marți, 22 ianuarie 2013
luni, 21 ianuarie 2013
CERNOBÂLUL ŞI CUCUL RĂGUŞIT DE ERBICIDE
Pagini de jurnal
30.III.1986
Ieri, invitaţia lui Mihai Dolgan la concertul
„Contemporanului”. Prezenţi şi Vodă, şi Matcovschi, şi Senic. Ultimul urcă pe
scenă cu flori. Finalul – cel de discuţie: una din parodiile cu „amore, amore”.
Sentimente confuze…
Lăcrimează via curăţită. La peste optzeci de ani,
bunica Ecaterina strângea această sevă şi îşi dădea cu ea peste ochiul beteag.
Să-i fi ajutat oare?
Astăzi am definitivat povestioara pentru copii „Punguţa
cu patru bani”, pe care doreşte să o scrie Gelu-de-trei-ani. Cu cinci bani –
nu: argumentul – ar fi prea grea şi n-ar putea-o duce cocoşul moşului. O
pregătesc pentru eventuala includere în volumul omagial dedicat lui Ion
Creangă. M-a solicitat să colaborez Mihai Papuc. Să vedem ce vor decide cei de
la editură.
1.IV.1986
Ieri, din nou la Străşeni. De data
aceasta – şedinţă redacţională „LA” împreună cu pedagogii filologi din raion.
Fără restricţii, instructivă. Întrunire de rezonanţă. Câţiva pedagogi au vorbit
foarte bine: Ivanesi, Olga Nicolaevna, instructoarea în albastru, Luca… Participanţi:
Senic, Dolgan, Anton, Cheianu, Zbârciog, Malaneţchi, Reniţă… Cam mulţi. Însă am
vorbit doar trei: S – D – B.
duminică, 20 ianuarie 2013
4 SEPTEMBRIE 1987, BUCUREŞTI
DINTR-UN INTERVIU
– Eşti printre primii scriitori din Basarabia
care şi-au făcut, imediat după revoluţia din 1989, prieteni de condei în
România. Care au fost primele impresii despre cei pe care, o bună bucată de
vreme, i-ai cunoscut doar prin scris?
Daniela Zeca, Matei Vişniec, Leo Butnaru, Teo Chiriac, Zinovia Butnaru, Arcadie Donose. Bucureşti, 4 septembrie 1987 |
–
Să ştii că, la început de septembrie 1987, la Bucureşti , în casa
actorului şi poetului Arcadie Donose, de stirpe pruto-nistrean, l-am cunoscut
pe Matei Vişniec. Iar peste vreo două sau trei săptămâni de la radio „Europa liberă” am
aflat că tânărul scriitor român ceruse azil politic în Franţa. Anul acesta i-am
expediat una din fotografii în care ne regăsim, Matei întrebându-se: „Sa fi fost noi atât de tineri pe atunci?” Ei bine, până la acea primă permisiune de a trece Prutul – oricum, eram
în plină perestroika, – mi s-a întâmplat ca la o şedinţă a cenaclului
„Eminescu” de la redacţia ziarului „Tinerimea Moldovei” din Chişinău să-l
cunosc – pe cine crezi? – pe inveteratul promotor al criticismului sociologist
Mihai Novicov, aflat în vizită în RSSM. Era
pe la mijlocul lunii februarie a anului 1971. Nu ştiu cu ce ocazie se afla dl
Novicov la Chişinău ,
însă momentele de la acea şedinţă de cenaclu, apoi cele de la o agapă amicală le-am
fixat în jurnalul meu, „Student pe timpul rinocerilor”, publicat în anul 2000.
Musafirul spusese cam aşa: „Fiţi siguri că o să vorbesc în Ţară despre
dumneavoastră. O atare audienţă pentru poezie impresionează. Să stea lumea două
ore în picioare, să asculte versuri...”
Iar peste ani, am avut norocul să-i
întâlnesc, prin 1991-1992, pe Sergiu Adam, Laurenţiu Ulici şi Nicolae
Manolescu, care m-au publicat generos în revistele „Ateneu”, „Luceafărul” şi
„România literară”, acele ieşiri în lumea
literaturii române autentice împrietenindu-mă cu mulţi alţi scriitori de
valoare. Iar după premiul revistei „Ateneu” mi s-a acordat premiul revistei
„Luceafărul” pentru anul 1992, pe care am avut onoarea să-l primesc alături de
minunatul poet şi om Cezar Baltag. Apoi legarea de cunoştinţe, chiar de
prietenii a fost înlesnită şi de neastâmpărul jurnalistului din mine care, la
prime şi oportune ocazii, s-a năpustit cu întrebările asupra mai multor
scriitori importanţi, discuţiile cu care au alcătuit una din cele cinci cărţi
ale mele de interviuri/ dialoguri: Dumitru Radu Popescu, Marin Sorescu, Andrei
Pleşu, Laurenţiu Ulici, Petre Stoica, Fănuş Neagu, Aurel Rău (e aici o...
dezordine alfabetică), Dimitrie Vatamaniuc, Gheorghe Tomozei, Mircea Tomuş,
Sorin Preda, Mircea Nedelciu, Ioanid Romanescu etc. etc. Iar acestui volum,
„Spunerea de sine”, i-au urmat altele care de asemenea îi au de protagonişti pe
reputaţii colegi şi distinşii mei prieteni din dreapta Prutului. În aceste
domenii ale apropierii de suflete şi conştiinţe destinul m-a favorizat cu
asupra de măsură, fapt pentru care îi sunt recunoscător, în primul rând – prin
menţinerea prieteniei sui generis cu
lumea bună a scrisului românesc de pretutindeni.
A consemnat
Nicolae Sava
sâmbătă, 19 ianuarie 2013
vineri, 18 ianuarie 2013
RĂZBOIUL ŞI VODCA
În romanul memorialistic „Copil la ruşi” şi în eseul „Românii şi enciclopedia sufletului rus” am scris
despre alcoolul utilizat în cel de-al doilea război mondial de către sovietici.
Pentru că şi o parte din bărbaţii din Moldova Estică, tineri sau până în
cincizeci de ani, câţi a fost să rămână în viaţă, din groaznicele bătălii se
întorsese(ră) cu patima pentru băutura-trăsnet, hiper-tare. Beteşugul prinse
după acea sută de grame de alcool pur, spirt sută la sută (îmi vine să zic: mie
la mie!), care uneori înlocuia echivalentul de vodcă prevăzut de o hotărâre specială
semnată de Stalin; alcool ce li se turna soldaţilor sovietici înainte de atac.
Să li se anestezieze spaima, să li se pară mlaştinile Belorusiei nişte, ce mai!
– băltoace oarecare, Oderul să şi-l imagineze cam la genunchiul broaştei de
adânc – ptiu! –, roiurile de gloanţe – un fel de insecte, ceva între muşte şi
bondarii de mai... Unii pruto-nistreni renunţau la atare mod de a-şi reprima
spaima, dându-şi seama că acţiunile unui ostaş lucid, treaz, sunt mai
calculate, mai sigure şi, în anumite cazuri, te pot salva chiar de la moartea
pe care o vezi cu ochii. Astfel că sutele lor de spirt le preluau alţi
camarazi, dându-le de duşcă din căni de aluminiu din care, cu câteva clipe
înainte, lichidaseră propriul tain de spirt pur. Groaznice urmările acelei sute de grame, cu care ostaşul mergea la
atac, urlând cu gâtlejul ars de alcoolul pur un „ura!” răguşit, sugrumat,
disperat. Nu
conta numărul celor căzuţi, nu conta preţul victoriei ce fusese
obţinută cu preţul a sute, a mii de vieţi în plus... (În minus!)... Şi alte
milioane de vieţi terorizate de efectul întârziat al acelei „proverbiale” sute
de grame de spirt date de duşcă... Bieţii dependenţi, à reburs, de
blestemată cană de aluminiu... Cum să nu-ţi fi amintit de experienţele lui
Pavlov cu reflexele condiţionate inoculate câinilor?...
joi, 17 ianuarie 2013
DIALOG LA ÎNCEPUT DE AN ÎN REVISTA
Nr. 1-2, 2013
Leo BUTNARU:
ŞI ÎN JUNEŢE, ERAM LA
CURENT CU IZBÂNZILE CONGENERILOR MEI DIN
DREAPTA PRUTULUI
– V-aţi visat îngerul, in copilărie?
V-aţi întâlnit cu el, aveţi amintiri... „prenatale”?
– Parcă poate exista vreo copilărie
fără luminoasele solii aripate ale cerului?! Iar îngerul meu păzitor l-am
invocat de mai multe ori în romanul memorialistic „Copil la ruşi”, micuţul
heruvim salvându-mă de la câteva mari cumpene ce aveam să le trag. Şi, ca să
leg cele două părţi ale dublei interogaţii, extrag un pasaj laconic din
naraţiunea pomenită: „…ziceam/ scriam despre spectrul fantomatic, pe
de-a-ntregul – numai aureolă al modestei copilării de ţară, cum, în mahala, la
înţărcare, vreun prunc ceresc (toţi pruncii sunt cereşti!) stă în nehotărâre
între sânul mamei Maria celei Născătoare de Hristos şi Calea Laptelui,
fierbinte şi aburoasă, de unde coboară şi îngerii de ocazie ai zăpezilor;
îngerii dintre care, în ianuarie 1949, fusese delegat şi aripatul meu păzitor:
„Înger, îngeraşul meu, ce mi te-a dat Dumnezeu, eu sunt mic, tu eşti mare, eu
sunt slab, tu fă-mă tare şi-n tot locu’ mă-nsoţeşte şi de rele mă păzeşte,
amin...” Adică, după zece luni – un an, în altă iarnă ce îşi zburătăcea solemn
stolurile îngerilor de ocazie, stăteam şi eu, în nehotărâte, la înţărcare,
între sânii mamei Anastasia şi Calea Laptelui vieţii…” Ar fi şi acestea nişte
prime amintiri (imaginate!), prenatale sau imediat post-natale.
– Ce credeţi despre autodidaxie? Câtă...
şcoală (studiu) este in operă, câtă experienţă, câtă intuiţie (mă gândesc la Ion Creangă , Panait
Istrati, Marin Preda...)?
–
Eu unul îi datorez autodidaxiei chiar prezenţa mea într-un mediu
artistic. Pe scurt, aşa a fost: la vârstă precoce, sufletul meu căuta să-şi
exteriorizeze altcumva energiile. Trăiam o adevărată evlavie în faţa culorilor,
precum li se spunea în satul nostru creioanelor colorate, acuarelelor,
tuburilor cu vopsele.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)