CHESTIONAR „STEAUA”
Trei văduve cernite: Libertatea,
Egalitatea, Fraternitatea...
Căderea
închisorii Bastilia, la 14 iulie 1789, a rămas în istorie nu doar ca începutul
Revoluției Franceze, ci și ca moment inaugural al afirmării valorilor care au
circumscris modernitatea culturală și socială a Europei. Libertate, egalitate,
fraternitate sunt de atunci principii care circumscriu idealurile Europei
democrate.
Mai sunt
actuale idealurile respective?
Există
vreo contradicție între cele trei componente ideale formulate de Revoluția
Franceză – Libertate. Egalitate. Fraternitate – sau nu?
Leo BUTNARU
– Aceste năzuințe
sublime de pe Pământ, poate că cele mai înalte, până la tronul dumnezeiesc, vor
fi mereu actuale, însă, din păcate, niciodată atinse, cum s-a întâmplat
inclusiv în respectiva revoluție franceză care, în loc să împlinească Marele
Ideal, a capotat într-o Îngrozitoare Teroare.
...Și totuși, neogoita, înflăcărata, mereu trădata
triadă Libertatea, Egalitatea,
Fraternitatea reprezintă, de fapt, prin ea însăși, perpetuumul mobile al
tuturor îndemnurilor supreme ale umanității. Ea poate fi reluată la infinit, cu
mai multă sau mai puțină pasiune, cu mai multă sau mai puțină speranță, pentru
că Libertate, Egalitate, Fraternitate nu
se vor curma ca necesitate care, însă, în vecii vecilor nu va rămâne decât
lozincă, virgina virginelor dintre
slogane, fata bătrână etern nedeflorată din
faimoasa ei înflorare / înflorire – Libertate,
Egalitate, Fraternitate, și celelalte...
În toate ale Cerului și Pământului
sunt infinite diversitățile. Iar diversitatea, mai mult sau mai puțin, înseamnă
inegalitate, înseamnă altfel. Diferența pune în gardă experiența tocmai ca
imposibilitate a coincidenței, adică a egalității. Fie și la modul nobil,
particularitatea, diferența, originalitatea presupun disproporția, sau – altfel
de proporții, configurații, esențe. Mai mult sau mai puțin. De unde pornesc
celelalte... – suspiciunea, nemulțumirea, comparația (în detrimentul etc.),
inflația de încredere, idiosincraziile, degradarea relațiilor dintre oameni, în
societate...
În ce privește contradicțiile, ele nu că sunt
posibile, ci chiar inerente, precum constatăm și în democrație ca, deocamdată,
cea mai suportabilă situație socială, pe care, în lipsa – se spune – uneia mai
bune, omul și-o ia de exemplu. (Provizoriu?...) Iar democrația e de neconceput
fără libertate. Numai că, parcă în principiile de subsol ale
trio-dezideratului, se dovedește că, unde e libertate în toată... libertatea
sa, nu poate fi și egalitate. Iar unde e, concomitent, libertate și inegalitate
– nu poate fi fraternitate. Iar unde nu e fraternitate, nu poate fi egalitate
etc. etc. – din toate astea, și altele, reieșind că democrația se mulțumește cu
mult mai puțin decât se preface lumea că ar crede – democrației îi este
suficientă doar libertatea…
Însă, de fapt, e
un cerc vicios. Precum s-a văzut / se vede în urma altor revoluții de după cea
franceză; un cerc fără ieșire spre mai bine, spre echitabil, spre mai aproape
de ce ar trebui să însemne fraternitatea. Această tripletă de noțiuni ca
aspirație la echitatea socială generală sui generis pare să alcătuiască o
ecuație de nerezolvat, ce poate fi asemănată, pe cât de poetic, pe atât de
filosofic, cu un perpetuum mobile al spiritului, existenței umane, cu toată
noblețea visului, aspirațiilor, idealității jinduite; un perpetuum care, ca și
perpetuum mobile „clasic”, fizic, să zic, ce nu poate fi „construit”, ca să se
ajungă la o mișcare ciclică permanentă, fără o sursă „externă” de energie.
Pentru că astfel s-ar încălca (ceea ce în vecii vecilor nu va fi permis!)
legile fizice / cosmice de conservare inerente, sau încălcând ireversibilitatea
fenomenelor din natură, ireversibilitate de asemenea... clasică, acceptată,
constatată ca iminentă. Însă în cazul Libertății–Egalității–Fraternității,
odată ce sunt imposibile (cel puțin în democrație ca cea mai cea etc.), ce se încalcă?
Pentru că s-ar încălca, totuși, ceva, tocmai la acest CEVA umanitatea meditând
de la Revoluția franceză încoace, dar de fapt – de când e lumea conștientă pe
Pământ; meditând filosofii, clericii, politicienii, sociologii, săracii, poeții
etc., etc., fără să se ajungă la vreun liman. Sau, poate, ajungând, în chip
teoretic, însă, din păcate, nicidecum practic (ajungându-se); în practica
socio-umană. Nicidecum și niciodată, ca un negru Nevermore al vieții sociale pe
Pământ...
Numai că, în chip ideal (aspirație
spre acesta), lumea se tot gândește la Libertate, Egalitate, Fraternitate!, iar
când le rostește numele, se creează impresia că totdeauna, parcă, ar fi două
cuvinte în plus, odată ce una / unul din ele le presupune obligator pe
celelalte două. Numai că... Precum am spus mai sus...
În fine, reiese că Libertatea,
Egalitate, Fraternitate ar semăna cu trei văduve cernite, biete cerșetoare ce
rătăcesc din s(t)ate în s(t)ate; ele – Libertatea, Egalitatea,
Fraternitatea... imposibil(e) de a
exista și a face bine împreună...