FRAGMENTE DINTR-O PREFAŢĂ ÎN
DOUĂ PĂRŢI
Pasienţa purtătorului de oglinzi
În
structura sa, acest volum de eseuri este, probabil, a unui continuum analogic
ca parte componentă a ceea ce Roland Barthes numea cosmogonie literară, în
subtextul său întrunind procesul propriu-zis al scrisului dedublat mereu de cel
al lecturii ca entropie („care indică cantitatea de informaţie raportată la un
element al mesajului transmis”, precum spune definiţia; ei bine, aici
informaţia e mai curând sugerată, decât indicată), în imensele întinderi
textuale şi multitudinii ideatice ale acesteia. Pe parcursul a trei decenii,
„cronica” prezentei simbioze a fost documentată în mii de fişe cu note,
impresii, consideraţii, detalii alese sau pur şi simplu expresive ce atestau,
implicit, o anumită obsesie întru luxul estetic (artistic, în general) sau,
Antologie, Iaşi, 2013 |
poate, nobleţea ei delicată, „cuminte, ca semn al bunei creşteri”, dar şi
elementarul „vagabondaj” de bibliotecă şi cartotecă. Încă de student, pe când
începusem încropirea unui fişier sau doar a unui fel de tabellae memor, de-a dreptul haotic în primara-i alcătuire, la
sumara lui cercetare, mă impresiona mobilitatea spiritului creator în
pluralitatea specificităţii sale umane, personalizate de mari creatori într-o
fascinantă diversitate de posibilităţi, variaţiuni şi opţiuni de afirmare ca
viziune şi originalitate. Apoi, purcesei la o primă tentativă de sistematizare,
inserând diverse fişe afine ca informaţie, pe criterii motivaţionale, ideatice
sau de... liberă asociere şi asociaţionism, autonomizându-le în plicuri aparte,
din care prinseră a mi se contura vag-explicit eventuale combinaţii de sintagme
angrenate/ integrate în sisteme tematice, de gen şi stilistice ce le-ar face
„şi mai compatibile” (!) unele cu celelalte într-o râvnită unitate de subiect
expresiv(ă). Din conţinutul unuia dintre acele plicuri, pe care scrisesem încă
prin 1968, „Pseudonime”, se înfiripă un text (dacă i-aş spune eseu, ar fi prea
mult şi neadecvat). Spre surprinderea şi bucuria mea, acel text a şi fost
publicat în revista Cultura din 12
aprilie 1969 (Enigma unor pseudonime),
mai apoi fiind inclus şi în Cartea pentru
toţi, o ediţie gen almanah, alcătuită de Spiridon Vangheli. Aşadar, acele
fişe – câteva zeci – au fost primele supuse
triajului, detalierilor, pasienţei
de... compatibilitate combinatorie, strâmtorii dintre da şi nu, probelor de
selecţie şi simbioză literaturologice. La începutul anilor optzeci, apelând la
fişierul în continuă extindere, deja jinduiam împlinirea cât de cât coerentă a
unor texte ca spaţii de asamblare în care informaţiile, fragmentele şi
evenimentele îşi cedează (impuse de autor, desigur!) libertatea, aplicându-se
unor construcţii şi regii eseistice. Acrostol
Prezentele
cosmograme nu sunt decât elaborări eseistice ca modalitate de a extrage
ideile din complicatele, uneori alambicatele circuite ale formulărilor ce se
vor, cu tot dinadinsul, erudite şi de a le plasa în contexte accesibile omului
de cultură nu neapărat „specializat” în filozofie, literaturologie,
sinergetică. Nici subsemnatul nu va încerca să-şi asigure eventualii
interlocutori că dânsul ar dispune de o competenţă de prim-ordin în simbiozele
obţinute în urma îmbinării rigurozităţii savante cu artisticul, abilitatea
stilistică şi inventivitatea metaforică. Aceste expuneri nici pe departe
scorţoase, academice, urmăresc doar unele elucidări (explicaţii, ar fi
prea pretenţios spus) şi sugestii posibile, anumite mişcări şi mutaţii
intime legate de travaliul artistic sau de învederarea unor ipoteze
imaginativ-deductive. Sunt tentative de provocări ideatice legate de
marile teme care, menţiona Paul Valéry,
n-ar fi atât de multe, cum s-ar putea crede, ci, după ce din preocupările
filozofiei sunt eliminate lucrurile vagi, se reduc „la cinci sau şase probleme,
precise în aparenţă, nedeterminate în fond, putând fi negate după bunul plac,
reductibile totdeauna la dispute lingvistice a căror soluţionare depinde de
maniera de a le scrie”. În esenţă, aici, abordarea temelor-pivot
ale filozofiei are mai curând un sens metaforic, eseistico-artistic decât unul
deschis-cognitiv. Prin urmare, cosmogramele sunt eseuri în dubla
accepţiune a termenului, ca încercare şi ca expunere într-o formă liberă
pe „fâşiile neutre” dintre genurile literare în intercomunicare cu filozofia
sau sociologia, hermeneutica sau psihologia, istoria sau artele, psihanaliza
şi, uneori, semiotica propriu-zisă (pentru că, în fond, totul e semiotică ce
duce, direct sau implicit, la conştientizarea şi elucidarea raporturilor dintre
obiect şi limbajul în care e descris acesta), – ceea ce Julia Kristeva a numit semanaliz
(drept concepţie generală, discursul fiind unul individual, ca metodă, forţă
semnificatoare, stil, măiestrie). Sunt, adică, texte ce convertesc în sine
ideea disoluţiei frontierei dintre sfera teoretică şi cea artistică (literară,
culturală), făcându-le să se întrepătrundă şi să genereze un metisaj de gen,
sau – un gen sintetic. Dar predilect
metaforic, în măsura în care mitul, poezia şi, pur şi simplu, imaginaţia,
fantezia tind şi ele, aidoma filozofiei (sau în cadrul filozofiei), să
transgreseze viaţa noastră manifestă, jinduind perceperea principiilor eterne
care ne dau elanul existenţial, lumina conştiinţei, învăluindu-ne în misterul
inevitabil şi insondabil al universului. Contrastul şi, concomitent, înrudirea
dintre sugestiile filozofice şi cele poetice puse în diverse raporturi în cosmograme
sper să nu deranjeze teoreticienii puri („casta” lor!), pentru că, de
fapt, şi simbolul reprezintă o modalitate de cunoaştere care nu face parte din
epistemologie, ci din cunoaşterea analogică, astfel că cei interesaţi de
filozofie pot afla unele lucruri şi din interpretările speculativ-intuitive. La
o adică, scriitorul intuieşte şi formulează semnificaţii care nu ţin nici pe
departe de obligativitatea generală, contând – în primul rând – pe înţelegerea
şi îngăduinţa filozofilor care admit că (şi) esteticul are o semnificaţie
ontologică, prin aceasta dovedindu-se a fi una din trăsăturile inerente existenţei
şi afirmării umane.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu