SUNTEM LIBERI ATÂT TIMP, CÂT
ÎNTREBĂM ŞI RĂSPUNDEM
(fragment de interviu)
– Domnule Leo Butnaru, cu îngăduinţa Dv., reproduc rândurile următoare:
„Lectura unei cărţi ca cea intitulată «Răspuns şi răspundere» de poetul, prozatorul şi
eseistul Leo Butnaru este nu doar folositoare spiritual, ci şi mult
atrăgătoare. Fire iscoditoare, cu o curiozitate mereu vie, sensibil, bun
psiholog, autorul ştie să provoace confesiunea, să stârnească destăinuirea, să
creeze atmosferă de comunicare autentică, sinceră şi deschisă. Acest volum de
interviuri reconstituie şi restituie momente şi imagini ale vieţii noastre
literare şi artistice...” (Ion Gherman). M-am convins de autenticitatea acestor
caracteristici lecturând şi volumul „Spunerea de sine”, care cuprinde tot
dialoguri. Vă mişcaţi dezinvolt în lumea literară şi, cu arta Dv. de a încânta
partenerul de discuţie, scoateţi la lumină „esenţe spirituale” demne de a fi aduse în atenţia cititorilor. Acceptaţi, vă
rog, ca la rândul dv., să fiţi intervievat şi să intraţi în „Oglinzile cetăţii”,
volum ajuns la numărul patru. Deci, pentru început, să ne oprim asupra
virtuţilor „dialogului”. Care ar putea fi aceste virtuţi?
–
Departe de mine gândul de a încerca să fixez virtuţile ultime ale unei arte a
conversaţiei care îşi are genul la interstiţiul dintre literatura propriu-zisă
şi documentul literar, între memorii şi jurnal, eseu şi relatare publicistică,
având cu toate aceste genuri relaţii de rubedenie şi interacţiune. Dar poate că
dialogul, ca formă şi mijloc de a transmite mesaje, precede rudele şi vecinii
săi de dicţionar de termeni literari, fiind primul în afara ordinii alfabetice.
În dialog cu Marin Mincu |
– De ce?
– Deoarece, la marile începuturi, în universul cunoaşterii umane
(foarte „înguste” pe atunci) interogaţiei i-a fost hărăzit rolul primordial.
Astăzi interogaţia rămâne pe una dintre poziţiile principale, ca pârghie
esenţială în descoperirea răspunsurilor de orice ordin. Ba chiar unii sunt
înclinaţi să creadă că, peste un arc de timp destul de mare, vremurile noastre
revin la nişte modalităţi de difuzare, de comunicare a ideilor care au fost
caracteristice Evului Mediu; revin la o revigorare a oralităţii şi auditivului
servite de alte mijloace. În zilele noastre interviurile, dialogurile sunt atât
de la modă (în special în Europa de Est care, din motive cunoscute, „a tăcut”
cam mult), încât ele ar putea fi asemănate unui gen special de... folclor
modern şi monden.