duminică, 2 februarie 2014
vineri, 31 ianuarie 2014
PROGNOZE DE ACUM DOUĂ DECENII...
28.XII.1992
Pentru Premiile USM, sponsorii au fost generoşi,
în tandem şi fiecare în parte, oferind câte 250 de mii de ruble. Decidem
valoarea premiilor: de 35 şi de 20 de mii (p. debut). Cele 165 de mii din
jumătatea de milion să le transformăm în burse de creaţie.
Iau legătură telefonică cu I. Diordiev, finul lui
N. Ţurcanu, să-i telefoneze, la rându-i, la Nezavertailovca ,
Slobozia, dnei Ţurcanu, să vină la înmânarea premiilor.
Premierea – miercuri, la Palatul feroviarilor.
Recepţia o organizează V. Efremov, fire contrariată care, acum doi ani, a cam
fost bătut pentru antifrontism… He, he. Ce metamorfoze ale… politicii de piaţă…
30.XII.1992
Ah, voi
premii, premii, şi voi titluri, titluri, precum ar suna un jalnic vers post-eseninan…
Pentru că a început a bate grindina nemulţumirilor legate de decernarea
premiilor pentru anul literar 1992. În biroul lui M. Cimpoi îl găsesc pe I.
Vatamanu. Şeful şi cu Arcaşu îi explică metodic că, vezi, Ioane, noi am pledat
cât am putut ca să fie trecută în lista cărţilor interzise şi lucrarea ta, dar
Vodă şi-a schimbat părerea pe care o avusese la prima şedinţă a juriului şi,
susţinut de Esinencu, a dat totul peste cap…” I.V.: „Mihai, doar tu ştii că nu
numai o carte mi-a fost mutilată, ci mai toate… pentru că şi tu, Arcadie, tu,
Leule, ştiţi că am avut câteva cărţi cu câte doi redactori… Deci, cine
organizează chestiile astea, hai? Că eu n-o să mai tac, ajunge. Aş putea
profita de postul meu, să-l iau pe Ciocanu într-o parte, să-i spun ce trebuie
să-i spun, şi editez două volume de opere alese. Însă eu nu fac treaba asta, că
niciodată nu am abuzat”, etc. Mihai: „Vezi, Ioane, dacă nu vii nici la
şedinţele de consiliu şi nici la cele ale juriului? Eu în mod special le pun
pentru luni sau vineri, când voi, deputaţii, nu sunteţi prinşi în parlament.
Însă voi nu veniţi şi, iată, se întâmplă ceea ce s-a întâmplat. Esinencu ţipă,
Matcovschi mormăie… Şi totul se duce naibii”. Arcadie: „Azi dimineaţă,
Matcovschi mi-a citit la telefon întreaga diatribă prin care spune că renunţă
la premiu din motivul că i s-a dat doar pentru cartea ghilotinată, dar nu şi
pentru creaţia curentă”. Mihai: „S-a supărat chiar şi din motivul de ce a fost
pus primul pe listă Petru Cărare şi nu
el, Matcovschi”. Ceva mai târziu, Gheorghe Vodă: „Eu l-am calmat pe Matcovschi.
M-am dus la el şi i-am spus: «Mitică, se renunţă doar la Premiul Nobel , nu la astea, mai
cu puţin răsunet. Astea trebuie luate». Şi el a căzut de acord, aşa că nu mai
vine cu protestul”. Cimpoi: „Da Lidia Istrati mi-a plâns o oră în receptor,
spunând că, în conformitate cu un sondaj făcut printre cititori, cartea ei e
cea mai bună, dar nu a fost premiată. Şi eu cred la fel, dacă o luăm în
comparaţie cu proza lui Esinencu”. Eu: „I-ai spus că nu aluat niciun vot?”
Cimpoi: „Ba nu, a luat unul sau două”. (Dar e sigur că nu a votat nimeni pentru
cartea ei, iar Cimpoi, prin „unu sau două”, nu face decât să contracareze
întrebarea doamnei: „Cum, Mihăiţă, nici tu nu ai votat pentru mine? În acest caz
de ce spui că ai pledat pentru cartea mea?” Iar Cimpoi, în acest context, aduce
aminte de un caz mai de demult, când la consiliul US se pusese la vot
înaintarea lui Emilian Bucov la premiul de stat. Înflăcărata pledoarie a lui
Andrei Lupan. Însă Bucov nu ia decât 2-3 voturi. Iarăşi se aprinde Lupan, iar
îi găseşte mii de calităţi operei şi omului Bucov. Însă la a doua votare pretendentul
chiar că nu ia niciun vot! Cum, se întreabă ceilalţi, noi ca noi, dar nu a
votat nici chiar Lupan, care bubuise o atare apoteoză?…
Şi tot aşa, şi tot aşa…
joi, 30 ianuarie 2014
CORESPONDENŢĂ CU ION ZUBAŞCU (1948 - 2011)
DIN VOLUMUL
ÎN SINGURA NOASTRĂ VIAŢĂ,
CUM SĂ NU CREDEM ÎN POEZIE?
CUM SĂ NU CREDEM ÎN POEZIE?
Corespondenţă Ion
Zubaşcu – Leo Butnaru, 2007 – 2011
În ianuarie 2011, am mai reuşit să
facem un schimb de mesaje cu Ion Zubaşcu. Spre primăvară, ne-am întâlnit la Uniunea Scriitorilor
din Calea Victoriei 115. Atunci, mi-a dăruit volumul său de versuri „Moarte de
om” ce apăruse la sfârşit de an trecut la editura „Limes”. Mi-a scris
autograful, însă fără a pune data: „Lui Leo Butnaru, cu drag şi solidaritate.
Ion Zubaşcu”. Îmi spusese câteva lucruri vagi despre chimioterapia pe care o
urma. Era în grea suferinţă. Dar lucid şi bărbat în tot ce trăia, ce suferea,
în conştientizarea apropiatului abis, precum se înţelege chiar din psalmul cu
care se deschide cartea „Moarte de om”: „Îţi mulţumesc Doamne/ pentru această
nouă zi îmbelşugată de viaţă/ pe care nu mă mai satur s-o trăiesc/ după
năucitorul diagnostic de la biopsie/ înaintea întunericului/ a nopţii ce vine/
a somnului fără nicio ieşire”. Şi nu avea să treacă mult timp, pentru ca, la
sfârşit de florar, poetul să se stingă. La Bucureşti se ţinea Târgul de Carte. E de invocat
acest detaliu, pentru că pe ultima copertă a volumului de adevărat autor stoic
„Moarte de om” sunt trecute titlurile cărţilor în pregătire ale lui Ion
Zubaşcu: „Manifest la intrarea în noua preistorie a lumii”; „Omul ocazional”;
„Omul lui Dumnezeu”, „Oameni ca lumea”; „Oamenii gramaticii universale”; „Omul
nimănui”; „Omul disponibil” (III)… În anul 1991, publicase la editura „Cartea
Românească” volumul „Omul de Cuvânt”, iar peste alţi 4 ani, la ed. „Panteon” –
„Întoarcerea la Dumnezeu ”…
Dumnezeu
şi omul – aceasta a fost marea temă a poetului şi creştinului Ion Zubaşcu; om
şi poet de un suflet atât de vibrant, de o conştiinţă atât de ardent-angajată
întru căutarea şi slujirea Binelui, precum o atestă şi majoritatea mesajelor
sale publicate aici; mesaje internautice, dar temeinice, aş zice, precum cele
din scrisorile – scrisori, variantă (încă!) paper.
De la Ion Zubaşcu / 29.XII.2007
Dragă Leo,
iată o colindă strănouă din Maramureş: „Vine
marea cât de mare,/ Dă de mare –/ Margini n-are./ Da marea ce ne adună?/ Tăt
ne-adun-on bour sur/ Cu coarnele de d’aor./ Da’n corniţă/ Ce ne-aduce?/
Leganaş/ De paltinaş./ Da’n leagăn cine-i culcat?/ On pruncuţ mic înfăşat/ Cu
făşie de mătasă/ De la
Doamna-Împărăteasă ./ Şi colinda nu-i mai multă,/ Să trăia
cine-o ascultă,/ Să sporească binele/ Cum roiesc albinele,/ Să roiască binele/
Ca prin flori albinele.”
De
zeci de ani de când cânt această colindă, m-am întrebat ce-i cu marea cea mare
într-o cântare de sărbători din munţii Maramureşului? Târziu de tot mi-am
amintit din geologie că podişul transilvan e în realitatea preistorică
fundul fostei Mări Panonice şi versurile acestei colinzi vin, poate, de pe vremurile
când valurile înalte ale acestei mări băteau în vârfurile vulcanilor numiţi
Ţibleş, Gutăi, Oaş, stinşi acum şi ei. Omul acela pământean din Maramureş
stătea cu picioarele în apa mării şi colinda de sărbători într-o limbă pe care
o înţeleg la fel de bine şi eu, când cânt cu sufletul meu de azi. Mările au
secat, vulcanii s-au stins şi ei, dar sufletul acelui om cântător de pe malul fostei
mări secate, care izbea vârfurile foştilor vulcani, e la fel de viu ca propriul
meu suflet, cu care colind acum. Fie ca prospeţimea acestui miracol,
posibil doar prin poezie şi colindă sfânta, să te însoţească până în vecii
vecilor.
Sărbători
fericite!
Ion
Zubaşcu
Neptun, "Vila Stancu", 2004. Seară-recital Ion Zubaşcu. |
*
Lui Ion Zubaşcu / 29.XII.2007
Poete
Ion Zubaşcu, ce surpriză! De parcă, acum, în iarnă, ar fi vară pe malul mării,
unde, serile, nopţile, hoream, cântam, ne împrieteneam întru toate – stele,
cer, lună, spuma mării, scoici, pescăruşi somnoroşi, tihniţi, – vecie! Şi eram
mai mulţi, unii dintre care, astăzi, colindă deja pe ţărmurile stelelor.
Dumnezeu să-i aibă în pază şi să le ofere alese daruri de Crăciun şi An Nou!
La
rândul meu, iţi urez stele în scris şi soare în destin! La mulţi ani,
frăţâne!
Cu
ataşament confratern,
Leo
Butnaru
miercuri, 29 ianuarie 2014
DIN GENEROZITATEA MAESTRULUI GLEBUS SAINCIUC
Pe când am venit student în Chişinău, cel mai în
vârstă prieten al meu mi-a devenit maestrul Glebus Saunciuc (1919-2012),
pictor, desenator virtuos, modelator de măşti, pe care le şi juca nespus de
inspirat, inventiv, cu umor. Pe scurt, era omul-spectacol, omniprezent!
Vârstele noastre erau decalate de 30 de ani, însă artistul se comporta cu o
naturaleţe sui generis, care te făcea
să nu simţi deceniile-interstiţii.
Fiind student, se întâmpla să-l întâlnesc şi la
meciurile de fotbal ale echipei „Moldova”, apoi „Nistru”, şi ne aşezam alături.
Discutam, fumam… (Pe atunci… fumam ambii… obişnuinţă pe care ne-am curmat-o
peste ani…). Nu de puţine ori, împreună cu alţi colegi, am trecut pe la
atelierul maestrului, unde amfitrionul ne angaja într-un concurs, zis „Vaca”. Adică,
poţi, nu poţi, dar încearcă să desenezi şi tu această vită blândă şi dătătoare
de lapte. Pe rafturi, în mape speciale, erau păstrate mii şi mii din mostrele
de stângăcie şi naivitate… artistică a celor care îl vizitase.
Ei bine, în timpul unor întâlniri, Glebus Sainciuc
mi-a schiţat mai multe portrete, unele dintre care, peste ani, mi le-a dăruit.
Pe altele le-a publicat în presa vremii, cum este şi cel din 1971, pe când
chipul studentului şi tânărului scriitor ce eram a apărut în „Tinerimea Moldovei”.
Un portret în ulei se află în fondurile Muzeului Naţional de Arte Plastice. Altele
sigur că au rămas în mapele lăsate în urma sa de generosul nostru prieten
Glebus Sainciuc.
Inserez aici o parte din portretele pe care mi
le-a făcut, în timp, maestrul, căruia i-am dedicat şi următorul poem:
Amânare
Pictorul Glebus Sainciuc se isprăvi
cu o oră sau două mai târziu
decât îi era programat – vreme în care
moartea îi privise tablourile întoarse cu faţa la perete
şi măştile absolut deschise către lume
la unele dintre ele reţinându-se mai pe îndelete
cumpănind cam cine ar trebui să
fie la rând…
5.VIII.2013
1971 |
1976 |
1977 |
1977 |
1982 |
1985 |
1987 |
1988 |
1988 |
1990 |
1995 |
1995 |
1997 |
1999 |
1999 |
2001 |
2004 |
vineri, 24 ianuarie 2014
DESPRE ENCICLOPEDIE ŞI PATRIOTISM CLAMOROS
UN INTERVIU DIN
– Stimate domnule
Leo Butnaru, ce semnificaţie daţi premiului care vi s-a acordat de Ziua
Naţională a Culturii?
– Răspunsul nu e
unul simplu, cere precauţie, pentru ca nu care cumva să scape de sub cuvinte aburii
egolatriei subterane, adică… sub-fireşti. Astfel că mă rezum doar la constatări
ce pot pretinde că au o valoare (strict) documentară. În primul rând, premiul
are valoare şi prin faptul că poartă numele lui Constantin Stere, personalitate
remarcabilă a culturii şi vieţii social-politice româneşti. Apoi, în linia
importanţei, el vine imediat după Premiul Naţional. Şi, poate în primul rând,
pentru că este decernat în Ziua Naţională a Culturii (perfect valabil şi: Ziua
Culturii Naţionale), care e un altfel de a spune Ziua Geniului Românesc, în
general, şi cel al lui Mihai Eminescu, în special.
– Cum apreciaţi
propria activitate şi în ce măsură acest premiu valorifică calitatea
dumneavoastră de om al culturii, de intelectual?
– Consideram că
suntem colegi buni şi n-o să-mi adresezi întrebări atât de… complicate,
delicate, chiar inconvenabile. Cum adică să-mi apreciez eu însumi activitatea?!...
Hai să procedăm în felul următor: cei care ar dori să afle răspunsul la această
ispitire, pot trece, eventual, pe la Biblioteca Naţională ,
unde este vernisată o expoziţie biobibliografică Leo Butnaru. De acolo se poate
afla şi măsura, şi valoarea, şi cultura, şi intelectul. Bineînţeles, în
parametrii în care există, pot exista ele.
19.XII.1992
Telefonează V. Spinei, punându-mă la curent că au
apărut „Caietele de cultură” dedicate sărbătorilor de An Nou. Roagă să-i
reamintesc lui Cimpoi că numărul „VS” din 15 ianuarie va fi dedicat integral
lui Eminescu.
A fost o noapte cu întunericul străbătut de
învârtejiri magnetice. Am dormit cam 4-5 ore şi, după ce mi-am pregătit ceaiul,
am reînceput lectura, oarecum „dificilă”, a „Epistolarului” (prezentat şi
îngrijit de Gabriel Liiceanu).
Astăzi, la 9,00, pornim spre Rădăuţi. Unele
manifestări organizate de fundaţia bucovineană „Flondor”. Cu A. Suceveanu şi N.
Spătaru.
Ieri, primesc următoarea invitaţie:
„Fundaţia Soros din Moldova şi Ambasada SUA Vă invită la recepţie în noaptea de Crăciun. Serata va fi
găzduită de Centrul de cultură şi artă…” Plus o notă, ca PS la programul
manifestărilor: „Pe tot parcursul zilei de 24 decembrie invitatele noastre pot
beneficia contra plată de serviciile salonului de cosmetică şi ale frizeriei
etc.”
26.XII.1992
Prin urmare, între sâmbătă şi marţi (19-22
decembrie), ne-am deplasat la
Rădăuţi împreună cu Arcadie Suceveanu, Mihai Pânzaru
(preşedintele fundaţiei „Iancu Flondor”), Nicolae Spătaru… Mai sosesc şi
realizatorii filmului despre Vasile Leviţchi – Alecu Havriliuc, Silviu Dabija
şi Victro Staşevschi. Au închiriat
„Volgă”, şoferul fiind o namilă de bulgăroi care nu prea ştie româneşte,
dar poate aprecia la justă valoare băuturile bucovinene.
sâmbătă, 18 ianuarie 2014
ÎN TIMP ŞI SPAŢIU
13.XII.1992
Întâmplarea
face că, după ce am reprodus caracteristicile lui Dinescu referitoare la alţi
colegi, în „România literară” nr. 39 să
citesc într-un articol de Alexandru George o constatare imprevizibilă la care,
recunosc, n-aş fi putut ajunge vreodată. E aceasta: „Unde să aşezi mai propriu
pe poetul Mircea Dinescu decât lângă Adrian Păunescu, a cărui variantă mai
zglobie şi mai uşuratică este; ponderoasele tomuri ale autorului «Istoriei unei
secunde» nu îl strivesc prin vecinătatea lor impozantă”.
Păi da, tot trec şi trec viperele şerpuitoare
peste cărţile noastre, picurându-le cu otravă, iar noi zicem nătângi: „Ei şi?
Că doar vipera se află şi pe blazonul farmaciilor…”
14.XII.1992
Ieri (…acum 9 ani), Nichita Stănescu a trecut
Dincolo. Pe pervazul de lângă masa mea de scris şi mai mult de-nescris, ci de
citit, stă într-o demnă îngândurare chipul său imprimat pe blazonul ce se
acorda (până acum un timp) laureatului Serilor de Poezie de la Deseşti , Maramureş. Şi tot
în aceste clipe îmi aduc aminte de minunata seară „Nichita Stănescu” de la
„Ateneul român” bucureştean, unde i-am cunoscut pe părintele Galeru, Sorin
Dumitrescu, Nicolae Breban, Ion Caramitru, Leopoldina Bălănuţă ş. a.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)