Fragmet de eseu
Leo Butnaru
La un moment dat, Mircea Eliade afirmase ceva ce pare a fi discutabil: că „intelectualii autentici sunt
mai greu de găsit (realizat) decât geniile... Geniul distruge oarecum, pentru a
re-crea; intelectualul surprinde sensul creației, îl explică și-l continuă“.
(Aici, implicit, ar exista o corespondență de ecou cu ideea lui Oscar Wilde conform
căreia „cu talentul faci ce vrei, cu geniul – ceea ce poți“.) În genere, relația
cu geniul Mircea Eliade o vedea chiar... cu sine însuși! La 13 iunie 1941, la
vârsta de 34 de ani, după ce își recitise romanele Întoarcerea din rai și Huliganii,
dânsul notează în Jurnal: „Niciodată
nu am avut mai net sentimentul că sunt un mare scriitor și că romanele mele vor
fi singurele citite din toată producția 1925–1940 peste o sută de ani. Așa de
puternic mă stăpânește sentimentul ăsta, așa de total sunt acum convins de
geniul meu literar“. Exact peste jumătate de an, fără două zile (e mai greu de
precizat ora...), în 11 decembrie, Eliade revine la idee, prinde și mai mult
curaj („sfințeniei îndrăznelii“, cum zicea Berdeaev; deloc vorbă în vânt!),
auto-mărturisindu-și: „Este inimaginabilă capacitatea mea de a înțelege și simți
cultura în toate formele ei... Nu cred că s-a mai întâlnit un geniu de o asemenea
complexitate. În orice caz, orizonturile mele sunt mult mai vaste ca ale lui
Goethe“. Peste doi ani, o lună și două zile de la prima efuziune de egolatrie
supradimensionată, adică pe 15 iulie 1943 (până atunci se mai pusese și în alte
relații net câștigătoare cu autorul lui Faust),
Eliade revine în spații autohtone, spunând: „Îmi dau seama că de la Eminescu încoace
neamul românesc n-a mai născut o personalitate atât de complexă, de puternică și
de înzestrată“... (Mda, ușor jenantă introspecție... Dar să nu ne pripim a
trage concluzia de a fost sau nu prea modest Eliade, când se auto-etalase atât
de fără rest. Oricum, el nu a fost
primul, unul din precedente oferindu-l Stendhal, care se confesa: „Eu nu am
început să scriu până în anul 1806, până când nu am simțit în mine
genialitatea. Iar dacă în 1795 mi-aș fi putut împărtăși planurile literare
vreunui om înțelept, care m-ar fi sfătuit: „De ești sau nu genial, scrie zilnic
câte două ore“, nu aș fi irosit zece ani din viață într-o prostească așteptare
a vreunor inspirații!“ E drept că, prin raționamentul său cam zigzagat,
francezul atenuează, parcă, șocul nemodestiei...) Însă noi să mai îngăduim la nașterea de genii a neamului, pentru a
„lua legătură“ cu un prieten al lui Eliade ce e, se pare, mai modest decât
autorul Istoriei religiilor – vorba
fiind de Constantin Noica. În concordanță cu Renan, care susținea că „scopul
omenirii este de a produce oameni de geniu“, filosoful român spunea că scopul
unei națiuni nu este umanitatea sau Dumnezeu, ci „individul omenesc, adică
singura realitate a lumii capabilă de a dezvolta toate exigențele unei logici,
singure cu virtuțile morale, singura spiritualizată“. Apoi, în altă parte:
„Căci la ce bun, altfel, ar exista colectivități, dacă nu ar avea această
poartă către universalitate individual?“, de unde și glosa din celebrul Jurnal de la Păltiniș, că doar popoarele
cu un aport important în constituirea culturii universale vor rămâne în istorie
și că – atenție! – la Judecata de Apoi a culturii grija fiecărei nații va fi să
fie reprezentată de indivizii excepționali, mai putem presupune – de genii.
(Printre ai noștri, va fi și foarte îndrăznețul, pe la 35–40 de ani, Mircea
Eliade?... Oricum, pe acolo nu ar fi
chiar un necunoscut, în plan universal-aneantizator, dacă e să ne gândim la un
foarte trist vers al poetului arab Abu al-Atahiya: „Orice zidire – o făgăduință
a distrugerii“...)
Dar ce e îndrăzneala berdeaeviană a lui Mircea Eliade în comparație cu, uneori, tratamentul aplicat suveranilor cugetului, corifeilor spiritului creator, care e unul al generalizărilor greu de calificat altcum decât necuviincioase? Pur și simplu, se trece cu impertinență peste elementara decență. Când V. Rozanov, pe care l-a preocupat (și) așa-numita „filosofie“ a vulgarității și sexului, afirma că una din trăsăturile predestinate geniului ar fi imposibilitatea lui de a procrea, de a lăsa urmași (Platon, Rafael, Michelangelo, Newton, Beethoven, Goethe, Byron, Bach etc.), putem sau nu cădea de acord, gândindu-ne și la Eminescu. (Dacă vreți, și la același Eliade... Sau la Cioran...) Însă când în malițiozitatea autorului rus depistăm tentativa prost camuflată de a prezenta genialitatea ca pe o pocitanie fiziologică, e de înțeles că cel ce lansează atare aberații nu merită decât oprobiu, chiar dacă, la drept vorbind, nici el nu a fost un oarecine printre scriitori și filosofi. Parafrazându-l pe Thomas Mann, am putea spune că, dacă ar fi atinși de boală niște autosuficienți (și sunt atinși totuși atâția!) de calibru mediu, lumea nu le-ar acorda atenție, pe când în cazul supremilor...
Să lăsăm sintagma în suspans, spunându-ne că o fi avut dreptate Swift, generalizând și el printr-o tristă constatare: „Atunci când pe lume apare un adevărat geniu, poți să-l recunoști după următorul semn: toți ignoranții se unesc contra lui“.
Dar ce e îndrăzneala berdeaeviană a lui Mircea Eliade în comparație cu, uneori, tratamentul aplicat suveranilor cugetului, corifeilor spiritului creator, care e unul al generalizărilor greu de calificat altcum decât necuviincioase? Pur și simplu, se trece cu impertinență peste elementara decență. Când V. Rozanov, pe care l-a preocupat (și) așa-numita „filosofie“ a vulgarității și sexului, afirma că una din trăsăturile predestinate geniului ar fi imposibilitatea lui de a procrea, de a lăsa urmași (Platon, Rafael, Michelangelo, Newton, Beethoven, Goethe, Byron, Bach etc.), putem sau nu cădea de acord, gândindu-ne și la Eminescu. (Dacă vreți, și la același Eliade... Sau la Cioran...) Însă când în malițiozitatea autorului rus depistăm tentativa prost camuflată de a prezenta genialitatea ca pe o pocitanie fiziologică, e de înțeles că cel ce lansează atare aberații nu merită decât oprobiu, chiar dacă, la drept vorbind, nici el nu a fost un oarecine printre scriitori și filosofi. Parafrazându-l pe Thomas Mann, am putea spune că, dacă ar fi atinși de boală niște autosuficienți (și sunt atinși totuși atâția!) de calibru mediu, lumea nu le-ar acorda atenție, pe când în cazul supremilor...
Să lăsăm sintagma în suspans, spunându-ne că o fi avut dreptate Swift, generalizând și el printr-o tristă constatare: „Atunci când pe lume apare un adevărat geniu, poți să-l recunoști după următorul semn: toți ignoranții se unesc contra lui“.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu