luni, 3 decembrie 2012

CU BELLA AHMADULINA, ACUM CIRCA 30 DE ANI


Chişinău. Poeţii Anatol Ciocanu, Bella Ahmadulina, 
Ilie T. Zegrea, Leo Butnaru şi Arcadie Suceveanu.  


Bella AHMADULINA
(10.V.1937 – 29.XI.2010, Moscova)

* * *

De o mie de bărbaţi, vânturaţi pe Arbat*
de griji sau de cotidiană molatică lenevie,
dacă n-au pentru mine vreun frate, am întrebat;
pe cineva care frate adevărat să-mi fie.
– Nu există frate, – răspundeau, – nu mai căuta. –
Unul bea vin, altul vreo doamnă conducea.
Şi fiecare din mie să-l ocrotesc mă ruga
şi de iertarea mea oricare din ei depindea.
_________
*Renumită stradă pietonală în Moscova.
 
INVOCAŢIE

Nu mă deplângeţi – eu voi trăi cumva
ferice cerşetoare, blajină ocnaşă,
fiinţă din sud înfrigurată-n nordic ţinut,
sau petersburgheză ofticoasă şi rea
voi supravieţui în miazăzi cu malarie ucigaşă.
Nu mă deplângeţi – voi mai vieţui
ca oloaga ce-a ieşit şontâc în pridvor,
ca beţivana
ce cu fruntea pe faţa de masă aţipeşte
ori ca un prizărit zugrav de icoane
ce chipul maicii domnului îl potriveşte.

Nu mă deplângeţi – eu voi trăi
ca fetişcana ce-a deprins ceva carte
şi care-n viitorul ce mereu neclar pare-a fi
va şti versurile mele, bretonul meu roşcat
ca o prostuţă purtându-l. Eu voi trăi.

Nu mă deplângeţi – voi trăi cumva
soră de caritate mai miloasă ca toate,
în cazonă nesăbuinţă preletală ca-n hău
sub a Marinei* prealuminoasă stea
va fi
să mai trăiesc şi eu.
______
*Marina Ţvetaeva (1892–1941)



POEM SCRIS DEMULT-DEMULT
 
Cincisprezece băieţi,
poate mai mulţi,
dar poate mai puţini de cincisprezece, 
îmi spuneau cu glasuri speriate:
„Să mergem la cinema sau la muzeul
                                     de arte plastice.”
Iar eu le răspundem neapărat aşa:
„Nu am timp.”
 
Cincisprezece băieţi
îmi dăruiau ghiocei.
Cincisprezece băieţi îmi spuneau:
„Nicicând nu voi înceta să te iubesc.”
Iar eu le răspundeam aproximativ astfel:
„Vom vedea.”
 
Cincisprezece băieţi 
astăzi trăiesc liniştit.
Dânşii s-au achitat cu dificila prestaţie  – ghiocei,
disperare şi scrisori.
Sunt iubiţi de domnişoare – unele mai frumoase decât mine, 
altele mai urâţele.
Cincisprezece băieţi 
                   se arată exagerat de liberi, 
şi uneori, când ne întâlnim,
mă salută maliţios; 
în persoana mea, când ne întâlnim, salută 
propria lor eliberare,
                   somnul liniştit şi hrana ce li-i dată…
 
Zadarnic mai vii şi tu, cel din urmă băietan.
Ghioceii ce mi-i aduci îi voi pune în pahar 
şi steblele lor robuste le va acoperi
puzderie de bule argintii.
Dar se va potoli şi dragostea ta faţă de mine  
şi, învingându-te pe tine, 
                   îmi vei vorbi cu aroganţă,
de parcă m-ai fi învins,
pe când eu voi trece pe stradă, pe stradă…


                 Traducere de Leo BUTNARU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu