joi, 6 decembrie 2012
luni, 3 decembrie 2012
CU BELLA AHMADULINA, ACUM CIRCA 30 DE ANI
Chişinău. Poeţii Anatol Ciocanu, Bella Ahmadulina,
Ilie T. Zegrea, Leo Butnaru şi Arcadie Suceveanu.
|
Bella AHMADULINA
(10.V.1937 – 29.XI.2010, Moscova)
* * *
De o
mie de bărbaţi, vânturaţi pe Arbat*
de
griji sau de cotidiană molatică lenevie,
dacă
n-au pentru mine vreun frate, am întrebat;
pe
cineva care frate adevărat să-mi fie.
– Nu
există frate, – răspundeau, – nu mai căuta. –
Unul
bea vin, altul vreo doamnă conducea.
Şi
fiecare din mie să-l ocrotesc mă ruga
şi de
iertarea mea oricare din ei depindea.
_________
*Renumită stradă pietonală în Moscova.
INVOCAŢIE
Nu mă
deplângeţi – eu voi trăi cumva
ferice
cerşetoare, blajină ocnaşă,
fiinţă
din sud înfrigurată-n nordic ţinut,
sau
petersburgheză ofticoasă şi rea
voi
supravieţui în miazăzi cu malarie ucigaşă.
Nu mă
deplângeţi – voi mai vieţui
ca
oloaga ce-a ieşit şontâc în pridvor,
ca
beţivana
ce cu
fruntea pe faţa de masă aţipeşte
ori ca
un prizărit zugrav de icoane
ce
chipul maicii domnului îl potriveşte.
Nu mă
deplângeţi – eu voi trăi
ca
fetişcana ce-a deprins ceva carte
şi
care-n viitorul ce mereu neclar pare-a fi
va şti
versurile mele, bretonul meu roşcat
ca o
prostuţă purtându-l. Eu voi trăi.
Nu mă
deplângeţi – voi trăi cumva
soră
de caritate mai miloasă ca toate,
în
cazonă nesăbuinţă preletală ca-n hău
sub a
Marinei* prealuminoasă stea
va fi
să mai
trăiesc şi eu.
______
*Marina Ţvetaeva (1892–1941)
duminică, 2 decembrie 2012
ACUM UN SFERT DE SECOL LA CERNĂUŢI, ÎN BUCOVINA...
Pagini de jurnal
14.I.1986
Acum o oră (pe la 8, 30), am sosit cu Sică de la Voloca. Ne-am dus la fratele
său – Visarion, să vedem obiceiurile de An Nou pe vechi. Un sat întins cât o
capitală europeană – între case, jumătate de kilometri sau chiar kilometri
întregi distanţă. Volocenii au împodobit brazii – mulţi – direct pe tulpină,
înnimbându-i cu ghirlande electrice multicolore. Zăpadă temeinică,
ademenitoare. Voloca e o localitate premontană, demnă de scos de pe ea
ilustraţii exotice: relief între deal
şi munte, volnicie de vetre, neîngrădite.
Multe sălcii bătrâne, iazuri în curţile gospodăriilor. La Visarion , ne urează
„Malanca”. Ce copii frumoşi! Cu adevărat frumoşi: feţe blânde, delicate,
inocente, ca un prim semn de înţelepciune. Când urcam dealul cu Vasilică, ne
salutau, prin semiîntuneric, flăcăi şi preadolescenţi, mascaţi, în cojoace
miţoase, cu clopoţei în gura mânecilor, cu toiege. Se adunau în cete. La Voloca , urăturile se cântă,
precum colinda. Vreo trei cete, cu muzicanţi, străbat imensităţile acestui sat
nesupus geografiei toponimice „clasice”. Dimineaţa, pe la 7,30, când urcam în
autobuz, „Malanca” mai cânta încă prin văi, pe culmi. De pe creasta dealului,
unde se află casa lui Visarion şi a Rodicăi, Cernăuţiul se vedea aproape, ca o
cale a laptelui aşternută pământului, pentru a-l încălzi. Se vedea aproape, cu
toate că distanţa e de circa 20 de kilometri. Am trecut şi pe la naşii lui
Visarion. Sică a compus ad hoc o
urătură, ingenioasă şi măgulitoare pentru gazde. Case frumoase. Apoi Voloca mai
e şi localitatea care a dat şi a trimis la Chişinău trei artişti emeriţi: Dina şi Lucian
Cocea, Ion Paulencu. Această aşezare volnică mai poate oferi surprize.
Miliţianul Visarion Tărâţeanu vorbeşte frumos, mustos, inteligent, ca un
profesor universitare de la filologie.
Cu Ion Pop la Cernăuţi, pe 14 ianuarie 2011 |
De la Cernăuţi, în depărtare, se deschide panorama Sadagurei; exact, cea din "Iorgu de la Sadagura" a lui Vasile Alecsandri. |
Oamenii frumoşi, însă de un altfel de recepţie spirituală, reieşind din
conservarea în spaţiul lor restrâns de comunicare. Nuanţe specifice în vorbire.
Ambiţia noastră de a găsi prin sat vreo „Malancă”. Le tot auzim cântecul,
dar parcă prea departe şi, până la urmă, renunţăm, ne întoarcem din drum.
Vasilică îşi aminteşte de Mircea lui Săvucă, din satul său de baştină Sinăuţii
de Jos. „Comoară de om”, zice.
Televiziunea ucraineană, cu traducere paralelă, transmite filmul
televizat cu actori chişinăuieni, după romanul lui C. Popovici. Prost.
sâmbătă, 1 decembrie 2012
LENIN & RINOCERUL
Pe când coboram la staţia Piaţa Presei Libere din
Bucureşti, spre a o lua spre Târgul Internaţional de carte „Gaudeamus 2012” , nu am putut să nu
reţin că, pe piedestalul monumentului de cândva al lui Lenin, stă un… rinocer!
Odată ce eram cu Canon-ul la purtător,
am fixat cadrul, însă aparatul de fotografiat Canon nu se „opri” aici, ducându-mă cu gândul la… canonul literar.
Vorba e că, în studiul avangardei universale, m-am întâlnit de mai multe ori cu
RINOCERUL (singular, dar şi plural, adică – rinocerul-turmă) – mamifer pahiderm imparicopitat cu
apucături mai speciale, ceea ce le-a şi făcut personaj literar memorabil.
Acum mai mulţi ani,
traduceam următorul poem laconic-esenţializat, din 1912, al lui Velimir
Hlebnikov:
(Stăpânirea
pământului i-i menită)
Legea scrânciobului cere,
Nu a cerului,
Să ai încălţări ba mari – ba strâmte.
Uneori noaptea – alteori ziua te-arăţi îngăduitor,
În timp ce stăpânirea pământului i-i menită
Ba omului
–
Ba rinocerului.
Atunci
când traduceam, m-am (re)gândit la spectacolul „Rinocerii” după piesa lui Eugen
Ionescu, vizionat mai înainte, dar care, ca text scris, venea ceva mai târziu
în cronologie istoriei literare. Iar anul trecut, la Teatrul „Odeon” din
Bucureşti, am lansat „Antologia dramaturgiei avangardei ruse”, fiind onorat de
contribuţia marelui şi regretatului regizor Alexandru Tocilescu, ce montase spectacolul-lectură
„Vânătoarea de rinoceri” după piesa omonimă a lui Nikolai Gumilov, autor care,
de altfel, era al doilea scriitor rus care ajungea jertfa RINOCERILOR BOLŞEVISMULUI:
în august 1921, în urma unei false acuzaţii, a fost împuşcat. Atunci, rinocerul
rinocerilor era Lenin din Kremlin, cel care stătuse şi pe piedestalul din Piaţa
Presei Ne-libere din Bucureşti până în decembrie 1989. Acum pe acel piedestal
stă chiar chipul alegoric al bolşevicului – rinocerul. Eu, care l-am văzut
ultima oară pe Lenin în noiembrie 2009, sub zidurile Kremlinului, în mausoleu,
confirm că bolşevicul şi pahidermul
imparicopitat seamănă leit…
luni, 26 noiembrie 2012
vineri, 16 noiembrie 2012
SĂ NE VEDEM LA "GAUDEAMUS"
Azi, Ziarul de Duminică a publicat integral programul Târgului de Carte "Gaudeamus" (http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/), din care alu şi eu că, miercuri, 22 noiembrie, la ora 16 (nivelul
0.00:19, 20), voi lansa o carte, anume - "În ambuteiaj & Partiţiuni Nabokov", prezentată de Alex Ştefănescu în "Evenimentul zilei" (http://www.evz.ro/detalii/stiri/Cititor-de-serviciu-Un-european-n-Republica-Moldova-996333.html). Prin urmare, dragi prieteni (prezenţi, dar - posibil - şi viitori) şi colegi dintotdeauna, aş fi bucuros să ne întâlnim cu unii dintre domniile voastre la locul şi ora indicate. Aici, reproduc două poeme din volum respectiv:
COPACUL DINTRE GHILIMELE
Nu este exclus
să fi căzut pe gânduri
sau pe sentimente –
acţiune
cvasi-inertă
şi tot atât de (cvasi) inerentă
ce m-ar fi dus
spre scris
despre copacul bonsai (un fel de
„arbore” între ghilimele
pentru a se înţelege oarecum altfel
aproape invers decât ceea ce e
în realitate
un arbore fără ghilimele).
Bineînţeles
putea să mă bată gândul
sau sentimentul
sau să fi venit inspiraţia
simpla metaforă să
scriu un poem despre „copacul”
bonsai
dar –
la ce bun
dacă în spaţiul informaţional
românesc
doar vreun procent-două
să zicem
din populaţie ştie
ce ar fi ăla un
„arbore” bonsai?
Unde mai pui că
cine ştie ce răuvoitor ar putea
ironiza că chiar
ţara noastră e una bonsai...
UNELE DE ALTELE
Mă întrebi ce impresie mi-a produs
crângul
de bambus
acolo
la mănăstirea Shaolin
în
China?
–
Mai ales pe furtună
când
tijele-i prelungi se băteau sec
unele
de altele
ai
fi putut crede că
nu
e decât funestul schelet
al
universului...
duminică, 11 noiembrie 2012
Abonați-vă la:
Postări (Atom)