În
aceste zile de pre-(sau… prea!)-final de an redactez un manuscris, în care
revăd şi un mai vechi eseu intitulat „Lumină lină/ ultima verba” în care invoc, în bază de documente autentice şi
mărturii obiective/ subiective, acea scânteie finală de existenţă şi lucidă
conştientizare a personalităţilor învrednicite cu destinul şi timpul fără de
margini ale geniilor şi oamenilor deosebiţi, inegalabili. Textul îmi aminteşte
că acum 86 de ani, de Sărbătorile Crăciunului, a murit poetul Rainer Maria
Rilke. Motivul decesului? – cam ciudat, dar cu adevărat poetic şi…
cutremurător! Iar odată ce la sărbătorile iernii şampania îşi înalţă vesela
cometă de spumă, îl invocăm şi pe Cehov… Veţi înţelege de ce din fragmentul de
eseu inserat aici.
l.b.
* *
*
Rainer Maria Rilke |
...Triste
şi, concomitent, frumoase mărturisiri... şi toate ele – pe fundalul sonor pe
care-l creează fusul cel neobosit ce toarce firul vieţii în mâini de Parce.
(Toarce, Parce...; „Pân’ la zenitul flăcării de sfeşnic,/ Unde un fus îşi
toarce cântul veşnic”, V. Hlebnikov.) Surprinzător, însă, ca de la sine,
ajungem la aranjamente prozodice, şi nu e de mirare: mulţi dintre protagoniştii
scenelor finale asupra cărora reflectăm sunt chiar poeţii, ori, mai adevărat
spus, regi printre poeţi. Adică, firi sensibile, delicate. Uneori, prea de tot,
nu numai spiritualiceşte, ci şi, pardon, – fiziologic. Un prim argument: se
crede că Rilke a murit din cauza septicemiei provocate de înţepătura unui
trandafir din buchetul pe care i-l trimisese o admiratoare, Nimet Eloui Bey.
Cella Delavrancea avu ocazia s-o întâlnească pe frumoasa egipteană,
îndrăgostita de odinioară, din mâinile căreia buchetul de frumuseţi spinoase
ajunsese în cele ale poetului austriac. Ba mai mult: Nimet cea cu ochii
migdalaţi avea la îndemână bileţelul pe care i-l adresase Rilke din oraşul
Valmont. În fărâma de celuloză scriitorul se referea la frumuseţea florilor
primite drept omagiu şi, concomitent, la posibilul deznodământ tragic al
destinului său, după mulţumirile de rigoare dând câteva
Anton Pavlovici Cehov |
explicaţii
tragi-romantice: „M-a înţepat un ghimpe al trandafirului roşu – este un semn de
la dumneata. Dacă mă va ucide, voi fi fericit să-mi vină moartea de la surâsul
dumitale, care îmi va lumina bezna”. (Ah! şi Ai! pe unde s-o fi prăpăstuit acel
bileţel, adevărată comoară pentru arhivarii care, din când în când, l-ar fi
scos la o nouă licitaţie, sporindu-i mereu preţul valutar în contul morţii
poetului!) Nu se cunosc cele din urmă cuvinte pe care le-ar fi rostit Rilke în
fatala zi de 25 decembrie a anului 1926. Sunt cunoscute doar ultimele pe care
le-a scris în blocnotes – un poem ce se încheie cu versurile: „Totul se
afundă-n grea uitare./ Iar eu în flacără. De nimeni cunoscut.”
Deloc
mai puţin gingaşi decât barzii se arată şi unii prozatori. Dat fiind că suntem
la interludiul florilor, să amintim că, la câteva secunde până la deces, Ivan
Kuprin (se afla în Franţa) suspină aproape sergheiesenian: „În Patrie, până şi
florile miroase altfel...” Iar Serghei Esenin – odată ce i-am adjectivizat
numele – îşi desfăcuse vena, scriind cuvintele de final cu propriul sânge: „În viaţa
asta a muri nu-i nou,/ Dar nici să vieţuieşti nu-i mare noutate.” „Indignat”,
nedumerit (sau doar... inspirat), Maiakovski avea să-i răspundă post factum (mortem), parafrazat: „În
viaţa asta a muri nu-i nou,/ A-ţi face viaţa este mult mai greu”, pentru ca,
până la urmă, să-şi tragă şi el un glonte în inimă...
Apanajul
delicateţei şi al tandreţei ar fi fost şi şampania pe care o ceruse Cehov.
Medicul ordonă să i se îndeplinească suferindului dorinţa. Anton Pavlovici luă
pocalul, schiţă un zâmbet straniu, spunând: „De mult nu am mai băut şampanie”.
Sorbi fără grabă licoarea aurie, apoi se întoarse cu faţa la perete, amuţind
pentru totdeauna. Era ora trei după miezul nopţii, fapt ce nu ar fi avut vreo
semnificaţie osebită dacă, graţie marilor spirite, oricare detaliu nu ar obţine
valenţe multiple, despre care scrie în Jurnal
Green, de unde am extras şi moto-ul prezentului eseu: „Mărturisesc că tot ce
priveşte ultimele momente petrecute pe pământ m-a pasionat întotdeauna, cu
excepţia amănuntelor dezgustătoare. Ultimele cuvinte, oricât de puţin
impresionante ar fi, chiar banale, dobândesc deseori un înţeles neaşteptat.”
Mă bucur c-ai scos din "grea uitare" faimosul bileţel al lui Rilke.
RăspundețiȘtergere