Leo BUTNARU
din
din
În
ultimele trei decenii ale secolului trecut, se intensificaseră până la – pardon
– dezmăţ (cel puţin, aşa mi se părea mie) atacurile meta-literaturologice la
adresa metaforei (se intensificaseră – la trecut? Totuşi, încă nu se poate
vorbi oarecum... „inactual” despre acest fenomen, ceea ce se va înţelege din
argumentele prezentate în continuare). Şi, curios, nu o singură dată, prea
săreau peste cal sau îşi făceau cal de bătaie din acest subiect unii dintre cei
care, se părea, trebuia să fie, din contra, pro-metaforişti, adică – unii
autori de versuri. Poate şi din motivul că, în textele lor seci, rectilinii,
căzute în oralitatea narativului ordinar, intimist-jurnalistice, să le zic, cam
zburdau caii verzi pe pereţi. De regulă, aceştia erau (mai sunt!) autorii slab
culturalizaţi şi, poate, sărăcăcios dotaţi cu har artistic, care nu au o
unitate de conştiinţă de creaţie, ca să nu mai vorbim şi de una teoretică, şi
care nu se pot remarca prin careva trăsături de stil/ stiluri distincte, nu
propun nimic nou (neavând de unde!), nu tind spre primenirea artei întru
perpetua ei contemporaneizare, nu vădesc virtuţi întru originalitate, ci
parazitează, eclectic, păscându-şi caii verzi pe... pajiştile pastişelor sau,
cu şi mai adâncă inconştienţă, pe brazdele trase de predecesori, de care, cu şi
fără ocazie, încearcă să facă abstracţie. Ei nu sunt în stare să dea o palmă
gustului public (ca să ne amintim de un manifest al futuriştilor ruşi, din
1912), ci, chiar de primesc destule palme, nu-şi potolesc aroganţa şi
retorica... fără obiect, de fapt (odată ce exclud metafora din ecuaţie). Am
impresia că, indirect, tocmai la ei se referea, acum zece ani, regretatul coleg
Ion Stratan, care avea de camarazi/ prieteni mai mulţi narativi în prozodie,
mai mulţi nemetaforişti, spunând într-un interviu: „Mie metafora mi se pare una
dintre laturile onestităţii creatoare în materie de lirism (...) poezia trebuie
să fie, într-un sens, cunoaştere şi eu cred că metafora, nu neapărat creând o
literatură de iluzii, de fatală şi convenţională suprarealitate, este una
dintre căile regale ale literaturii”.
Nu
i-am înţeles nici pe unii confraţi mult mai elevaţi decât herghelegiii cailor
de clorofilă ce discreditau sau mai discreditează metafora,