AŞTEPTAREA – ZĂDĂRNICIE A LUMII MODERNE…
30.VI.1993
Subconştientul
nostru traumatizat din cauza convieţuirii pe durata a mai multor decenii cu un
colos agresiv, căruia i s-a tot spus „frate mai mare”… Poţi deducea asta fie şi
din stupid-înduioşătoarea obsesie a
diminutivelor: MOldovioară, ţărişoară; sau, pe firme: „Spicuşor”, „Fluieraş”,
„Izvoraş”, „Struguraş” şi atâtea alte tâmpenioare
(ori. Tâmpeniuţe?) a handicapului psihic care nu va fi uşor de tratat.
Şi
altceva: e greu să scapi de pecinginea imperialistă. Pe unele firme, pe unele
maşini speciale, pe etichete de preţuri din anumite buticuri persistă încă
inscripţiile în ruseşte. Creierul aborigenilor se dovedeşte a fi un palimpsest
socio-psihic prost civilizat: încă nu a fost curăţat de textele vechi, încă nu
s-a scris pe el cu alt alfabet… Să nu fie cumva un palimpsest indelebil,
sonoritatea acestui adjectiv fiind oarecum apropiată de cea a altul adjectiv,
dramatic: debil… Însă cine ne poate împiedica să fim lucid-optimişti? Doar că,
provizoriu, lenea şi poate că încă laşitatea şi cretinizarea noastră socialistă
atât de conservatoare sau indiferentă…
Să
fi dat peste mine o criză de timp? Mai curând, o lăcomie, o zgârcenie de timp.
De unde mă văd nevoit să dedic destule zile altor preocupări, care nu sunt cele
ale literaturii. Deci, zgârcit la timp, nu îndrăznesc nici să-mi recitesc
lucrările apărute prin reviste. Zic că timpul de care dispun ar fi mai cu cale
să-l consum pentru lecturi din alţi autori. Şi-apoi, cam obositoare paginile
tipografice presărate cu caractere de litere micro-mizerabile, încât, la
anumite momente, văzul meu începe să facă.. scurtcircuite. Însă de recitit aş avea
ce: interviurile cu Cezar Baltag („Basarabia”), C. D. Zeletin („Sud-Est”),
Mircea Petean („Columna”), alte lucruri, care s-au cam adunat.
Alte
extrase din adagiile lui Ţuţea:
„În
lumea valorilor prietenia este câteodată o primejdie: ea falsifică ierarhia valorilor”.
„Am
fot totdeauna foarte ostil ruşilor, pentru că şi ei ne-au fost nouă. Îmi aduc
aminte că, într-o societate de diplomaţi, mi s-a spus că ruşii sunt un popor
mesianic. Le-am răspuns că nu: ruşii sunt un popor numeros cu o obrăznicie mesianică şi care au preluat
Bizanţul, considerându-se continuatorii strălucirii bizantine”.
„…
nu cred să fi întâlnit vreun rus care să fie normal; asta nu mi-o pot explica
decât prin faptul că, probabil, s-au corcit cu tătarii”.
„I-am
asemănat odată pe ruşi cu vacile care dau câte 25 de kile de lapte pe zi şi
apoi se balegă în şiştar”.
2.VII.1993
Din
topul de cărţi procurat la
Bucureşti , am devorat-o neamânat pe cea a lui Emile Bréhier
„Mari teme de filosofie”. De fapt, nici nu e prea voluminoasă, dar aproape
densă, cu esenţializări ale cam dubioasei stări de lucruri în filosofia
contemporană şi nu numai: după părerea lui Edmund Hursserl (deja din alt volum,
„Filosoful-Rege?”), criza filosofiei înseamnă criza tuturor ştiinţelor moderne,
o criză mai întâi latentă care, cu timpul, se accentuează, devenind evidentă.
Emile
Bréhier formulează memorabil: criza principiilor.
În
virtutea fanteziei speculative care te însoţeşte (dacă – da!) în timpul
lecturii altor texte, altor autori, Emile Bréhier „mi-a sugerat” să scriu un
eseu, pe care l-am intitulat (deocamdată doar?): „Glosări asupra (posibilului) fenomen
post-modern şi a (imposibilei?) ştiinţe a literaturii”. Mai e ceva de făcut la
el – completări, mici monturi, delicateţuri de
stil (dar nu frumuseţuri!), însă
cred că e un text interesant. Poate că, odată cu reflecţiile despre „Public-Presă-Putere”) circa 8 pagini)
sâmbătă-duminică re-dactilografiez şi „Glosările…” care au cam acelaşi volum.
Tot
ieri, am scris un poem inspirat de ipostaza unui Hemafroditos modern, care
aşteaptă să apară Venus din spumă, multă, de şampon, pe care o tot agită în cada
din baie. Aş putea părea trivial? Doar pentru cei care nu vor recepta
dramatismul din subtext. Doar atât. Fiindcă, pentru elucidarea unui poem
oarecare, n-ar fi cazul (dar dacă ar fi, ar fi ridicol) să invoc drept motiv de
ceartă pentru insensibili citatul din Husserl (că el mi-e acum sub mână, sub
privire şi în creier) despre „raţionalitatea «raţiunii leneşe» care ocoleşte
lupta pentru o lămurire a premiselor ultime”. (Vai, termenul de luptă, aici, cred, stă pe conştiinţa
traducătorului, care putea folosi: strădanie, efort etc.).
În
nr. 21-22-23, „Rl” publică fragmente din jurnalul lui M. R- Paraschivescu,
interesante, dramatice, uneori – cutremurătoare, precum se poate judeca şi după
o mărturisire, pe care redacţia a pus-o de titlul: „Scriu însemnările unui
sinucis”. (Pentru a mai atenua decepţiile trăite de poet, o remarcă: se crede
că expresia „Îmi place subsuoara piciorului” ar fi pornit de la Nichita Stănescu , dar iată o
frază din jurnalul lui D.R.P.: „… o blondă foarte despletită care-mi arată cât
poate genunchii şi prelungirea subsuorii lor”. Posibil să nu fi fost autorul
nici Paraschivescu, ingenioasa expresie venind cine ştie de când, de la vreun
anonim, iar „subsuoara piciorului” contribuie puţin, cât o fi, la celebritatea
lui Nichita.) Însă mai important îmi pare, fireşte, cu totul altceva, o notiţă
de laborator pe care M. R. P. o face cam la aceeaşi vârstă, pe care o am eu
acum. Împărtăşesc ideile din text, reproducându-le în următorul citat
desfăşurat: „15 iunie 1955. Cred că
mai am de învăţat cum se montează o
poezie. Am scris acum câteva, unda din care, revăzând-o bătută la maşină, n-am
mai reţinut decât ultimele două versuri din cele trei catrene. Am înţeles abia
acum, la aproape 44 de ani, ceea ce până azi, abia când şi când presimţeam: că
o poezie nu se scrie cum o gândeşti, cum curge ea din tine. Totul, la început
mai ales este doar o şuetă, un monolog, un discurs (cum înţeleg exact termenul
lui Paul Valéry), o bâlbâială în decursul căreia poate scăpa vreo scânteiere de
spirit. Important e ca să meargă creionul, să fie activ şi să o surprindă.
Odată născută această idee, restul poeziei e rumeguş. Şi abia atunci începe
cazna: făcutul poezie, a monturii
care să pună cu multă discreţie nevăzută şi surprinsă de vârful creionului.
Dar
voi avea vreodată oare timpul, răbdarea şi forţa acestei munci de Sisif? Că e
mai greu să confecţionezi o montură unui vers reuşit, decât să surprinzi acest
vers chiar. El poate ieşi într-o secundă neprevăzută. Dar poţi lucra la
montarea lui ani de zile…”
8.VII.1993
Ce
lipitoare mai e şi aparatul de telefon! Pus la fir lung, îl cărăbănesc după
mine prin spaţiile apartamentului, să-l am la îndemână. Poate din motivul că nu
suport sunetul strident şi-l dau la semiton, la „şoaptă”… Totuşi, aţâţă
stridenţa zurgălăului său dintr-un metal cam ne-nobil, departe de a fi aramă
sau fontă din turn bisericesc.
Ei,
alţii nu că în maşină, ci în borsetă poartă telefon… E o indispensabilă
aşteptare – zădărnicie a lumii moderne…
La
„Revista revistelor” din „Rl” nr. 22 este reprodusă şi coperta „Vieţii
româneşti” nr. 12 din 1992 (revista este într-o întârziere cauzată de o sincopă
financiară pe care a avut-o anul trecut). Deci, e dat sumarul numărului viitor,
ce va insera poeme de Mircea Ciobanu, Leo Butnaru, Petre Got. Când era în drum
spre Costineşti, i-am telefonat dlui Cezar Baltag care-mi spusese că deja nr. 1
apăruse, dar nu-l avea la îndemână. Mi-l expediază.
Eh,
câte asociaţii internaţionale îşi pun la baza activităţii lor poezie?! Aflăm că
Sono Uchida, fost ambasador al Japoniei într-un şir de ţări, astăzi e
„ambasadorul haiku-ului”, alias preşedintele Asociaţiei Internaţionale de
Haiku. Italiana Anna Santoliquido e preşedinte a unei asociaţii, tot
internaţionale, „Donne e poesia”. Şi-apoi această donna mobile e şi o combatantă pentru re-identificarea femeii şi
feminismului, considerând că, la etapa istorică în care supravieţuim,
feminismul ca atare s-a cam dus pe apele sâmbetei. Donna Anna îşi mai dezvăluie
opiniile în felul următor: Am luptat pentru recunoaşterea egalităţii
femei-bărbaţi, am obţinut-o, de azi încolo trebuie să deschidem un alt front,
pentru a obţine recunoaşterea diferenţelor
femei-bărbaţi; o luptă pentru elementul de compunere care, împreună cu
adjectivul feminism, să dea ceea ce e
adevărat azi: post-feminismul. Domnul
să le ajute pe donne, care mai
revendică şi altceva: diferenţa şi în literatură, pentru reîntoarcerea
donnelor-orfee la sentimente, sensibilitate, sexualitate. Să le dea Domnul har,
ca să poată converti în vocabule alese „diferenţa” de sexualitate…
Dar
bărbatul contemporan? Aici, în estul post-comunist, e în mare parte cel căruia,
pe la 1955, M .
R. Paraschivescu, în jurnalul său, îi contura un portret jalnic. Iată-l pe
voinicu’! – „…pe aleea circulară şi plină de pietriş prăfos, un bărbat de vreo
30-35 de ani împingând un cărucior în care doarme ţâncul: e bărbatul-dădacă,
invenţia democraţiei populare, ca şi bărbatul-fată în casă, pe care-l vezi
oricând cu plasa în mână prin pieţe şi magazine alimentare, ca şi
bărbatul-bucătăreasă, pe care-l surprinzi acasă cu şorţul peste cămaşă şi
pantaloni. Şi bărbatul-dădacă acesta e prototipul cetăţeanului din democraţia
populară, scofâlcit, cu şanţuri adânci ce-i pornesc de sub umerii obrazului,
până mai jos de colţurile gurii, părând mult mai bătrân decât este cu fruntea
îngustată de zecile de riduri etc.”
Păcat
de adăugat ceva la această schiţă antologică…
Ce
destrăbălare în muzica de estradă rusească!... Borealii au aşteptat libertatea,
pentru ca să urle în microfoane ameninţări imperialiste, înjurături şi tot
felul de tâmpenii din cuşca orangutanului. Trec întranzistoraţii, înmagnetofonizaţii
vlăjgani pe sub balcoane şi câte un fitecine-cântăreţul îi zice în slavonă de
toate duhorile lumii; o duhoare şovină, agresivă şi – destrăbălată,
destrăbălată! Cu părere de rău, gunoiul acesta mai are răspândire pe aici, unde
nu e Rusia…
Sărăcia
şi înfometarea de totdeauna a Moscovei… Îmi povestea A. că, pe când făcea
studii la institutul „Gorki”, făcea şi ce face de obicei un bărbat cu o femeie,
aceasta tânăra soţie a unui oarecare Ivan. O mai miluia cu nişte bai. Odată,
când se ridicară din culcuş, ea prinse a se îmbrăca, pentru ca la un moment să
izbucnească într-un hohot de plâns sfâşietor. Motivul? Ah, ce motiv… Dânsa
sesizase că A. observase că are chiloţii cârpiţi! (N-am vrut să tabuizez un
termen dat de DEX, folosind „decenta”
parafrază: „obiect de lenjerie, care acoperă corpul de la talie până mai sus de
genunchi”.) Parcă pentru o femeie nu era, cu adevărat, un motiv de disperare,
umilinţă şi alte sentimente sfâşietoare, ca la Dostoievski ? Eh,
Moscova cea săracă şi flămândă…
În
„Viaţa românească”, un vers excepţional de Gellu Naum: „îngeri bătrâni purtând
nisip în ridurile frunţii”. Un vers nemuritor într-un poem din alte multe
versuri, cărora ar fi trebuit să li se aplice metoda de care vorbea D. R.
Paraschivescu în jurnal.
În
acelaşi număr 11-12/ 1991 al „VR” mult mai multe versuri surprinzătoare într-un
poem de Dan Verona, autor pe care l-am recitit cândva, cel din volumul „Daţi
ordin să înflorească magnolia”. (Poate că magnolia din curtea Casei Artelor din Galaţi… Acum vreo două
primăveri, Sterian Vicol rupsese şi-mi oferise o ramură de magnolie cu câteva
flori mari pe ea. Aproape instinctiv, fără pic de premeditare, i-am readresat-o
unei domnişoare care trecea prin preajmă. Ea a luat ramura cu un gest nespus de
firesc, fără a da semne de surprindere sau suspiciune… bleagă, precum se
întâmplă de atâtea alte ori. Se vede: domnişoara ştie că e simpatică şi că
merită atenţie din partea lumii…)
SOCIETATEA DE MÂINE DE
ACUM 20 DE ANI
8.VII.1993
E
bine că buzunarul halatului de casă e destul de încăpător. Îmi poate înlocui,
un timp, coşul pentru hârtii, pe care nu-l pot plasa sub masa de scris din
motive de… design. Şi am multe mototoli de aruncat în el, în buzunarul ce ţine
locul unui coş pentru rateuri…
Din
versurile lui Dan Verona:
„Ies
trecătorii din praf ca nişte prizonieri de război din fotografiile galbene
……………………………………………………………………………….
O
Ploaie bătrână aşteaptă să arunce-n văzduh rândunici de noroi
Îmbătrânesc
gardienii în memoria deţinuţilor
………………………………………………………………………..
Pe
Dâmboviţa pluteşte un sicriu ca un şlep” – din poemul „Sezon mort” din care,
conform metodei lui M. R. Paraschivescu ar trebui omise tot atâtea versuri.
12.VII.
Înţelegere
cu negureneancă Eufrosinia Melinte ca, atunci când telefonez de la Chişinău , să o cheme, de
peste gard, cum ar veni, pe mătuşa Olga, pentru ca aceasta să-mi spună cum se
mai simte tata…. Eufrosinia Melinte… Moartea tragică a soţului ei, Vania,
şofer. Bărbat de ispravă, voinic, la peste 50 de ani. Umfla un pneu la camionul
său de mare tonaj. Să nu se potrivit presiunea? Cine ştie… Însă cercul de oţel
dintre cauciuc şi discul toţii se desprinse cu o viteză uimitoare, lovind
şoferul exact la gât, cu o putere atât de violentă, încât îl decapită…
Năprasnică întâmplare. Şi poate că unica de acest fel în întreaga istorie a
şoferiei…
Când
îi transmiteam, la telefon, lui Cezar Baltag o notiţă biobibliografică pentru
suplimentul „VE” în engleză şi am ajuns la titlul de carte „Umbra ca martor”,
colegul spuse: „Un titlu foarte frumos”. Se mai întâmplă…
13.VII.1993
Azi
e luni, dar vineri, pe când la US
era rumegată în gol irezolvabila problemă a dării în arendă a Casei de creaţie
„Donici”, intră (eram la Cimpoi )
Adi Cusin şi Petre Anghel, prozatorul, actualmente preşedintele Asociaţiei
„Societatea de mâine”, directorul revistei „Avanpost”. Au căzut ca din senin,
în compania şi „Salvarea” (maşina) doctorului Bârsan ce tratează oameni cu
diverse deficienţe. Doctorul este cuscrul lui Anghel. Chetă, gonaciul Ion Vieru
îşi execută meseria, aducând câteva sticle cu vin. Ne intersectăm cu Ioan
Mânăscurtă şi Tudor Marin. La restaurantul „Turist”, o discuţie neplăcută (prin
poziţia altor doi care vor să facă business cu înţelegere din partea altora şi
profit numai în partea lor. Mă rog…)
A
doua zi, îi însoţesc pe Anghel şi Cusin prin oraş. Adi e o fire
mercantil-cărpănoasă, dar cumpără şi lucruri frumoase: discuri cu muzică
clasică. Goblenistul şi pictorul Andrei
Negură care a expus în galeria „Societăţii de mâine” îi propune lui Anghel să
rămână până miercuri, când va putea pleca îndărăt cu băcăuanii, care vin la
vernisajul „Saloanele Moldovei”. Cu această ocazie ajungem pe la sala de expoziţii
din faţa hotelului „Naţional”. Aici – băcăuanul Ilie Boca şi câţiva pictori
chişinăuieni fac pasienţa celor peste 3000 de lucrări, regizează expoziţie.
Ieri,
împreună cu Petre Anghel, Ilie Boca, Andrei Negură şi doi custozi de la muzeul
de arte plastice din Bacău făcurăm un periplu îndelungat, zigzagat pe la etaje,
prin atelierele lui Glebus Sainciuc, Elenei Bontea, Mihai Statnâi, Vasile
Cojocaru, Filimon Hămuraru, Isai Cârmu, Dumitru Peicev, Mihai Petric. În
postură (şi) de galerist, Anghel tratează problema unor viitoare expoziţii ale
unor basarabeni la „Societatea de mâine”. Procură o pânză de la Statnâi. De fapt Stantâi ne-a
oferit cea mai mare revelaţie. Muncitor aprig de felul său, e şi un bun
stilist.
Mihail
Petric, academist, dar sincer în mărturisiri, uneori autocritice, meticulos în
abordarea variantelor.
Tot
alegând pânzele pe care să le arate oaspeţilor, la un moment dat Peicev zice
(vorbeşte, dom’le, româneşte, deloc rău): „Pânza aceasta mi-a dăruit-o Mihai
Grecu”, după care întoarce tabloul, pe reversul căruia autorul ei, Grecu adică,
scrisese: „Rahat cu apă rece”. Din prea mare exigenţă sau auto-dezamăgire,
probabil.
Revista
„Luceafărul” nr. 27 îmi publică un grupaj de versuri.
Într-un
articol, citesc o frază: „…masca de gaze, lopata Linemann” şi abia astăzi îmi
dau seama despre ceea ce-mi vorbea uneori taică-meu – despre lopata de liman (eu chiar îmi frământam
mintea: ce o fi având ea cu limanul? Poate cu forţarea râurilor să aibă ceva?
Poate că în prundişul limanului e mai greu sau mai uşor de săpat?). Prin
urmare, lopata de liman e, de fapt,
lopata Linemann, numindu-se astfel, probabil, întru pomenirea numelui
născocitorului ei.
17.VII.1993 (Sâmbătă)
Şi
ce s-a mai întâmplat în această săptămână pe sfârşite? Luni, am dialogat cu Petre
Anghel. Interesant pasajul despre vina bătrânilor faţă de tineri.
Marţi,
vernisarea expoziţiei „Saloanele Moldovei”. Public numeros. Fac cunoştinţă cu
poeta Ioana Ieronim, ataşat cultural la Abmasada Română din SUA,
prezentă la congresul româno-american, ce se ţine la Chişinău. Un dialog între dl
Buzdugan, comentator politic la
TVR , şi Petre Anghel. Buzdugan: „Am auzit că ai primit din
Occident o tipografie şi ai pus-o în funcţie”. Anghel: „Lumea mă crede mai
deştept decât sunt şi mai puţin talentat decât în realitate, pe când lucrurile
stau invers. N-am nicio tipografie”… După vernisaj, o agapă cu vin bun şi lume
predispusă la conversaţie. George Muntean mă prezintă unor oaspeţi de peste
Prut drept poet important. Mă rog, ne obişnuim noi şi cu elogiile. Nu ştiam că
soţia sa este poeta Adela Popescu. Îmi arată o carte de poeme a acesteia
apărută în engleză. Pleacă la
Kiev , apoi la Moscova. Un periplu de documentare.
Miercuri,
alte două expoziţii: prima, a unui fotograf din Câmpina, prezentată de Octavian
Onea. Îi întâlnesc aici pe Maria Bieşu şi Ion Ungureanu, facem câteva poze
împreună, pe care trebuie să le iau de la Bob-tătarul
(Seifulin). O alta, la „Modexpo”, a pictorului Nicolae Oprea şi a sculptorului
Iurie Platon. Prezenţi şi ambasadorul Ucrainei, ambasadoarea SUA cu care mă
întreţin într-un dialog de complezenţă, până în momentul în care intervine
exoticul Mihai Beţianu, sosit de la Moscova.
Cică , timp de un an a lucrat/ pictat în Ţară.
Tot
miercuri, lansarea cărţilor lui Sorin Paliga (Bucureşti) şi a Aureliei Potlog,
alias Aura Christi din Chişinău, apărute la editura lui Ion Cristea „Ecce
homo”. Au vorbit Mihai Cimpoi, Marin Mincu, Arcadie Suceveanu, eu. Mincu zice
că era mai bine să fi rămas Aurelia Potlog şi nu pseudonimizată Christi. „Un pseudonim nefericit”, zice Mincu. Mai
spune că „Dincolo de partea cealaltă a umbrei” este un titlu banal, găsindu-i
volumului, după denumirile altor poeme, alte titluri posibile: „Nu mă atinge”
sau „Nici un semn”. La Paliga
îi atrage atenţia barbialinismul, fapt care aproape îl bucură, dat fiind că
însuşi el, Mincu, a scris mult despre poetul „Jocului secund”. Îînsă criticul
bucureştean are şi un mic conflict cu Andrei Burac, pe care l-a întrebat cam cu
cinism şi aplomb de ce nu a apărut încă în revista „Columna” articolul dnei
Ştefania Mincu despre Nichita Stănescu, pe care l-a lăsat aici în luna aprilie.
A. Burac îi explică lucruri elementare: revista are o anumită periodicitate,
acum fiind în întârziere cu… 5 numere! Şi… Mă rog… Mincu pune nişte condiţii
cam drastice, dar şi niţel deocheate. Burac pleacă la redacţie, aduce articolul
cu pricina şi, întinzându-i-l lui Mincu, zice: „Ia-l, fiindcă ai vorbit
obraznic”. Mincu i se plânge lui Gârneţ, Gârneţ – mie. Asta e cu conflictele
inevitabile…
A
doua zi, mă întâlnesc cu soţii Mincu. Dialoghez cu Marin, el fiind cam cu ochii
pe ceas, pentru că se apropia ora plecării lor la Constanţa. Însă reuşim
să discutăm cam 40 de minute. Iar astăzi am şi „coborât” de pe bandă pe hârtie
convorbirea. Pare-se, exegetul nu a fost în forma sa cea mai bună, lucru
remarcat şi de dna Ştefania Mincu, prezentă şi ea la dialog şi care chiar a
intervenit cu câteva comentarii. În încheiere, Mincu mă roagă să transmit
articolul la „LA”. „N-am bănuit că va ieşi aşa”, zice, referindu-se la ciocnirea
cu Burac. „Mi l-a întors, spunându-mi că am vorbit obraznic… Îmi pare rău…”
Astăzi
am scris un cuvânt-prefaţator la versurile lui Călin Mânăscurtă pentru „LA”. De
fapt, deja e Călin Sobieţchi-Mânăscurtă şi graţie sfatului meu. Îi spun,
Căline, în primul rând nu e bine să-ţi suprapui numele cu cel al altui
scriitor, care este chiar tatăl tău; secundo, chiar dacă regele polon Sobieţchi
a păpat păpară de la ai noştri, numele lui conţine un element de nobleţe; în al
treilea rând, îi onorezi pe ambii tăi părinţi, pe mama, poetă Ludmila
Sobieţchi, şi pe tatăa, prozator Ioan Mânăscurtă. „Aşa m-am gândit şi eu, – îmi
spune Călin, – însă tata mi-a spus că deja şi numele Mânăscurtă e prea lung, iar
dacă mai alături de el şi pe cel de Sobieţchi…”
Păi, zic eu, sunt nume şi mai barosane, spre exemplu cele ale portughezilor…
Altceva
nu are rost să mai notez despre întâmplarea cu tânărul coleg: în loc de câteva
fraze, mi-au ieşit aproape trei pagini dactilografiate. Să vedem ce vor zice
cei de la „LA”.
O
emisiune TV a lui Ed. Radzinski despre destinul tragic al ultimului ţar rus.
Unul (din atâtea!) dintre detaliile cutremurătoare, aproape mistice, dar, de
fapt, delirante: când trăgeau cu armele în ţar, ţarină, fiice, fecior, călăii
bolşevici se speriaseră, văzând că gloanţele sar îndărăt de la victime.
Explicaţia: gloanţele se loveau de corsetele bătute cu briliante ale doamnei şi
domnişoarelor auguste. Briliantul e de ne-străpuns de gloanţe, acestea sărind
îndărăt ca grindina ce se loveşte de asfalt. Ţarul a murit pe 16 spre 17 iulie.
Pe 16 iulie s-au împlinit şi 50 de ani de la moartea lui Eugen Lovinescu.
Ce
caz, ce caz! Joi, înainte de adunarea generală a scriitorilor, în holul de la
etajul 3, Leonida Lari îl pălmuieşte pe Eugen Cioclea pentru cele publicate la adresa
ei în „Tinerimea Moldovei”. O, tempora!...
19.VII.1993
Horoscopomania
şi şarlatanomania zodiacală în Estul dezorientat, pauperizat sub iluzia
dolarului… Un caz: pictorul Gh. Oprea se pomeneşte pus în faţa unui cont pentru
achitarea convorbirilor telefonie de… 150 de mii de ruble! L-am văzut cu ochii
mei, contul. De unde atâta limbuţie? De fapt, s-a plătit nu pentru plăcerea de
a spune ceva, ci pentru cea de-a asculta. S-a întâmplat astfel. Un ziar a
publicat cam următorul anunţ: dacă doriţi să aflaţi cum bate pendula destinului
dvs., telefonaţi la (indicat un număr de telefon internaţional) în Mexic, de
unde veţi primi un răspuns competent. Iar fiica lui Oprea, Cornelia, împreună
cu o colegă de liceu, aflându-se în perioada examenelor, au telefonat zilnic
peste ocean, ascultând, uneori pe durata sfertului de oră, oraculele zodiacale.
Dat fiind că un minut de convorbiri internaţionale costă una mie de ruble şi
curioasele domnişoare au stat chitic la receptor, s-au şi adunat cele 150 de
mii. Plâng domniţele de neştiinţa şi naivitatea lor, iar tăticul caută ieşire
din situaţie…
Îmi
telefonează Ion Ţăranu. Îl căutaseră la ambasadă Adi Cusin şi Petre Anghel,
însă era plecat în concediu. Îmi spune că a fost naşul de cununie al unei fine
pe care, cu ani în urmă, a botezat-o. A răcit. „Nunta a avut loc într-un
restaurant din Piatra Neamţ şi eu, care n-am dansat atâta vreme, m-am cam dat
în vârtejul horelor. Am ieşit afară să mă răcoresc şi, of, Doamne, am păţit-o.
Mi-a dat şi sângele pe nas. Acum sunt refăcut la 98 de procente”.
Se
interesează de conflictul cu palmele pe care l-a avut Lari cu Cioclea.
Presupune că în „TM” va apărea relatarea acidă, semnată de victimă. Ce a fost
la „LA”? Ce mai noutăţi pe la US ?
Încolo, rămâne să ne întâlnim sănătoşi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu