sâmbătă, 19 ianuarie 2013
vineri, 18 ianuarie 2013
RĂZBOIUL ŞI VODCA
În romanul memorialistic „Copil la ruşi” şi în eseul „Românii şi enciclopedia sufletului rus” am scris
despre alcoolul utilizat în cel de-al doilea război mondial de către sovietici.
Pentru că şi o parte din bărbaţii din Moldova Estică, tineri sau până în
cincizeci de ani, câţi a fost să rămână în viaţă, din groaznicele bătălii se
întorsese(ră) cu patima pentru băutura-trăsnet, hiper-tare. Beteşugul prinse
după acea sută de grame de alcool pur, spirt sută la sută (îmi vine să zic: mie
la mie!), care uneori înlocuia echivalentul de vodcă prevăzut de o hotărâre specială
semnată de Stalin; alcool ce li se turna soldaţilor sovietici înainte de atac.
Să li se anestezieze spaima, să li se pară mlaştinile Belorusiei nişte, ce mai!
– băltoace oarecare, Oderul să şi-l imagineze cam la genunchiul broaştei de
adânc – ptiu! –, roiurile de gloanţe – un fel de insecte, ceva între muşte şi
bondarii de mai... Unii pruto-nistreni renunţau la atare mod de a-şi reprima
spaima, dându-şi seama că acţiunile unui ostaş lucid, treaz, sunt mai
calculate, mai sigure şi, în anumite cazuri, te pot salva chiar de la moartea
pe care o vezi cu ochii. Astfel că sutele lor de spirt le preluau alţi
camarazi, dându-le de duşcă din căni de aluminiu din care, cu câteva clipe
înainte, lichidaseră propriul tain de spirt pur. Groaznice urmările acelei sute de grame, cu care ostaşul mergea la
atac, urlând cu gâtlejul ars de alcoolul pur un „ura!” răguşit, sugrumat,
disperat. Nu
conta numărul celor căzuţi, nu conta preţul victoriei ce fusese
obţinută cu preţul a sute, a mii de vieţi în plus... (În minus!)... Şi alte
milioane de vieţi terorizate de efectul întârziat al acelei „proverbiale” sute
de grame de spirt date de duşcă... Bieţii dependenţi, à reburs, de
blestemată cană de aluminiu... Cum să nu-ţi fi amintit de experienţele lui
Pavlov cu reflexele condiţionate inoculate câinilor?...
joi, 17 ianuarie 2013
DIALOG LA ÎNCEPUT DE AN ÎN REVISTA
Nr. 1-2, 2013
Leo BUTNARU:
ŞI ÎN JUNEŢE, ERAM LA
CURENT CU IZBÂNZILE CONGENERILOR MEI DIN
DREAPTA PRUTULUI
– V-aţi visat îngerul, in copilărie?
V-aţi întâlnit cu el, aveţi amintiri... „prenatale”?
– Parcă poate exista vreo copilărie
fără luminoasele solii aripate ale cerului?! Iar îngerul meu păzitor l-am
invocat de mai multe ori în romanul memorialistic „Copil la ruşi”, micuţul
heruvim salvându-mă de la câteva mari cumpene ce aveam să le trag. Şi, ca să
leg cele două părţi ale dublei interogaţii, extrag un pasaj laconic din
naraţiunea pomenită: „…ziceam/ scriam despre spectrul fantomatic, pe
de-a-ntregul – numai aureolă al modestei copilării de ţară, cum, în mahala, la
înţărcare, vreun prunc ceresc (toţi pruncii sunt cereşti!) stă în nehotărâre
între sânul mamei Maria celei Născătoare de Hristos şi Calea Laptelui,
fierbinte şi aburoasă, de unde coboară şi îngerii de ocazie ai zăpezilor;
îngerii dintre care, în ianuarie 1949, fusese delegat şi aripatul meu păzitor:
„Înger, îngeraşul meu, ce mi te-a dat Dumnezeu, eu sunt mic, tu eşti mare, eu
sunt slab, tu fă-mă tare şi-n tot locu’ mă-nsoţeşte şi de rele mă păzeşte,
amin...” Adică, după zece luni – un an, în altă iarnă ce îşi zburătăcea solemn
stolurile îngerilor de ocazie, stăteam şi eu, în nehotărâte, la înţărcare,
între sânii mamei Anastasia şi Calea Laptelui vieţii…” Ar fi şi acestea nişte
prime amintiri (imaginate!), prenatale sau imediat post-natale.
– Ce credeţi despre autodidaxie? Câtă...
şcoală (studiu) este in operă, câtă experienţă, câtă intuiţie (mă gândesc la Ion Creangă , Panait
Istrati, Marin Preda...)?
–
Eu unul îi datorez autodidaxiei chiar prezenţa mea într-un mediu
artistic. Pe scurt, aşa a fost: la vârstă precoce, sufletul meu căuta să-şi
exteriorizeze altcumva energiile. Trăiam o adevărată evlavie în faţa culorilor,
precum li se spunea în satul nostru creioanelor colorate, acuarelelor,
tuburilor cu vopsele.
miercuri, 16 ianuarie 2013
CHIPURI DE PE PLAIURILE UNDE S-A NĂSCUT MAMA RALUCA
În ajunul zilei de naştere a lui Mihai Eminescu m-am aflat printre colegii-scriitori care au fost oaspeţii comunei Vorona, judeţul Botoşani, din care face parte şi satul Joldeşti, unde, în 1816, a văzut lumina zilei mama poetului, Raluca Iuraşcu-Eminovici. La întâlnirea literară de aici am surprins mai multe chipuri tinere care, parcă în reverberaţie de ecou imagistic, invocau frumuseţile şi junia de pe timpurile Mamei Raluca.
sâmbătă, 12 ianuarie 2013
"ARGO" - DRAMA REALĂ DEVENITĂ ARTĂ ADEVĂRATĂ
UNUL DIN CANDIDAŢII CEI MAI SERIOŞI LA PREMIILOR "OSCAR"
Filmul „Argo” e de o tensiune supremă. Chiar dacă ştii
că, în fine, totul se va termina cu bine, nu poţi să rămâi – cum? – la
parametri emotivi uşor de controlat, de surdinizat. Abia în 1998 preşedintele
SUA Bill Clinton a dezvăluit „scenariul” CIA de salvare a şase diplomaţi
americani din Iranul cuprins de furie, acţiune în care ambasadorul canadian la Teheran s-a arătat de o
temeritate exemplară.
Deci, în mare, subiectul filmului e bazat pe date concrete,
iar din câte am mai citit despre această operaţiune, în afara scenariului au
rămas şi alte detalii care ar fi fost demne de atenţie, importante în trecerea
realităţii în ficţiunea (reală!) a cinematografiei. Dar, probabil, aceasta ar
fi dus la lungirea poveştii care, deşi pare fantastică, a fost să fie
adevărată, dramatică, dar cu happy end.
Lucrarea e un candidat serios la „Oscar”, judec după
ce am vizionat şi alte pelicule nominalizate la prestigiosul trofeu – „Beasts
of the Southern Wild”, „Amour”, „A Royal Affair”, „Kon-Tiki”, acestea trei de la urmă
concurând la categoria cel mai bun film străin, la care, pe lista scurtă,
intrase şi „Peste dealuri” al lui Cristian Mungiu (de altfel, pornit şi el de
la un subiect real, dar realizat cu posibilităţi financiare mult mai modeste
decât producţiile americane sau germane, franceze sau britanice).
Din ecourile româneşti la filmul „Argo” am
reţinut: „Pentru toate personajele ficţionale pe care le-a omorât în sute de filme,
în urmă cu 32 de ani, Hollywood-ul a salvat vieţile a 6 oameni cât se poate de
reali… O asemenea poveste se cerea spusă şi Ben
Affleck a fost actorul (rolul principal, L.B.)
şi regizorul perfect pentru ecranizarea operaţiunii în care un film fals
(ce a stat la baza scenariului CIA pentru autorităţile iraniene, L.B.) i-a salvat pe 6 diplomaţi de la
execuţie… Construcţia momentelor de maximă tensiune a fost unul dintre punctele
forte ale filmului. Cu fiecare obstacol depăşit, altul şi mai serios se ivea,
iar tensiunea a fost menţinută pe tot parcursul… Chiar dacă nu a redat
fiecare amănunt din adevărata misiune şi a inclus câteva elemente pentru a
complica puţin acţiunea, Affleck a reuşit să urmeze firul poveştii fără să cadă
în extrema dramatismului, profitând de un scenariu impecabil şi de o distribuţie
impresionantă” (Andreea Tarau).
CARTEA UNUI POET RUS
Aleksandr VEPREV (n.
1960)
LABORATOR
1
Noi am vorbit despre patru poeme,
drept rezultat – au ieşit cinci poeme…
2
Traducătorul a tradus cinci poeme,
în consecinţă au ieşit şase.
3
În cele şase poeme redactorul l-a depistat pe
al şaptelea…
4
Iar criticul nu a văzut niciunul…
CREAŢIE
Versuri în patru aforisme
1
Munca de bază fură timpul pentru creaţie,
însă oferă posibilitatea de a crea.
2
Creaţia fură timpul necesar pentru a trăi,
însă viaţa oferă posibilitatea de a crea…
3
Iar când tu ajungi scriitor profesionist –
munca de bază devine insuportabilă.
4
Viaţa a furat mult timp necesar creaţiei –
vrea şi viaţa să trăiască…
Traducere de
Leo Butnaru
(Din volumul „Soarele cartofilor” apărut la început de an 2013 la Editura „Timpul” din Iaşi.)
Abonați-vă la:
Postări (Atom)