Jurnal
13.V.2006
Ce poate spune despre avangardă sau despre unii avangardiști un tradiționalist
prin formația sa (ceea ce nu e de condamnat), dar, se pare, reducționist din
cauza că nu cunoaște prea multe („prea multe” – prea mult spus!) despre
fenomenologia artistică sau personalitățile la care se referă (are dreptul
care, iată, pare-se, a fost substituit doar de tupeu)... În revista „Vitraliu”
(Nr. 1-2, 2006), Bogdan Ulmu zice că: „Dar pe reprezentanții mișcării
începutului secolului XX (nefericită expresie: începutul mișcării secolului? – l.b.),
(de ce virgulă? – l.b.) trebuie să-i citești, în mileniul trei, cu
ineluctabilă mefiență...” De ce – cu mefiență și nu cu – competență,
obiectivitate, discernământ, dorință de a te edifica, dacă tu nu prea ești
familiarizat cu întregul registru și infinitudinea de nuanțe a fenomenologiei
avangardei?... Pentru a ajunge, Bogdan, la concluzia reducționistă, specifică
celor ce se mulțumesc doar cu suprafața problemei: „Personal, cred că nu o
dată, în timp, Dostoievski – spre exemplu – s-a dovedit mai important și
chiar mai... contemporan cu noi, decât uitatul D. Burliuk”. De ce, de
unde – „uitatul Burliuk”?
David Burliuk (1882-1967), considerat „Tatăl futurismului rus” |
Oare știe B. Ulmu câte cărți, albume, studii de-ale și
despre D. Burliuk au apărut în ultimii douăzeci de ani despre acest înnoitor de
artă? Și nu numai în Rusia, ci și în Statatele Unite, în întreg Occidentul. Parțial,
s-ar fi putut edifica, dacă deschidea google(-ul!) să vadă ce torent de
informație învăluie numele lui David Burliuk, să vadă, cel puțin matematicește,
doar, dacă nu și esteticește, sutele de trimiteri la acest autor – scriitor,
dar și pictor de notorietate. Iar dacă mai cunoaște și alfabetul chirilic, să
fi intrat în sistemul internet rusesc, să vadă și cealaltă parte a unei
cartoteci impresionante David Burliuk. Sigur, după aceasta nu conchidea justițiar-incompetent:
„uitat”. Iar mai jos raționează, de asemenea cu aplomb de foarte aproximativ știutor
în domeniu, despre Pușkin care, malițios fie spus (spune ieșeanul), s-ar umple
„de talentul incontestabil al necunoscutului Igor Severianin”. De unde a luat-o
Ulmu că Severianin ar fi un necunoscut? Doar din tristul motiv că nu-l cunoaște
el, Bogdan? Păi, de mergem pe această cale, îl pot depista pe referent că nu
cunoaște o mulțime de nume importante ale literaturii ruse... Apoi încheie în
doi peri și mai multe planuri ale nesiguranței de sine în ce spune despre la ce
se referă, fără competența necesară (firește, cunoaște el ceva, dar prea puțin),
amestecând borcănașele propriului gust și dezgust: „În fine, să medităm cu
tristețe pe tema vieții de efemeridă a avangardei: Beckett, artizanul exploziei
limbajului, a sfârșit prin a fi încununat cu Nobelul pentru literatură; nonconformistul Ionesco,
virtuozul absurdului, a murit ca un clasic, dublat de un bogat academician
burghez; iar coreutul (probabil, o eroare; în loc de – corifeu, L.B.) furiei
și al violenței, John Osborne, a fost făcut sit, spre disperarea
eroului său exemplar, Jimmy Porter...
Pedeapsa cumplită a avangardei? Depinde: pentru unii este uitarea,
pentru alții, vai, consacrarea...” (Ei bine, Bogdan Ulmu ar trebui să știe că
atât pentru Burliuk, cât și pentru Severianin „pedeapsa” postumă – și nu numai
– a fost chiar consacrarea! Ba chiar, în timpul vieții, Severianin fusese
declarat „rege al poeților” ruși din acea epocă. – l.b.). În fine,
concluzia neaoșist-pilduitoare: „Așa cum urma scapă turma, ariergarda
scapă avangarda...” Doar această parafrăzuță
ce ar vrea să substituie atât de complexul, sinuosul, pe alocuri dramaticul
complex de relație dintre tradiție și inovație?... Plus faptul că cel care se
referă atât de ritos la fenomenologia avangradei ar trebui să știe că
majoritatea semnatarilor de declarații categorice, vehemente contra
predecesorilor au depășit fronda juneții, căutându-și serios de ale creației temeinice.
Acesta e și cazul lui Burliuk, Krucionîh, Maiakovski, Hlebnikov care au semnat
manifestul „O palmă dată gustului public”, cei doi din urmă fiind incontestabil
atinși (serios!) de geniu ca... exces de sine, ca supremă cotă de manifestare a
spiritului uman în artă etc. Ca să nu mai vorbim de Severianin – acesta apărând
ca semnatar al provocatorului „Duceți-vă dracului!” – care nu a făcut prea mult
avangardism (dens-intens-principial!), ci s-a retras... dintr-o cumințenie în
altă cumințenie! Creația sa nu e categorică, sub aspectul inovației. Iar după
1914 e, pur și simplă, una ce seamănă mai curând cu cea a simboliștilor
predecesori, decât cu a cubofuturiștilor novatori.
Așadar, cu părere
de rău, Bogdan Ulmul face parte din contingentul celor (deloc, de foarte deloc
puțini!) care nu sunt în stare să înțeleagă
că, prin timp, istorie, axiologie etc., fenomenologia
avangardistă e mereu supusă discernerii, reevaluărilor, abordărilor din noi
unghiuri de apreciere, pe care „le
sugerează”, să zicem, permanentul proces de contemporaneizare a concepțiilor
estetice, artistice ale lumii, ca civilizație. Astfel, acea „palmă dată
gustului public”, la 1912, astăzi ar fi ca și cum cvasi-autonomizată de
contextul său general de proclamație pe-alocuri extrem de radicală. Timpul, ca
decantare ideatică și de atitudine, dar mai ales opera, activitatea ulterioară
a semnatarilor ei parcă ar fi „dezis-o” de excese, cum ar fi (fost), spre exemplu,
îndemnul de a-i arunca „de pe Nava contemporaneității” pe marii înaintași (Pușkin,
Dostoievski, Tolstoi etc.). Prin urmare, dincolo de experimentul radical, de
renunțări la forme, stiluri metode sau de căutarea cu orice preț a elementului
novator, avangarda, în elementele sale deja „clasicizate”, rămâne a fi arta
propriu-zis, care confirmă că, de cele mai multe ori, adevărata poezie e
„dincolo” de principiile declarate în diverse manifeste și chiar e creată în
afara lor de însăși semnatarii respectivelor proclamații. În poezia adevărată totdeauna
a existat ceva care nu se lasă supus analizelor literaturologice de un raționalism sui generis. Plus faptul
că cititorul, de multe ori chiar cel mai avizat, citește literatura fără a
cunoaște principiile care, chipurile, ar fi stat la baza ei; principii
declarate de autori și nicidecum respectate orbește de aceștia.
Unul
din posibilele răspunsuri de care ar fi putut ține cont regizorul din Iași se
află în același număr al revistei „Vitraliu” și aparține Magdei Cârneci, care
diagnostichează cu precizie că: „există încă în publicul larg o reticență moștenită
și indusă (politic, cultural, social) față de ideea însăși de avangardă. Chipul
său teribil, de negație și de revoltă împotriva convențiilor putrescente ale
tradiției încă irită conștiințele conformiste majoritare, punând într-o deloc
meritată obscuritate chipul ei luminos, obsedat de înnoire și evoluție, de o
incredibilă creativitate”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu