16.III.1993
Jurnalul nu e o metodă de a te explica pe tine ţie
însuţi, ci ceva mult mai simplu: un mijloc de a te uita tu pe tine însuţi. Când
îl scrii în… uitare de sine…
Se întâmplă că Aura Christi să aibă, adus de la Bucureşti , nr. 2 al
„Luceafărului”, unde se reflectă pe larg decernarea premiilor. În
eventualitatea că rătăcesc pe undeva exemplarul, extrag „ne-modest” cele scrise
de Marius Tupan despre „atât de importanta” mea persoană: „Ceilalţi patru aleşi
ai noştri sunt, indiscutabil, creatori de talent, ieşiţi din serie, cum se mai
spune, individualităţi certe, care îmbogăţesc benefic climatul literar.
Surpriza poate să o constituie, numai pentru unii, Leo Butnaru, poet din
Republica Moldova care, prin modernitatea şi inspiraţia versurilor sale,
sfidează parcă un curent neocomunist ce se observă acolo, el, Leo Butnaru,
fiind sincron cu mutaţiile timpului, egal în rostire cu confraţii întru neam şi
devoţiune”.
Telegrafic, este reprodusă şi o secvenţă din micro-alocuţiunea mea la
festivitatea de decernare a premiilor din 7 ianuarie a. c.
Însă orice părere bună sau foarte bună aş avea eu
despre propria-mi persoană, este important să nu uit şi să cred cu siguranţă
că, posibil oarecum paradoxal, poţi să-ţi menţii vitalitatea artistică şi
printr-o auto-negare, uneori fie ea oricât de dramatică, oricât de dureroasă.
Iar jurnalul intim este, probabil, cel mai indicat poligon unde, onest şi
necruţător, poţi şi trebuie să fii nu că pe picior, ci pe condei… de război cu
sine. Rănit crunt de tine însuţi, dar anima
ad pacem (cu sufletul împăcat).
20.III.1993
Încerc să schiţez/ condensez nişte – le-am zis
deocamdată – „drajeuri şi deranjeuri politice”, în care îmi expun nedumeririle,
dar şi atitudinile ferme, pamfletare, faţă de coţcăriile prezidenţial-parlamentare.
Îmi dau seama că diatriba, stilul pamfletar, atât cât îl cultiv şi îl pot
stăpâni, îmi permite să ajung la unele extreme ale propriului eu, extreme
emoţionale, de despovărare sufletească prin mărturisiri şi atitudini. Dar,
poate, uneori, să ajung şi la unele extremisme de opinii dure, nedorite în
caracterizarea persoanelor sau evenimentelor.
Însă, când e vorba de criptocomuniştii agramaţi ce s-au autobotezat
„clubul agrarienilor”, să nu regret: ei merită o ură şi mai mare, colectivă şi
necruţătoare.
21.III.1993
Parcă nu ne măgulea niţel orgoliul gândul că
excelenta revistă „Secolul 20”
ar putea avea un titlu original, aproape unic în contextul presei (literare)
mondiale? Dar nu a fost să fie chiar aşa. „Secolul 20” apare din ianuarie 1961. Se
vede, însă, că în Franţa exista mai demult o revistă cu atare titlu – tot în
ianuarie 1961, Eugen Ionescu publica în revista „La XXem siècle” un eseu despre
pictorul Gerard Scheneider.
Dar e bine că această suprapunere de titluri nu
scade din consistenţa şi renumele „Secolului 20” .
Iată o mărturisire a lui Eugen Ionescu (căreia,
după ce-i pun ghilimelele, voi cuteza să-i alătur una de-a mea cu care, cine
ştie, poate se află într-un anumit grad de rubedenie): „Am, de pe acum, în urma
mea, un număr destul de mare de piese… Aş vrea să mai fac şi altele. Este,
pentru mine, bucuria cea mai mare, poate singura. Am prins gustul de a «scrie».
Ce ciudat! Amestec de corvoadă şi de plăcere. Nu e o evadare să scrii, să faci
piese: ci fericirea de a crea”.
Şi iată ce zice ne-renumitul coleg al celebrului
Ionescu Eugen, adică… eu: Trecut de vârsta nerăbdătoarei tinereţe, aştept nu
chiar cu întreaga răbdare întâmplările plăcute, dacă vor fi să fie, – ale
destinului meu scriitoricesc, prin muncă şi perseverenţă alăturate harului –
încercând să le fac posibile.
Din multele genuri de aşteptare (aproape
răbdătoare) e de preferat meditaţia aducătoare de revelaţie – fie ea repetată a
mia oară! – că, totuşi, şi fiinţa ta este de ceva în stare: de a se descoperi
prin autocontemplare, contemplare de lume şi foarte, foarte multe lecturi din
giganţi.
Se apropie de final spaţiul, fizic, al prezentului
caiet de jurnal. Mâine, ar trebui să-l
găsesc pe Anatol, maistrul de la tipografia editurii „Ştiinţa”, căruia să-i
comand un nou caiet masiv. (Nu din
zgârcenie sau din lipsa banilor mă întreb cam cât ar costa, astăzi, un atare
obiect pentru filarea scriptoricească,
gândindu-mă că, acum 2-3 ani, îl luam cu 3-4-5-6-10 ruble. Astăzi, presupun:
ceva în jurul de 100 de rusisme financiare devalorizate…)
Ar reieşi că a tremura de frică este, de fapt, o
expresie tautologică, dat fiind că în limba latin tremore înseamnă chiar a tremura de frică; a se teme. Iar tremulus = (şi) fricos. E o subtilitate filologică ce
le-ar fi produs mare plăcere latiniştilor. Şi mie, de ce nu? Numai că vezi tu,
tinere, ar fi interesant să aflăm cum a evoluat-ajuns tremore-lul
latin în verbul a tremura nu doar de
frică, ci şi de frig, de aşteptare, de dragoste, de emoţie…
Tremore-ul l-am găsit în cartea lui Rudolf Otto
„Sacrul” (Dacia, 1992), pe care am reluat-o de la prima pagină imediat după ce
am încheiat să citesc ultima filă din „Notele şi contranotele” lui Euneg
Ionescu. Alte nuanţe semantice le-am descoperit şi în dicţionarul latin-român
al lui M. Stăureanu, apărut la
Craiova (Institutul de editură „Samitca”) în 1913. E un cadou
pe care mi l-a făcut acum vreo doi ani şi prozatorul Petre Anghel, pe care l-am
însoţit prin atelierele pictorilor de la Chişinău , cărora le-a achiziţionat lucrări, le-a
organizat expoziţii la
Bucureşti.
(Astea sunt spuse pe ultima pagină a
caietului-jurnal pe care l-am început pe 31 octombrie 1991.)
26.III.1993
Deci, iată data la care încep un nou caiet,
culoare vişinie, spre deosebire de precedentul – cafea cu lapte.
Tocmai când pierdusem orice speranţă de a recupera
dactilograma interviului cu C. D. Zeletin (o expediasem prin poştă
interlocutorului), pierdută, credeam, definitiv în labirintul confuziilor
bucureştene, iată că soseşte colegul (dat şi businessmanul) George Bocşa care
îmi aduce drastica intervenţie (scrisă) pe textul oral al distinsului meu
convorbitor. Nu e chiar o altă variantă a dialogului, dar e o mărturisire a
unei revizii serioase în panul suprimării oralităţii neagreate, se vede, de dl
Zeletin – fire metodică, sobră, de doctor în biofizică. A eliminat câteva
pasaje, inclusiv fraza din final care mi se pare memorabilă şi ar fi păcat să
se piardă odată cu renunţarea la forma iniţială a interviului. Când zic: „Dar
să ne întrebam ce ar însemna pentru un artist raţiunea de a trăi”, Zeletin
răspunde prompt: „Raţiunea este un constructor de balamale şi anume –
articulează pe artistul făcut de subconştient şi mai ştiu eu de cine cu
necesităţile vieţii sociale şi politice. Atât.” „Şi deloc puţin”, conchideam
eu. Dar, spuneam, acum finalul e altul, cel care se va vedea în revista
„Sud-Est”, unde am prezentat interviul. E minunat că dactilograma a sosit, fie şi
în ultimul moment, – să fi apărut în forma iniţială, avea să-i pricinuiască
suferinţe dlui Zeletin. Cu toate că mie îmi plăcea mai mult dezinvoltura
discuţiei orale, neacademizate, nesupravegheate rigid. Interviul rezistă din
multe puncte de vedere: variat, consistent, punând în lumină o personalitate
remarcabilă.
Demnă de toată atenţia şi scrisoarea cu care
convorbitorul meu îşi însoţeşte intervenţiile în text. Iată o remarcă: „Stilul
oral e redondant, stă mai mult să impresioneze decât să convingă, sunetul
dispărând, dispare o întreagă lume de subtile informaţii fonice, iar pe de altă
parte lunecuşurile eventualei verve a orgoliului aţâţat de importanţa
întrebărilor se întoarce împotriva constructorului de răspunsuri. Dacă vom mai
dialoga, ceea ce-mi va face mare plăcere, am putea să o facem în scris”.
Ieri noapte, îl visez pe Nichita Stănescu. El urca
pe şoseaua Hânceşti, pe lângă zidul cimitirului central, pe când noi, câţiva
studenţi, scriitori tineri, coboram. Întâlnirea – lângă cafeneaua căreia îi spuneam,
pe vremuri, „Trei cadavre” sau „Cadavrul vesel”. Nichita – melancolic, cam
abătut. Ne spune că merge la o redacţie să-şi ridice ceva biştari. Înţelegem (ba chiar ştiam!) că sediul
redacţiei e undeva pe strada Ismail, în unul din căminele Universităţii.
Nichita pleacă. Plecăm şi noi.
Ieri dimineaţă, pe la ora opt, îmi telefonează de la US Conrad Pleşca,
spunându-mi că a murit Bogdan Istru, la 5,00, în zori. Dumnezeu să-l ierte. Da,
când a fost la Chişinău Nichita
Stănescu, în septembrie 1976, Istru era încă bine şi, uneori, interesant. Să fi
găsit oare vreo legătură telepatică, psihedelică între visul cu Nichita şi
trecerea din viaţă a lui Istru? Sunt sigur că visul mi-a venit şi mie spre
dimineaţă, pe la orele 4-5.
La „VS”, au apărut „Caietele de cultură” dedicate
lui Nichita Stănescu. Alte caiete în pregătire – dedicate sărbătorilor de
Paşti. Sperăm s-o scoatem cu bine la capăt. Şi dacă a venit vorba de sfintele
sărbători, găsesc cutremurătoare o mărturisire a lui C. D. Zeletin despre un
ilustru înaintaş, Dimitrie Iov. Iată ce spune în interviu: „A scris «Covor
basarabean», «Au înflorit castanii la
Soroca » ş. a. m. d. Dimitrie Iov – Moş Mitică (Ion Buzdugan
era Moş Nicu) participa, pe timpuri, la şedinţele «Academiei bârlădene».
Ulterior, în 1953, revenit la
Bucureşti , l-am întâlnit pe Moş Dimitrie Iov. Trăia într-o
sărăcie lucie. L-am găsit în ziua de Paşti, cu fasole fiartă în apă…”
Fiindcă vorbeam de Sfintele Paşti…
Ieri, trebuiau să sosească Marin Sorescu şi Ioan
Alexandru.
În „România literară” din 20 martie, Laurenţiu
Ulici, la rubrica Poeţi basarabeni,
scrie: „De curând mi-au parvenit câteva plachete dintr-o colecţie editată la Chişinău , intitulată Poezii de duminică şi îngrijită de
poetul şi eseistul Leo Butnaru. Între acestea, poezii alese din Bacovia, Blaga
şi Voiculescu erau şi trei semnate de autori basarabeni de azi din a căror creaţie
Leo Butnaru a selectat texte definitorii, în intenţia, probabil, de a «prinde»
sunetul original”. După care se referă la plachetele lui Busuioc, Esinencu.
Ieri, o imprimare TV despre Stănescu, pentru
telematinalul din 31 martie. Interlocutorul meu, cel cu întrebările – Romeo
Zaharia.
28.III.1993
Ieri dimineaţă ne-am angajat cu Ioan Alexandru
într-un dialog (hotelul „Codru”, camera 313)… Fuga, cu uitarea de sine şi de
cele pământeşti, lumeşti, a interlocutorului meu… Întrebările mele destul de
concrete au răspunsuri vag-religioase… Apoi, plecând spre US, să ne luăm rămas
bun de la răposatul Bogdan Istru, deja în biroul meu, în prezenţa lui Suceveanu
şi Vodă, revin la interviu, Alexandru rememorând personalitatea lui Lucian
Blaga: cum l-a cunoscut, vizita lor, a câtorva studenţi, la poet acasă,
petrecerea corpului neînsufleţit spre Lancrăm… Dar se va vedea, ce are să se
vadă, din dialogul propriu-zis…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu