Leo BUTNARU
Chestionar Apostrof: Cum ați trecut prin perioada de „Stați
acasă”?
– Acum, că am trăit, trăim și vom trăi ceva ce n-am
crezut c-o să ne fie dat, o pandemie cu tot ce ați văzut, cu tot ce ați auzit,
noi vă întrebăm: Cum ați trecut prin perioada de „Stați acasă“? Cum ați făcut
față singurătății, problemelor complicate de viață cotidiană care au apărut și
așa mai departe?
– Cum am
făcut față?... Ca mai toți românii, și nu numai, care au resimțit pe nervii
proprii efectul îndemnului „Simțiți-vă ca acasă”. Îndemn generos care, brusc, a
devenit glacial, geros! Și m-am gândit ce de-a urări de bine și de frumos, de
fericire și de bunăstare răsunaseră, entuziast, printre pocnetele șampaniilor
și petardelor multicolore, la Revelion și, iată și iartă, Doamne, ce an paralizant
a ieșit din toate... Se părea că post-istoria, despre care trâmbițase acum
câteva decenii dl Fukuyama, începea cu adevărat în primăvara anului 2020.
Se murea
cu adevărat, încât lumea, omul în lume, parcă ar fi fost prinși într-o loteria
a groazei. Covid părea să ducă la vid. Carantina improviza stări sufletești în
care nu păreai străin/izolat doar de alții, ci și de tine însuți.
Însă nu
aveam încotro: de unul sigur sau împreună cu alții, treceam una din pasele
negre ale vieții lumii; pasă ce ne-a scos din rosturile firești ale existenței.
Pe la hotare, prin vămi lumea românească se îmbulzea, întorcându-se pe la
casele cui o are. În patria istorică sau, poate, în patria isterică... Și nu
este exclus că acum ar fi timpul celui mai potrivit și obiectiv recensământ:
aproape toată lumea e acasă. Iar deviza
eventualei catagrafii ar fi una dostoievskiană: Umiliți și obidiți.
La
începutul pandemiei, Macron ținuse un discurs fulminant, în care propovăduia
izolarea, necesitatea purtării măștilor și spălatului pe mâini, repetând
obsesiv: „Suntem în război!” Unui nefrancez pe chestia asta i-a reușit un banc:
„Ce bine că de acum înainte știm că un război se câștigă doar spălându-ne pe mâini!”. (Iar
alții ziceau, pare-se nu fără rezon, că spălatul mâinilor avea și ceva cu
spălatul banilor...)
Era, dar
mai este trist-amuzant să auzi pe la posturi de televiziune obscure droaia de
ex-„comentatorii politici” discutând „competent” despre un virus, necunoscut
încă nici specialiștilor! Vorba lui Balzac (în, pardon, ușoară parafrazare): Tragicomedia umană. Și cu bizara
contribuție a TV-urilor se pare că viteza de răspândire a coronavirusului era
chiar mai mare decât viteza luminii, fiind egală cu iuțeala răspândirii
prostiei ca zvonistică. Și panică isterică, nu alta, când, unul sau altul,
trezindu-se dimineața, constata că nu tușește, nasul nu-i curge, nu are
temperatură, respiră bine mersi, dar – aoleu!
astea sunt simptomele coronavirusului... asimptomatic! Astea ar fi
cazuri de trecere din pandemie într-o stare superioară a acesteia: în
pandemență!
Așadar,
cum am făcut față... Mereu la răspântiile conștiinței individuale cu lumea, cu
viața ei, acum oarecum accidentată, am încercat și încerc, în răspărul
situației, să rămân cetățeanu liber al propriei vocații, predestinații, iluzii,
în ultimă instanță. Vocația în complicitate cu voința de a-ți ordona și
coordona faptele, trăirile, atent la achizițiile, dar și la pierderile
sufletești, de conștiință, înțelegând ( din proprie experiență în pandemie!)
că, pentru acele/aceste postate de realitate nefavorabile, ale zarurilor negre,
e necesar să-mi creez și să-mi adaptez, să-mi „reglez” stări de spirit...
normale, funcționale, ca să rămân în registrul preocupărilor de bază,
dintotdeauna. Să-mi creez și să-mi modelez stări de spirit adecvate, operative,
posibil chiar creative, din ce răzbat(e) din lume către mine și din ce pot
trimite eu în exterior, în lume.
Prin
urmare, cum am făcut față?... Mă izolez, deci exist, mi-am zis. Despre așa ceva
mulți, de-ai noștri sau străini, au scris jurnal. Ba chiar se crea impresia că,
în toiul nenorocirii, până și moartea ținea LiveJournal. Probabil, notând în el
(și) că, astăzi, în lume nu se mai moare de râs, cum i se întâmplase tatălui
lui Pierre Beaumarchais, când fiul îi citea „Bărbierul din Sevilla”. Poate că
se mai moare din când în când de râsu’-plânsu’ în această cvasibalzaciană, dar
mai mult camusiană tragicomedie umană... (Se spunea că, parcă în
concordanță cu legea compensației, în perioada de pandemie crescuse numărul
cititorilor. Coronavirusul a generat reeditări și vânzări de neglijat ale
romanului camusian „Ciuma”. Deoarece chiar coronavirusul pare a fi mai curând o
coronaCiumă.)
Iar în cele făcute și desfăcute
(dintr-o altă limbă și... refăcute în românește) a fost și acest
poem-premonițiune al lui Iosif Brodski, scris în anul 1970 pentru, parcă, anul
2020:
Să nu ieși din casă, ai putea cădea în
eroare.
Dacă ai de fumat „Șipka”, la ce-ai râvni
Soare?
Afară-i absurd, mai ales ce ține de
fericire.
După ce mergi la WC, revin-o-n odaie
și-n fire.
O, nu ieși din casă, nu chema vreun
taxi-motor,
Pentru că spațiul nu e decât strâmtul
coridor
Până la contor. Iar de apare drăguța –
ce faci?
Alungi imediat gură-casca de ea, fără
s-o dezbraci.
Nu ieși din casă; spune-ți că, pare-se,
ai și răcit.
Ce-ar fi mai interesant decât pereții,
plita de gătit?
De ce să pleci, când seara, cum s-a tot
întâmplat,
Vei reveni același, dar parcă oarecum mutilat?
O, nu ieși din casă. Dansează.
Bossa-nova.
Palton pe trupul gol, joben, desculț,
cafea.
În hol miroase-a varză și-a schiuri
proaspăt unse.
Ai scris prea multe buchii. Mai lasă și
ascunse.
Nu ieși din casă. Numai odăii tale fie-i
dat
Să știe cum arăți. Încolo – strictul
anonimat
În ergo sum; inimii rămână-i secretă substanța.
Nu ieși! Afară nu-i Eldorado, nu e nici
Franța.
Nu fi prostănac! Să-ajungi ce alții n-au
fost să fie.
Nu ieși din casă! Chiar dacă-a tapetelor
hârtie
Îți fură chipul, iar mobila te crede un
ins intrus.
Baricadează-te cu ea de cosmos, de eros,
de virus.
– Cunoașteți oameni care au făcut
boala? Dacă da, ce
credeți, în ce măsură această experiență le-a marcat viața, lor și celor
apropiați lor?
– Din păcate, unii dintre ei nu au mai avut forțe să se opună
nenorocirii. Înainte de toate, mă gândesc la Paul Goma, răpus la 25 martie.
L-am cunoscut personal, am dialogat pe îndelete în septembrie 1996 în Frața,
interviul fiind preluat de mai multe reviste, inserat în antologii. Din vreme
în vreme am făcut schimb de mesaje. Eram legați în destine și de aceleași
locuri din județul Orhei, de râul Răut, de unde am pornit în lume, în rătăciri.
Anul final de absolvire al școlii medii l-am făcu în comuna Ciocâlteni, locul
de naștere al tatălui scriitorului, Eftimie. De la Negurenii mei de baștină
până la Chiștelnița, satul unde a văzut lumina mama lui Goma, Maria Popescu,
sunt cam 10 kilometri. Cunosc și satul Mana cu priveliștile lui deschise din
calidoarele sătenilor spre spații și istorie memorabile din Descriptio Moldaviae a lui Dimitrie
Cantemir...
La plecarea acestui mare scriitor și luptător, îmi amintii de ce întrabase
și răspunse Lucian Blaga: „Prin ce ar putea fi mutilat Universul? Prin moartea
înainte de vreme a unui om pe cale de a plăsmui un univers al său”. Din
fericire și norocul memoriei poporului român, Paul Goma reușise să împlinească
un asemenea univers, unic și pildiuitor. Bineînțeles, viața și creația lui
Goma au și alte temeiuri, poate că mai solide decât doar cele pur estetice.
Temeiuri etice.
– Ce schimbă această pandemie,
acest, vai!, eveniment istoric, în viețile noastre? Ce regretați cel mai mult
din viața de dinainte? În urma acestei pandemii atît de costisitoare în vieți
omenești, în suferință și în bani, ce soartă va avea la noi cultura?
– Coronavirusul/Pandoravirusul a cam schimbat raporturile
pro-contra. Accentele sunt în delir. Da, schimbarea raportuilor, accentelor,
principiilor, dându-le în paradox, încât ne zicem că, pentru a fi cât mai
uniți, trebuie să ne ținem la distanță unii de ceilalți! Iar un popor strâns
unit e mai ușor de virusat.
Pandemia
a fost, dar mă tem că mai rămâne cea mai gravă carență, care ne-a redus la
semi-existență. Dacă se spunea că frica intră în oase, de data aceasta groaza
paralizantă a intrat și în suflet, în conștiință. Iar până trece, dacă trece,
totuși, nu va fi ușor să revenim la un mod de viață normal, acum existând parcă
un sentiment generalizat de inferioritate, de neimportanță, de zădărnicie. După
această perioadă dramatică existența pare a nu mai avea coerență, cursivitate,
ci e sincopată, fisurată, fărâmițată. (Am impresia că asta se poate remarca și
în aceste răspunsuri ale mele oarecum... sughițate.) Sau o posibilă formulă a
situației pe care ne-ar sugera-o versurile lui René Char: „Suntem niște bolnavi
siderali de nelecuit, cărora viața le dă în mod satanic iluzia sănătății”. Sau,
poate, mai potrivit ar fi să ne amintim definiția cuiva, conform căreia omul e
o minune tragică...
A fost primăvara și, iată, pare va
fi și vara cea mai statică din câte mi-au fost date până acum: plecări și
treceri, zboruri peste meridiane anulate, simpozioane, festivaluri și zile
literare stopate, cărți împotmolite prin edituri și tipografii; edituri căzute
economicește la pământ, fără a avea vreo perspectivă să-și revină, cărți
neintrate în librării, cele rămase în rafturi – nevândute... Cu toate astea,
unii colegi par a împărtăși un anume optimism, sigur, bine intenționat, dar
totuși oarecum forțat, adică nu chiar firesc, când consideră că a sporit
consumul de carte pe cap de cititor (care citea și până la pandemie, zic eu);
consumul de cultură, de muzică, filme, spectacole de teatru, excursii în muzee și galerii – bineînțeles,
online, teleghidate, teletransmise, de-mi vine să spun – și teleconsumate...
Din atare situație unii vor trece de la autoizolare la
căsătorie, alții – la divorț. Pentru că, din păcate, după atâta timp de
viețuire (unită și pașnică...) în condiții de constrângeri de tot felul unii
soți și soții s-au transformat în anticorpi.
În fine, îmi zic că, pe timp de coronavirus, chiar o viață
descoronată, însă lipsită de umor, ar trezi râsul! Astfel că, omule, odată ce
ai mâinile curate, dezinfectate, i-ați destinul în propriile mâini!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu