Pagin de jurnal
18 iunie 2013
A mai rămas ceva din
Kazanul cu arhitectură din lemn? Păi, zice colega Nailia Ahuntova, unele
elemente din acea perioadă se pot vedea chiar aici, nu departe de Uniunea
Scriitorilor, la colţ, pe strada… Ulianov-Lenin. La Kazan, Lenin se află în
deplină libertate, chiar dacă i se mai întâmplă şi unele neplăceri. Astfel,
garda veche sau îndoctrinaţii de dată mai recentă deplâng neconsolaţi
distrugerea de către un incendiu a unei case în care, cică, fusese ţinut,
arestat, viitorul cap al bolşevicilor, prin 1887. Ei bine, dacă eu stau, cazat,
la US, pe strada
Muştari nr. 14, acea casă fusese undeva vizavi, la numărul 15 (în ea se aflase
o bibliotecă, evacuată în local nou), numai că acolo se înalţă acum un bloc
modern, cam împăunat, aş zice, cu teracotă multicoloră. Dna Elmira, una din
portarii de la casa scriitorilor, zice că locuieşte vizavi, „În casa cea
frumoasă”.
În schimb,
într-adevăr, la colţul de străzi despre care îmi spune colega Nailia Ahuntova,
se află casa de lemn în care a locuit o vreme familia Ulianov. Are bârnele
vopsite în roşu-închis şi e în renovare. Ba chiar i-au adus în curte şi un
monument al lui Lenin, care, zice colega ce s-a oferit să fie ghid, până nu
demult nu era acolo.
|
Casa-muzeu Lenin |
Alături, gard în
gard, e casa în care în anul 1884
a locuit „marele scriitor proletar”, spune placa,
fondatorul realismului socialist Maksim Gorki. Însă o siglă nou, pe fundal
verde cu litere aurii, parcă ar anunţa, implicit, o răzbunare peste timpuri: în
acea clădire se află „Bahai Center of Kazan”, numită oficial Baha’u’llah (în arabă „Slava lui Dumnezeu”), ce
pledează pentru unitatea întregii omeniri ca bază a păcii mondiale. E cam altceva decât „Proletari din toate
ţările, uniţi-vă!”, nu? În contrast cu pacea lumii, revoluţia mondială
presupunea cruzime, sânge, sânge, sânge… Bubuială nasoală, cum ar zice vreun confrate mai
tânăr, care îl simpatizează pe Che Guevara.
|
Aici a locuit Gorki în 1884 |
Hălăduiesc prin această parte mai puţin modernizată a
urbei, unde clădirile din piatră sunt în minoritate faţă de casele din bârne,
edificate, în special, în secolul XIX. Pe aici nu a acţionat în plin programul
„Mileniu”, iar Nailia spune că o parte din locuitori nu au dorit să părăsească
vechile lor case din bârne, pretinzând la schimb spaţii de locuit mai bine
plasate şi mai mari, decât li se propuneau. Problemă veche mereu… nouă…