Chiar așa: un oarecrea Mircea V. Ciobanu crede că poate contrazice, poate sfida personlități, opiniile cărora sunt inserate în compartamentul Referința istorico-literare, dar și în prefața la antologia subsemnatului, apărută la Editura Academiei Române. Personalități cărora MVC nu le ajunge nici la glezne, însă, de acolo, de jos, le scuipă pe bombeuri.
Reproduc unele opinii ale iluștrilor colegi, spre a se putea compara cu bâiguielile obscurului MVC.
REFERINȚE ISTORICO-LITERARE
Poezia, în cunoștință
de cauză
Aceste cuvinte, pe care le pun în
fruntea primei cărți a lui Leo Butnaru, intitulată – conform vârstei și aspirațiilor
dumisale –, Aripă în lumină, nu le pun ca pe o momeală, nici ca pe un
semn de distincție, ci le pun ca omul care vrea să-și împărtășească celorlalți
bucuria...
Poezia lui Leo Butnaru se deosebește
prin nota proprie, prin ritmurile proprii, prin expresia sa, prin cultura
elevată cu care își modelează gândurile, prin metaforă; poetul își trăiește
timpul „în cunoștință de cauză”...
Gheorghe Vodă,
din prefața la vol. „Aripă în
lumină”, 1976
Aripă în lumină
Leo
Butnaru, autorul cărții Aripă în lumină din seria Debut, este
creatorul unor structuri poetice originale... Scrisă într-un limbaj îndrăzneț, împrumutat
de la uzul cotidian, această poezie se angajează să restituie cu un surplus
evident de sens ceea ce a luat de la realitatea obiectivă în scopul edificării
sale pe cale lirică. Aici doza de poezie o constituie acele procente de sens
conotativ, care au fost obținute prin explorarea poetică a limbajului de toate
zilele...
Axul majorității poeziilor este
asociația semantică. În rare cazuri – acea fonică: Scrisoare lui Păcală,
Peisaj... Poetul ne trezește emoția prin neașteptata soluție ce o dă în ultima
instanță textului, soluție care este derutantă pentru acel care se apropie de
poezie cu certitudinea că aceasta trebuie să fie „clară” de pe pozițiile
logicii noționale. Metamorfoza efectului (cauzei) din propriu-zis în cel poetic
(Metamorfoză în apropiere de Baku, de exemplu) este la L. Butnaru un
mijloc eficient în obținerea emoției estetice. Altă calitate nu mai puțin
importantă este plasticitatea creației sale. Metaforele sunt aproape în
întregime vizuale. Din toate figurile de stil comparația e cea mai frecventă
(încă un argument în favoarea oralității poeziilor).
Ștefan Hostiuc (Cernăuți),
Nistru, nr.2, 1977
Poezie fără complexe
Care să fi fost justificarea
Editurii Princeps în opțiunea de a-l publica pe Leo Butnaru? – se vor
întreba unii. Fără-ndoială, argumentul constă în faptul că Leo Butnaru e
autorul unei poezii fără complexe. Deși rareori „înhămat” la teluric, pegasul
poetului nu duce lipsă de povară. Să se fi avut în vedere o lecție oferită de
nu știu care neoromantic, sau chiar de Chagall? Oricum, prezenta apariție aduce
(și readuce) fragmente din confesiunea unui autor înclinat spre filozofare, cu
mijloacele caracteristice lirismului, uneori augmentate și susținute cu note
proprii; un singur exemplu: ironia și autoironia, chiar dirijate până la
sarcasm, continuă să păstreze un anumit rafinament (și nu doar la nivelul obișnuit,
al limbajului care „evită” să producă disfuncții în plan ideatic)...
Ce ar trebui să se mai știe? Leo
Butnaru mizează nu numai pe talent, ci și pe intensa cultivare a talentului. Și
e foarte posibil ca sunetele originale pe care le-am sesizat (chiar dacă unii
comentatori ar fi predispuși să le includă cu maliție în „lirosofie”, în
„polirică” etc.) să anunțe o
spectaculoasă evoluție.
Ioanid Romanescu,
prefață la volumul „Iluzia necesară”, 1993
În ritm cu perpetua devenire a fenomenului poetic
O plachetă recentă, Iluzia
necesară, recomandată concis de Ioanid Romanescu, depune mărturie despre
poetul la maturitate, care împărțit între propriile-i avataruri interioare și
lumea din afară, își construiește autoportretul din mers. Intră în aceasta o
demonie interogativă fără odihnă, o luciditate sfârșind în scepticism ironic,
altfel spus reacții marcând contacte cu lucrurile și refugii în fabulos. Dacă e
să găsim nota definitorie a poetului, acesta, un imaginativ rafinat, trebuie
invocată îndată mobilitatea, sceneria dezinvoltă, convertirea savuroasă a
cotidianului în aventură intelectuală. Un titlu preluat tocmai de la un celebru
prozator britanic, Portretul artistului în tinerețe, e destinat să
puncteze ca la James Joyce mirajul tentațiilor complementare, poetul fiind un
centru de balans, amendând fervorile și abandonându-se reveriei gânditoare... O
anumită fugă de istoricitate, ca la Blaga, o reculegere de carte răsăriteană
acestea stimulează la Leo Butnaru starea de crono-reverie; succesiunea „Zilelor
trecute/ Zilelor nevenite” ilustrează la modul pipăitor (bunăoară în Cronobiologie,
ori în Suflet fără odihnă) raporturile contemporanului modern cu
abisalul...
Dacă în subtext Leo Butnaru e un
patetic, un sensibilist, vulnerabil la orice impact cu realul dur, un alt Leo
Butnaru, posedat de mirajul reflecțiilor generale, se abandonează
trans-orizonticului. Multe din poemele sale conduc la aforisme personale, la
parabole și concluzii de-dramatizate, aparent neutre (Urcând, coborând,
Fizionomie, Disecție sunt câteva), o mostră de brevilocvență fiind de găsit
în Dragoste: „Doar un fir de nisip încape/ între inimile noastre./ Din
el/ perlă ar putea să apară/ dar și pustiul cu el/ poate-ncepe.
Constantin Ciopraga,
Dacia literară,
nr.12/1, 1994
Un poet
adevărat
Leo Butnaru este un diavol cu
barbă care scapără din copite de sidef la mijloc de rău și de bine, adică
într-o lume din scoarță de măr domnesc plutind pe creasta valurilor ce le înalță
Prutul. Se vrea gladiator de destine, dar nu știe să și-l păzească pe al său,
ceea ce înseamnă că este un poet adevărat.
Leo, ridică vâslele și lasă
vântul să te poarte spre limanul Nistrului românesc, spre Delta uimirilor ce le
adună Europa lângă Ceatalul Ismail, spre misterele Carpaților.
Fănuș Neagu,
cuvânt la volumul „Gladiatorul
de destine”, 1998
Duritatea diamantului
...ținută în frâu și totodată
liberă în mișcările-i cotidiene, ironică și autoironică, lucidă și spontană,
elaborată și instantanee, poezia lui Leo Butnaru are duritatea diamantului cu
care se taie sticla, fără a avea însă strălucirea diamantului-bijuterie. Nici
nu cred că-i trebuie! Leo Butnaru taie sticlă, în forme geometrice fixe sau
fanteziste, pentru a pune ochiuri unei literaturi până nu demult claustrate.
Prin transparența poeziei sale poți comunica, de la om la om, de la mal (de
Prut) la mal. În epoca podurilor de flori, Leo Butnaru a durat mai multe poduri
de cărți, unele – și mă gândesc la cele două volume de dialoguri cu personalități
ale literaturii române, Spunerea de sine (1994) și Prezența celuilalt (1997) – pentru mulți
ani înainte. Cât despre poezie, ea pare a urma o înțelepciune antică și anume:
trăiește clipa! Căci majoritatea textelor Gladiatorul-ui sunt astfel de
„oprește-te, clipă”, fără a urma numaidecât „sunt fericit”. Aș zice chiar
invers – poetul „oprește clipa” exact atunci când cel mai puțin ne-ar plăcea să
fim surprinși (vezi, de ex. „Sfârșit de secol la Chișinău”, „Spune și tu”, „Ofițerul
stării civile” ș.a.), cititorul leneș, deprins cu o lirică
narcotizant-confortabilă, fiind zgâlțâit să se trezească. Nu va regreta,
volumul conținând și „bibelouri” de o mare finețe, pe care ai vrea să le pui la
vedere, alături de altele de porțelan. Citez integral doar un poem, celelalte
găsindu-le domniile voastre:
Arhitectură
salină
Delicat
cu degetele-i
fine
Cenușăreasa luă
puțină sare.
În solniță
rămăseseră
câteva dune
albe
mărunte
mărunte...
...Leo Butnaru nu este doar un
caligraf al „clipei” (volumul anterior de poeme, Vieți neparalele, conține
în special texte complexe, „în straturi”), dar anume agerime reacției momentane
mi se pare calitatea sa esențială. Leo Butnaru are câte un blitz în fiecare
ochi: cum clipește, te și înregistrează!
Em.
Galaicu-Păun,
Flux,
11.12. 1998
Pe cont
propriu...
Leo Butnaru se numără printre
autorii ce au izbândit atât în țara de peste Prut cât și în patria mamă, fiind
printre cei acceptați, cultivați și răsplătiți pentru activitatea lor dinamică,
insistentă și înglobată atitudinii optzeciste (...) Un european în toată
puterea cuvântului, luând cu asalt meridiane tot mai neașteptate, un artist
căutând continuu să lupte cu sine, cu alții, cu relele de tot felul, așa cum
mărturisea într-un recent interviu publicat în revista Luceafărul.
Gladiatorul de
destine mi se pare o carte construită atent, încadrată între o prefață (Cu mâna
pe umărul colegului) și o postfață ce fac din nou trimitere la leit-motivul
liricii sale, iluzia necesară... Este sintagma definitorie a maturității
sale artistice.
Liviu Grăsoiu,
Luceafărul, nr.23,1999