Barbu CIOCULESCU (10.VIII.1927 – 19.III.2022)
TREBUIE SĂ AI TALENTUL
EXPERIENȚEI
– Stimate domnule Barbu
Cioculescu, ieri a fost anunțat laureatul Premiului Nobel pentru literatură,
italianul Dario Fo. De fiecare dată când aflați de o atare decizie a Academiei
suedeze, trăiți vreun sentiment special?
–
Iată ce se întâmplă: sentimentul este întotdeauna de interes. De interes
oarecum dinafară, pentru că pe mulți din laureații Nobel nu-i cunoaștem. Nici
pe departe premiații-scriitori nu sunt de o asemenea notorietate, încât să fie
cunoscuți și în România. Lasă că și chiar de-ar fi cunoscuți în Țară, nu
neapărat ar trebui să-i cunosc și eu. Însă, aceste premii se dau după niște
criterii relativ curioase, încât nu întotdeauna primează elementul pur literar,
pur estetic. Pe de altă parte, sunt 148 de țări și un număr de limbi
incalculabil, încât e ca și cum ai trage un număr câștigător dintr-o pălărie.
Sunt pe urmă bucuros să pot citit traduceri din acea operă, mai cu seamă dacă
este vorba de poeți. Dar, în genere, nu constituie pentru mine o paradigmă. E
un eveniment printre altele. Pentru că sunt atâtea premii în lume și cel puțin
în Franța două-trei la fel de importante, poate că mai la obiect, ca să zic așa,
care nu sunt acordate pe criterii nu neapărat literare.
– Sunteți preocupat (și) de
Caragiale și, fără a ne exalta prea mult orgoliul, ni l-am putea imagina și pe
le luând Premiul Nobel?
–
În timpul vieții l-ar fi meritat cu prisosință. Mai cu seamă că astăzi în lumea
întreagă se știe că există un dramaturg universal puțin cunoscut. Când i se
joacă „O scrisoare pierdută” într-o capitală îndepărtată, are atâta succes,
încât în Peru s-a crezut că este vorba de o mistificare, în realitate, adică, piesa fiind scrisă de un
peruvian și trecută pe un nume străin. Ba chiar și în Japonia, ceea ce m-a
uimit în mod special. Așadar, Caragiale ar fi meritat Premiul Nobel, cum l-ar
fi meritat și Creangă.
– Astăzi, în viața
social-politică românească se mai pierd
scrisori. Oare ele sunt „găsite” de scriitori, precum se întâmplase în
cazul lui Caragiale?
Ce-aș
putea să spun mai mult despre aceste scrisori care se pierd? Trăim într-o epocă
foarte, foarte diferită de a lui Caragiale, chiar dacă îl înțelegem și chiar
dacă îl îmbogățim prin straturile noastre care vin precum acele rânduri de lac
pe care le dau chinezii pe un obiect, până când el își schimbă aproape substanța
sub care se află lacul.
– Ca să invocăm titlul unui
volum de nuvele pe care le-ați semnat, sub bolțile acestui Palat al toamnei,
aici, la Neptun, v-aș întreba ce înseamnă, de fapt, pentru dvs. munca literară.
Că vă justificați viața, destinul?
–
Iată ce pot să spun la o anumită vârstă: munca literară reprezintă întâi de
toate un exercițiu de luciditate. A scrie în fiecare zi, nu două-trei rânduri,
ci două-trei pagini, păstrează ceea ce în sport se numește antrenament. A ieși
din mână, a ieși din formă reprezintă un chin și o mare primejdie. Trebuie să
scrii, ca să-ți păstrezi toate virtuțile și să le poți pune în valoare în
momentul când propriu-zis ai un meci. Pentru că fiecare lucru pe care îl pui pe
hârtie în mod organizat (când mă refer la aceste două-trei pagini scrise pe zi,
ele pot să fie și dintr-o traducere, pot să fie pagini de jurnal, pot să fie
memento pentru mine, pot să fie chiar niște note privitoare la situația articolelor
care trebuie să apară, care au apărut, ce se întâmplă cu ele, de urmărit ș.a.m.d.);
deci, ceea ce pui pe hârtie în mod organizat, ca fapt de a-ți face gimnastică
zilnică, este un fel de promisiune că, atunci când vei fi în partidă, nu vei
constata că ți s-au dezumflat mușchii, ca să zic așa.
– Probabil, un exemplu memorabil în acest sens
vi l-a dat ilustrul dvs. părinte, Șerban Cioculescu, care își uimea colegii și
cititorii prin fecunditatea și temeinicia scrisului său.
– La el era o situație specială. Își făcuse de
foarte tânăr o cultură fantastică. În liceu, un profesor care îl simpatiza, se
numea Horvet l-a întrebat într-o zi: „N-ai vrea să ajungi ca mine?”, adică un
om care să se susțină printr-o cultură autentică. „Ba da. Dar cum să fac?”
întrebă liceanul. „Fă ca mine: citește în fiecare zi o carte”. „Dar de unde
atâtea cărți?” „Vino la mine. Îți voi da în fiecare zi o carte”. Și multă vreme
așa a și făcut: a citit în fiecare zi o carte. Avea obiceiul de a sublinia pe
cărți și de a face însemnări marginale, așa încât, dacă venea o aniversare și
trebuia să scrie despre asta sau dacă apărea o ediție Asachi, să zicem, sau un
clasic mai puțin cunoscut, el avea problema proaspătă în minte, bazat și pe o
memorie fenomenală, încât putea să ia acea ediție și, citind-o, să facă aceleași
însemnări pe margine, care îl readuceau la cele din trecut. Adică, nu era găsit
nepregătit în tema respectivă. Mai cu seamă în ceea ce privește clasicii. Când
a început să scrie, după o pauză lungă...
– O pauză forțată, impusă de sus-pușii zilei.
– Sigur. După ce n-a publicat ani de zile și
după ce nu mai avea legătură directă cu fenomenul literar la zi, a preferat să
facă istorie literară decât să simuleze. Căci nu mai putea citi, din urmă, un mare număr de cărți și
nu putea să citească, începând de azi, un alt număr de cărți în lipsa
celorlalte. Trebuia să cunoască subiectul foarte bine. Era o chestiune de
onestitate profesională. Și atunci, nu a simulat. Pur și simplu a rămas în
acele teme pe care le cunoștea foarte bine. Un lucru pe care l-a susținut până
în ultimele zile, pentru că a scris până o lună înainte de a nu mai fi în viață.
– Cu ani în urmă, am citit un
volum de „Amintiri” al lui Șerban Cioculescu. A mai lăsat și alte pagini de
memorii? În genere, ce reprezintă arhiva distinsului cărturar?
–
Alte memorii scrise nu a lăsat. Cât era profesor, își cheltuia banii cumpărând
manuscrise eminesciene, manuscrise ale lui Titu Maiorescu, autografe sau
scrisori. Mai cu seamă că văduva lui Caragiale îi dăruise arhiva marelui
prozator. Dar au venit vremurile comunismului, când timp de nouă ani nu a avut
nici un fel de mijloc de existență și a început să o cedeze, încetul cu
încetul, Bibliotecii Academiei. Pe urmă, după ce a fost, cum se spune,
reabilitat, a reînceput să-și refacă o colecție, cu ceea ce se mai găsea pe piață,
pentru că, de fapt, se mai strânsese piața. Și eveniment că are nenumărate
autografe pe cărțile pe care le-a primit în calitatea lui de critic. Foarte
multe scrisori de la scriitori. Dar, de pildă, are o întreagă arhivă Martha
Bibescu, pe care a achiziționat-o de la o rudă apropiată rămasă în România. Tot
așa a devenit, la un moment dat, proprietarul corespondenței lui Mateiu
Caragiale cu Nicolae Boicescu, lucru unic și care completează opera autorului
„Crailor de Curtea Veche” și care, printr-un noroc de destin, dar și prin propria lui acțiune, i-a
aparținut. Pe urmă le-a cedat Muzeului literaturii. O colecție de documente
literare. Mai avea și stampe, gravuri, tot ceea ce întregește propriu-zis
literatura. Și o foarte bogată bibliotecă franțuzească, pentru că, la un moment
dat, a fost pe punctul de a-și da doctoratul în Franța.
Biroul
lui a rămas neschimbat. E foarte greu de inventariat, pentru că este de o
densitate extraordinară. Cărțile sunt în patru rânduri pe rafturi. Și, dacă,
scoți una, n-o mai poți pune la loc. Între canapea și bibliotecă, există de
asemenea cărți pe trei-patru metri de zid.
– Șerban Cioculescu cunoștea
această... geografie bibliografică? Se descurca lesne în cuprinsul ei?
–
Da, știa unde să se ducă să-și caute cartea de care avea nevoie. Eu, de pildă,
nu știu și, dacă am nevoie de o carte, mă dus la Biblioteca Academiei, ca să nu
părăduiesc așezarea aceasta care se poate și prăbuși. Are o asemenea arhivă,
bogată într-adevăr, și care îl reprezintă nu numai pe el, ci o întreagă epocă,
cu prietenii lui. Când un scriitor îi făcea un desen sau când el făcea o
caricatură sau când schimbau epigrame la cafenea, se adunau piese pentru o
întreagă perioadă a istoriei literare.
– Am remarcat că în memoriile
sale scrise Șerban Cioculescu a renunțat de a fi spectaculos, oarecum pitoresc.
–
În genere, elementul senzațional l-a evitat. Și a păstrat o anumită decență în
respectul memoriei unor oameni care nu mai erau. Adică, știa mult mai multe
lucruri despre oameni decât le-a scris. Le spunea, însă. Pe unele le-am mai
spus și eu. Dar nici eu nu le pot povesti, la rândul meu, tot din motivul că
zdruncină edificiul unor personalități.
– Nu le puneți nici pe
hârtie, pe cele 2-3 pagini zilnice?
–
Nu, ele rămân așa... Se vor pierde odată și odată și prea mare pagubă n-o să
fie.
– Tatăl dvs. a citit, să
zicem, traducerile pe care le-ați făcut în tinerețe? Avea vreo părere despre
ele?
– În timpul vieții lui am tradus numai din
Marcel Proust. Și am lucrat odată împreună la o traducere. Când eram foarte
tânăr, eu am făcut traducerea și el a stilizat-o. Pe urmă, când a tradus el din
Stendhal, mi-a dat textul să-i fac o stilizare și mi-a oferit o sumă de bani de
buzunar. Însă n-am putut să intervin și el a fost dezamăgit. Credea că o să
intervin mult mai mult în text. N-am avut ce. Mi s-a părut traducerea perfectă.
În schimb, însă, când a venit redactorul, a început să facă fel de fel de
însemnări marginale și zice: „Vezi, Barbule? Uită-te”. „Păi da, tată, ia te uită:
aici spune ăsta dar în loc de însă și strică fraza. Ăsta e un fel de a-și
face meseria, ca să se vadă că n-a dormit pe text, că e redactor. Dar să-mi
arate o singură frază neîngrijită pe care a-i greșit-o tu, n-am văzut-o eu și a
văzut-o el”. Așa ceva nu s-a întâmplat.
– Implicit vorbind, credeți
că aveți de onorat vreun mandat testamentar spiritual, literar sau oricum
altfel numit?
–
Chiar dacă n-aș crede acest lucru, așa s-a întâmplat. Multă vreme am fost
pretutindeni prezentat cam în felul următor: „Este aici domnul Barbu
Cioculescu, fiul lui Șerban Cioculescu”. Mă cam stânjenea lucrul ăsta, pentru
că însemna că eram adus ca un membru al familiei mai mult decât ca o valoare
personală. Zic valoare, adică o personalitate. Dar este un fel de obicei ăsta.
Fiind
temperamental diferiți, am avut norocul că tata n-a intervenit în educația mea
de așa natură, încât să facă din mine un fel de copie - cum să spun? - sau
trasă la șapirograf, sau micșorată geometric, așa, cu pantograful la scară. M-a
lăsat să mă dezvolt cum am vrut eu. Și având alt temperament, născut în altă
zodie, difeream destul de mult, dar nu și în ceea ce privește criteriul etic și
criteriul estetic. Aici ne-am înțeles foarte bine, pentru că trăind în aceeași
casă toată viața și având de plătit urmările aceleiași atitudini politice și
trecând împreună prin momente foarte grele, am fost - tata, mama și cu mine - o
familie foarte unită. A trebuit ani și ani de zile să fim cu bagajele făcute,
în caz că ai să fii arestat, cu doi lei în casă, cu o mămăligă pe masă... Nu,
nu dramatizez. Căci asta a fost situația foarte multor familii. Dar lucrul ăsta
ne-a făcut să ne cunoaștem mai bine între noi și să nu ne certăm din mofturi
sau să ne despărțim pe fleacuri. Or, pe mine m-a format într-adevăr prezența
tatălui, pentru că, fiind copil și stând sub masă, și ascultând discuțiile
dintre el și Streinu, dintre el și Pompiliu Constantinescu, ceva îmi vâjâia în
urechi, așa cum copilul de circari ajunge și se suie pe frânghie, merge cu
bicicleta și se joacă și face plăcere. Tot așa și un copil de critic este
înclinat să fie critic.
– Obligatoriu, oare?
– De fapt, eu mă pregăteam să fiu jurist. Dar
nu s-a putut. Am fost blocat.
– Din cauza dosarului?
–
Am vorbit ceea ce n-a trebuit și m-au dat afară din facultate. Dar, mai târziu,
când am terminat totuși dreptul, nu mai avea nici un rost să continui. Doar nu
era să intru în procuratură și să-i calc în picioare pe cei care fuseseră cu
mine alături, să mă despart de ei. N-am mai făcut nimic cu dreptul. L-am
terminat și atâta tot. L-am terminat în zece ani, precum studenții întârziați,
după ce ani de zile nu mi-au dat voie să mă reînscriu.
– Deci, dinspre drept zig-zagul destinului v-a
dus spre literatură.
– Chiar dacă mă pregătisem să fiu jurist,
scriam versuri de mic. Evident că nu mi-a fost greu să devin și critic, pentru
că totuși un scriitor poate să perceapă destul de bine scrisul altora. E o
problemă aici...
– Se discută, ce mai, despre
eterna problemă dacă un poet poate fi și un critic.
–
Exact. Dar ori că sunt așa ori că nu sunt, faptul constă într-o percepție mai
specială a fenomenului literar. În ceea ce mă privește, lucrul a venit ca de la
sine. Mai cu seamă după ce am intrat în Institutul de literatură, unde am stat
un sfert de secol și unde toată munca era de cercetare literară, care a
devenit, întâi, o a doua existență și pe urmă - singura. Apoi, intrând în viața
literară, am ajuns la un moment dat să am în spate un număr imens de articole.
Mie nu mi-a plăcut niciodată să-mi adun în carte articolele disparate și să
încerc să dau volumului o anumită osatură. Mi s-a părut că este un fel de a trișa
sau, poate, unii autori au credința că acele articole aduc într-adevăr ceva nou
și extraordinar. Eu însă, nu am avut această impresie. Dar, repet, am devenit,
în timp, profesionist într-o casă în care tatăl meu își scria articolele la
parter și eu mi le scriam la etaj.
Tata
era foarte amical. Pe lângă faptul că schimbam impresii asupra cărților, în mod
firesc, pentru că treceau dintr-o mână în alta, uneori mai îmi cerea și opinia,
când era vorba de poeți tineri, de romancieri tineri. Mă întreba: „Ce e,
Barbule, cu cutare? Uite o carte”. Îi spuneam părerea mea. O citea. Era de
aceeași părere sau nu. Dar, trăind într-o casă plină de cărți, te contaminezi.
Cred că și un terț ar face la fel. Dacă ar fi pisică, ar învăța să vorbească,
realmente și-ar pune ochelari și ar face critică literară, ca să zic așa.
– Felina ar fi fost și mai
pregătită pentru critică, pentru că are unghii-gheare.
–
Da, având și gheare.
– Ați vorbit despre
temperamente, despre diferența de zodii. Aveți predilecții speciale față de
atare domeniu?
–
Întâmplător, cu totul întâmplător. Având anumite preocupări ezoterice, am
studiat ca amator. Pentru că, de fapt, ca să fii un astrolog autentic, trebuie să
fii un bun matematician și trebuie să nu mai faci altceva. Dar am observat că
există tipuri zodiacale. Fără îndoială. Și există și o tipologie umană de
douăsprezece tipuri care reapare în anumite exemplare și, probabil că, există
încă de la naștere un destin prin aceea că avem o anumită constituție
fiziologică ce ne înclină către anumite atitudini, către anumite gesturi, ne dă
anumite preferințe, anumite scârbe. Sigur că de aici până a spune că vei fi
tăiat de tren sau să te ferești să nu cadă peste tine stejarul - aici intervine
ghicitoarea curată. Dar, altfel, sunt înclinat să dau astrologiei o anumită
crezare. Și mi-a dat și satisfacții.
– E de presupus că poetul,
prozatorul, traducătorul, criticul și istoricul literar Barbu Cioculescu s-ar
fi gândit cam în ce zodie se află literatura română?
– Nu, nu m-am gândit, și este o întrebare,
într-adevăr. Mă tem că se află în Zodia Scorpionului, sub influența lui Saturn și
a lui Neptun.
– Chiar la Neptun ne aflăm,
pe o terasă din preajma mării. Dar oare Zodia Scorpionului să fie una
nefavorabilă literaturii?
–
Oricum, cred că literatura română se află într-un moment prost, ca să zic așa.
Dar poate că și necesar, în același timp. Din acest frecuș și din această
fierbere se naște mai degrabă ceva. Noi nu ne dăm seama, însă asemănător a fost
și în perioada interbelică. Dar martorii nu mai există.
– Au rămas, însă, anumite
mărturii scrise.
–
Și din ele se poate înțelege că acea perioadă nu a fost una liniștită, nu a
fost o apă calmă. Scriitorii aveau probleme acute și cam aceleași ca și astăzi:
tot probleme bănești, tot probleme de existență, tot probleme de tiraje, tot de
edituri, tot probleme de desfacere, tot probleme de inimiciție. Regimul politic
era mai stabil. Dar era mai stabil din punctul nostru de vedere astăzi. Lor nu
li se părea așa. Așteptau căderea unui guvern, venirea altui guvern. Cu o emoție
și un consum pe care noi nu le putem realiza. Încât, uman vorbind, diferența nu
e chiar așa de mare.
– Rămânând în vecinătatea
temei zodiacale, vreau să vă întreb dacă pentru dvs. creația umană, ca și cea
divină, conține în ea și ceva misterios, miraculos, sau poate fi pe deplin
explicabilă și descojită de mister.
–
Nu, nu poate să fie pe deplin descojită de mister. Elementul miraculos este
prezent și chiar decisiv. Nici o critică literară și nici un critic literar,
indiferent de metoda pe care o aplică, indiferent de aplicați pe care o are,
indiferent de cultură, indiferent de modelele pe care și le ia, nu poate să dea
un verdict adevărat și, mai cu seamă, nu poate să denucleeze, să scoată nucleul
unei lucrări, pentru că o lucrare în care s-a coborât miraculosul este o
lovitură a norocului și pentru autorul ei. Însuși autorul ei e depășit. Oricât
ar spune că a premeditat-o, că n-a scris un cuvânt pe care să nu-l fi gândit
înainte vreme, că subiectul îi era cunoscut în cele mai mici amănunte etc., un
vânt de grație a trecut peste el. O lucrare din aceasta - cum să-i zic eu? -
mântuită nu va putea niciodată să fie descompusă în piese de ceasornic. Dar
aceasta nu împiedică analiza critică și nu o anulează. Nu poți să spui că criticul
nu are habar, că nu înțelege nimic, că nu este de nici un folos sau că este
lectorul cel mai rău. Dimpotrivă, este lectorul cel mai avizat până în pragul
peste care nu se poate trece. Asta, vorbind de literatura de acest grad. Pentru
că, altfel, criticul este un măturător de mare clasă și scoate toate gunoaiele,
din acest punct de vedere făcând o operă de salubritate foarte necesară și
pentru care trebuie răsplătit. E una din ocupațiile lui, Dar, repet, ultima
nuanță a unei lucrări de artă nu poate fi analizată, așa cum nu se poate
analiza surâsul Giocondei.
Șerban
Cioculescu, de altfel, sublinia ori de câte ori găsea într-o carte cuvântul inefabil.
Râdea de el. I se părea că acolo unde criticul scrie inefabil, a
abandonat partida. De aici înainte e ce se cheamă knock-out. Și nu folosea
acest cuvânt decât în ironie. Pentru că obligația criticului este de a nu ceda
în fața inefabilului. El trebuie să-și
facă datoria până la urmă și să lupte cu inefabilul până la ultimul moment. E
datoria lui de onoare.
Ca
și în știință, dovada autenticității unei teorii este că ea poate să fie
contrazisă. Deci eu devin autorul unei teorii literare sau al unei monografii
literare care schimbă aspectul critic al unei probleme și am făcut un pas care
însumează pașii de dinainte, dar merge mai departe.
– Din aproape în aproape,
spre acea ultimă nuanță pe care nu o va găsi nimeni...
–
Asta însă nu înseamnă că nu vine după mine altcineva care, însumându-mă la
rândul lui, să-mi foarfece și să-mi demonstreze punctele slabe ale teoriei
mele. Căci nici o teorie nu poate să fie făcută numai din puncte tari. Este un
punct tare, un punct slab. E oarecum cum lucrează natura, când lucrează în
embrion. Embrionul se dezvoltă extraordinar, dar omul matur care va ieși din el
va suferi de ficat și are încă din embrion un ficat ceva mai slab și un rinichi
ceva mai bun ș.a.m.d. Așa se întâmplă și cu opera literară: este desăvârșită ca
atare, dar nu în absolut.
– Ar putea exista vreo putere sau vreo
împrejurare care să vă îndepărteze de vocația dvs., cea de scriitor?
– Da. Să zicem, ramolismentul. (Să bat în
lemn!) Adică, pierderea personalității. Altfel, e o componentă: dacă n-aș
scrie, nu știu ce aș face. Scriitorul are față de salariat acest noroc că în
momentul când iese la pensie nu rămâne neocupat și nu cade în vid. E drama
pensionarilor care nu mai au ocupație. Scriitorul are o soartă și pentru el
pensia este strict administrativă. Sunt scriitori care s-au realizat la șaptezeci
de ani. Sunt romancieri care au început la optzeci de ani. Cazuri cunoscute în
lume. Și unii dintre ei au scris cărți cu totul remarcabile.
– Aceasta ar dovedi că
literatura înseamnă și o acumulare și aplicare de mare experiență sau că
talentul se deșteaptă atunci când se deșteaptă, nu numai în junețe?
– Talent și experiență... Aș zice, paradoxal,
că trebuie să ai talentul experienței.
– Ceea ce ați spus, ar putea
deveni chiar titlul conversației noastre.
–
Da, titlul. Știți, atât de mult s-a pus în perioada comunistă accentul pe
experiență și atât de mult s-a pus pe urmă, în Occident, în timpul perioadei
existențialiste, problema trăirii, care de fapt, este același lucru ca și
problema experienței, dar altfel îndrumat, încât ești înclinat să tai nodul
gordian dintr-o lovitură și să zici așa: oameni cu experiență excepțională n-au
scris trei rânduri, oameni cu experiență mărginită au scris cărți de geniu.
Însă problema nu se poate pune în termenii ăștia. Fără îndoială că scriitorul
care inovează, care aduce un sunet propriu pune pe hârtie o personalitate de
excepție și că această personalitate este ea însăși o experiență. Termenul de
experiență trebuie folosit, cred eu, în acest sens: al personalității.
Personalitate fără experiență nu s-a văzut încă. Se pune altă problemă, a
culturii. A scriitorului cult sau a scriitorului incult. A scriitorului care
cunoaște literatura de până la el și a scriitorului care se naște ca printr-un
miracol în bordei și scrie o lucrare de geniu. În privința asta nu am o opinie,
nu mă pot pronunța.
Nu-mi
vine să cred că astăzi cineva poate să mai fie scriitor fără să fie foarte
profesionist, dar nici nu cred că, dacă e foarte profesionist, este neapărat și
scriitor.
– Ce părere aveți despre...
părerea lui Raymond Aron că înclinarea spre critic este ecuația profesională a
scriitorului, a intelectualilor în general?
–
Eu cred că scriitorul se consideră și critic, mai cu seamă că foarte rare ori
este de acord cu ceea ce se scrie despre el. Totdeauna scriitorul are impresia
că un critic, oricare ar fi el, sau l-a înțeles greșit sau nu l-a adâncit sau
nu l-a apreciat acolo unde trebuia să-l aprecieze. În jurnalul său, Mihail
Sebastian spune că se întâlnește cu Șerban Cioculescu care a scris o cronică la
„Accidentul”, o cronică favorabilă, însă în care a vorbit de nu știu care
personaj, Sanda să zicem, dar n-a spus o vorbă despre Catinca. E of-ul
scriitorului care își iubește mai mult un personaj decât altul, iar criticul,
fie n-a sesizat, fie n-a găsit necesar să sesizeze. Din punctul acesta de
vedere scriitorul va fi totdeauna într-un conflict deschis cu criticul și se va
considera întotdeauna un critic mai bun decât criticul profesionist, pornind de
la ideea greșită că un critic nu poate să fie decât un scriitor ratat. Ceea ce
este o eroare, propriu-zis. Cu toate că astăzi toți criticii sunt și creatori.
E o modă. La unii este un bovarism, la alții este un act compensatoriu sau
poate că pofta le-a venit mâncând. Tot citind poezie, roman, au descoperit că
ei înșiși găzduiau un poet necunoscut ș.a.m.d. Și-atunci cu-atât mai mult un
scriitor nu se poate plânge de incomprehensiunea unui critic. Ideea asta că cei
mai buni critici sunt scriitorii este discutabilă.
– Teoreticienii
postmodernismului susțin că, de fapt, critica deja nu mai este critică
propriu-zisă, ci, în urma contaminării cu alte genuri, a devenit și ea
literatură pură.
–
Ce se întâmplă? Până la urmă, există un ne-gen care devine și el gen. Totul
până la urmă se cuprinde în definiții și în tipare asemănătoare cu cele ale
cristalelor. Și chiar dacă n-ai scris nici într-un gen și dacă, de pildă, ai
scris un roman care mai degrabă e un eseu sau un eseu care mai degrabă e făcut
din pagini memorialistice, ele sfârșesc prin a încăpea perfect într-un gen.
Destinul ăsta este, formal vorbind. Sigur că noi trăim astăzi după ce toate
curentele literare și-au spus cuvântul și avem impresia că suntem după
literatură și în imposibilitatea de a se naște noi genuri. Dar este, probabil,
impresia de sfârșit de lume a fiecărui om care trăiește și moare. Orice om,
murind, trage după el întreaga lume, ca să zic așa. E o întâmplare că, fiind
aproape de mileniul trei, ne gândim că o să vină meteoritul și o să ne dea jos
tocmai când sosește anul două mii. Noi murim. Literatura continuă. Pământul nu
se va sfârși. Și, ca atare, ceea ce azi nu poate fi socotit gen, peste treizeci
de ani vor veni americanii sau chinezii care vor găsi o metodologie în care cu
cea mai mare precizie vor indica acel gen.
– V-aș ruga să revenim la
personalitatea lui Șerban Coculescu. Să zicem, cum suporta domnia sa critica
ce-l viza?
–
Cu multă seninătate. O spun nu ca să creez un portret în ideal, dar, dacă a
trăit 86 de nai, este pentru că nu a avut patimi omenești. Nu a urât, nu s-a
răzbunat, n-a plătit polițe. A fost un om pe care l-a atins foarte puțin dușmănia.
Nu cultiva dușmanii. Și dacă un dușman venea într-o bună zi la el cu mâna
întinsă, îi strângea mâna. Cu Ion Barbu s-a certat în cinci-șase rânduri, rău
de tot, dar s-au împăcat. Aveau nevoie unul de altul.
Nu-și
baza viața pe adversități. Adversitatea era de idei, de principii etc. Cam așa
era, de altfel, întreaga atmosferă între cele două războaie.
– Lăsați a se subînțelege „adversitatea” între perioada interbelică și
prezentul nostru literar?
–
Oricum, astăzi, lupta cocoșească, corp la corp, între un scriitor și un alt
scriitor nu indică ceva bun. Polițe de plătit și - cum să spun eu? - o mâzgă de
asta adunată prin ani, cum a fost la noi. Mai trebuie să vină multe rânduri de
spălături.
– De la unii colegi, auzisem
de anumite raporturi delicate care au existat între Șerban Cioculescu și
Nichita Stănescu. Ce și cum a fost totuși?
–
Tatălui meu i se părea că se face un caz exagerat din lirica lui Nichita
Stănescu. Cu atât mai mult cu cât, cel puțin în ultimul deceniu de creație,
poetul a fost inegal și, la îndemnul unor prieteni, dădea drumul unor spirale
de versuri, unor schițe de poezii fără să mai treacă printr-un laborator
îndelungat. Genul îi permitea, pentru că soiul de poezie pe care-l practica el
admitea asemenea versuri care să fie făcute din frânturi pe care cade soarele
sau peste care trece apa mării. Erau niște reflexe lirice. Ceea ce l-a supărat
e că, atunci când a vurt să-și expună opinia, i s-a spus că nu se poate, că, de
fapt, Nichita Stănescu e un bun de patrimoniu și că el nu mai poate să fie
atins. Or, chestia asta însemna moartea
criticii. Nu se poate. Trebuie să poți să spui și: nu. Și poți să și greșești,
dar poți să spui și despre un mare poet că nu este mare. De altfel, Alexandru
George îl continuă pe Șerban Cioculescu. Și Grigurcu la fel. Au aceeași părere,
că Nichita Stănescu a fost sanctificat sentimental.
– Să fie adevărat că istoria literară, ca
oricare altă istorie, se scrie cu aranjamente postume? (Pare-se, acest gând îl
lansase Victor Eftimiu...)
–
Nu, nu cred că se scrie cu aranjamente postume, pentru că aici lucrurile se
aranjează ca la jocul de cărți: cum cad pur și simplu cărțile. Există și aici
un fel de miracol care se numește filtrul timpului. O impostură nu poate să
dureze mult în timp. Timpul o destramă. Textul, calitatea lui este ceea ce-și
spune până la urmă cuvântul. Cineva poate să fie umflat cu pompa, însă în timp
se dezumflă. Se face o operație de selecție generală care, uneori, se dovedește
mai sigură decât o istorie a literaturii scrisă de un critic, care poate să
aibă o mai mare fluctuație de valori decât cea curentă care, la un moment dat,
se formează aparent ca de la sine. Nu, nu poate să funcționeze aici nici un fel
de mafie. Timpul o distruge.
– Din istoria literaturii
române vă aduceți aminte de vreun critic care, indiferent cu ce literă începe
numele său, ar trebui trecut la ultima literă a alfabetului, la Z, cu care
începe apelativul Zoil?
–
Nu, n-aș vrea să-mi aduc aminte de nici unul.
– Dar au existat nedemnii de
a fi amintiți?
–
Da, sigur, au existat și există. Dar asta este treaba și ghinionul lor. De ce
să le fac eu popularizare?
– Ăștia, pe care-i treceți
sub tăcere, au fost sau sunt importanți?
–
Au cam fost lipsiți de însemnătate. Faptul că au avut la dispoziție spațiul tipografic
nu înseamnă nimic. N-a fost decât o împrejurare.
– Nu aveți situații în care
sunteți dezarmat de conștiința zădărniciei finale a tuturor idealurilor și
faptelor omenești?
–
În momentul când mi-aș îngădui această voluptate a suferinței, m-aș cărăbăni de
pe pământul ăsta. Lupt împotriva unui asemenea sentiment, care este invadator și
care declanșează începutul sfârșitului. El te pândește cu orice împrejurare și
atâta așteaptă - să-și facă loc. Nu trebui îngăduit. Aici trebuie să ai un fel
de disciplină, trebuie să ai totdeauna un body-guard
la ușă.
– La ușa conștiinței.
–
Absolut.
– În acest caz, paznicul ar
trebui să se numească body-consciousness.
–
Oricum s-ar numi, să nu-i dai preț dezolării, pentru că această suferință
dureros de dulce pe urmă te mănâncă în hălci mari.
– Care ar fi una din cele mai
gogonate enormități ale acestui adânc de secol?
–
E o întrebare care necesită multă, multă meditație. Zău că nu aș ști ce să
răspund, mai ales că nu e precizat domeniul -
literar, politic, social?
– Cum zice titlul unei cărți
de-a dvs., lăsăm cercul deschis.
–
Nu mi-a trecut prin cap, adică. Mă prinde cu totul nepregătit.
Eu
trăiesc mai degrabă în armonie cu Universul. Probabil, dintr-o limitare,
finalmente, dintr-o limitare a eu-lui nu văd lucrurile catastrofal și deci nu
am ochiul ca să vă spun care este cea mai mare enormitate a acestui sfârșit de
secol. Dar, probabil, ea este în domeniul material. Și, vede-se, privește în
primul rând ruptura dintre om și natură ca act grav și care primejduiește existența
pe pământ a ființei umane. Ce se întâmplă? Sovieticii, la momentul lor, au fost
sinceri proslăvind lupta omului cu natura. Învingem natura! Dar a învinge
natura înseamnă a o ucide și a muri la rândul nostru, odată cu ea.
Această
înstrăinare de natură a insului o găsesc foarte primejdioasă. Această tehnicizare
care face ca omul să stea nas în nas cu computerul și cu televizorul lui la
nesfârșit și să prefere de a privi la televizor cascada Niagara decât să se
ducă să ude florile la el în curte sau să-și tundă iarba găsesc că e, cum am
spus, nespus de primejdioasă. Nu știu la ce va duce și cum vor fi generațiile
viitoare. E un semn de întrebare destul de grav. Și așa există, de când e
lumea, luptă între generații, însă de data aceasta se poate produce o falie. Pentru că modul e viață a omului se schimbă
cu totul și în această privință însuși scriitorul este amenințat, pentru că una
e să aducă el ceea ce dorește editorul și alta să scrie ceea ce îi comandă un
editor. Literatura socialistă a fost o literatură de gunoi, pentru că a fost o
literatură la comandă în care eu, ca scriitor, m-am comportat exact ca și
muncitorul din cooperativă căruia i se comandau trei lăzi de cuie. Și-atunci
dădea drumul la mașina de trefilat sârmă și făcea respectiva normă de cuie. Iar
eu primeam comanda unui roman despre agricultură, despre colectivizare...
– În capitalism situația suportă oarecare
schimbări, nu?
–
În capitalism editorul îți cere un roman cu extratereștri sau S.F., adică nu-ți
mai primește nici el marfa ta așa cum o aduci, ci îți anunță ce gen de lucrare
agreează. Deocamdată. Pe urmă poți să nu mai scrii deloc, în așteptarea
comenzii.
– Sau să te înscrii la
comenzi?
–
S-ar putea ajunge și acolo... Sigur că literatura supraviețuiește, cum a
supraviețuit și în comunism. Pentru că eu puteam să accept, așa zicând, o
comandă de lucrare cu agricultura și să scriu „Moromeții”. În acest caz, toată
lumea era mulțumită. Adică, literatura poate trăi și așa, dacă n-are încotro.
Dar e ceva ca deosebire dintre femeia care trăiește în prostituție și o femeie
care trăiește în căsătorie. E o condiție nefericită, poate să dureze oricât. Din punctul ăsta de
vedere nu sunt neliniștit, pentru că nu mă privește direct și nu pot să sufăr
atât de mult pentru alții, încât să-mi schimb tensiunea, să devin hipertensiv
pentru o problemă care nu mă va atinge în cele din urmă. Dar văd foarte clar
această primejdie.
– Adică, persistă un dezacord
între compromis și valoare, despre care s-a discutat și se tot discută.
–
Și cât se tot discută despre dificultatea scriitorului român de a pătrunde în
leme este greu să pui punctul pe I și să spui: Bine, dar această literatură e
vetustă. E o literatură provincială. Mic-provincială. Dar nici nu e scrisă așa,
ca să scoată în evidență mica provincie. Căci au fost și mari scriitori care au
făcut-o cu brio. Ci, această literatură e mic-provincială pentru că n-are
încotro, nu poate fi mai mult. Adică e învechită, e un produs fabricat cu mașini
de acum trei decenii. Ea nu poate concura. E și drama unor industrii din
fostele țări socialiste.
Aceasta
poate fi și un noroc, pentru că rămâne la noi loc liber pentru capodopere. Dar și
primejdia să nu scape în lume o carte dintr-o mie.
– Era firesc ca un dialog cu
domnul Barbu Cioculescu să înceapă și să continue cu literatura, pentru ca în
final să lase în suspensie o perspectivă a problematicii literare. Exact ca
într-un cerc deschis, pe care l-am reamintit ca titlu al cărții dvs. de debut
în care, pare-se, vorbeați sugestiv despre masa severă pe care ați operat litera
cu nesfârșită atenție. Vă mulțumesc.
Neptun,
10 octombrie 1997
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu