Leo Butnaru
La orizont?
Să ajungi la orizontul
cel mai de departe – în fond
De acolo vei vedea
și mai mult infinit
adică
și mai multă
imposibilitate.
Facerea, 1/27; 1/31
...Și a făcut Dumnezeu pe om după chipul Său;
după chipul lui Dumnezeu l-a făcut;
a făcut bărbat şi femeie.
...Și a văzut Dumnezeu că e bine
și a zis să facă
și să programeze la soroc potrivit
pentru bărbat și femeie
moarte...
...Și a privit Dumnezeu toate câte a făcut
și iată erau bune foarte...
Încă o ușă, o fereastră
dar e de presupus că în clipa fatală
când omul se dedublează
trupul trăgându-i-se în jos
(ultima interacțiune gravitațională)
sufletul zburându-i în sus
atunci
la sacramentale răscruci
orice om e absolut convins că în viața
cât i-a fost dată
ar mai fi trebuit
ar mai fi trebuit să aibă cel puțin încă o ușă
cel puțin încă o fereastră
la care să bată
pe care s-o deschidă.
ca neplăcere finală
zguduitoare
ce i-a mai fost hărăzită
fiecare dispare cu sentimentul că
în viață i-ar mai fi lipsit o ușă
i-ar mai fi lipsit o fereastră-ademenitoare
luminătoare...
cu o ușă în minus
minus o fereastră nedăruită
dar ca și meritate pe drept
cum s-ar putea crede că viața de om
ar fi împlinită? – mă întreb și eu
ca atâți alții
nedumerit;
și ce-aș mai putea adăuga
ca anticipare
la acea de-a dreptul neplăcută situație / situare
cu ușa și geamul minus
ca și sustrase? – Doar că
orișice cosmică pulsație
oricare sunet în lume
și respirație a cerurilor
totdeauna le-am perceput ca pe o delicată,
atentă bătaie în fereastra
în ușa mea
și niciodată nu am fost dezamăgit
când am deschis ușa
fereastra
astfel că bineînțeles aș suferi nespus
când va fi să-mi zic că de fapt
era cazul să mi se mai dea o ușă
o fereastră mai mult
însă, din păcate, ambele-au rămas
în minus...
sau ale lui Baudelaire) alții
în timpurile noastre mai cred
că poezia ar fi nemuritoare,
chiar dacă scriu cam monoton,
nițel supărător,
fiece text încheindu-l cu aceeași formulă ce s-ar vrea
doveditoare de indubitabilă,
necurmată continuitate:
textului poemului următor.
nopțile
vorbesc în somn
explicația-subtext fiind
probabil
în subconștient:
vorbesc
pentru ca gura
să nu li se asemene cu sicriele
cuvintelor.
nefiind exact la fel când, în
rocadă semantică
și simandicoasă, – e și bine, e
și frumos,
importanța în nuanțe depinzând
de locul și ordinea
(în dadaism hazardul și
dezordinea din pălăria
slovelor forfecate) – locul și
ordinea
sau dezordinea
cuvintelor în spunerea care le
conține.
ci doar oarecât sensibilă, ca
jocul acului de seismograf
(de altfel de mai nimeni observată,
în comparație cu exploziile
emotive, sulfuroase sau spumoase
ale lui Otello sau Falstaff –
acesta în operă bufă care
e declanșată – uimitor! – de
mai toate orchestrele
prin false start,
motiv din care e atât de veselă, de savuroasă).
istorie, deja nu mai contează,
nu se mai pune preț
pe diferența de sensibilitate
și nuanțe dintre
bine și frumos, frumos și bine;
în minimalismul încălzirii globale
ca maximalism al unui iminent,
atotcuprinzător îngheț,
similar cu ucigătoarea de
mamuți glaciație,
după care, ca printr-un
planetar aisberg,
de data aceasta/aceea Pământul
văzându-se ca omni-
cuprinzător computer din –
ehei! – primă generație,
mai expirând, din când în când,
tot mai rar
informație... informație...
informație...
ori în rostogolire pe con abrupt
sau oricare alt con sau unghi
cele mai multe din ele prăbușindu-se
dinaintea gloatei (fost popor) disperate
căzute în genunchi.
foștii miniștri și fostul popor
alias gloată îngenuncheată se ridică din
căzătură
săltându-se din genunchi
scuturându-se de praf sau
dacă a fost foarte grav
curățindu-se cât de cât de mocirlă sau vomă
cum sugerează alegoric pe arena circului vreun
măscărici
vreun arlechin
pentru ca spăsiți
dar și nițel optimiști
să se pregătească de un nou scrutin.
O! câmpii în floare
înmuiate în miere
vieții!
albinele revin îngrelate
de ceara morții...
să nu iasă că ar fi de milă – nu-i plac com-
pasiunile
ci doar
ca în tinerețe –
pasiunile...)
i se aud pocnind oasele
ca zarurile destinului în tainicul lor săculeț...
frunzișul toamnei palid-aurită
parcă ar avea celulită
stropi de apă, mai mari, mai mici
sugerând aproape naturalist
pictural-abracadabrant
(între ceasurile lichefiate ale lui Dalí
și heraclitiana panta rei prin
neantul hiper-
extins) a Frumoasei Lumii inflamație de
țesut celular subcutanat.
și a cam plouat...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu