24.XI.1995
Ieri seară, la Muzeul de Istorie, o
recepţie oferită de excelenţa sa domnul ambasador al Cehiei la Bucureşti şi Chişinău
Jaromir Kvapil. Prologul – vernisarea unei expoziţii de artă plastică a câtorva
pictori portughezi. Pânze ample, unele de o concepţie strict geometrică, altele
(nuanţe grave de umbră şi… mai umbră) de un neliniştitor stigmat mistic, parcă,
celelalte – de un lirism difuz la hotarele dintre figurativ şi abstracţiunea
dezlănţuită, lăsată „în caii ei”. Dar s-ar fi putut selecta şi altceva, mai
convingător ca valoare.
Unii dintre vizitatori
recunosc că nu pricep cine ştie ce din imaginile de pe pânze. Iar un meşteşugar
al detaliului şi chiţibuşurilor în pictură, care e Filimon Hămuraru, comentează
astfel: „Ce de-a pânză irosită în zadar!”
De, azi, pentru pictorii
din stânga Prutului, achiziţionarea pânzei e o problemă gravă de portofel
dezumflat… Însă e drept că arta, totuşi,
e ceva de dincolo de pânză şi de portofel…
Aud, siderat, că s-a
sinucis poetesa Gabriela Negrenu! S-a aruncat de la un etaj foarte înalt. Ea
care, la întâlnirea de la
Neptun , în iunie, se mişca atât de dezinvolt şi aerian,
părând a fi de o vivacitate irezistibilă. Oferea, multora, autografe pe cartea
nouă ce-i apăruse. Femeie frumoasă, în stare să trezească invidia altor colege…
Îmi pare neadevărată constatarea ce ar vrea să scoată la iveală înaltul grad de
laşitate, că, cică, suntem poporul ce dăm cel mai mic număr de sinucigaşi… Ce
statisticieni ai Diavolului!
Tragismul implicit oricărei
experienţe (de oricare ordin), deoarece, încercând/ experimentând, faci o
presiune, depui forţă, suprimi nişte împotriviri; apoi, acţionezi şi oarecum la
întâmplare, necunoscând legi, neştiind ce ar putea rezulta din asemenea
încercare, izbânda şi eşecul fiind garantate
în egală măsură, ba chiar eşecul, în urma experienţelor, e mai frecvent decât
reuşita. Iar eşecul nu e decât tragism, uneori voalat, atenuat de oboseala şi resemnarea venite în urma
zădărniciilor de a experimenta, de a presa, de a insista, de a te alege cu
nimic…
Oricât de trist ai fi, nu
merge cu privirile în pământ – te va dezola şi mai mult, până la dezolare,
aspectul trotuarelor crăpate, deteriorate, peticite alandala, ca semn al unui
dezastru pruto-nistrean sau pan-românesc ce nu poate fi tăinuit…
Unul din puţinele momente
importante pe care le-am trăit la Băile
Herculane : contemplarea pe verticală a unui arbore uriaş de
pe alte tărâmuri – secvoia de lângă scările ce duc spre Palatul de Cultură.
Diametrul – cam cât lăţimea mesei mele de scris, peste 1,5 metri . Secvoia care
trăieşte sute de ani, atingând o înălţime de până la 100 de metri şi un
diametru de 8,5 metri… Astfel că exemplarul de la Băile Herculane ar fi abia în
preajma adolescenţei sale…
Problema cu sincronizarea
spirituală şi – de ce nu? – profesională (ca scriitori) panromânescă s-ar putea
explica astfel: noi ne aflăm într-o egalitate de şanse şi într-o inevitabilă
inegalitate de har şi voinţă de a ne asuma şi valorifica maxim aceste şanse. E
drept, contează şi achiziţiile noastre, ale fiecăruia în parte, de până la
apariţia acestei egalităţi de şanse. Oricum, năzuiesc la sincronizare mulţi,
izbutesc şi vor izbuti, plenar, mai puţini. Iar ceea ce se pune pe fundul
athanorului este zaţul orgoliilor nesatisfăcute în străvechiul vas al
alchimiştilor zădărniciilor…
În încrâncenata surzenie/
muţenie a intimităţii conştiinţei mele de vieţuitor pe pământ, sub cer,
realizez că sunt un cascador al disperărilor care, prin trucurile sale,
reuşeşte (încă) să revină la speranţe, la iluzia necesară, cum zicem într-un
titlu de carte. Apoi, iar, un cascador al speranţelor care, prin manevre
fulminante, încearcă, pe cât se poate, să evite recăderea în disperare.
Iei, îmi telefonează Angela
Aramă, pentru o emisiune TV de revelion, la care invitaţii vor trebui să spună
câte un banc, două, trei şi să răspundă la întrebarea cam sub semnul cărei
glume a trecut în acest an pe ducă, 1995. Cică m-ar fi recomandat interpreta de
folck Maria Mocanu, care nu s-a zgârcit la înalte elogii referitor la
capacitatea mea de a întreţine o atmosferă destinsă.
De, latinii ziceau: Joculatores sunt histriones; adică: Cei care glumesc sunt actori. Nu ştiu de
câtă măiestrie actoricească sunt eu în stare, însă uneori îi fac pe mulţi să
hohotească până la lacrimi, ţinându-se de burtă.
Când însă eşuez, cred că
spun bancuri de… peşte, şi din peşteră.