24.VI.1993
Aseară,
în sumarul emisiunii „Simpozion” la
TVR , e anunţat şi un moment Ioanid Romanescu. Eram pregătit
să urmăresc prezenţa dragului meu coleg ieşean şi, după miezul nopţii, când se
termină emisiunea (la 00, 45!). Chiar eram gata să-i telefonez poetului, ştiind
că-i voi face o mică bucurie. Însă pe la 22,30 îmi telefonase însuşi Ioanid,
spunându-mi că volumul de poezie „Iluzia necesară” e ca şi tipărit, dar aşa şi
n-am clarificat noi noţiunea aia de
Laputa sau Lapyta sau mai ştiu eu cum apare
într-o poezie. „Ţi-am aşteptat precizările”, zise dojenitor Ioanid. Eu, martori
având, îi spun că vineri-sâmbătă-duminică am încercat să-i tot telefonez de
Moment
sobru – Ioanid a citit versuri, apoi s-a întreţinut în dialog cu dl Munţu,
realizatorul emisiunii. Panorama celor 24 de cărţi de poezie pe care le-a
editat Romanescu. Bine. Fireşti motive pentru felicitări.
P.S.
Referitor la insulă, nu ar avea motive să se îngrijoreze: corect e – Laputa.
Guliver are chiar aşa: „O călătorie în Laputa”.
Ion
Groşan ca exemplu al neogoirii, nonconformismului şi prezenţei incomode pentru
destui „sobri” posmăgoşi/ pesmetoşi
(pe la posmag/ pesmet). După copioasa degustare de vinuri oferită de prefectul
Constanţei, la Costineşti
a intrat niţel în conflict cu poliţia civilă. Spre dimineaţă, cam închinat,
fără ecuson la piept, fără acte de identitate asupra sa, cam rebel, a fost
reţinut de reprezentanţii puterii, până s-a reuşit a clarifica situaţia şi
persoana protagonistului ei. Unii îl invidiază că e pe albia cea bună a
prosperării materiale. Şi pentru că, fireşte, este indiscutabil talentat. (Ceva
ce se mai ştie…)
Prezenţe
la colocviu: prim-ministrul Văcăroiu, ministrul Victor Surdu, Paul Everac,
caius Dragomir, vadimtudoristul
Hamza, Jana Gheorghiu ş.a.
Bucureşti.
La redacţia „Luceafărului” – doar Mircea Micu şi domnul care îmi face formele
pentru onorariu.
27.VI.1993
Am
sosit de la Negureni ,
de la acel acasă deja dureros şi
confuz pentru mine. Tatăl e într-o stare de extenuare fizică aproape de limită.
Am făcut ce am găsit de cuviinţă, am pus la cale, împreună cu mătuşa Olga,
anumite lucruri. Dânsa, şi ca soră mai mică ce-i este, va avea grijă să-l
ajute. În dricul verii acesteia, eu am tot despicat lemne pentru iarna
viitoare, presupunând că, psihologiceşte, şi aceasta ar putea întreţine
tatăl într-o anumită perspectivă existenţială.
C
D. Zeletin îmi trimite de a Bucureşti o carte poştală: „Ad perpetuum memoriam! Iubite Prieten, calde îmbrăţişări şi urări
de sănătate! A apărut dialogul nostru? Îl văd anunţat, cam ambiguu, în presa de
la noi. Mulţumire sufletească şi spor în toate!”
Parcă
n-ar fi loc pentru ambiguitate: dialogul nostru din „Sud-Est” e limpede,
nepretenţios, onest. Trebuie să-i telefonez stimatului coleg şi, la prima
ocazie, să-i expediez exemplarul de revistă.
Urările
de spor în toate cred că vor fi de bun augur. De cum am sosit de la Negureni , „m-a prins” o
poezie, „Maxim şi maxima”, pe care am şi scris-o. Am început să transcriu de pe
bandă dialogul cu Florin Iaru.
30.VI.1993
Am
transcris de pe benzi conversaţiile cu Florin Iaru şi Carolina Ilica. Densitate
ideatică medie, prin urmare – pot reduce unele pasaje, pentru a comprima şi a
câştiga în spaţiu semantic, dat şi tipografic.
Volumul
celor „321 de vorbe memorabile ale lui Petre Ţuţea” se încheie cu noţiunea
„unguri”… Dar nu, să o încep cu o precizare – ultima mea călătorie la Bucureşti , graţie şi
generozităţi lui George, a însemnat o serioasă completare a bibliotecii mele
personale. Pe lângă cartea deja amintită, de la librăria „Humanitas” am
procurat „Silogismele amărăciunii” (Cioran), „Conştiinţa nefericită” (B.
Fundoianu), „Solilocvii” (Sfântul Augustin), „Jurnalul în fărâme” al lui E.
Ionesco, „Prezent trecut, trecut prezent” al aceluiaşi, „Mathesis sau bucuriile
simple” (Noica), „Lecţii şi convorbiri despre estetică, psihologie şi credinţă
religioasă” (Wittgenstein), „Mari teme de filosofie” (Emil Brébier), „Criza
lumii moderne” (R. Guénon), „Sensul creaţiei” (Berdeaiev), „Nae Ionescu…” (M.
Vulcănescu), „Ultimul cuvânt” al lui Mircea Vulcănescu, „Filosoful-Rege?”
(antologie), „Pagini despre sufletul românesc” (Noica), „Euharistia, taina
împărăţiei” (A. Schmemann), „Modelul cultural european” (Noica), „Creştinismul
ca fapt mistic şi misteriile Antichităţii” (Rudolf Steiner), „Simple
introduceri în bunătatea timpului nostru” (Noica), „Război cu toată lumea” (E.
Ionesco, 2 volume), Eliade/ Culianu, „Dicţionar al religiilor”, „Insula lui
Euthanasius” (Eliade)…
Ah,
timp, timp, timp pentru lectură!
Aşadar,
prima carte citită integral (din celelalte doar am „ciupit” câte o frază, câte
o pagină) din acest set de aur a fost cea cu vorbele lui P. Ţuţea care, ca
penultimă noţiune din cuprinsul ei, o include pe cea de „unguri”, în care zice:
„Cu ungurii nu putem avea probleme militare: dacă dăm drumul la toţi caii din
Ardeal, fără călăreţi, în două ceasuri se pişă în Budapesta”. Nu am ce comenta,
decât doar să fixez pentru memorie un fragment din textul celebrului cântec
militar cunoscut – m-am convins de multe ori, pe ambele maluri ale Prutului, –
de foarte puţini oameni:
„Dacă-am
plecat, Ardealule, din tine,
Nu-i
vina noastră, iarăşi vom veni;
N-am
fost înfrânţi şi nu vom fi nici mâine
Şi
steaua izbăvirii va sosi.
Avem
o ţară mândră şi tare,
Avem
şi iarăşi vom avea,
Duşmanul
care astăzi râde
Va
tremura privind la ea”.
Curios
ce spune Ţuţea despre sine în subcapitolul „Poporul român”: (În Consiliul de
Miniştri) „eu am fost de părerea că românii trebuie să se înmulţească ca
sardelele, să creeze o supra-industrie ultra-modernă, să se înarmeze până în
dinţi şi să se ducă în vizită războinică la popoarele vecine, culcându-le la
pământ… Îmi spunea un ministru: sunteţi cinic, domnule director. I-am răspuns:
Nu. Sunt excesiv de patriot, domnule ministru. Eu gândeam ca naţionalist,
bineînţeles. N-am avut încotro. Sunt un imperialist…”
Mai
la vale, zice: „Eu aveam nişte planuri pentru poporul român: cucerirea
Bulgariei şi a Ucrainei, printr-o fază istorică, şi mai târziu vom mai vedea”.
„Azi
noapte la Prut
războiu-a-nceput,
Românii
trec dincolo iar,
Să
ia înapoi cu armă şi scut
Moşia
pierdută astă vară.
Refren:
Mergem
în câmpia Basarabilor,
Plină
de grâne, plină de dor!
Mergem
la luptă, dragi camarazi,
Şi-n
Bucovina cu mănăstiri şi brazi,
Trăiască
românul şi patria sa
Ca-n
vremuri de odinioară,
Credinţă
am jurat, nimic nu vom ceda
Spre
duşmana ţară!
(Urmează
refrenul.)
De
ce n-ar avea dreptate Petre Ţuţea, când mai zice: „Iar ca prim-ministru trebuie
să porţi în geantă imaginea ideală a României, spre care să te mişti
asimptotic”?
Ce
mai zice Ţuţea în cele 321 de vorbe memorabile? („Suntem convinşi că cele «321
de vorbe» ar fi putut deveni 330 sau mai multe, deşi nu mult mai multe”, se
spune din partea editurii, eu înţelegând că Gabriel Liiceanu nu prea a pus preţ
pe oralitatea bătrânului Ţuţea.) Despre americani: „Sunt lăcătuşi cosmici”;
„Shakespeare, pe lângă Biblie, – eu demonstrez asta şi la Sorbona – e scriitor din
Găieşti”.
„Ceea
ce e ciudat la Cioran
nu e neliniştea de a fi om, ci neliniştea de a fi român”. (Eu chiar am tainic
impresie că ciudatul adagist de la Paris ar fi niţel, dacă nu
mai mult, românofob. Gheorghe Pituţ l-a trimis în p. mă-sii. De ce? Când i-a
telefonat, la Paris ,
recomandându-se, Cioran l-a întrebat dacă ştie franţuzeşte. Gheorghe l-a
expediat, unde am spus, şi a trântit receptorul.)
Ţuţea:
„Comuniştii sunt atât de tereştri, încât eu nici nu i-aş lăsa să se urce în
avion, şi între Bucureşti şi Moscova i-aş pune să meargă pe jos, umplând
desagii cu mâncare din loc în loc”.
„Paradoxul
societăţii umane este că mulţimea îi produce pe conducători, iar aceştia o
conduc”.
„În
faţa lui Dumnezeu, geniu e văr primar cu idiotul”.
Eminescu
– „sumă lirică de voievozi”.
„Păi
ştiţi cum am definit eu revoluţia rusească? Iacobinism tătaro-mongol! Teroarea
iacobină mutată în stil tătărăsc la
Moscova ”.
„…legionarii
sunt singurii români care nu au avut în dicţionar la litera G cuvântul glumă şi când îi prindeau pe comunişti era vai de
cozonacul lor”.
„De
fapt monarhia a făcut România Mare, iar democraţia a mai redus-o”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu