luni, 31 decembrie 2012
TRANSFUZIE DE VOIE BUNĂ ÎNTRE 2012 - 2013!
S-ar putea ca voia bună din pozele inserate aici să vi se transmită, devenind un prolog luminos al dispoziţiei domniilor voastre pentru anul 2013 (jos superstiţia cu... 13!). La mulţi ani!
Un banc pentru dl Sorin Alexandrescu. Franţa/ Die, octombrie 1996 |
Cu Arcadie Suceveanu, pe când încă nu era preşedinte al USM. Noiembrie 1998 |
Cândva, solo |
duminică, 30 decembrie 2012
ŞI TOTUŞI - PERESTROIKA...
Pagini de jurnal
4.II.1986
Ieri – o
îndelungată vizită la US
a lui Petric, secretarul CC cu ideologia. A intrat şi pe la redacţia noastră.
Tip ordinar care se rezum la glume uşoare, trivialităţi (povestirile sale după
vizita în Danemarca: modele-sex, reviste porno etc…) Însoţit de cel care trage
cel mai bine sforile, decât rândurile scrise – Boţu. Îl mai însoţesc Senic şi
Busuioc. Mă rog, îşi inspectează ocina acest Petric, recunoscător acoliţilor
săi că a fost reales în post.
1986 |
Mutre
livide: Da., Ma…
Parcă e o
deschidere spre adevăr – am vorbit şi alaltăieri, la seminar, – însă
răşluirile continuă. La US totul se mistifică, se
mistifică, se trag sfori, se dă cu clei pe scaune, să se ţină mai bine pe ele
fundurile avizilor de posturi. În fraze orale sau rânduri scrise, neduse la
capăt, sunt camuflate agresivităţile, nemulţumirile etc. Şefii, dar nu numai
ei, continuă să debiteze aproximaţii ce ţin de domeniul enormităţilor. Atâtea
şi atâtea probleme literare încă nu-şi găsesc dreapta rezolvare. Şi totuşi – perestroika…
5.II.1986
Stare de
reaclimatizare. Noutăţi: ştim cui i s-a propus postul la „ŞI” (Lit. ŞI
arta). Ca totdeauna, informaţii din primele surse. Respectivul trece prin
frământări pe mai multe planuri. Deocamdată, cică, o fi refuzat. Însă există un
mobil care poate să-l facă să accepte.
Zile de
adâncă singurătate în care învârtejesc bulboanele meditaţiilor, zbuciu-mările dramatismului nostru
sufletesc. Plus că sunt zile de nebună îndârjire în munca scrisului, ce ştii că
îţi va hărăzi izbânda, dacă în adevăr nu te vei cruţa în tensiunile pe care ţi
le cerea această muncă. Zile în care firea noastră se pârguieşte, se
spiritualizează nespus de intens. Chiar şi o fire ce pare deja „complet”
maturizată, formară, înaintează întru împlinire. O spiritualizare intensă, ca o
supradoză de droguri, anume aceasta extrem de binefăcătoare, deoarece este:
supra…
7.II.1986
Caut
tihna şi ungherul în care să se cheme că-mi fac datoria scrisului. Hăituit,
întrerupt, zburătăcit. Dar ce de-a trândăvie prin marile birouri „de muncă”, pe
care le au unii „profesionişti”-lingăi!... În mocirla aceasta de
vânzări-cumpărări nu numai scrisul cade jertfă…
sâmbătă, 29 decembrie 2012
joi, 27 decembrie 2012
duminică, 23 decembrie 2012
SPINI DE TRANDAFIR ŞI ŞAMPANIE
În
aceste zile de pre-(sau… prea!)-final de an redactez un manuscris, în care
revăd şi un mai vechi eseu intitulat „Lumină lină/ ultima verba” în care invoc, în bază de documente autentice şi
mărturii obiective/ subiective, acea scânteie finală de existenţă şi lucidă
conştientizare a personalităţilor învrednicite cu destinul şi timpul fără de
margini ale geniilor şi oamenilor deosebiţi, inegalabili. Textul îmi aminteşte
că acum 86 de ani, de Sărbătorile Crăciunului, a murit poetul Rainer Maria
Rilke. Motivul decesului? – cam ciudat, dar cu adevărat poetic şi…
cutremurător! Iar odată ce la sărbătorile iernii şampania îşi înalţă vesela
cometă de spumă, îl invocăm şi pe Cehov… Veţi înţelege de ce din fragmentul de
eseu inserat aici.
l.b.
* *
*
Rainer Maria Rilke |
...Triste
şi, concomitent, frumoase mărturisiri... şi toate ele – pe fundalul sonor pe
care-l creează fusul cel neobosit ce toarce firul vieţii în mâini de Parce.
(Toarce, Parce...; „Pân’ la zenitul flăcării de sfeşnic,/ Unde un fus îşi
toarce cântul veşnic”, V. Hlebnikov.) Surprinzător, însă, ca de la sine,
ajungem la aranjamente prozodice, şi nu e de mirare: mulţi dintre protagoniştii
scenelor finale asupra cărora reflectăm sunt chiar poeţii, ori, mai adevărat
spus, regi printre poeţi. Adică, firi sensibile, delicate. Uneori, prea de tot,
nu numai spiritualiceşte, ci şi, pardon, – fiziologic. Un prim argument: se
crede că Rilke a murit din cauza septicemiei provocate de înţepătura unui
trandafir din buchetul pe care i-l trimisese o admiratoare, Nimet Eloui Bey.
Cella Delavrancea avu ocazia s-o întâlnească pe frumoasa egipteană,
îndrăgostita de odinioară, din mâinile căreia buchetul de frumuseţi spinoase
ajunsese în cele ale poetului austriac. Ba mai mult: Nimet cea cu ochii
migdalaţi avea la îndemână bileţelul pe care i-l adresase Rilke din oraşul
Valmont. În fărâma de celuloză scriitorul se referea la frumuseţea florilor
primite drept omagiu şi, concomitent, la posibilul deznodământ tragic al
destinului său, după mulţumirile de rigoare dând câteva
Anton Pavlovici Cehov |
explicaţii
tragi-romantice: „M-a înţepat un ghimpe al trandafirului roşu – este un semn de
la dumneata. Dacă mă va ucide, voi fi fericit să-mi vină moartea de la surâsul
dumitale, care îmi va lumina bezna”. (Ah! şi Ai! pe unde s-o fi prăpăstuit acel
bileţel, adevărată comoară pentru arhivarii care, din când în când, l-ar fi
scos la o nouă licitaţie, sporindu-i mereu preţul valutar în contul morţii
poetului!) Nu se cunosc cele din urmă cuvinte pe care le-ar fi rostit Rilke în
fatala zi de 25 decembrie a anului 1926. Sunt cunoscute doar ultimele pe care
le-a scris în blocnotes – un poem ce se încheie cu versurile: „Totul se
afundă-n grea uitare./ Iar eu în flacără. De nimeni cunoscut.”
vineri, 21 decembrie 2012
EMISAR AL ÎMBĂRBĂTĂRII
Pagini de jurnal
26.I.1986
Aprind
gazul în sobă. Sunet-vuiet de reactiv: am impresia că acest bloc străvechi nu
prea mare vrea să-şi ia zborul, să părăsească Cernăuţiul.
Să reţin:
la sosirea mea la Cernăuţi
impresiile ţineau mai mult de exterior, precum ziceam: de publicist asistat de
scriitor. Acum – interiorizare prin contemplare. Scriitorul deja „se descurcă”
de unul singur, chiar dacă, uneori, e asistat de publicist. La rezultatele… rezultatelor
acestei experienţe am a reveni. Sper, cu real folos. Să nu uit să-mi… amintesc
de ele, să le cercetez din vreme în vreme.
Cernăuţi. Strada Domnească (azi: Kobîleanskaia) |
Spre
poezie nu trebuie să vii ca spre un tărâm-stare care îţi va oferi necondiţionat
şi obligatoriu suflul misterului, irizările tremurate ale frumuseţii, vizibile
sau… auditive. Spre poezie trebuie să vii şi cu propriul mister. Apoi, poezia
are înfăţişarea lui Ianus: o faţă a autorului şi cealaltă a cititorului. S-a
remarcat că Ianus e un chip bifrons-dedublat, însă nimeni nu a găsit motivul să
susţină că el, concomitent, nu ar fi şi un chip integru. Din contra, poate că
anume Ianus reprezintă cel mai elocvent simbol al integrităţii. Dedublarea sa
leagă ceea ce a fost de ceea ce va veni. Dacă ar fi să se revadă şi să se reorganizeze
ierarhia olimplică, eu aş vota pentru ca Ianus să fie decretat zeul protector
al Poeziei sau, pur şi simplu, simbolul ei.
Curios,
dar unul dintre cele mai nepopulare nume feminine pare a fi: Penelopa. Păi,
care părinţi, fie doar şi prin formalitatea botezului, şi-ar condamna fiica la
aşteptări atât de lungi şi chinuitoare? Şi-apoi pot ei, părinţii, „garanta” că
nepreţuitul lor boţ cu ochi, fiica dragă, ar fi demnă de încărcătura simbolică
a acestui nume, Penelopa? Ar fi ea în stare să alunge turma de peţitori? Absurd!
Din punctul de vedere al părinţilor, dar şi al fiicelor (dar şi al domnului…
Vasile Alecasandri!), peţitorii trebuie să bulucească, să nu fie zburătăciţi.
(Apropo de Alecsandri: Sadagura din care este conu Iorgu e chiar la câţiva kilometri
de Cernăuţi… Însă ucrainenii au botezat-o. schimonosit, în… Sadgora =
Munele-livadă…)
Scriitori la monumentul lui Eminescu din Cernăuţi |
Şi până
astăzi am impresia că Vasile Coroban s-a grăbit să moară nu la figurat (un fel
consolator de a zice), ci la propriu. A căzut jertfă unei autosugestionări,
cred. La cină fusese vesel, bengos, a intrat în biroul său cu dispoziţie bună.
A lucrat puţin. S-a culcat, iar spre zori sufletul i-a zburat din trup. Iar
autosugestionarea ajunsă obsesie pornise de la faptul că, puţin mai înainte,
decedase S. S. Cibotaru, apoi Em. Bucov. Ce s-o fi gândit bătrânul: cât mi-a
mai rămas şi mie? Primul – mai tânăr, al doilea – mai în vârstă ca mine. Am
ajuns la 70 de ani, e aproape de ultimele sale picături de seu şi opaiţul meu.
Apoi avusese conştiinţa datoriei împlinite: a făcut ce a putut, şi nu puţin. Tocmai
acesta înclin să cred a şi fost momentul de slăbiciune care l-a dus dintre noi mai
devreme, decât s-ar fi cuvenit. Bătrânul cărturar – tânăra dragoste colegială a
multor scriitori din toate generaţiile: Vasile Coroban.
În unul din holurile Universităţii din Cernăuţi |
Tema
telefonului – la ordinea zilei prin textele şi compoziţiile muzicale pentru
estradă. Cel puţin, deja cunosc un italian, un ceh, un bulgar care cântă
„ideea”. Plus Ion Aldea-Teodorovici care, împreună cu soţia, povestesc mereu
când, unde, cum li s-a născut melodia cu telefonul. Pe când el hălăduia prin
turnee îndepărtate, ei îşi telefonau deseori. Deci, vine un autor cu un text
care „parcă ar fi parte din biografia noastră”. Mă rog, de ce nu? Apoi un coleg din Murmansk, Milanov (pe care
l-am cunoscut în Tadjikistan), o poezie despre telefonul care tace, inutil,
asemănat unui motan ce nu prinde şoareci (aşa-i dă el cu poanta, crezând că
oferă o surpriză poetică). Dar sigur nu
uit nici de spiriduşii, demonii proprii! Parcă nu am, în cartea „Sâmbătă spre
duminică”, poemul „1949”, despre telefon, cum ar veni? Şi iar: de ce nu?
Abonați-vă la:
Postări (Atom)