, aveam a constata că un interviu
e o dublă confruntare a celui care mărturisește: primo – confruntare cu interlocutorul său, secundo – confruntare/ confundare cu el însuși. Așa că, reiese, în
cazul nostru, eu nu ar trebui să-mi dedublez, ci să-mi… de-triplez individualitatea, la cele două
confruntări deja amintite plusându-se și tentația de a-ți pune întrebări dumitale,
celei care are inițiativa prezentului dialog.
Curios
lucru – în istoria limbajului uman interogativul apare mult mai târziu decât
imperativul și indicativul, pe când aparențele ar vrea să susțină că trebuia să
se întâmple exact invers. Întâi întreabă, așteaptă un răspuns, apoi indică sau
cere ceva.
* *
*
Cor.– Fiind implicați în interviu, e firesc să vă întreb:
cine vă sunt interlocutorii din antologia „Interviuri din secolele XX-XXI”?
Leo Butnaru: – Interlocutorii?... Doar câteva
zeci de ziariști sau colegi care m-au întrebat ei pe mine. Eu sunt cel care am
răspuns, care răspund. Pentru că am considerat de datoria mea să nu o fac pe
mofturosul, când mi se pun niște întrebări, și să răspund la ele. Odată ce eu,
pe parcursul foarte multor ani, am tot ispitit lumea, am întrebat zeci de
personalități; era firesc să-mi întorc, onest, datoria.
Fișă bibliografică:
Fișă bibliografică:
ALTE INTERVIURI din secolele XX-XXI : [interviuri, chestionare de presă cu Leo
Butnaru] – Iași: „Junimea”, 2018. – 454
P.
C
u p r i n s:
Interviuri: Înaintea și în urma noastră – legendele lumii ca o disperare a
frumuseților (Marius Tupan);
Despuiată de cuvinte, comunicarea umană ar părea una a roboților (Luminița Țâgârlaș); Nu mă consider ambasador, ci scriitor român (Nicolae Roibu); Intelectualul ca
personalitate (Ion Iachim); Turnir
poetic la Stockholm (Vitalie Ciobanu);
Nu am fost niciodată minoritari... (Dan
Stanca); Literatura e ca infinitul – cu centrul pretutindeni și marginile
nicăieri (Cristina Cârstea); Mă las în libertatea revelației de sine… (Victoria Milescu); Cartea sau, poate,
iluzia care ne reprezintă (Gheorghe
Budeanu); Din păcate, unii colegi au trecut brusc pe alt versant… (Ion Proca); Muzica te face să trăiești
mai din plin (Nina Jovmir); A fi
scriitor român și a te plasa în câmpul axiologic universal nu sunt lucruri
incompatibile (Petruț Pârvescu); Exilul
interior sau nevoia de adevăr (Discobol);
Cred că este momentul când se recunoaște că valorile sunt aceleași, dacă este
vorba de un autor important, oriunde s-ar afla dânsul în context românesc (Dumitru Crudu); Simbioze românești în
concordanță cu suflul și pulsul general-european (Ognian Stamboliev); Scriitorul este construcția operei sale,
precum și opera este construcția scriitorului (Angela Baciu); Lectură, cititor, carte (Iulian Boldea); Despre agenții „noștri” de circulație în ale...
patriotismului clamoros (Aurelia Borzin);
Cultura trebuie susținută în regim maxim, precum securitatea națională (Vitalie Ciobanu); Două state – o
singură literatură (Aurelia Borzin);
„Douămiiștii ăștia sunt foarte supărați și pesimiști…” (Crista Bilciu); „Junimea” a fost o… gașcă? (Mircea
V. Ciobanu); Țin la prieteniile literare, la afinitățile elective, inclusiv
transfrontaliere… (Doina Stimpovschi);
În pofida cosmopolitismului, trebuie să rămâi fidel sieși, dacă e posibil – original,
irepetabil, interesant (Gellu Dorian);
Harul de a te contemporaneiza, de a rezona cu modificările de sensibilitate
care se întâmplă mereu în lume (Lucia
Negoiță); Memorie, identitate, literatură (Iulian Boldea); Istoria avangardei ucrainene este una
sângeroasă... (Galina Tarasiuk);
Posteritatea și dreptatea la toate timpurile… (Irina Petraș); „A fi sau a nu fi?” – acesta e răspunsul… (Rodica Lăzărescu); Despre alegorie (Tatiana Braicov); Poezia strictului necesar înseamnă să ajungi
sinteze, la esențe întru eleganța simplității și simplitatea eleganței (Silviu Băcăuanu-Neamț); Format într-un
spațiu și eminescian, și urmuzian, și caragialian, dar și – dostoievskian (Hristina Doroftei); Sub aspect valoric,
literatura presupune înălțimi și orizonturi mereu deschise (Gheorghe Budeanu); Scriitorii și riscurile meseriei (Laura Poantă); Maeștri și discipoli (E. Galaicu-Păun);
Literatura
română dintre Prut și Nistru, la un secol de la unirea din martie 1918 (Hyperion).
Chestionare: În ordinea priorităților (Sud-Est);
D`ale literaturii române dintre Prut și Nistru
(Contrafort); Criterii și
valori în literatură (Sud-Est); Sentimentul național al
românilor în epoca totalitară (Contrafort);
Literatura
și conștiința cititorului (Sud-Est); Crezul
intelectual (Contrafort); În loc de
adunare generală, una... caporală (Contrafort);
Starea de profesionist și cărțile tranziției
(Contrafort); Bilanțuri 1998 (Literatura și arta); 27 martie 1918 și
prioritățile prezentului (Contrafort); Lectura de carte rusă: atu
sau?... (Contrafort); Moment de
cotitură, sau de criză? (Tomis); După
un deceniu... (Sud-Est); Debutul (Argeș); 22 decembrie 1989 (Crai
Nou); Primăvara poeților (Familia); Ce înseamnă să fii
patriot? (Vitraliu); Cartea de căpătâi (Timpul);
Există literaturi mici si literaturi mari?
(Ziarul național); Diaspora (Timpul); Colinde și colindători (Jurnal
de Chișinău); Sărbătoarea și stresul (Jurnal
de Chișinău); Cum este cititorul dvs. ideal? (Apostrof);
De ce scrieți? În ce credeți? (Alpha) Cenzura și autocenzura (Mișcarea
literară); „Contrafort” – 20 de ani (Contrafort); Ce vă amuză? (Jurnal de Chișinău); La ce bun critica literară, acum?
(Discobolul); Cultura în
democrație: opțiuni și contradicții (Sud-Est Cultural); Să învățăm marele
adevăr: mediocritățile trebuie descurajate
(Vitraliu); I.L. Caragiale vă
invită să răspundeți (Apostrof); Imaginația, realitatea și
viața literară (Apostrof); Anchetă de vacanță (România
literară); Planuri în lumina „Luceafărului”
(Luceafărul de dimineață); Literatura
în puterea textului literar. mutații de interes
(Mișcarea literară); Doamnele
omagiate la „Luceafărul” (Luceafărul de
dimineață); Zăpezile de odinioară (Apostrof); La cumpănă dintre ani 2017 /
2018 (România
literară).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu