Al doilea reportaj din Sulina
În periplul nostru
naval în aval aveam să trecem prin
preajma câtorva faruri de pe digurile braţului ce flanchează cu digurile sale
şi duce spre mare o parte de Dunăre. Farurile numite şi făclii ale vieţii… Cel de pe digul sudic, far cu înălţimea de
aproape 12 metri.
Nefuncţional, astăzi, construcţia sa metalică fiind dislocată de pe fundament/ postament în anul 1922, necesitate impusă
de lucrările de prelungire în mare a digurilor de protecţie a gurii Canalului
Sulina. Dar nu totdeauna o lipsa de funcţionalitate practică e fatală, farul
respectiv fiind readus pe temelia sa (în 1960)
pentru a reda autenticitate priveliştilor de altă data, adică de acum
aproape un secol, când gura Canalului Sulina se afla în acest loc, cu timpul
însă înaintând mai spre mare, mai în mare.
Iar farul de pe
digul nordic a fost construit in anul 1887, având formă de turn circular din
metal de tip greu (cel de pe digul sudic e din metal de tip uşor) şi o înălţime
de aproape 14 metri,
semnalul său optic răspândindu-se pe o distanţă de 8 mile maritime, călăuzind
vasele care intrau sau ieşeau de pe braţul Sulina. Dezafectat şi el în 1922, ca
şi confratele său ceva mai mic de pe celălalt dig, şi acest far este un element
ce ţine de istoria oraşului-port, marcând, pentru ţinere de minte, poziţionarea
de cândva a gurii de intrare pe Canalul Sulina.
Astăzi, este
funcţional farul nou, având o înălţime de 48 de metri şi amplasat aproape de capătul digului de sud al gurii
Canalului Sulina. Lumina lui este vizibila de
la o distanta de 19 mile
marine.