În iunie 1994, în incinta Muzeului de Artă Modernă din Galați, ni s-a întâmplat să conversăm pe îndelete. Republic aici interviul de acum un sfert de veac.
Ion HOREA:
DACĂ NU AM CĂLDURA DIN AFARĂ,
TREBUIE SĂ AM COMBUSTIA MEA INTERIOARĂ
– Stimate domnule Ion Horea,
iată-ne retraşi în una din sălile Muzeului de Artă Contemporană din Galaţi,
muzeu care, în aceste clipe, este colindat cu negrabă de colegii noştri sosiţi
din mai multe ţări la Festivalul Internaţional de poezie românească
„Zări şi etape”. Mi se pare că anume aici şi acum este momentul propice „să-i
aduc aminte” poetului Ion Horea că, decenii în urmă, dumnealui a studiat la Facultatea de
belle-arte...
–
A fost o încercare de un an de zile, 1948-1949, într-un moment critic al
biografiei mele. Am terminat liceul. Fratele meu era în anul trei al Institutul
de Arte Plastice la
Bucureşti , fosta Academie de belle-arte, pe urmă devenită
Institutul „Grigorescu”. Părinţii mei erau ameninţaţi să fie declaraţi
chiaburi, iar eu – să intru într-un con de interdicţie a urmării unei
facultăţi. Şi era un an de încercare, şi m-am alăturat fratelui meu, eu neavând
până în acel moment dovedit un talent plastic, dar vibra ceva în mintea, în
condeiul şi capacitatea mea de a configura oarece pe hârtie. Am luat examenele
cu „foarte bine” şi am fost un student exemplar. L-am avut pe Dărăscu la desen,
pe Medrea şi asistentul lui, Boris Caragea, la sculptură şi eu, dacă aş mai fi
rămas, aş fi urmat sculptura.
– Însă aţi urmat... poezia şi
aţi rămas în cuprinsurile ei. De unde şi următoarea întrebare, la care v-aş
ruga să-mi daţi un răspuns fulger, fără a lăsa timp între ispitirea mea şi
răspunsul domniei voastre. Şi, dacă sunteţi de acord să ne autotestăm în acest
mod, iată întrebarea: când auziţi cuvântul poezie, care este primul lucru,
prima imagine, prima noţiune ce vă vine în minte?
–
(...)
– Vom remarca şi pauza,
lungul şir de clipe care despart întrebarea de răspuns...
–
Da... Trebuie să remarcăm pauza, fiindcă pentru mine este important – şi nu
numai după ce mi-am făcut o relativă cultură literară – de a înţelege poezia ca
totalitate, ca pe o cuprindere a fiinţei în elementele ei esenţiale, de la
cântec la dimensiunile cosmice în scrierea duratei existenţei. Poate că pare
fals ceea ce spun şi pare o încercare de a explica, acum, la nevoie, această
stare, dar niciodată n-am acceptat să i se spună poezie unui text facil, unui
text uşor distractiv versificat, unei lozinci versificate, etc., adică oricărei
forme fals literară a unei substanţe cu totul străină de poezie, a unui gest cu
totul în afara demersului poetic. Şi înfiorarea lirică, şi acea modificare a
propriei tale fiinţe, în minutele, în ceasurile lecturii de poezie, dacă nu se
produce, nu realizează termenul de poezie şi nu se configurează nimic în
fiinţă. Petru asta spun că încerc să explic prin ceea ce refuz, ca să rămân la
esenţialitatea poeziei. Cum să spun? Nu mă sfiesc să văd în poezie treptele
tragice ale fiinţei în materialitatea ei, în ceea ce Arghezi dezvăluie cu
rigori extraordinare: pe măsură ce creează fiinţa în poezia lui, o şi
demontează, o şi dezarticulează, de la intimităţile corporale la gestica
socială şi la proiecţiile cosmice. Cam aşa înţeleg eu poezia.
– Recunosc că trăiesc un
neobligatoriu moment de dezamăgire, gândindu-mă că aici, în muzeu, în anturajul
atâtor pânze de o copleşitoare cromatică, aţi fi putut aduce în prim-planul
răspunsului şi exemplul străvechi cu legătura dintre pictură şi poezie, pornind
încă de la anticul grec Simonides care susţinea că pictura este o poezie care
tace, iar poezia este o pictură care
vorbeşte. Sau, dacă aţi spus că aţi fi putut trece la sculptură... altceva,
pare-se un neamţ pre nume Richter, afirma că pitura este mijlocitoarea dintre
poezie şi sculptură...
–
Nu-i târziu... Nu-i târziu să ne referim la atare exemple, pentru că relaţia
între vibraţia culorii şi tot ceea ce ţine de datul natural al existenţei –
natura îţi este dată prin formă şi prin culoare – o găsim aicea, în acest loc,
sintetizată. E poezie, e poezie în culoare, într-adevăr.
– Destinul unui om de creaţie,
lucid, conştient de sine, ar fi un sistem sau ceva ce ţine mai mult de hazard
şi imprevizibil?
–
Şi de una şi de alta, cred eu, gândindu-mă chiar la propria mea existenţă. Eu
am avut, zic, norocul, şi când sunt foarte trist, zic nenorocul, de a fi alături
de vărul meu primar, poetul Ioanichie Olteanu, traducătorul lui Esenin. Din
anii adolescenţei, acest om, în vacanţe şi în întâlnirile noastre, era
prototipul cărturarului, poetului şi intelectualului care, până la această oră,
mă intimidează, şi eu în faţa lui sunt acelaşi şcolar de acum patruzeci de ani.
El mi-a dezvăluit peisajul literar românesc şi confluenţele cu literatura
universală şi mi-a oferit biblioteca lui de la ţară şi mi-a schiţat fişe de
lecturi pentru studiul organizat al literaturii şi al poeziei, în special, şi
am înţeles punctele esenţiale în evoluţia poeziei româneşti de la bătrânii până
la modernii mari poeţi ai limbii noastre şi, concomitent, direcţia spre ceea ce
înseamna în timpul războiului, deci la pragul modernităţii pe care am trăit-o
ulterior (Baudelaire, Rimbaud, poezia franceză, Esenin; poezia mare europeană,
mondială, Whitman în ediţia din „Cultura naţională” a lui Pârvan, traducerea
lui Busuioceanu, el mi-a dat-o; mi-a dat reviste, „Gând românesc” a lui Arghezi
şi antologia lui Pillat şi Perpessicius; mi-aduc aminte – sunt cărţile de
căpătâi ale mele în anii adolescenţei). Deci, e o şansă. Din acest moment,
începe modificarea, poate a altor posibilităţi ale vieţii mele. Puteam să fiu
un elev de liceu care termină şi studiază comerţul sau mai ştiu eu ce, ca să
fie ceva în viaţă. Ei nu, s-a modificat! Sigur că a vibrat ceva în mine, că
altfel puteam să fiu indiferent la prezenţa vărului meu în casă sau în sat.
De
aici prieteniile literare şi afinităţile şi ambianţa pe care o creezi alături
de oameni. Este foarte important. Eu nu am avut parte de un mare noroc, ca să-l
duc mai departe, pentru că, precum v-am spus, viaţa m-a forţat să mă izolez. Am
fost obligat, după un an de zile, să părăsesc Institutul, căci l-au făcut, totuşi,
pe tata chiabur şi era să fiu dat afară cu huiduieli, fratele meu la fel. Am
mers la uzinele de la Cugir
şi m-am făcut desenator tehnic. Pe dexteritatea mea de desenator am putut să
învăţ uşor desenul tehnic şi am fost un excelent desenator tehnic-copist doi
ani de zile. Pe urmă m-am dus la Şcoala de literatură „Mihai Eminescu” şi am
reintrat în ambianţa culturală...
– După atâtea lecturi solide,
pe care vi le recomandase vărul Ioanichie Olteanu, ce mai făceaţi la Şcoala de
literatură?
–
N-au fost aşa lecturi solide... La Şcoala de literatură am înţeles şi latura
bună şi latura rea a scrisului. Nu am acceptat în sinea mea îndoctrinarea şi
toată povara ideologică, politică ce ni se impunea, care implica cenzura şi
eliminarea valorilor. Mergeam în Parcul Kiseleff, în spatele şcolii, şi citeam
pe Arghezi pe sub tufişuri, cu Alexandru Căpraru, cu alţi confraţi. Am avut un
vraf de cărţi – Panait Istrati, Ion Barbu, Octavian Goga, Liviu Rebreanu chiar,
pe care le ţineam ascunse în dulap şi, la un moment dat, când se anunţa o razie
prin dormitoare, le-am dus la o doamnă cunoscută din oraş, să nu mi le
distrugă. Am fost găsit citind „Tragedia Omului” de Modach în traducerea lui
Goga şi profesorul de marxism mi-a confiscat cartea, zicând: „Dacă mâine la
examen vei şti, ţi-o dau înapoi, iar de nu...” Am ştiut perfect şi mi-a dat
cartea, profesorul Hoajă. Pe urmă îmi vorbea în alţi termeni despre literatură,
după ce s-a desfiinţat şcoala, iar băiatul lui, din câte am auzit, este un
teribilist publicist şi scriitor.
Dar
asta e o paranteză, care poate fi eliminată.
– N-aş crede. Orice dialog
are parantezele şi imprevizibilele lui segmente de zigzag, care-i oferă farmec.
–
Dar am înţeles altceva. Prin Şcoala de literatură un număr de oameni de valoare
au reuşit să fie selectaţi, promovaţi şi să li se deschidă calea spre afirmarea
literară. Vorba lui Sadoveanu la deschiderea şcolii: „Important este dacă va
rămânea unul dintre voi”, aicea nu mai ştiu cum a spus... Este adevărat. Adică,
de acolo au ieşit două-trei sute de oameni, absolvenţi...
– Să ne amintim numele
câtorva colegi de-ai dumneavoastră...
–
Aşa... Eu n-am fost coleg cu Labiş, el a venit după mine. Înaintea mea a fost
Alexandru Andriţoiu, Aurel Rău de la Cluj. Coleg cu mine a fost Alexandru Căpraru, cum
v-am spus, Victor Tulbure...
– Observ că în primul rând îi
amintiţi pe transilvăneni. Ce-i drept, Tulbure e de la Căuşeni , fostul judeţ
Tighina...
–
Dacă-s de pe acolo, din Transilvania... Eu, chiar fără să locuiesc la Cluj , am avut sentimentul că
aparţin cercului lor, pentru că vărul meu Ioanichie Olteanu era şeful mişcării
literare clujene a tineretului, printre
care se aflau prietenii şi colegii mei... A fost criticul Aurel Martin, care a
murit, bietul, acum câteva luni; a fost coleg la Şcoala de literatură cu mine;
Panek Zoltan, prozator maghiar, de asemenea de la Cluj , a fost tot în generaţia
noastră. În sfârşit, îmi scapă acuma numele unora... O parte din ei au devenit
publicişti, pierzându-se în ziaristică, alţii au dispărut cu totul. Erau bieţi
copii care au scris un articol la un ziar de perete şi i-au dus acolo să-i facă
scriitori. Dar cine a avut puterea să stăruie în literatură şi să-şi urmeze
vocaţia, au fost liberi s-o facă.
– Apoi, după studii, unde aţi
fost repartizat? Căci se repartiza, nu?
–
Ca să vedeţi, climatul Şcolii de literatură era totuşi ceva pe care dacă
n-aveai puterea să-l cenzurezi, te supunea şi te anula, te anihila. Directorul
şcolii era Petre Iosif. A ajuns pe urmă ambasador la Roma. S-a întors. A
murit. În şedinţa de repartizare a posturilor era de faţă Mihai Beniuc. Eu am
intrat la o discuţie cu prozatorul Remus Luca şi cu poeta Aurora Cornu, care
acuma locuieşte la Paris. De
ce? Pentru că toţi trei am fost repartizaţi la „Viaţa Românească”. Şi ce spune
Petre Iosif, directorul, care a aflat cu o săptămână înainte de închiderea
şcolii că tata ar fi chiabur? (La intrare, mie nu mi-au cerut nici o fişă, n-am
completat nimic. Nici nu ştiau cine sunt. Şi am fost al doilea în promoţie.)
– Viitorii scriitori să fi
fost privilegiaţi chiar şi la capitolul anchetă?
–
Nu din cauza asta, ci dintr-o neglijenţă birocratică a lor. Pentru că pe mine
m-au chemat de la Cugir
peste examenul pe care l-au dat ceilalţi.
– Şi ce-a spus extrem de
vigilentul director?
–
Zice: Ion Horea este un om talentat, a fost un elev foarte bun... (Mă recomanda
lui Beniuc, care era secretarul Uniunii Scriitorilor). Eu cred că va face un
lucru bun la „Viaţa Românească”. Dar el are o singură datorie în viaţă. (Fiţi
atenţi: asta o spunea directorul şcolii). Datoria de a-şi urî părinţii, de-acum
încolo. (Fiţi atenţi: să-şi urască părinţii! O spunea directorul şcolii).
Ei,
poate fi un cuţit, o ghilotină mai cumplită, lăsată pe sufletul unui tânăr?
– Se apela, presupun, la
nefastul exemplu al unui nefericit copleş rus, Morozov...
–
Ilia Morozov...
– Pavlik...
–
Pavlik Morozov, pardon. Ilia era Muromeţ.
– Nu e rău deloc să-i
confundăm, zic eu. Să-i confundăm până la deplina lor uitare. Avem motive
serioase...
–
Aşa... Poate fi un sfat mai oribil, mai cumplit, dat de un pedagog unui tânăr
pe care-l trimiţi în viaţă, decât să aibă în faţa lui această scriitură
nefastă, să-şi urască părinţii? În acel moment eu am înlemnit. Mi s-a stors
sângele din vine. Era să cad acolo, jos, de ruşine şi de spaima acestui cuvânt.
Şi Beniuc a văzut, şi a pus mâna pe umărul meu şi zice: „Ion Horea e un om de
talent, îl preţuiesc şi sunt convins că la „Viaţa Românească”, unde e un mediu
mai liniştit, mai retras, va face un lucru foarte bun, şi pe asta trebuie să
mergem”. Nu l-a contrazis pe „marele politician” Petre Iosif.
– Oricum, a reuşit să
atenueze gravitatea situaţiei.
–
Da. Asta a fost Şcoala de literatură, căreia eu îi mulţumesc. Căci, dacă nu mă
duceam acolo, probabil că mă înglodam în problemele tehnice; chiar aveam de
gând să mă calific strungar şi să lucrez, că-mi plăcea... Eu nu pot admite
viaţa dezordonată, boema şi parazitarea în existenţă, să aştepţi din partea
altora să-ţi vină bunurile vieţii. Şi, a doua situaţie: ori mă întorceam acasă,
să fiu alături de părinţi la toate suferinţele, ori, dacă ei spuneau să stau
acolo şi să-i las pe ei să se descurce cum pot, că leacuri nu erau, chiar în
toamna aceea intram la şcoala de calificare şi aş fi ajuns un strungar
excepţional. Aveam o mână de tehnician formidabilă şi ochi bun. De fapt, eu
acolo poate că trebuia să mă afirm în viaţă.
– V-aţi afirmat plenar în
poezie. Şi în domeniul ei sunteţi un foarte bun tehnician. Căci există în scris
şi o latură a ingineriei artistice, nu?
–
Eu înţeleg poezia ca pe o organizare, nu ca pe o destrămare a valorii cuvântului,
a fiinţei cuvântului. Şi aşa am înţeles şi marea poezie a lui Nichita. Nichita
Stănescu mi-e prieten foarte bun, e naşul fiicei mele, am petrecut cu el zile
şi nopţi în bucuria cunoaşterii frăţeşti, foarte apropiate. Eu am scrisul meu
şi el l-a apreciat. Eu i-am apreciat totdeauna geniul şi formidabila capacitate
de a structura. Nichita structurează. El nu destramă cuvântul. El atât îl
densifică, încât poate să explodeze cuvântul, ca un fenomen ceresc. Dar
epigonii lui şi cei care cred că Nichita era o joacă de-a cuvintele nu înţeleg
esenţialitatea poeziei lui. El, când condensează ideea, poate să elimine
tehnica formală. Asta e altceva. Eu spuneam că ajungeam un tehnician foarte
bun, pentru că am simţul ordinii cuvântului şi a gândului.
– E o mai generală calitate a
ardelenilor.
–
Probabil. Capacitatea însă de-a face mare poezie pe această linie – e altă
problemă, dacă am reuşit sau dacă reuşesc sau... Dar ca stil de viaţă şi ca mod
de-a înţelege, rostul poeziei este aceasta: de-a recrea şi de a restructura
într-o ordine, într-o armonie, într-un echilibru al formelor care să dea
bucurie. Poate că aicea e şi ochiul şi raportul cu elementele plastice, în faţa
cărora ne găsim. Poate că îmi dau dreptate. Când linia nu e linia de aur sau o
culoare nu e la locul ei sau când se strică, chiar voit, şi se destramă
lucrurile... Le înţeleg, ca fenomen omenesc, căci tot ce e omenesc e de
înţeles. Dar mă depărtez şi-mi caut echilibrul în alte valori.
– Atunci când căutaţi, când
găsiţi ceea ce căutaţi sau când doar continuaţi căutarea, vă gândiţi la ce vă
stă şi la ce nu vă stă în putinţă în literatura pe care o scrieţi, pe care aţi
dori să o scrieţi?
–
Păi, vrând-nevrând... Deşi, cum să spun, te apropii de ceasul scrisului, te
apropii de momentul în care simţi că aici trebuie să spui ceva într-un context
al acumulărilor şi-al gândului şi-al preocupărilor. Eu am o povară, am nişte
greutăţi de plimb care îmi stau pe suflet şi de câte ori încerc să scriu, orice
aş scrie, prima trimitere, ca o rază laser, este acolo, la Vaidei , în casa şi-n
locurile de unde am văzut minunile lumii. Trebuie să mă situez acolo şi de
acolo să descifrez ceea ce am de spus mai departe. Această greutate o simt de
multe ori, adică mă leagă şi mă limitează la un perimetru biografic şi
geografic...
– Şi tematic, ar fi zis unii
critici...
–
Şi tematic, da. Dacă reuşesc ca din acel cerc să arunc nişte gesturi şi nişte
gânduri cu alte semnificaţii, e bine, dacă nu, e o limită pe care o simt şi mă
stinghereşte uneori. Acuma, la această vârstă, când am parcursul configurării
acestei biografii lirice, nu mi-am dat seama, pentru că există o anumită
naivitate, o anumită inconştienţă a omului, care scrie ceea ce-i place – eu
sunt şi un hedonist, un voluptos în lecturi, ca şi în scriitură. Nu caut
neapărat să cenzurez şi să structurez pe nişte idei reci şi străine.
Însă
cum să spun? Nu pot să fac eu aprecierea... Lucrul ăsta reiese din ceea ce-i
scris. Ceea ce nu-i scris nu are nici o valoare.
– Vorbeaţi de ceasul
scrisului, de apropierea de momentul în care simţi că aici trebuie să spui
ceva... Care ar fi deosebirea dintre starea sufletească obişnuită şi starea pe
care o trăiţi în timpul creaţiei, oricum deosebită de cotidian, nu?
–
Da, o stare de singurătate, de tristeţe fără margini, de nelinişte, în care, dacă
nu scrii, înnebuneşti; dacă nu ieşi din ea scriind. Şi lecuirea prin scris este
extraordinară. Dacă o noapte de lucru se configurează cu câteva strofe sau
câteva versuri, care-mi plac şi simt că le-am alcătuit în esenţialitatea
fiinţei mele, a doua zi nu mă mai doare nimic şi viaţa mi se deschide în alţi
termeni. Şi dacă lucrul acesta ţine săptămâni de zile, e o biruinţă. Cu ani în
urmă, când erau iernile mai friguroase şi viaţa mai apăsată din multe privinţe
– în privinţa momentelor materiale cotidiene, căci de celelalte nu mai vorbesc
– eu mi-am propus că, dacă nu am căldură din afară, trebuie să am combustia mea
interioară. Şi am scris, cum se zice, pe ruptele, am scris în lunile de iarnă.
Am lucrat, şi arhiva mea la ora actuală îmi dă acea linişte şi siguranţă că nu
am trăit degeaba, pe lângă lucrurile publicate aflându-se şi multe din cele
care vor fi tipărite postum, probabil.
– Constataţi cu atâta
seninătate acest fapt, cum să-i spun? de dincolo de...
–
Şi un sentiment al postumităţii este foarte bun. Foarte bun şi vindecător. Aşa
cum e gândul sinuciderii la
Cioran ; adică, mai este încă un leac, mai este încă o
soluţie. O amâi, o amâi...
– Aş vrea să revenim la Nichita , cu care aţi fost
prieten, întrebându-vă: cum găsea compatibilitate Ion Horea, om de un caracter
atât de calm, i-aş zice chiar un caracter...
şoptit – de ce nu? – cum găsea, deci, compatibilitate cu exuberantul,
neogoitul întru tot ce este sau doar pare minunat pe lume şi demn de mirare
Nichita Stănescu? Cu vulcanicul Nichita...
–
Să zic o paranteză: eu nu am fost unul dintre prietenii lui care-l căuta zilnic
cu momente bahice şi cu întruniri de cenacluri la el acasă, sau cu ungeri de
genii... Gesturile lui Nichita erau foarte frumoase şi foarte bune...
– Sub patrafirul imaginar al
lui Stănescu se ungeau cele mai multe genii pe metru pătrat. Ştiu aceasta din
septembrie 1976, când, la
Chişinău , pontiful poeziei moderne româneşti exclama:
„Vrednic este!” la apariţia oricărui coleg de-al său din Basarabia...
–
Nu eram în ceata lor. Noi ne vedeam mai rar, dar cu o stimă deosebită. Am fost
la un moment dat colegi de redacţie, la „România literară”. Şi, pe urmă, până
la sfârşitul vieţii, el a rămas în schema noastră redacţională. Că nu ştia unde
e redacţia şi nu-l interesa, asta era altceva, dar faptul că toată lumea îl
preţuia şi-i îngăduia să trăiască liber şi să-şi ia salariul şi să aibă cu ce
trăi, şi Uniunea avea grijă de Nichita... Era un gest frumos al confraţilor şi
era o preţuire a lui, de care el şi-a dat seama. Şi-a dat seama şi îşi putea
permite gestul de copil frumos al tuturor. Şi era bine. Dar, din păcate, şi
alţii, care nu au nici pe departe conturul lui Nichita, au avut pe urmă
aceleaşi pretenţii, că ei sunt genii şi trebuie să fie întreţinuţi de
societate. Dar trierea o face, societatea, în alt chip.
– Aţi putea susţine sau
contesta faptul că până în prezent destinul, literar al poetului Ion Horea a
avut şi vreo eclipsă? Fireşte, parţială şi provizorie.
–
Poate că are chiar şi în momentul de faţă...
– Prin ce s-ar putea explica,
să zicem, o eclipsă de destin artistic?
–
Prin incapacitatea mea de a fi ceea ce s-ar aştepta să fiu sau ceea ce eu
însumi aş fi crezut că pot să fiu la un moment dat. Exista şi nişte limite ale
vieţii. Nu le pomenesc. Cum să vă spun? – ca pe un joc de cuvinte şi ca pe o
întorsătură a gândului, dară sunt astfel de sincope. Eclipsele s-au datorat, în
parte, propriei mele biografii, propriei mele tulburări de viaţă. S-au datorat
în bună parte limitelor mediului şi a posibilităţilor de afirmare în viaţa literară
a ideologiei, a diriguirii şi a climatului literar în care efortul unui poet
era de a răzbi şi de a ieşi din încercuire şi nu de a se confunda şi de a se
complace în încercuire. Or, acesta a fost un efort de o viaţă.
– Credeţi că aţi fi meritat
un destin mai generos? (Mă surprind: ce întrebare dramatică vibrând într-un
sentimentalism oarecum încordat, sfâşietor, poate, dar fără a se ajunge la
scrâşnet de dinţi...).
–
N-am cerut nimănui acest lucru. Ăsta mi-a fost destinul şi, cât am putut, l-am
dus, şi, cât îl pot duce, îl duc mai departe.
– Secole în şir problema
raportului dintre artist şi societate a fost pusă într-un mod aproape tragic.
Putem presupune o ameliorare a acestui raport, adică o rezolvare pozitivă a
problemei în cauză?
–
Cred că nu s-a schimbat şi nu se va schimba nimic din această relaţie. Nu vreau
să fac din conflictul artist-societate o teză romantică. Întotdeauna mediul
social are legile şi dreptul său de a creşte pădurea de oameni în lumea aceasta
cu toate legile existenţei, lume în care artistul, poetul este fiinţa care vrea
să fie altceva şi în loc să-şi consacre timpul unei afaceri, unei munci plătite
imediat, îl consacră unei gratuităţi, unui lucru care nu are corespondent
imediat cu legile vieţii curente. Şi atuncea conflictul se iveşte din capul
locului: să-ţi consacri viaţa altcuiva, altor valori şi valorile acelea nu sunt
cântăribile, nu sunt plătibile imediat, nu sunt apreciate de societate drept
bunuri absolut necesare imediat, cum îi pâinea şi cum îi laptele. Eu însumi
văd, în momentul de faţă, când viaţa s-a scumpit şi când e foarte grea şi banii
îs tot mai puţini, în condiţia mea, în ce mă priveşte pe mine... Alţii pot să
se joace cu milioanele, nu? Dar eu însumi văd când am în mână un ban şi ştiu că
trebuie să iau pentru familie de mâncare şi aş lua şi o carte, care mă costă
măcar şi jumătate echivalat, renunţ la
carte şi iau mâncare. Trebuie să fie o carte excepţională, absolut, care să-mi
roadă sufletul, dacă n-o am, şi să amân şi să fac cumva s-o iau. Nu-mi mai pot
permite luxul acela de a cumpăra carte ieftină. Iată, se ivesc conflictele.
Aceasta este o împăcare a fiinţei tale cu lumea. Aceasta este o suferinţă.
Pe
de altă parte, societatea socialistă, care avea criteriile ei de impunere, de
selectare şi de diriguire a vieţii spirituale şi materiale, venea cu avantaje
în faţa omului de artă şi în faţa culturii. Până la un anumit punct. Pe urmă
s-au destrămat, chiar în interiorul ei. Ultimii ani nu au mai fost cu atâtea
avantaje şi aveam greutăţi enorme ca să scoatem revista pe banii noştri, să
scoatem almanahuri, ca să facem bani. Însă a venit la început şi a captat lumea
cu promisiuni şi chiar cu drepturi de autor, cu posibilităţi de a încuraja. Şi
un autor putea chiar să trăiască din literatură. Nu toţi, dar mulţi. Însă, în
schimbul acelor posibilităţi, îţi cerea altceva. Nu te obliga să scrii orice.
Eu nu-s de părerea celor ce susţin contrariul. Dacă n-ai vrut să scrii, n-ai
scris. Nimeni nu te obliga să scrii literatură proastă, nimeni nu te obliga să
scrii texte de propagandă, nimeni nu te obliga să scrii lozinci, nici să lauzi
pe nu ştiu cine. Nu-i adevărat. Eu am lucrat la o revistă în tot acest timp. Şi
ştiu raporturile mele cu oamenii. Trimiteau unii cu trei ani înainte de
congresul viitor al partidului versuri în cinstea acelui dezmăţ ideologic. Le
puneam într-un sertar acolo, căci o să am nevoie de ele. Dar nu te obliga. Însă
îţi crea un climat în care conflictul era imediat între fiinţa ta şi dorinţa ta
de a scrie ceva cu totală detaşare şi găsirea unor termeni filosofici şi
literari, în care nu erau înscrise indicatoarele curente. Deci, acel efort de a
ieşi din încercuire. La ora actuală, scriitorul este liber să facă orice.
Cine-l susţine? Cine-l aprobă? Şi cine-i dă pâinea cea de toate zilele? Nu se
iveşte marea problemă? Şi-atunci această balanţă între existenţa creatorului şi
existenţa materială a lumii, a societăţii, cu multitudinea ei de aspecte, cu
legile ei fireşti, obiective, cum se zice, cu surprizele ei, cu răsturnările,
cu eşecurile ei... ca să nu mai vorbim de condiţia fizică a scriitorului. Eu
toată viaţa am fost un om şubred, un om bolnăvicios. Nu pot face abstracţie de
capacitatea mea de a-mi trăi viaţa din plin, deci de a acumula energie, sau de
incapacitatea mea de a face asta; de capacitatea de a munci nopţile cu osul şi
cu sângele pentru literatură şi de durerile care, când se însera, mă anulau, şi
luni de zile nu mai eram om, ş.a.m.d. Adică, viaţa mea a fost înscrisă cu
destule semne de întrebare şi mi-a eclipsat destinul literar în multe privinţe.
– Vorbim despre necesitatea
unei munci literare permanente, despre o continuitate a eforturilor întru
căutarea cuvântului ce exprimă adevărul. Şi această aviditate a muncii mă duce
cu gândul la un text sacru, în care spune: „Blestemat să fie acel om care va
lucra de sâmbătă seara până luni la răsăritul soarelui”. Să se refere oare
această afurisenie şi la scriitori, mulţi dintre care lucrează cel mai intens
anume în acest răspas în care, se subliniază în textul deja citat, „nici un
lucru să nu lucraţi”?
–
...Depinde cine rosteşte blestemul şi care e sensul acestui blestem... Isus
Hristos a fost blestemat de lumea lui şi bătut în cuie şi huiduit pentru cel
mai mare poem pe care l-a scris cineva, Poemul Omului, Poemul Credinţei, al
Fiinţei, al Iubirii. Cel mai mare poem de iubire este doctrina creştină. Pentru
asta a fost blestemat, nu? Dacă un poet, Eminescu, şi-a ţinut viaţa în mizeria
lui, nu totdeauna justificată, că n-ar fi avut ce să bage în gură, dar avea
mizeria lui exterioară aparentă, pentru că era mult prea mare lumina interioară
care punea toate amănuntele în contrast, deci omul acesta şi-a răstignit viaţa
până la pragul marilor suferinţe. Şi-atunci în judecata cui, în preţuirea cui
şi-n cântărirea cui, din timpul său, din contemporanii săi şi din lume? A cui?
În definitiv, un poet nu trebuie să fie neapărat răsplătit imediat. Nu-i o
lege, vreau să zic, scrisă. Nu omenească, ci o lege a destinului, ca el să fie
fericit, ca el să fie răsplătit, ca el să fie ţinut în braţe. Termenii aceştia
s-au făcut la începutul socialismului: poetul are un mesaj social, el e un
trimis al poporului, el este un... un... – nu se folosea cuvântul profet. Dar
îl subînţelegem şi-acum – un înaintemergător, aşa. Pentru asta îl plătim bine,
îl ţinem pe braţe, îi dăm onoruri, îl decorăm, şi-l facem... Era frumos şi era
încurajator. Chiar s-a teoretizat lucrul ăsta, s-a scris despre el şi lumea l-a
înţeles ca pe un lucru nobil: să fii în slujba unor înalte idealuri sociale.
– Dar cam se ştie ce se
ascundea în dosul acestor brodări ideologice, politice...
–
Se ştie. Şi anume, acele lucruri oribile, care s-au dezvăluit a fost o înşelare
care a dus la o suferinţă interioară a conştiinţelor marilor creatori. Nu numai
Soljeniţân. Soljeniţân a fost unul care a dus jugul, a dus greul GULAG-ului,
dar lecţia lui e a întregii lumi. Şi noi, astăzi, generaţia mea, şi nu numai
generaţia mea – cei care am parcurs această etapă – avem dreptul să cădem
într-o amară melancolie şi să privim cu un ochi critic şi să nu ne temem de
judecata noastră interioară, pentru dreptul de a trece prin istorie, acceptând
orbeşte ceva, necăutând în spirit critic toate adevărurile şi ignorând
suferinţele multor contemporani. Biografia mea este încărcată de suferinţele
propriilor mei părinţi. Dar am crescut, în anii aceia, cu gândul că altfel nu
se poate. Tata îmi spunea: „Asta e soarta noastră”. Doar pentru că a avut două
hectare în plus. Nu a avut moşie. A tras la plug şi la coasă toată viaţa.
– Prin ceea ce scrieţi, prin
ceea ce mărturisiţi sunteţi organic legat de ancestralitatea şi de toate
celelalte timpuri ale satului românesc. Această constatare mă face să-mi
amintesc de unii poeţi care nu-şi ascund ostilitatea faţă de maşinismul, faţă
de tehnicismul timpului prezent şi al celui ce vine. Aţi fi sau nu printre ei?
–
Eu nu privesc cu ostilitate. Şi, dacă un poet e în dreptul lui interior, în
acordul lui interior şi în capacitatea lui de creaţie să proslăvească şi
această lume a oraşului, a maşinilor, a ceea ce s-a făcut şi se face, eu îl
privesc cu înţelegere şi cu admiraţie. Substanţa mea, biografia mea, orizontul
meu interior şi educaţia mea sunt cuprinse în acel mod de a fi, pe care-l spun
şi pe care nu vreau să mi-l schimb. Am scris şi anumite versuri mediocre şi
proaste, cântând diverse şantiere şi diverse lucruri, care erau versificări
relativ oneste ale adolescenţei mele literare şi pentru care o lopată de pământ
se va găsi oricând. Şi s-a găsit, căci nu le-am inclus în volume şi n-au trecut
mai departe. Ca şi unele – puţine – accentuări cu caracter mai politic,
politico-social, de implicaţie socială. Nu am cap politic, din care cauză nici
astăzi nu mă descurc în hăţişurile politice şi nu fac parte din nici un partid.
Dar totdeauna am privit politic în modul unei soluţii a unor nevoi sociale
şi-atuncea, vrând-nevrând, unele motive te duceau la găsirea sau accentuarea
unor conflicte sociale, care aveau şi o implicare politică. Eu am parcurs toată
această perioadă. Nu mă laud acuma, şi nici nu e cazul. Doar constat că nu am
închinat nici un imn partidului. Poate n-o să credeţi...
– Nu pun la îndoială
mărturisirile dumneavoastră...
–
Şi nu pentru că nu aveam încredere, nu pentru că eram ostil, nu pentru că nu
acceptam partidul comunist. Nu pentru asta. Ci pentru că n-am simţit eu că pot
să fac aşa ceva. Nu dau nume, însă un poet care este afirmat cu totul pe alte
planuri şi la ora actuală este foarte sus şi foarte bine văzut, are o splendidă
odă partidului în antologia apărută în „Biblioteca pentru toţi”.
– Nici nu e cazul să vă
pretind nume.
–
Dar nu are nici o importanţă. Vreau să spun că sunt accidente în viaţa unor
oameni. Sunt accidente... A-a! dacă eşti un fanatic zugrăvitor de lozinci şi de
poziţii conjuncturale, care duc la drame şi la tragedii omeneşti, eşti
condamnabil, dacă n-ai înţeles acel lucru. Şi poate că tragedia unor mari poeţi
sovietici, care şi-au pus capăt zilelor în momentele lor de răscruce, de aici a
fost. Poate şi la
Maiakovski , poate şi la Blok , poate şi la Esenin... Nu numai
marile lor convulsii interioare, ci şi marile ciocniri cu neadevărurile şi
lucrurile în care au crezut, apoi au văzut că au altă înfăţişare.
– Ca să dăm o rotunjime
dialogului nostru, revenim la punctul de la care am pornit: la Galaţi. Ce faceţi în
acest oraş dunărean?
–
Păi, suntem cu toţii la
Festivalul internaţional „Zări şi etape” în poezia română
contemporană, de la care, sincer vorbind, aşteptam ceva mai mult. Însă, în
primul rând, mă bucur că ne-am cunoscut noi înde noi, cei 30-40 de oameni, câţi
suntem aici. Aceasta este o înmănunchere frumoasă de suflete şi lasă o amintire
luminoasă şi relaţii care să dea Dumnezeu să trăim şi să fim sănătoşi ca ele să
se adeverească şi-n alt tip de colaborări, probabil în viitor, ceea ce s-ar
configura în inimile unui mare număr de oameni, dacă mă gândesc la cititorii,
la iubitorii de poezie. Şi le mulţumim organizatorilor şi gazdelor că ne-au
oferit ocazia să ne întâlnim şi să ne reîntâlnim cu toţii în frăţietatea limbii
române.
Galaţi,
10 iunie 1994
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu