UNUL DIN CANDIDAŢII CEI MAI SERIOŞI LA PREMIILOR "OSCAR"
Filmul „Argo” e de o tensiune supremă. Chiar dacă ştii
că, în fine, totul se va termina cu bine, nu poţi să rămâi – cum? – la
parametri emotivi uşor de controlat, de surdinizat. Abia în 1998 preşedintele
SUA Bill Clinton a dezvăluit „scenariul” CIA de salvare a şase diplomaţi
americani din Iranul cuprins de furie, acţiune în care ambasadorul canadian la Teheran s-a arătat de o
temeritate exemplară.
Deci, în mare, subiectul filmului e bazat pe date concrete,
iar din câte am mai citit despre această operaţiune, în afara scenariului au
rămas şi alte detalii care ar fi fost demne de atenţie, importante în trecerea
realităţii în ficţiunea (reală!) a cinematografiei. Dar, probabil, aceasta ar
fi dus la lungirea poveştii care, deşi pare fantastică, a fost să fie
adevărată, dramatică, dar cu happy end.
Lucrarea e un candidat serios la „Oscar”, judec după
ce am vizionat şi alte pelicule nominalizate la prestigiosul trofeu – „Beasts
of the Southern Wild”, „Amour”, „A Royal Affair”, „Kon-Tiki”, acestea trei de la urmă
concurând la categoria cel mai bun film străin, la care, pe lista scurtă,
intrase şi „Peste dealuri” al lui Cristian Mungiu (de altfel, pornit şi el de
la un subiect real, dar realizat cu posibilităţi financiare mult mai modeste
decât producţiile americane sau germane, franceze sau britanice).
Din ecourile româneşti la filmul „Argo” am
reţinut: „Pentru toate personajele ficţionale pe care le-a omorât în sute de filme,
în urmă cu 32 de ani, Hollywood-ul a salvat vieţile a 6 oameni cât se poate de
reali… O asemenea poveste se cerea spusă şi Ben
Affleck a fost actorul (rolul principal, L.B.)
şi regizorul perfect pentru ecranizarea operaţiunii în care un film fals
(ce a stat la baza scenariului CIA pentru autorităţile iraniene, L.B.) i-a salvat pe 6 diplomaţi de la
execuţie… Construcţia momentelor de maximă tensiune a fost unul dintre punctele
forte ale filmului. Cu fiecare obstacol depăşit, altul şi mai serios se ivea,
iar tensiunea a fost menţinută pe tot parcursul… Chiar dacă nu a redat
fiecare amănunt din adevărata misiune şi a inclus câteva elemente pentru a
complica puţin acţiunea, Affleck a reuşit să urmeze firul poveştii fără să cadă
în extrema dramatismului, profitând de un scenariu impecabil şi de o distribuţie
impresionantă” (Andreea Tarau).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu