A trecut la cele veşnice, în grija Universului mereu renăscător, prietenul nostru, poetul şi prozatorul Petre Anghel (3.II.1944 - 3.IV.2015). L-am cunoscu în iulie 1993 la Chişinău, ne-am împrietenit, am realizat şi un dialog, pe care îl reproduc aici; dialogul intitulat atât de sugestiv:
„SUNT UN OM GRĂBIT CARE E SPERIAT DE TIMP”
– Stimate coleg Petre Anghel, eşti directorul
revistei „Avanpost” ce are ca generic o sintagmă memorabilă: „…un vis al
inteligenţei libere”. Ce ar însemna în concepţia dumitale inteligenţa liberă?
Când va deveni acest vis realitate?
– Vreau să fac precizarea că sintagma îi aparţine
lui Titu Maiorescu, ceea ce poate se ştie mai puţin. Vorbind despre inteligenţă
liberă, cred că ar fi cazul să încercăm cel puţin o separare pe verticală şi
una pe orizontală. Pe verticală, adică din punct de vedere istoric. Eu cred că
intelectualul adevărat este liber în orice împrejurare, în orice regim, în
orice context şi este firesc să fie aşa, pentru că instrumentul lui de lucru
este gândul. Or, se ştie, din fericire pentru omenire, încă nu s-a reuşit să se
închidă gândul. După aceea, pe orizontală, cred că suntem liberi de la individ
la individ în măsura în care ne propunem acest lucru şi mai ales în măsura în
care avem un concept exact despre libertate. Artistul în special şi
intelectualul în general nu poate trăi în afara libertăţii. Sigur că şi aici
trebuie să intervină un criteriu al limitării şi acest criteriu este simplu şi,
din fericire, descoperit de civilizaţiile vestice, mai ales: a fi liber
înseamnă de fapt a respecta şi libertatea celuilalt. Deci un individ poate să
facă orice cu o singură condiţie: să respecte ca şi celălalt individ, ca şi
semenii lui să aibă acest drept.
– Intelectualii noştri fac dovada acestui respect
reciproc?
– Eu cred că ei ştiu ce-i libertatea. Am o părere
foarte bună despre intelectuali nu pentru că ei ar avea nevoie să-i susţin sau
să aibă în mine un avocat. A fost o tendinţă pornită din propaganda comunistă,
uneori făţişă, alteori mai subtilă, mai subersivă, aceea de-a arunca tot răul
din regimurile totalitare pe seama intelectualilor. Vreau să spun că a şi
prins. Eu însumi, probabil şi dumneata, am fost uneori întrebat de-a dreptul:
„Domnule, da’ce fac intelectualii?”. Personal, am zâmbit în faţa acestei
întrebări. Ce să facă? Intelectualii gândesc. Socialismul
l-au construit muncitorii. La pământ, forţat, au renunţat ţăranii. Regimurile totalitare au fost concepute de politruci. De ce să fie intelectualii întrebaţi ce fac? Intelectualii chiar trăiau în libertate. Şi vreau să spun că, spre cinstea lor, în vremurile cele mai grele. Subliniez – sub stalinism, sub ceauşism intelectualii adevăraţi (deşi e aproape un pleonasm să vorbesc despre intelectualii adevăraţi, căci nu pot exista şi intelectuali neadevăraţi) şi-au găsit rostul, au gândit asupra sensului existenţei, asupra destinului lor, asupra destinelor popoarelor din care fac parte. Deci ei şi-au îndeplinit misiunea. Însă nu e mai puţin adevărat că au fost şi intelectuali care au abdicat de la menirea lor pentru avantaje materiale, au intrat în angrenajul puterii. Dar eu zic că acest gen de intelectuali trebuie să ne intereseze mai puţin pentru că, transferând implicit discuţia în planul poeziei şi ajungând obligatoriula Eminescu
care, sigur, a fost un mare intelectual, dar în primul rând este simbolul
poeziei româneşti şi prin extensie al poeziei universale – el a făcut poezie şi
pe noi nu ne interesează că pe timpul lui erau poeţi mediocri sau erau
absolvenţi de facultăţi care ţineau cu liberalii sau ţineau cu conservatorii,
sau vindeau ţara bulgarilor, sau se ocupau de afaceri în loc să se ocupe de
destinul României. Pentru noi simbolul este Eminescu, nu este intelectualul.
l-au construit muncitorii. La pământ, forţat, au renunţat ţăranii. Regimurile totalitare au fost concepute de politruci. De ce să fie intelectualii întrebaţi ce fac? Intelectualii chiar trăiau în libertate. Şi vreau să spun că, spre cinstea lor, în vremurile cele mai grele. Subliniez – sub stalinism, sub ceauşism intelectualii adevăraţi (deşi e aproape un pleonasm să vorbesc despre intelectualii adevăraţi, căci nu pot exista şi intelectuali neadevăraţi) şi-au găsit rostul, au gândit asupra sensului existenţei, asupra destinului lor, asupra destinelor popoarelor din care fac parte. Deci ei şi-au îndeplinit misiunea. Însă nu e mai puţin adevărat că au fost şi intelectuali care au abdicat de la menirea lor pentru avantaje materiale, au intrat în angrenajul puterii. Dar eu zic că acest gen de intelectuali trebuie să ne intereseze mai puţin pentru că, transferând implicit discuţia în planul poeziei şi ajungând obligatoriu