A mai dispărut
un mit ca și fabulos! Prin experimente și cercetări acustice, savanții au
dovedit că viorile de Stradivarius (există cam 650, fiecare din ele estimate la
milioane de dolari) nu sunt mai performante decât instrumentele de același gen
din alte timpuri, în special decât cele fabricate în prezent. Ci din contră,
sunetul lor cedează sub aspectul armoniei, intensității celui al suratelor lor
de peste timpuri.
Pe scurt,
cercetătorii au efectuat două experimente, independente unul de celălalt, la Paris
și New York, formând câte o echipă din cei mai buni violoniști din lume și alta
din fini cunoscători ai muzicii, care aveau să „acționeze” și să tragă
concluzii pe neve, cu ochii legați
adică. Muzicanții nu aveau cum ști, dacă li se dă în mână o vioară Stradivarius
sau o oarecare alta, din care să interpreteze unele din celebrele compoziții
muzicale de Ceaikovski, Brahms sau Sibelius, ascultătorii, aflați în sală, pe
nevăzute și ei, trebuind să spună sunetul căror viori li s-a părut mai frumos,
mai distinct, mai plastic etc. Pentru certitudinea rezultatelor experimentului-cercetare,
ședințele „audio” au avut loc în două formate – sala mică de concert din Paris
cu acompaniament și marea sală de concert din New York fără acompaniament. Atât
violoniștii-interpreți cât și ascultătorii... legați la ochi au trebuit să
aprecieze sunetele viorilor ca intensitate, puritate, bogăție de nuanțe și alte
caracteristici subiective legate de un instrument sau altul.
Din păcate,
rezultatele au fost pentru... demitizare: viorile Stradivarius au pierdut fără
drept de apel în raport cu concurentele lor din contemporaneitatea noastră,
acestea din urmă părându-li-se atât muzicienilor-interpreți, cât și
ascultătorilor mult mai sonore și mai plastice, mai policrome în sunetele pe
care le emit. Doar 44 la sută dintre interpreți și ascultători au putut identifica
vreo vioară Stradivarius – un coeficient al probabilității neconcludent.
Prin urmare,
concluzia drept... demitizare: afirmațiile despre „farmecul” sunetului emis de
o vioară Stradivarius nu a fost decât rodul autosugestiei și al marii reputații
a maestrului italian.
Oricum,
numărul snobilor-melomani va fi în descreștere...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu