Leo Butnaru
Spațiu
și... nesațiu
4 mii de semne pentru răspunsul la 3 întrebări
(concrete) și zeci de altele (aferente, ca ramificații, lăstăriri ale primelor)
ar însemna, după mine, mai puțin decât strictul necesar, ca spațiu și...
nesațiu, pentru referințe relativ coerente, explicite. Astfel că voi încerca să
mă rezum doar la impactul asupra vieții, creației și, inerent, asupra tăcerii,
muțeniei în fața Marelui Mister, cosmic, existențial, despre care încearcă să
afle cât mai multe știința, filosofia. Implicit, cu timiditatea omului care
conștientizează, ba chiar simte și în subliminalul său, că este infim în
infinit. În lung de vârste, am încercat și eu să mă dumiresc în atare probleme,
ispite, în universul spunerilor, presupunerilor, viselor, aspiraților,
dezamăgirilor, revenirilor etc. Ani la rând am scris pentru revista
„Contrafort” cosmograme, un gen
„personal” de laconice elaborări eseistice ca modalitate de a extrage idei din
complicate, uneori alambicate circuite ale formulărilor ce se vor, cu tot
dinadinsul, erudite și de a le plasa în contexte accesibile omului de cultură
nu neapărat „specializat” în filosofie, sinergetică etc. Acele texte au fost
inserate în volumul „A opta zi / cosmograme” (Ed. Institutului Cultural Român,
208). În ele se perindă, în referințe, citate, zeci de nume de filosofi,
savanți, teologi, pe care i-am citit, pe unii chiar i-am studiat, această
îndeletnicire, pasiune perpetuă făcându-mă să reflectez la afinitățile
dintre sugestiile filosofice și cele poetice, mai apoi regizate în diverse
raporturi cosmogramice, cu
gândul că tentativele mele nu ar deranja pe cineva dintre teoreticienii puri
(„casta” lor!), pentru că, de fapt, și metafora, simbolul, creația artistică
reprezintă modalități de cunoaștere, ce nu fac parte din epistemologia
„științifică”, ci din cunoașterea analogică, încât lumea interesată de
filosofie poate afla multe lucruri, nuanțe și din interpretările speculativ-intuitive.
La o adică, scriitorul formulează semnificații care nu țin nici pe departe de
obligativitatea generală, contând – în primul rând – pe înțelegerea și
îngăduința filosofilor care admit că (și) esteticul are o semnificație
ontologică, prin aceasta dovedindu-se a fi una din trăsăturile inerente
existenței și afirmării umane.
Vizavi de masa mea de scris e șotronul
rafturile cu cărțile de filosofie, diverse teorii științifice, eseuri la
confluențele filosofie/epistemologie, perindate și înglobate în entropia lumii,
care duc la concluzia că lecturile din sfera lor sunt stimulatoare, mobilizând
„pe nou” spiritul iscoditor, creator, artistic sau teoretic, predispunând
cititorul atent la „proprie” izvodire de idei, dar și la fantezii, forme și formule
care, uneori, îi dezvăluie și nucleul vreunui eseu sau poem spre care, de la un
moment încolo, va merge deja prin travaliu conștient, asumat, conform cu harul
și experiența de care dispune. Scriitorul conștientizează sugestiile ce i-au
declanșat diverse „produceri de sensuri” în timp ce nota gândurile și
revelațiile de moment, imprevizibile acum (atunci!) câteva rânduri de lectură;
sensuri, idei pe care le îndosaria, nu înainte însă de a le selecta
vag-tematic în vederea înlesnirii scrierii textelor de viitor, savurând
anticipat multiple, imprevizibile relații ce vor îmbina ideile și metaforele
într-o arhitectură, într-o ordine determinată. Adică, se întâmpla aproape ca în
succinta glosă a lui Emil Cioran, conform căreia: „trebuie să citești nu pentru
a-l înțelege pe altul, ci pentru a te înțelege pe tine”. Dar și în acest caz
de, ca și cum, „egocentrism” lectura rămâne (și) o indisolubilă dovadă de
amiciție cărturărească, înainte de toate, cu marii autori ai lumii, aceștia
fiindu-ți călăuze în periplul înțelegerii de sine ce presupune și
tentativa de a-ți explica, în măsura în care e posibil, și fapta de creație în
dezvoltarea continuității fenomenologice receptată ca experiență conexată
coerent, explicit, chiar... configurativ; tendința (și tensiunea!) de a-ți lămuri
fenomenologia de ființare și funcționare a(le) lumii tale interioare, însinelui
tău cosmic. Iar preocupările de atare ordin s-ar înscrie (și) în linia intereselor epistemologiei moderne a
subiectivității, tinzând să se mențină în corelația a ceea ce e cunoscut și
experimentat (aplicat) în mod obiectiv, precum și a ceea ce e cunoscut în mod
obiectual, fără a exclude o cercetare de caracter intuitiv, sui generis
ipotetică. Iar de la literatură, implicit de la poezie, nu poți pretinde
rațiuni ce țin de fondul lucrurilor, de multe ori ajungându-se doar la...
iraționalități sau ipoteze ce se referă la structura intrinsecă a subiectivității
psihologiei, conștiinței și subconștientului auctorial(e).
*
P.S. Și
totuși, scurtisim, un răspuns la primele două întrebări: relectură – Anne
Cheng, Istoria gândirii chineze
(Polirom, 2001); Й. Хёйзинга, Осень
средневековья (Москва, 1988); trad. după: J. Huizinga, Herfsttij der Middeleeuwen (1919).