În iunie 1994, în incinta Muzeului de Artă Modernă din Galați, ni s-a întâmplat să conversăm pe îndelete. Republic aici interviul de acum un sfert de veac.
Ion HOREA:
DACĂ NU AM CĂLDURA DIN AFARĂ,
TREBUIE SĂ AM COMBUSTIA MEA INTERIOARĂ
– Stimate domnule Ion Horea,
iată-ne retraşi în una din sălile Muzeului de Artă Contemporană din Galaţi,
muzeu care, în aceste clipe, este colindat cu negrabă de colegii noştri sosiţi
din mai multe ţări la Festivalul Internaţional de poezie românească
„Zări şi etape”. Mi se pare că anume aici şi acum este momentul propice „să-i
aduc aminte” poetului Ion Horea că, decenii în urmă, dumnealui a studiat la Facultatea de
belle-arte...
–
A fost o încercare de un an de zile, 1948-1949, într-un moment critic al
biografiei mele. Am terminat liceul. Fratele meu era în anul trei al Institutul
de Arte Plastice la
Bucureşti , fosta Academie de belle-arte, pe urmă devenită
Institutul „Grigorescu”. Părinţii mei erau ameninţaţi să fie declaraţi
chiaburi, iar eu – să intru într-un con de interdicţie a urmării unei
facultăţi. Şi era un an de încercare, şi m-am alăturat fratelui meu, eu neavând
până în acel moment dovedit un talent plastic, dar vibra ceva în mintea, în
condeiul şi capacitatea mea de a configura oarece pe hârtie. Am luat examenele
cu „foarte bine” şi am fost un student exemplar. L-am avut pe Dărăscu la desen,
pe Medrea şi asistentul lui, Boris Caragea, la sculptură şi eu, dacă aş mai fi
rămas, aş fi urmat sculptura.
– Însă aţi urmat... poezia şi
aţi rămas în cuprinsurile ei. De unde şi următoarea întrebare, la care v-aş
ruga să-mi daţi un răspuns fulger, fără a lăsa timp între ispitirea mea şi
răspunsul domniei voastre. Şi, dacă sunteţi de acord să ne autotestăm în acest
mod, iată întrebarea: când auziţi cuvântul poezie, care este primul lucru,
prima imagine, prima noţiune ce vă vine în minte?
–
(...)
– Vom remarca şi pauza,
lungul şir de clipe care despart întrebarea de răspuns...
–
Da... Trebuie să remarcăm pauza, fiindcă pentru mine este important – şi nu
numai după ce mi-am făcut o relativă cultură literară – de a înţelege poezia ca
totalitate, ca pe o cuprindere a fiinţei în elementele ei esenţiale, de la
cântec la dimensiunile cosmice în scrierea duratei existenţei. Poate că pare
fals ceea ce spun şi pare o încercare de a explica, acum, la nevoie, această
stare, dar niciodată n-am acceptat să i se spună poezie unui text facil, unui
text uşor distractiv versificat, unei lozinci versificate, etc., adică oricărei
forme fals literară a unei substanţe cu totul străină de poezie, a unui gest cu
totul în afara demersului poetic. Şi înfiorarea lirică, şi acea modificare a
propriei tale fiinţe, în minutele, în ceasurile lecturii de poezie, dacă nu se
produce, nu realizează termenul de poezie şi nu se configurează nimic în
fiinţă. Petru asta spun că încerc să explic prin ceea ce refuz, ca să rămân la
esenţialitatea poeziei. Cum să spun? Nu mă sfiesc să văd în poezie treptele
tragice ale fiinţei în materialitatea ei, în ceea ce Arghezi dezvăluie cu
rigori extraordinare: pe măsură ce creează fiinţa în poezia lui, o şi
demontează, o şi dezarticulează, de la intimităţile corporale la gestica
socială şi la proiecţiile cosmice. Cam aşa înţeleg eu poezia.
– Recunosc că trăiesc un
neobligatoriu moment de dezamăgire, gândindu-mă că aici, în muzeu, în anturajul
atâtor pânze de o copleşitoare cromatică, aţi fi putut aduce în prim-planul
răspunsului şi exemplul străvechi cu legătura dintre pictură şi poezie, pornind
încă de la anticul grec Simonides care susţinea că pictura este o poezie care
tace, iar poezia este o pictură care
vorbeşte. Sau, dacă aţi spus că aţi fi putut trece la sculptură... altceva,
pare-se un neamţ pre nume Richter, afirma că pitura este mijlocitoarea dintre
poezie şi sculptură...
–
Nu-i târziu... Nu-i târziu să ne referim la atare exemple, pentru că relaţia
între vibraţia culorii şi tot ceea ce ţine de datul natural al existenţei –
natura îţi este dată prin formă şi prin culoare – o găsim aicea, în acest loc,
sintetizată. E poezie, e poezie în culoare, într-adevăr.
– Destinul unui om de creaţie,
lucid, conştient de sine, ar fi un sistem sau ceva ce ţine mai mult de hazard
şi imprevizibil?
–
Şi de una şi de alta, cred eu, gândindu-mă chiar la propria mea existenţă. Eu
am avut, zic, norocul, şi când sunt foarte trist, zic nenorocul, de a fi alături
de vărul meu primar, poetul Ioanichie Olteanu, traducătorul lui Esenin. Din
anii adolescenţei, acest om, în vacanţe şi în întâlnirile noastre, era
prototipul cărturarului, poetului şi intelectualului care, până la această oră,
mă intimidează, şi eu în faţa lui sunt acelaşi şcolar de acum patruzeci de ani.
El mi-a dezvăluit peisajul literar românesc şi confluenţele cu literatura
universală şi mi-a oferit biblioteca lui de la ţară şi mi-a schiţat fişe de
lecturi pentru studiul organizat al literaturii şi al poeziei, în special, şi
am înţeles punctele esenţiale în evoluţia poeziei româneşti de la bătrânii până
la modernii mari poeţi ai limbii noastre şi, concomitent, direcţia spre ceea ce
înseamna în timpul războiului, deci la pragul modernităţii pe care am trăit-o
ulterior (Baudelaire, Rimbaud, poezia franceză, Esenin; poezia mare europeană,
mondială, Whitman în ediţia din „Cultura naţională” a lui Pârvan, traducerea
lui Busuioceanu, el mi-a dat-o; mi-a dat reviste, „Gând românesc” a lui Arghezi
şi antologia lui Pillat şi Perpessicius; mi-aduc aminte – sunt cărţile de
căpătâi ale mele în anii adolescenţei). Deci, e o şansă. Din acest moment,
începe modificarea, poate a altor posibilităţi ale vieţii mele. Puteam să fiu
un elev de liceu care termină şi studiază comerţul sau mai ştiu eu ce, ca să
fie ceva în viaţă. Ei nu, s-a modificat! Sigur că a vibrat ceva în mine, că
altfel puteam să fiu indiferent la prezenţa vărului meu în casă sau în sat.
De
aici prieteniile literare şi afinităţile şi ambianţa pe care o creezi alături
de oameni. Este foarte important. Eu nu am avut parte de un mare noroc, ca să-l
duc mai departe, pentru că, precum v-am spus, viaţa m-a forţat să mă izolez. Am
fost obligat, după un an de zile, să părăsesc Institutul, căci l-au făcut, totuşi,
pe tata chiabur şi era să fiu dat afară cu huiduieli, fratele meu la fel. Am
mers la uzinele de la Cugir
şi m-am făcut desenator tehnic. Pe dexteritatea mea de desenator am putut să
învăţ uşor desenul tehnic şi am fost un excelent desenator tehnic-copist doi
ani de zile. Pe urmă m-am dus la Şcoala de literatură „Mihai Eminescu” şi am
reintrat în ambianţa culturală...
– După atâtea lecturi solide,
pe care vi le recomandase vărul Ioanichie Olteanu, ce mai făceaţi la Şcoala de
literatură?