marți, 20 decembrie 2022
luni, 19 decembrie 2022
UN IMPORTANT POET BRAZILIAN
Din poezia lumii
Lêdo IVO (1924 – 2012)
Poet, romancier, traducător și eseist brazilian. Unul dintre exponenții influenți ai „Generației 1945”, asociată mișcării moderniste în literatura țării sale. S-a născut la Maceió, oraș în care își face studiile primare și secundare. În 1940 se stabilește la Recife, unde își perfectează formația culturală, participând la Primul Congres de Poezie. În 1943, se înscrie la facultate de drept a Universității din Rio de Janeiro, de aici încolo colaborând la suplimente literare și activând în presă ca jurnalist profesionist. Debutează cu volumul de poeme „Imaginații” (1944), în anul următor publicând „Ode și elegii”, carte considerată turnantă în poezia braziliană și apreciată cu Premiul Academiei, instituție a cărui membru devine în anul 1986. A tradus din operele lui Maupassant, Rimbaud, Dostoievski etc. Din bibliografia sa mai reținem: „Eveniment Sonet” (1948), „Odă ecuatorială” (1951), „Un brazilian la Paris și Regele Europei” (1955), „Gara Centrală” (1964), „Soldatul privat” (1980), „Marele ocean” (1987), „Poezii complete ” (2004).
În traducerea lui Leo BUTNARU
Marele cântec
Nu mai am cântece de dragoste.
Am aruncat totul pe fereastră.
Sunt doar în compania limbajului
și lumea devine clară.
De la mare am reținut cel mai bun val
ce e mai puțin mobil decât dragostea.
Iar din viață am păstrat durerea
tuturor suferinzilor.
Sunt omul care-a pierdut totul
însă a creat realitatea,
focul de imagini, depozitul
lucrurilor ce nu explodează niciodată.
Vreau esențialul a toate:
apeductul oricărui oraș,
autostrada de pe litoral,
reîntoarcerea unui cuvânt.
Departe de ceruri, chiar de cele joase,
cam la marginile pământului,
unde mă aflu. Cântecul meu
se confruntă cu iarna, asta-i realitatea.
Inima mea bate pentru voi ritmul
celui mai mare cântec de dragoste.
Bate pentru toată omenirea,
nu sunt cu totul singur.
Acum pot comunica, știind
că lumea e foarte mare.
Cuvintele mă iau mână, însoțindu-mă
prin geografii absolute.
Noapte de duminică
Petrecerea s-a terminat.
Rămâne, în tăcere,
freamătul pădurii.
Lac locuit
În apa tremurândă
se înfioară palida
anemonă.
sâmbătă, 17 decembrie 2022
DESPRE RECEPTAREA LUI PROUST
miercuri, 14 decembrie 2022
CRĂCIUNUL. CHESTIONAR „RĂSUNETUL CULTURAL”
Şi scriitorii se pregătesc de sărbătoare. Nu ne credeţi? Citiţi numărul de gală al
Răsunetului cultural.
Ne alăturăm şi noi cetelor de colindători ce poposesc în casele dumneavoastră, când focul arde în vatră în noaptea de Crăciun, cu urările noastre de Sărbători fericite.
“De ieşi gazdă până-n prag/ Că te colindăm cu drag/ Şi iară te băgă-n casă/ Ş-aprinde lumina-n masă/ Că-ţi intră Hristos în casă/ C-un mănunchi de busuioc/ Sã aibă Crăciunul scriitorilor gazda noroc/ Tăt mergând şi stând pe loc/ C-un mănunchi de nintă creaţă/ Să aibă gazda viaţă/ Tăt margând şi stând pe laiţă”.
Cum arată Crăciunul dumneavoastră? Ce ne spuneţi despre colindele copilăriei?
Care era colinda preferată? La cine mergeaţi la colindat? Cu ce eraţi răsplătiţi? Cât din colindul străbun mai păstrează, azi, românii? Ne răspund scriitorii.
Sărbători cu pace și bucurii! La mulți ani!
marți, 13 decembrie 2022
luni, 12 decembrie 2022
COȘUL COMPUTERULUI
1
...coșul
computerului nu e partea secundară a ciberneticii ce nu trezește, să zicem,
respectul, dar barem ațâță interesul pentru că – vă dați seama – ce diferență
de aproape grad /nobiliar – plebeu/ există între fostul coș de gunoi, pe care
îl țineați sub birou, pe când mai țăcăneați până la țicnire la mașina de scris,
și coșul fără specificare (de gunoi), încorporat adecvat în structura
computerului și cyberspațiului, încât la ministerul apărării al USA hackerii ruși
sau chinezi nu încearcă să pătrundă în fișierele cu sigla „strict secret”, cât în
coșurile computerului-mareșal și subalternelor sale din statul major, pentru că
spărgătorii de rețele electronice știu prea bine, precum spionii clasicității,
că ceea ce e aruncat la coș poate fi de o mai mare utilitate decât ceea ce e
păstrat sub sigla „stric secret”. Astfel că și noi, dragă cititor de/pe display,
vom cerceta într-un neobișnuit coș-trach
– cel al literaturii, în special al poeziei din cyberspațiu ajunsă aici, bineînțeles,
din circumvoluțiile creierului
(rețineți: rădăcina, poate și... rătăcirea noțiunii circ) și zbaterea de inimă și de tâmple a autorului exigent cu sine,
exigent cu alții, exigent cu tine, adică, mărite cititor căruia – presupune scriptorul
– nu ți-ar fi neinteresant să vezi cum se reciclează metaforele (aruncate la coș),
bacante încovrigându-se-n jurul barelor de bar, unde varbar cânyă demeia (de, erori de tastatură...) ceea, iar intelectualul
decăzut până la – aproape – subcondiția de boschetar propovăduiește ceva bolborosit
despre sufletul omului ca infinit limitat și paradoxal precum însuși omul
asemănător lui Dumnezeu sau doar lui Ulise, sau regretatului prieten Ulici asemănător
eroul, care cât pe ce să ardă în carbidul împroșcat de monstrul Caribda urlător
și mitologic, de altfel ca și clonțul ăla eliberator de ficat omenesc
(eliberator în sensul de – lichidator, terminator antic, cum ar veni); Ulise
cel aruncat de naufragii pe nisipiștile plajelor antice – ce curate mai erau pe
atunci! Nu ca azi, când, după plecarea turiștilor, toamna, marea frământă la țărm
nisipuri în amestec cu resturi de vicii încâlcite prin etern destrămații
prapuri ai algelor, prin uruiocul lor kaki, pe când deja
2
...și
cel estetic (frontul; ca să prelungim ideea din primul subcapitol), pentru că
în contextul estetic coșul computerului mi se pare a fi însuși / însăși
haos-poezia. Coșul și cocoșul care scurmă în gunoi sunt aproape înrudiți, cum
aproape neamuri sunt poezia cu realitatea sau poate și realitatea cu
irealitatea, inclusiv cu ex-președintele Snegur – ar fi aici / acolo în coșul
(...) computerului și o – atenție – matematică tragică. Însuși universul,
infinitul, eternitatea de asemenea ar putea fi ceva inimaginabil de tragic, iar
la mijlocul a toate bietul om ce nu îndrăznește să conștientizeze asta, ci doar
presupune timid, poate că înfricoșat, că aici, ca și pretutindeni, ar fi ca și
cum vorba de bilet într-o singură direcție sau poate – de toate biletele în
toate direcțiile dispersiei, neantizării; oricum primul, unicul, tot încolo
duce...
3