miercuri, 4 iulie 2018

SE PREGĂTEȘTE CEVA LA „JUNIMEA”....



Cor.Sunteți un redutabil „întrebător” (cam cinci-șase volume parcă), precum și un foarte solicitat „răspunzător” (cum ziceați? „Răspund, deci exist!”).
Leo Butnaru: – O situație ce m-ar tenta să parafrazez nițel celebrul imn „Gaudeamus”, punând la un moment dat refrenul: Vivat qui quaerit,/ Vivat qui respondet! Adică, Trăiască cel care întreabă,/ Trăiască cel care răspunde. Prin urmare, aștept întrebările.
*      *      *
Cor.De câte ori pe durata dialogului nostru ați fost tentat, domnule Leo Butnaru, să vă dedublați individualitatea, plasându-vă un alter ego și în postura celui care intervievează? Sau vă satisface și rolul de intervievat, tocmai pe dumneata, autorul a mai multor cărți de dialoguri?
Leo Butnaru: Adevărat e și faptul că de mai multe ori m-am întreținut în convorbiri pentru diverse reviste, în care eu eram cel dus în ispită. În postura care-mi revenise, aveam a constata că un interviu e o dublă confruntare a celui care mărturisește: primo – confruntare cu interlocutorul său, secundo – confruntare/ confundare cu el însuși. Așa că, reiese, în cazul nostru, eu nu ar trebui să-mi dedublez, ci să-mi…  de-triplez individualitatea, la cele două confruntări deja amintite plusându-se și tentația de a-ți pune întrebări dumitale, celei care are inițiativa prezentului dialog.  
Curios lucru – în istoria limbajului uman interogativul apare mult mai târziu decât imperativul și indicativul, pe când aparențele ar vrea să susțină că trebuia să se întâmple exact invers. Întâi întreabă, așteaptă un răspuns, apoi indică sau cere ceva.  
*      *      *
Cor.– Fiind implicați în interviu, e firesc să vă întreb: cine vă sunt interlocutorii din antologia „Interviuri din secolele XX-XXI”?
Leo Butnaru: Interlocutorii?... Doar câteva zeci de ziariști sau colegi care m-au întrebat ei pe mine. Eu sunt cel care am răspuns, care răspund. Pentru că am considerat de datoria mea să nu o fac pe mofturosul, când mi se pun niște întrebări, și să răspund la ele. Odată ce eu, pe parcursul foarte multor ani, am tot ispitit lumea, am întrebat zeci de personalități; era firesc să-mi întorc, onest, datoria.

Fișă bibliografică: 

ALTE INTERVIURI din secolele XX-XXI : [interviuri, chestionare de presă cu Leo Butnaru] – Iași: „Junimea”, 2018. – 454 P.

C u p r i n s:

Interviuri: Înaintea și în urma noastră – legendele lumii ca o disperare a frumuseților (Marius Tupan); Despuiată de cuvinte, comunicarea umană ar părea una a roboților (Luminița Țâgârlaș);  Nu mă consider ambasador, ci scriitor român (Nicolae Roibu); Intelectualul ca personalitate (Ion Iachim); Turnir poetic la Stockholm (Vitalie Ciobanu); Nu am fost niciodată minoritari... (Dan Stanca); Literatura e ca infinitul – cu centrul pretutindeni și marginile nicăieri  (Cristina Cârstea); Mă las în libertatea revelației de sine… (Victoria Milescu); Cartea sau, poate, iluzia care ne reprezintă (Gheorghe Budeanu); Din păcate, unii colegi au trecut brusc pe alt versant… (Ion Proca); Muzica te face să trăiești mai din plin (Nina Jovmir); A fi scriitor român și a te plasa în câmpul axiologic universal nu sunt lucruri incompatibile (Petruț Pârvescu); Exilul interior sau nevoia de adevăr (Discobol); Cred că este momentul când se recunoaște că valorile sunt aceleași, dacă este vorba de un autor important, oriunde s-ar afla dânsul în context românesc (Dumitru Crudu); Simbioze românești în concordanță cu suflul și pulsul general-european (Ognian Stamboliev); Scriitorul este construcția operei sale, precum și opera este construcția scriitorului (Angela Baciu); Lectură, cititor, carte (Iulian Boldea); Despre agenții „noștri” de circulație în ale... patriotismului clamoros (Aurelia Borzin); Cultura trebuie susținută în regim maxim, precum securitatea națională (Vitalie Ciobanu); Două state – o singură literatură (Aurelia Borzin); „Douămiiștii ăștia sunt foarte supărați și pesimiști…” (Crista Bilciu); „Junimea” a fost o… gașcă?  (Mircea V. Ciobanu); Țin la prieteniile literare, la afinitățile elective, inclusiv transfrontaliere… (Doina Stimpovschi); În pofida cosmopolitismului, trebuie să rămâi fidel sieși, dacă e posibil – original, irepetabil, interesant (Gellu Dorian); Harul de a te contemporaneiza, de a rezona cu modificările de sensibilitate care se întâmplă mereu în lume (Lucia Negoiță); Memorie, identitate, literatură (Iulian Boldea); Istoria avangardei ucrainene este una sângeroasă... (Galina Tarasiuk); Posteritatea și dreptatea la toate timpurile… (Irina Petraș); „A fi sau a nu fi?” – acesta e răspunsul… (Rodica Lăzărescu); Despre alegorie (Tatiana Braicov); Poezia strictului necesar înseamnă să ajungi sinteze, la esențe întru eleganța simplității și simplitatea eleganței (Silviu Băcăuanu-Neamț); Format într-un spațiu și eminescian, și urmuzian, și caragialian, dar și – dostoievskian (Hristina Doroftei); Sub aspect valoric, literatura presupune înălțimi și orizonturi mereu deschise (Gheorghe Budeanu); Scriitorii și riscurile meseriei (Laura Poantă); Maeștri și discipoli (E. Galaicu-Păun); Literatura română dintre Prut și Nistru, la un secol de la unirea din martie 1918 (Hyperion).
Chestionare: În ordinea priorităților (Sud-Est); D`ale literaturii române dintre Prut și Nistru  (Contrafort); Criterii și valori în literatură  (Sud-Est); Sentimentul național al românilor în epoca totalitară (Contrafort);  Literatura și conștiința cititorului (Sud-Est); Crezul intelectual (Contrafort); În loc de adunare generală, una... caporală (Contrafort); Starea de profesionist și cărțile tranziției  (Contrafort); Bilanțuri 1998 (Literatura și arta); 27 martie 1918 și prioritățile prezentului  (Contrafort); Lectura de carte rusă: atu sau?... (Contrafort); Moment de cotitură, sau de criză? (Tomis); După un deceniu... (Sud-Est); Debutul (Argeș); 22 decembrie 1989  (Crai Nou); Primăvara poeților  (Familia); Ce înseamnă să fii patriot?  (Vitraliu); Cartea de căpătâi (Timpul); Există literaturi mici si literaturi mari?  (Ziarul național); Diaspora (Timpul); Colinde și colindători  (Jurnal de Chișinău); Sărbătoarea și stresul (Jurnal de Chișinău); Cum este cititorul dvs. ideal?  (Apostrof); De ce scrieți? În ce credeți?  (Alpha) Cenzura și autocenzura  (Mișcarea literară); „Contrafort” – 20 de ani  (Contrafort); Ce vă amuză? (Jurnal de Chișinău); La ce bun critica literară, acum?  (Discobolul); Cultura în democrație: opțiuni și contradicții  (Sud-Est Cultural); Să învățăm marele adevăr: mediocritățile trebuie descurajate  (Vitraliu); I.L. Caragiale vă invită să răspundeți  (Apostrof); Imaginația, realitatea și viața literară  (Apostrof); Anchetă de vacanță (România literară); Planuri în lumina „Luceafărului”  (Luceafărul de dimineață); Literatura în puterea textului literar. mutații de interes  (Mișcarea literară); Doamnele omagiate la „Luceafărul” (Luceafărul de dimineață); Zăpezile de odinioară  (Apostrof); La cumpănă dintre ani 2017 / 2018  (România literară).



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu