Născut în Leningrad. În
anul 1958, ziarul „Vecernii Leningrad” („Leningradul de Seară”), publică
foiletonul „Un trântor de la periferia literaturii”, după care începe o
perioadă de urmărire a poetului. În februarie 1964, Iosif Brodski este arestat.
În urma unui proces aranjat, este trimis
la o expertiză medicală, apoi internat la psihiatrie. În iunie 1964, este
condamnat „pentru parazitism social”, deportat temporar în regiunea
Arhanghelsk. În 1972 emigrează în Austria, în același an stabilindu-se în SUA.
A predat la universități americane și britanice. În anul 1977 i se acordă
cetățenie americană. În anul următor este operat pe cord deschis.
În 1987 a fost distins cu
Premiul Nobel, iar în 1991 i s-a acordat titlul de poet laureat al SUA.
Inițial, este înmormântat în cimitirul de pe lângă
biserica Sfânta Treime din New York, pe malul Hudsonului, apoi, în iunie 1997, reînhumat la cimitirul
San Michele din Veneția.
În traducerea lui Leo BUTNARU
Comunicare pentru un simpozion
Vă
propun un tratat nu prea mare
dependenței
ei de obiectul atenției,
aflat
obligatoriu în exterior; pe el însuși
ochiul
nu se vede niciodată.
Mijind,
ochiul plutește în urma vaporului,
se
zburătăcește împreună cu pasărea de pe ram,
se
învăluie în norul viselor ca steaua în nebuloasă;
pe
sine însuși ochiul nu se vede niciodată –
să
precizăm această idee și să ne referim la o
femeie
frumoasă. La o anumită vârstă,
bărbații
studiază din ochi femeile frumoase,
fără
gând să le posede, fără un interes
aplicat.
În pofida la asta, însă, ochiul,
ca
un televizor care funcționează
într-un
apartament pustiu, transmite imagini
în
continuare. Întrebarea ar fi: de dragul cui?
Mai
departe, urmează câteva teze din prelegerea
despre
frumos. Privirea este mijlocul de
adaptare
a organismului la mediul ostil. Chiar și atunci,
când
te-ai adaptat completamente, acest mediu
rămâne
în continuare neprietenos. Ostilitatea lui crește
în
măsura aflării tale în el; și privirea se acutizează.
Frumusețea
nu amenință absolut prin nimic. Frumusețea
nu
tăinuiește în ea pericole. Statuia lui Apollo
nu
mușcă. De asemenea nici cearșaful alb. Tu te repezi
în
urma unei fuste foșnitoare în căutarea
marmurei.
Simțul estetic este esența instinctului
autoconservării,
mai sigur decât etica.
Urâciunea
e mai ușor să o transformi în frumusețe,
decât
să urâțești frumusețea. E necesar un genist
care
să facă periculosul nepericulos. Pentru astfel
de
tendințe trebuie să aplaudăm și să le acordăm
întregul
sprijin. Însă despărțindu-se de corp, ochiul
mai
curând ar prefera, probabil, să se stabilească
undeva
în Italia, Olanda sau Elveția.
1989
Capadocia
O sută patruzeci de mii de oșteni ai lui Mitridat cel Mare –
arcași, călărași, sulițași în coifuri, alții cu paloșe, scuturi –
năvălesc în țara pre nume Capadocia. Armata și-a întins
coloanele, înșirându-se. Călăreții privesc înnegurați pe de
lături. Rușinându-se de sărăcia lor, spațiile, la fiece pas,
simt cum depărtările se apropie. Mai ales munții, crestele cărora,
în egală măsură obosind de la purpurul zărilor-zorilor,
de la liliachiul amurgurilor, de la înghesuiala norilor, agerimea
privirilor străinului, devin mai distincte, dacă nu chiar clare.
De departe, armata seamănă unui fluviu șerpuitor,
izvorul căruia nu ar vrea să rămână departe de
locul revărsării, iar locurile, pe măsura mișcării
armatei spre răsărit, se reflectă ca într-o albie, dintr-o
provincie uitată, cu pământul argilos, roșcat, provizoriu
transformându-se într-un mândru fund imperturbabil
al istorie. Hârșiitul mulțimilor de picioare,
înjurături, zângănitul cataramelor harnașamentelor,
al tecilor lovite de zale, larmă, desișuri de sulițe. Dintr-o dată
călărețul cercetaș, din frunte, ceva mai departe, încremenește
ca înfipt în pământ. Ar fi adevărat ce vede, urgie?
Spre zare, în curmezișul podișului, substituind peisajul, stau
legiunile lui Sulla. Sulla care, uitând de Maria, a adus încoace
marile legiuni, pentru a-l lămuri pe cel ce are nevoie de asta,
cui – în pofida stigmatului lunii de iarnă – aparține totuși
Cappodocia. Oprindu-se, armata se reorganizează de luptă.
Podișul pietros devine locul în care pentru ultima oară
nu a murit nimeni. Fum abătut de la focuri,
hohote de râs, cântec: „Vulpea nimeri în capcană”.
Stând pe o piatră netedă, regele Mitridat vede ca în vis
inevitabilul: trup gol, piept, lamă, șolduri smolite, inele de scamă.
Astea le văd și toți oștenii,
plus legiunile lui Sulla. Ceea ce nu ar fi numaidecât
lipsa posibilității de-a alege, ci efectul lunii pline. În Asia
spațiul, de regulă, se ascunde de reproșurile
că ar fi uniform, și chiar de el însuși se ascunde
în cotropitorii ce năvălesc, în capete încoronate, în argint
și zale sau bărbi lățoase. În scăldatul de lună,
deja armata nu mai e fluviu, încântat de întinsul său,
ci un lac uriaș, adâncimea căruia e chiar ceea de ce are nevoie
spațiul, dăinuitor de obicei în sine închis,
proporțional, s-ar spune, căilor care duc spre el.
iată de ce ba parții sau, mai rar, romanii,
ba unii, ba alții uneori se abat spre Capadocia.
Armate fără de care nici acest podiș, nici, să zicem, munții
nu ar fi știut cum arată ele în profil; cu atât mai mult,
în unghi trei sferturi.
Două lacuri adormite cu trupuri plutitoare, lucitoare
în interiorul lor ca o victorie a florei
asupra faunei, pentru ca spre dimineață să se unească
în defileu într-o oglindă comună, în care ar încăpea
toată Capadocia – cerul, pământul, turmele,
șopârlele abile – însă în care fețele
scapă vederii. Poate dor vulturului,
plutitor în întuneric, obișnuit cu siguranța aripilor sale,
i-ar fi cunoscut viitorul. Privind nepăsător în jos,
pasărea – dat fiind că pasărea, spre deosebire de rege,
în genere spre deosebire de om, – plutind în prezent,
involuntar plutește în viitor și, firește, în trecut,
în istorie: în acțiunea care s-a întins
până la înnoptare. Pentru că ea, nu încape îndoială,
reprezintă frecarea a ceea ce e vremelnic de ceva
constant. A chibritului de fosfor, a visului
de realitate, a armatei de pământul în care se află. În Asia
se luminează repede. O pasăre ciripește. Trupul
e cuprins de tremur, când te trezești,
molipsind de fiori lungile umbre care
se lipesc strâns, cu încăpăținare,
de pământ. În semiîntunericul lăptos din zori
răsună nechezat, tuse, frânturi de fraze.
Și soarele văzut de o jumătate de milion de ochi
pune în mișcare sulițe, coapse, cvadrige,
călăreți, arcași, infanteriști. Și armatele
pornesc una spre alta, ca un rând scris după altul
într-o carte închisă la mijloc,
deoarece – mai exact! – ca două oglinzi, ca două scuturi, ca două
fețe, două sume adunate împreună
și care dau diferența calculată de Sulla
din Capadocia. Iarba căreia,
pe sine însăși nevăzându-se de când se știe,
câștigă cel mai mult din zângănituri,
scrâșnete, bubuituri, urlete și celelalte, privindu-se
în cioburile legiunilor distruse, doborâte,
a celor din Pont răpuși. Fluturându-și paloșul,
regele Mitridat, fără a se gândi la ceva anume,
călărește prin mijlocul haosului, cu sulițe, larmă.
Din depărtare, bătălia arată ca un concentrat „O-ho-ho!”,
un „Ohohoooo” continuu, mai bine zis,
ca de la vederea dedublării sale
gemenele înnebunit al amalgamului.
Și cu fiecare din cei răpuși, meleagul capodocian,
asemeni unui ascuțiș ce se tunchește,
își pierde conturul clarității. Și la răsărit, și
în sud se înstăpânește din nou neclaritatea, silueta,
astfel parcă cei căzuți iau cu ei în cealaltă lume
trăsăturile Capadociei cucerite.
1992
Dedal în Sicilia
Viața întreagă el a construit ceva,
a inventat.
Ba acea vacă artificială pentru
regina Cretei,
care voia să-i pună coarne regelui,
ba labirintul (deja
pentru însuși regele), ca să
tăinuiască de privirile curioase
pocitele progenituri; ba aparatul
zburător,
când în fine regele recunoscuse cine
de la curtea sa
reuși să obțină atare munci și să
izbutească în ele.
În timpul zborului, fiul i-a murit,
căzând în mare,
asemeni lui Phaeton care, de altfel,
și el neglijase
sfaturile tatălui său, Apollo. Acum,
la țărm, pe o piatră,
undeva în Sicilia, privind țintă
înaintea sa,
stă un bătrân adânc, în stare să se
miște prin aer,
dacă este împiedicat cumva să facă
asta pe uscat sau mare.
Viața întreagă el a construit ceva,
a inventat. Viața întreagă
a trebuit să fugă, să se salveze din
cauza acestor construcții,
invenții, de parcă invențiile și
construcțiile ar vrea
să se desprindă de planuri, de
desenele de execuție,
rușinându-se copilărește de tatăl
lor. Probabil, aceasta ar fi
teama de a nu se repeta. Valuri
plescăitoare se potolesc pe nisip,
pe fundalul zării albăstrește
zimțarea munților sicilieni – însă el
încă în tinerețe inventase
ferestrăul,
pornind de la asemănarea vizuală
dintre statică și mișcare.
Bătrânul se apleacă și, legându-și o
sfoară de gleznă,
se îndreaptă, tușind scurt, în
direcția împărăției morților.
1993
Scrisoare către Academie
Oricât
de provincial ar părea,
eu
insist totuși să cred că există păsări
cu
cincizeci de aripi. Că există aripate
chiar
mai mari decât însuși văzduhul
și
care se hrănesc cu meiul anilor
și
hoiturile deceniilor.
Iată
de ce ele nu pot fi doborâte
și
de ce nu au unde să aterizeze.
Apropierea
lor o trădează sunetul –
concomitentul
vuiet a cincizeci de aripi
amplitudinea
fiecăreia din ele fiind de o
jumătate
de cer și pe care
nu
le puteți vedea în totalitatea lor.
În
sinea mea le numesc „unghiuri”.
În
peneturile lor e ceva din suma camerelor
din
suma orașelor prin care
a
fost să ajung. Această asemănare
atenuează
natura lor de lume de apoi.
Eu
le privesc fără teamă înfățișarea:
la
cei cincizeci și trei de ani ai mei, ghearele
și
clonțurile lor aduc a creioane roase și nu a
amenințare
pentru ficat, iar o amenințare a limbii –
cu
atât mai puțin.
Eu
nu sunt proroc, ele nu sunt serafimi.
Ele
se cuibăresc acolo, unde e mai mult spațiu
decât
în acest sau celălalt capăt al
galacticii.
Pentru ele, eu sunt punctul
piscul
unui unghi – ascuțit sau obtuz – în dependență de
întinderea
aripilor. Apariția lor este înrudită
invaziei
cuneiformelor în aer. De altfel
ele
se îngustează, pentru a coborî,
nu
din contra – ca literele, să zicem.
„Acolo,
sus”, cum spun perșii,
unghiurilor
li se lehămetește să se tot lărgească
încât
le vine să se îngusteze. Uneori unghiurile,
ca
evantaiele, se pliază, grad după grad,
dând
de înțeles că atenția lor față de
viața
ta pe terminare e un reflex de
autoapărare:
infinitul de asemenea –
presupun
eu – e vulnerabil (să ne referim
fie
și la acuta insuficiență a unor cercetători
treji).
În astfel de zile
cei
mai mulți trasează perpendiculare,
se
joacă naiv cu compasul sau, din contră,
desenează
cu penița zigzaguri în stilul zeului fulgerelor.
În
ce mă privește, spunând „stingerea”,
eu
mă întorc de la geam și, împăcat cu sine,
îmi
boldesc privirea în perete.
1993
Dedicație lui
Cehov
Părăsind veranda, apusul soarelui se reține pe
samovar.
Dar ceaiul s-a răcit sau a fost băut; în farfuria cu
gem – o muscă.
Și abundenta coafură îi merge foarte mult Varvarei
Andreevna, mai ales din profil. Bluzița apretată e
încheiată strâns
sub bărbie. În fotoliu, cu luleaua stinsă între
degete, schimbându-și
mimica Vialțev foșnește ziarul cu cuvântarea lui
Nedobrovo.
Iar sub fusta Varavarei Andreevna nu e
ni-mi-ca.
În sufragerie, pianul negrește, trăgând cu urechea la
ovațiile
frunzelor aspre de păducel. Luate la întâmplare,
acordurile
studentului Maksimov trezesc greierii din livadă, iar
în cerul
limpede rațele, în presentimentul aviației, plutesc
fără hărți
în direcția Germaniei. Lampa nu este aprinsă, și
Dunea, pe ascuns,
în cabinet, citește scrisoarea primită de la Nikka.
Prostuță,
dar ce bine făcută! Și atât de mult nu seamănă cu
duduile
din cărți.
De aia și se încruntă Erlih. Când Kartașev îl cheamă
să joace cărți cu el pe doctorul Prigojin.
Mai curând plesnești o muscă, decât să te dezbaieri de
gândul
la o nepoată goală-goluță care, pe un divan de piele,
se salvează
de țânțari și, în general, de căldura ce nu scade, și
pace!.
De cum cinează, Prigojin împarte cărți tuturor
animalelor.
Face să întrebi acum doctorul despre o bubiță în loc
delicat?
Sau nu face?
Înăbușitor amurg de vară, perioada mioapă a zilei,
timp în care
tot ce e întreg pierde din el a zecea parte. „În
perechea din Kolomenka
pe dumneata, Piotr Ilici, cineva te-ar putea lua drept
statuie în
capătul depărtat al aleii”. „Pe mine?” – se jenează
Elrih, prefăcut,
ștergându-și monoclul cu batista. Dar e adevărat ce
s-a zis:
în amurg, ce e aproape seamănă oarecât cu ce e
departe. Și Erlih
încearcă să-și amintească de câte ori a posedat-o pe
Natalia
Feodorovna în vis.
Dar oare Vialțev e iubit de doctori? Din toate
părțile, copacii
se lipesc de geamurile deschise ale conacului, ca
fetele de flăcăi.
Tocmai ei, copacii, trebuie întrebați, cu toate
coroanele și ciorile lor –
crengile unuia din ei au pătruns în dormitorul
Varvarei Andreevna
și el e unicul care poate vedea moșiereasa doar cu
ciorapii pe ea.
Afară, Dunea cheamă, îndeamnă la scăldat în eleșteu.
Ah, tu
să te repezi, să ieși, răsturnând masa! Dar e greu să
o faci când
ai în mână cărți atu.
Și corul greierilor crește pe măsură ce numărul
stelelor
sporește peste livadă și parcă și ele preiau glasurile
lor.
Dar dacă ar fi posibil cu adevărat? „Încotro am
deraiat?” –
se întreabă Erlih, necăjindu-se în veceu cu brâul său.
Până la stație
ar fi cam treizeci de verste; undeva cântă un cocoș
zelos.
Descheindu-și vestonul, studentul critică miniștrii
pentru strâmbătăți.
În provincie de asemenea nimeni nu dă nimic nimănui.
Ca în cosmos.
1993
Provincială
Până
la genunchi în ridichioară și brusturi,
în
galoși dungați, alergând dincolo, peste râu,
să
nu scape trenul, trecând de barieră gâfâind; el,
intrat
în muierea sa somnoroasă, ca un invalid, până la brâu.
Și
oriunde te-ai uita, vezi doar prunduri, funduri.
Și
parcă nu ar fi case, ci odată și odată bârnele
și-au
zis să se întindă împreună, dacă – din păcate! –
de
o nenorocire comună nicidecum nu pot scăpa,
unde
mai pui că la cifra șapte nimic nu se împarte
exact
decât zilele săptămânii, lunile, anii, veacurile.
Decât
să stai încovoiat, mai bine culcă-te în pat
și
lasă pe înserate să intre la tine vreun bărbat.
1993
Insula Procida*
Un
golf ca un fundac; în el, cam douăzeci de catarge.
Se
usucă plase, năvoade – rudele depărtate ale cearșafurilor.
Apus
de soare; în cafenea, bătrânii urmăresc meciul de fotbal.
Golful
albastru vrea să devină și mai albastru, uimitor.
Pescărușii
zgârie cu ghearele orizontul, până acesta nu s-a
întărit,
solidificat. După ora opt, pe chei – nimeni țipenie.
Albăstrimea
se insinuează în spațiul în care
se
aprind stelele-n vecia pustie.
1994
_____________
*Insula Procida este o comună din provincia Napoli, regiunea Campania,
Italia, cu o populație de 10.596 de locuitori și o suprafață de 4.26 km².
În veacul următor
Treptat,
realitatea se transformă în irealitate.
și
încă vei fi mustrat, cum mustră scoarța tulpinii furnica
pentru
încetineala ei.
Ia
aminte că oamenii pleacă din apartamente doar când apare
vreun
motiv: a crescut plata la-ntreținere, unii au fost concediați, tragedii;
pur
și simplu viitorul are nevoie de o încăpere
fără
dânșii.
Pe
de altă parte, să luăm constelațiile. Cum s-ar exprima judecătorul,
odată
ce pentru ele viteza luminii înseamnă nenorociri câtuși trei,
prezența
lor este esența absenței, iar existența – e doar consecința
inexistenței.
Astfel,
cu anii, alibiurile devin mai importante decât crimele, zilele –
mai
interesante ca viața; astfel semnele de punctuație, cât le înșiri,
substituie
vocea. Chiar dacă din partea ta nu poți aștepta
nici
telescop, nici amintiri.
1994
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu