UNA DIN CELE MAI INTERESANTE POETE
RUSE
Nina
Petrovna Komarova, după căsătorie – Obolenskaia, pseudonimul – Habias, s-a
născut în anul 1892 la Moscova. Tatăl
său a fost colonel care, de altfel, şi-a făcut o parte din stagiu la Chişinău. Mort în
primul război mondial (1914). Atât bunicul său, cât şi fratele acestuia, au
fost figuri importante în armata rusă, ambii având grad de general. Sora
tatălui său, Olga Forş, avea să ajungă o scriitoare demnă de toată atenţia, iar
unul din unchii săi, Vladimir Komarov, botanist celebru, a deţinut mai mulţi ani
funcţia de preşedinte al Academiei de Ştiinţe a URSS. Nina Habias este nepoata
celebrului filosof şi teolog Pavel Florenski. Bunica pe linie maternă, Elena
Veniaminova, a fost printre primele femei medic în Rusia. Familia Komarov a mai
avut legături de rudenie armeneşti şi lituaniene.
Nina Habias |
Viitoarea poetă a absolvit Institutul din Smolnâi,
în primul război mondial fiind soră de caritate (de unde, poate, şi duritatea
unor texte ale ei).
În perioada debutului, Nina Habias este acceptată
şi remarcată în cercurile literare din Moscova, în special printre imagişti
(Serghei Esenin, Anatoli Mariengof, Vadim Şerşenevici).
După 1917 a locuit în Siberia, acolo cunoscându-l pe
David Burliuk, părintele futurismului rus, considerându-se discipolul acestuia.
La începutul anilor ’20 revine la Moscova , participând activ
la viaţa literară,
colaborând cu poeţii de diverse orientări estetice. În nonconformismul său
se asociază cam scandalos cu imagistul Ivan Gruzinov cu care se şi căsătoreşte,
sfidând tabieturi şi tabuuri, atât literare, cât şi sociale.
A publicat
volumele de versuri „Stihettî” şi „Poeme” (1926). La începutul anului 1922,
împreună cu Ivan Gruzinov, este supusă unui proces judiciar (literar!), ambii fiind
acuzaţi de pornografie. Sentinţa: o provizorie excludere din Uniunea Poeţilor
din Rusia.
În anul 1924 este arestată împreună cu un grup de scriitori,
curând însă fiind eliberată, fără a i se înainta acuzarea, precum avea să i se
întâmple şi la a doua arestare, în august 1928, după care cazul e scos de pe rol. Dar la a treia
arestare, în noiembrie 1937, este condamnată la 10 ani de privaţiune de
libertate, incriminată de „agitaţie contrarevoluţionară şi pro-fascistă”. Până
în 1942 se află în detenţie în regiunea Novosibirsk, de aici încolo
nemaiştiindu-se nimic de ea. Sigur, aveau să se piardă şi textele pe care le
scrisese în detenţie sau mai târziu, astfel că prezentul volum inserează
poemele care au putut fi salvate, purtând semnătura uneia dintre cele mai
interesante poete ruse.
Traducere de Leo Butnaru. Ed. "Carmides", 2012 |
Creaţia Ninei Habias poate fi cercetată sub două
aspecte, primul – futurist şi cubofuturist, din perioada de ucenicie, când se
aflase, precum declară, sub îndrumarea lui David Burliuk, apoi – sub cea a
„maestrului nr. 2”
Aleksei Krucionâh care, la începutul anilor ’20, întorcându-se la Moscova din Caucaz (la Tbilisi formase asociaţia
avangardist „Compania 410” ),
încerca să adune un nou grup de autori trans-raţionalişti, în care o include şi
pe Habias, identificând în versurile acesteia deplasări/ dislocări sintactice
ce ar duce spre zaum’ (transmental),
deci – spre efecte semantice originale, înnoitoare, de real efect estetic. Al
doilea aspect ţine de perspectiva (sau – de ce nu? – retro-perspectiva) din
care trebuie citite poemele Ninei Habias, permiţând să se înţeleagă cum a fost
receptată, dar şi asimilată, creator, poetica imagiştilor în varianta ei
radicală, pe care o promova Vadim Şerşenevici, futurist „transfug” în imagism.
Iar creaţia poetică a Ninei Habias se înscrie anume printre discursurile oarecum
ciudate, exotice, paradoxale. De aceea e bine să ne amintim despre ce scria
Mircea Eliade, referindu-se la fenomenologiile paradoxale – inclusiv la
alchimie (şi cea a cuvântului, zicem noi) – „înainte de a le judeca, este
important să le înţelegem bine, să le asimilăm ideologia,