În ajunul zilei de naştere a lui Mihai Eminescu m-am aflat printre colegii-scriitori care au fost oaspeţii comunei Vorona, judeţul Botoşani, din care face parte şi satul Joldeşti, unde, în 1816, a văzut lumina zilei mama poetului, Raluca Iuraşcu-Eminovici. La întâlnirea literară de aici am surprins mai multe chipuri tinere care, parcă în reverberaţie de ecou imagistic, invocau frumuseţile şi junia de pe timpurile Mamei Raluca.
miercuri, 16 ianuarie 2013
sâmbătă, 12 ianuarie 2013
"ARGO" - DRAMA REALĂ DEVENITĂ ARTĂ ADEVĂRATĂ
UNUL DIN CANDIDAŢII CEI MAI SERIOŞI LA PREMIILOR "OSCAR"
Filmul „Argo” e de o tensiune supremă. Chiar dacă ştii
că, în fine, totul se va termina cu bine, nu poţi să rămâi – cum? – la
parametri emotivi uşor de controlat, de surdinizat. Abia în 1998 preşedintele
SUA Bill Clinton a dezvăluit „scenariul” CIA de salvare a şase diplomaţi
americani din Iranul cuprins de furie, acţiune în care ambasadorul canadian la Teheran s-a arătat de o
temeritate exemplară.
Deci, în mare, subiectul filmului e bazat pe date concrete,
iar din câte am mai citit despre această operaţiune, în afara scenariului au
rămas şi alte detalii care ar fi fost demne de atenţie, importante în trecerea
realităţii în ficţiunea (reală!) a cinematografiei. Dar, probabil, aceasta ar
fi dus la lungirea poveştii care, deşi pare fantastică, a fost să fie
adevărată, dramatică, dar cu happy end.
Lucrarea e un candidat serios la „Oscar”, judec după
ce am vizionat şi alte pelicule nominalizate la prestigiosul trofeu – „Beasts
of the Southern Wild”, „Amour”, „A Royal Affair”, „Kon-Tiki”, acestea trei de la urmă
concurând la categoria cel mai bun film străin, la care, pe lista scurtă,
intrase şi „Peste dealuri” al lui Cristian Mungiu (de altfel, pornit şi el de
la un subiect real, dar realizat cu posibilităţi financiare mult mai modeste
decât producţiile americane sau germane, franceze sau britanice).
Din ecourile româneşti la filmul „Argo” am
reţinut: „Pentru toate personajele ficţionale pe care le-a omorât în sute de filme,
în urmă cu 32 de ani, Hollywood-ul a salvat vieţile a 6 oameni cât se poate de
reali… O asemenea poveste se cerea spusă şi Ben
Affleck a fost actorul (rolul principal, L.B.)
şi regizorul perfect pentru ecranizarea operaţiunii în care un film fals
(ce a stat la baza scenariului CIA pentru autorităţile iraniene, L.B.) i-a salvat pe 6 diplomaţi de la
execuţie… Construcţia momentelor de maximă tensiune a fost unul dintre punctele
forte ale filmului. Cu fiecare obstacol depăşit, altul şi mai serios se ivea,
iar tensiunea a fost menţinută pe tot parcursul… Chiar dacă nu a redat
fiecare amănunt din adevărata misiune şi a inclus câteva elemente pentru a
complica puţin acţiunea, Affleck a reuşit să urmeze firul poveştii fără să cadă
în extrema dramatismului, profitând de un scenariu impecabil şi de o distribuţie
impresionantă” (Andreea Tarau).
CARTEA UNUI POET RUS
Aleksandr VEPREV (n.
1960)
LABORATOR
1
Noi am vorbit despre patru poeme,
drept rezultat – au ieşit cinci poeme…
2
Traducătorul a tradus cinci poeme,
în consecinţă au ieşit şase.
3
În cele şase poeme redactorul l-a depistat pe
al şaptelea…
4
Iar criticul nu a văzut niciunul…
CREAŢIE
Versuri în patru aforisme
1
Munca de bază fură timpul pentru creaţie,
însă oferă posibilitatea de a crea.
2
Creaţia fură timpul necesar pentru a trăi,
însă viaţa oferă posibilitatea de a crea…
3
Iar când tu ajungi scriitor profesionist –
munca de bază devine insuportabilă.
4
Viaţa a furat mult timp necesar creaţiei –
vrea şi viaţa să trăiască…
Traducere de
Leo Butnaru
(Din volumul „Soarele cartofilor” apărut la început de an 2013 la Editura „Timpul” din Iaşi.)
vineri, 11 ianuarie 2013
UN GRUPAJ DE POEME
Prietenilor-cititori de poezie, câţi a fost să mai rămână pe bloguri, pe facebook, le propun un grupaj de metafore selectate de redacţia revistei
din antologia subsemnatului "Poeme din secolele XX-XXI" (Iaşi, 2011), texte ce se află la adresa:
http://www.orizonturiculturale.ro/ro_poezie_Leo-Butnaru.html
PSIHOLOGIA BARIERELOR
Pagini de jurnal
20.II.1986
Un mijloc mai
recent de a capta atenţia milioanelor: tele-podurile internaţionale şi interne.
Ieri seară, o dispută aprinsă Leningrad şi Seattle (SUA). Adevăruri scoase la
iveală, acuităţi, uneori – stridenţe. Este necesar ca lumea să discute, să se
cunoască, să caute, în primul rând ceea ce o uneşte.
Un detaliu –
la început de an nou, Julien Green îşi reia notiţele în jurnal, de foarte multe
ori începând cu 5 ianuarie. Să fie aceasta o zi de bun augur? Oricum, cu ea
mi-a început şi mie ceea ce continuă: viaţa.
21.II.1986
Ieri, la US , discutată literatura
publicată în revista „Orizontul”. Nedumeririle intenţionate împotriva lui G. V.
continuă. Str. ajunge la curată perfidie. Damian îi ia apărarea lui Vieru.
Pentru mulţi – neaşteptat acest gest. A. Burac: „Nu ştii de ce a făcut
mişcarea? Păi, are seară de autor la Leadoveni.
Vrea să-l ia şi pe Grig”. Cam aşa e.
marți, 8 ianuarie 2013
TRĂPAŞII ANOTIMPURILOR
Pe net, inclusiv pe facebook, întâlnesc fotografii cu cai în plină iarnă (e firesc, nu?), care îmi amintesc că acum câteva luni postasem şi eu o imagine cu trăpaşi în plină vară urbană, toridă (un excepţional ansamblu sculptural ambiental). Iată aici caii anotimpurilor: mişcarea, avântul sui generis!
luni, 7 ianuarie 2013
ÎN AŞTEPTAREA UNEI ANTOLOGII
![]() |
Editura "TIPOMOLDOVA", Iaşi, 2013 |
Antologia are la bază volumele „De ce tocmai mâine-poimâine?” (1990);
„Îngerul şi croitoreasa” (1998); „Ultima călătorie a lui Ulysses” (2006);
„Ruleta românească” (2010); „Îngerii şi râsu-plânsu” (2011), apărute,
respectiv, la editurile: „Literatura artistică” (Chişinău), „Clusium – Dacodens
Press” (Cluj-Napoca), „Muzeul Literaturii Române” (Bucureşti), „RAO – Prut
Internaţional” (Bucureşti) şi „Ideea Europeană” (Bucureşti).
* * *
O nuvelă din antologie
ULTIMA CĂLĂTORIE A LUI ULISE
Nu
există minciuni, nici îndelungi rătăciri, ci un Ulise printre bunurile sale. Se
va ridica,
va intra în casă, o va îmbrăţişa pe Penelopa,
apoi se va îndrepta ca
de obicei spre tăvile
cu carne friptă.
Jean Giono,
Naissance de l’Odyssée
Din pelerinajul său la Muntele Parnas ,
Ulise se întorsese puţin spus dezamăgit. Eroul invincibilei stăpâniri de sine
care covârşise nenumăratele piedici de pe pământ şi ape îşi dorise o călătorie
solemnă, ritualică, purificatoare şi iniţiatică, însă în urma celor văzute
acolo, sus, avea să se simtă ca şi inutil, umilit, asemeni insului despre care
s-ar putea spune că pe zei îi doare în cot de el.
Dorise să înţeleagă cum, prin ce
metamorfoză divină grelele încercări ale destinului său, impuse de blestemul
zeilor în urma nesperatei mărinimii a aceloraşi idoli, se preschimbaseră în
bine, în baftă, s-ar putea spune, abătându-se ca un miraculos suflu sacramental
asupra lui Homer, făcându-l pe acesta un neîntrecut aed întru proslăvirea sa, a
lui Ulise, fiul lui Laertes, ajuns personaj nemuritor într-o epopee în veci
inegalabilă. Ba mai mult: după ce eroii învingători ai Troiei căzură, răpuşi,
unul după altul, el, Ulise, graţie proniei parnasiene, rămăsese în viaţă,
pentru a se împotrivi tuturor celor care călcau legile drepte ale lumii,
pedepsindu-i.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)