În traducerea lui Leo BUTNARU
Cititorul s-ar putea întreba: Din ce
considerente o parte din textele lui Vasili Mazurit este încadrată
avangardismului? O făcea și Ghennadi Ayghi, poetul și exegetul avangardei ruse,
dat fiind că, în mare, poezia lui Mazurin e categoric străină futurismului.
Însă, spre sfârșitul vieții, acest autor s-a dovedit a fi printre novatorii
prozodiei ruse, spre aceste căutări creatoare îndrumându-l Walt Withman, de creația
căruia, precum se știe, se leagă, implicit, întreaga epocă a avangardismului
european. Precum spunea același Ayghi, avangarda nu ar fi „deplină”, fără a i
se cerceta și „împrejurimile” (și împrejurările) în care s-au manifestat și alți
autori, angajați și ei, implicit, în modificările structurale ale discursului
artistic. Unul dintre aceștia a fost și Vasili Mazurin – poet, dramaturg, adept
al doctrinei spirituale predicate de Lev Tolstoi.
Absolvent al Institutului Pedagogic, după
care a predat în gubernia Herson. Mai apoi s-a transferat la Moscova , fiind angajat la Institutul de Învățători,
unde se străduia să propage tolstoismul ca viziune social-pedagogică. În regie
proprie, a publicat volumul de versuri „În împărăția vieții” (1926). E o poezie
a simplei, „naturalei”, parcă, înțelepciuni, care emoționează prin pilduiri
atât de omenești și nepretențioase.
* *
*
Am
citit poezie.
Ea
nu m-a împrospătat!
Da,
e scrisă armonios, bine;
Cum
se cere, parcă…
Chiar
conține două cuvinte
Despre
tânga omenească,
De
înțeles –
Din
trândăvie…
Dar
mai departe ce urmează?
Femei,
Dragoste
trupească,
Vin,
chefuri,
Prietenie
La
beție și baluri.
Dar
mai departe?
Mai
departe – un rob nevăzut,
Nechemat,
Pe
spinarea sa biciuită
Aduce
dulciuri
Morților…
Și
continuă
A
face marea minune –
Mereu
transformă
Sângele
în vodcă
Pentru
bețivani
Și
pentru cei adormiți.
Dar
VIAȚA unde e?
Unde
e omenia?
Unde
e frumusețea
Suflului
mondial?
Pentru
că au existat astea toate.
De
ce în poezie
Nu
strălucește
Forța
iubirii?
Poezie
a celor liberi,
Poezie
a armoniei universale,
De
tine-mi este dor,
Râvnesc
minunatele tale licori.
Dar
știu – nu va fi să le am…
Însă
cunosc cartea, unde se află ea,
Și
tot învăț, învăț s-o citesc.
2.VII.1924
*
* *
Între două
Imense muțenii –
Tăcerea de până la naștere
Și tăcerea de după moarte –
Mi-e dat să rostesc cuvântul.
Învăț a-l rosti
Cu vrednicie.
Pentru că
Doar o singură dată
Îmi este dat cuvântul –
Și dacă-l ratez,
Îl distrug?!
22.V.1924
*
* *
Arțarul ațipi.
De veghe stă doar frunza santinelă,
Ocrotind cu osârdie
Tihna întregului frunziș,
Clătinându-se alandala
Pe lungu-i pețiol.
Abia de se-nfioară vântul,
La chemarea santinelei
Arțarul freamătă…
Frunza mea de pază –
Inimă febrilă –
Totdeauna mă vestește
Că se pornește asprul vânt.
Dar regret – eu mai dorm,
Ratându-i începutul
Și de multe ori
Mă trezesc deja-n plină furtună.
27.VI.1924
Satul
Dincolo de mulțimea de arbori
E ascuns satul.
Nu-l văd,
Însă el
Prin văzduhul verii
plutește irezistibil spre mine.
Îl simt:
Plânge un copil,
Cineva lovește cu toporul,
Latră un câine,
Strigă mujicii;
Nechează un cal,
Răsună cântecul unei tinere femei…
Sentiment de abandon,
Muncă și veselie,
Bucurie și durere.
21.VI.1924
* *
*
Se
lămuri din nou.
E
luminos!
Iau
scai în mână;
Aș
vrea să mângâi
Spinii
lor înțepători…
Prin
brațul meu să transmit
Tandrețea
sufletului
Acestei
vietăți.
Mă
bucur de toate –
De
varză, vinete,
De
căpșoarele acestea roșii
Ce
au prin puful lor
Albine
muncitoare.
Și
tot îmi pare
Că
aș fi eu un brusture cu scai
Ce
crește în hândichi,
Negândindu-se
la viață
Și
moarte.
4.VII.1924
*
* *
Cântec peste sat!
Munca înălțătoare,
Întunericul nopții
Și dulcea odihnă
Au creat sunete divine
Triumfătoare.
Și aș dori ca
După cântece
Muncitorul să aibă vis melodios,
După vis – muncă armonioasă,
Iar după muncă –
Tihnă imperturbabilă.
Această albină dăruitoare de miere
Ar merita tot binele din lume,
Însă nu are nimic.
1.VII.1924
* *
*
Din
nou năvălește satul
În
sufletul meu:
Urletele
de leu ale bărbaților,
Strigătele
disperate ale femeilor
Și
stridentele țipete ale copiilor!
Harță,
bătăi.
De
Ioan Botezătorul.
Țăranii
s-au rugat
Într-o
biserică rea
Unui
dumnezeu supărat,
Au
venit acasă,
S-au
îmbătat
Și
s-au luat la bătaie.
Ca
totdeauna:
În
zile obișnuite – muncă,
La
sărbători
Beția
și bătaia.
Ce
rușine pe capul nostru!
10.VII.1924
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu