Post
aetatem nostram*
Lui A. Ia. Sergheev
I
„Imperiul e-o țară pentru proști”.
Circulația e sistată cu ocazia
sosirii Împăratului. Plebea
înghesuie legionarii, răsună cântec,
strigăt;
însă palanchinul e închis. Obiectul
adulării
nu vrea să fie și obiectul curiozității.
În cafeneaua pustie din spatele palatului
un grec rătăcitor joacă domino cu
un invalid nebărbierit. Fețele de masă
sunt dungate cu rămășițele luminii zilei,
iar ecoul jubilărilor din străzi învolbură
pașnic
jaluzelele. Grecul ce tot pierde
numără drahme; învingătorul își comandă
un ou fiert – să fie tare – și sare.
În dormitorul ferit și larg un vechi
arendaș
îi povestește unei tinere hetaire
cum i-a fost dat să vadă Împăratul. Femeia
nu-l crede și râde în hohote. Ăsta ar fi
preludiul jocurilor amoroase.
II. Palatul
Un satir și o nimfă sculptați în marmoră
privesc în apa adâncă din bazin, netezișul
căreia
i-acoperit cu petale de trandafiri.
Guvernatorul, desculț, chiar cu mâna sa
îi însângerează mutra regișorului local
din cauza a patru porumbei, pârliți în
aluat
(în momentul secționării bucatelor, ei
reușiră
să-și ia zborul, însă neamânat căzură pe
masă).
S-a dus naibii sărbătoarea, poate chiar și
cariera.
Regișorul se zvârcolește mut pe podeaua
udă
sub genunchiul greu, mușchiulos al
guvernatorului. Aromele de trandafiri
încețoșează pereții. Slugile, ca niște
statui,
privesc indiferente undeva în față.
Iar piatra lucioasă nimica nu reflectă.
În deformata lumină a lunii nordice,
ce se-nfășură în jurul hornului de
bucătărie,
grecul rătăcitor, îmbrățișat c-o pisică,
privește
cum doi sclavi scot pe ușă cadavrul
regișorului-bucătar,
înfășurat într-o rogojină și cu care agale
coboară panta spre râu.
Scrâșnește pietrișul.
Pe-acoperiș, un ins se străduie să închidă
gura colțoasă-a unui cotoi.
III
Abandonat de adolescentul drag, bărbierul
se examinează-atent în oglindă – se vede,
tânjind după el, motiv din care a uitat cu
totul
de mutra mușteriului acoperită cu spumă.
„Probabil, băiatul nu va mai reveni”.
Între timp mușteriul moțăie liniștit
și vede vise pur grecești: cu zei,
cu cafarzi, cu lupte în gimnazii, unde
acrul miros de sudoarea
irită nările.
Zburând de pe tavan,
o muscă barosană, dând un cerc prin aer,
se-așază pe obrazul înălbit de spumă
a celui ce-adormi și, afundată-n clăbuci
de spumă,
ca bieții infanteriști-peltaști ai lui
Xenofon
prin zăpezile armene, peste prăvălișuri,
înălțimi, defileuri gâza se târăște încet
spre culmi, iar după ce-nconjoară gura
deschisă,
nărăvește să urce pe vârful nasului.
Grecul deschide strașnicul său ochi negru,
și musca, bâzâind strident de spaimă,
zboară aiurea.